Jatkoajan leffakerho

  • 2 293 922
  • 11 920

Buster

Jäsen

Oscarit ne vaan jatkavat muuttumistaan ihan täydeksi vitsiksi.

Eilen katselin The Godfatherin ja eipä tuota ilmeisesti siis voisi pistää edes ehdolle parhaan elokuvan pystistä 2024 eteenpäin, koska kiintiöt eivät täyty.
Varietyssa oli asiaa tarkemmin avattu. Eli kaikkia noita standardeja ei tarvitse täyttää, vaan riittää kun 2/4 on täytetty. Eli jonkun mafia- tai sotaleffan (ja kaikkien muidenkin leffojen) tapauksessa riittää, kun tuotannossa kameran takana on nuo inclusion-hommat täytetty. Eli toisin sanoen tuo ei periaatteessa suoraan vaikuta ruudulla näkyvään sisältöön mitenkään, kuten ei pidäkään.

Itsellä onkin jo tuo I'm Thinking of Ending Things katsomislistalla viitaten täällä pariin aiempaan viestiin. Odotukset nousee.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Varietyssa oli asiaa tarkemmin avattu. Eli kaikkia noita standardeja ei tarvitse täyttää, vaan riittää kun 2/4 on täytetty. Eli jonkun mafia- tai sotaleffan (ja kaikkien muidenkin leffojen) tapauksessa riittää, kun tuotannossa kameran takana on nuo inclusion-hommat täytetty. Eli toisin sanoen tuo ei periaatteessa suoraan vaikuta ruudulla näkyvään sisältöön mitenkään, kuten ei pidäkään.

Itsellä onkin jo tuo I'm Thinking of Ending Things katsomislistalla. Odotukset nousee.

Mitä he tarkoittavat "kameran takana" olevilla? Monessa tapauksessa ohjaaja ja kuvaaja(DP) ovat ne tärkeimmät palaset elokuvassa ja jos tuottajat eivät saakkaan enää valita "parhaita" näille paikoille vaan on täytettävä kiintiöitä niin ihmeelliseltä sekin kuulostaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varietyssa oli asiaa tarkemmin avattu.
Tämä avasikin paljon asiaa, ei voi kun ihmetellä jenkkitouhua. Elokuva on taidemuoto, ei mikään ehdoton yhteiskunnallinen tekele missä pitää ottaa kaikki huomioon. On kyllä kaukana omasta ajatusmaailmasta. Ja tarviiko edes todeta että itsellä ei ole mitään edellä mainittuja ryhmiä vastaan, on useita lähipiirissä jne.

Oma katse kääntyy koko ajan enemmän indie suuntaan ja pois amerikkalaisesta elokuvasta. Tuollaiset raja-arvot on täysin absurdeja, kaksinaismoralismin huippu tuo maa. Tälläisillä säädöksillä käännetään vain katse pois ongelmista.
 

Buster

Jäsen
Mitä he tarkoittavat "kameran takana" olevilla? Monessa tapauksessa ohjaaja ja kuvaaja(DP) ovat ne tärkeimmät palaset elokuvassa ja jos tuottajat eivät saakkaan enää valita "parhaita" näille paikoille vaan on täytettävä kiintiöitä niin ihmeelliseltä sekin kuulostaa.
Jos lukee tuon jutun, niin siellä on kaikki eritelty hyvin selkeästi. Ihan oma epäonnistunut termi tuo, jolla yritin tarkoittaa, että riittää kun elokuvan taustalla on inkluusiot hoidettu, jolloin noiden ei tarvitse itse elokuvaan vaikuttaa millään lailla.

Tuossa on jaettu ehdot A, B, C, D -kategorioihin ja näistä pitää täyttää 2/4. Jokaisessa A,B,C,D kategoriassa on useampi alakohta esim. A1, A2, A3, joista pitää täyttää vain yhden alakohdan ehdot, että tässä tapauksessa tuo koko A-kategoria katsotaan täytetyksi.

A liittyi suoraan elokuvassa näkyviin elementteihin, eli oli pääroolitus (A1), yleinen roolitus (A2) ja kässärimateriaali (A3). B taas liittyy yleisesti kuvausryhmään, avainrooleihin (tuotantoassistentti, eka apuohjaaja, script supervisor yms), sekä luovaan johtoon ja osastojohtajiin (Makeup artist, casting director, kuvaaja, säveltäjä jne.)

C liittyy harjoittelijoihin, oppimismahdollisuuksiin ja taitojen kehitykseen. Näitä saa täyttää ihan joko tuotannossa, markkinoinnissa ja jakelussa.

D sitten liittyi representaation markkinoinnissa, jakelussa ja pr:ssä (publicity).

Eli noista riittää esimerkiksi vain C:n ja D:n täyttäminen tuohon Parhaan elokuvan ehdokkuuden standardien täyttöön.
 

axe

Jäsen
Monta vuotta oon jo kironnut kun ei tunnu tulevan enää hyviä komedioita vanhaan malliin, vaan kaikki komediat on jotain ei hymähdystäkään aiheuttavia "draamakomediaa", mutta kunnon räävittömyyksiä ei oikein tule eikä ole edes ketään (nuorta) adamsandleria tai vastaavaa, jonka leffojen haukkuminen kyllä olisi pop mutta jotka kuitenkin on paskuudessaankin parempaa kuin nämä nykyiset nuoren naisen kasvamisen vaikeudesta kertovat muka-komediat....

....mutta Hollywoodhan oli sitä ultimaattista komediapläjäystä valmistellut hiljaisuudessa ja nyt se siten tuli julki.

Tätä viestiä kirjoittaessa läsnä oli kolme naista ja yksi lyhyt mies, jonka voi ihan hyvin laskea kääpiöksi. Täytinköhän ehdot?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tätä viestiä kirjoittaessa läsnä oli kolme naista ja yksi lyhyt mies, jonka voi ihan hyvin laskea kääpiöksi. Täytinköhän ehdot?
Voitaisiinko myös laajentaa koskemaan keskustelupalstoja, jokaisessa Jatkoajan viestissäkin olisi hyvä huomioida kaikki vähemmistöt, tai ainakin puolet niistä.

Komedia on vaikea laji. Juuri mainittu Borat nostaa odotukset korkealle, Sascha osaa vetää oikeista naruista ja on huumorissaan monesti vieläpä ajankohtainen. Täytyykin katsoa uudelleen HBO:n loistava Who is America, sopii hyvin aiempien viestien aiheisiinkin.


 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Monta vuotta oon jo kironnut kun ei tunnu tulevan enää hyviä komedioita vanhaan malliin, vaan kaikki komediat on jotain ei hymähdystäkään aiheuttavia "draamakomediaa", mutta kunnon räävittömyyksiä ei oikein tule eikä ole edes ketään (nuorta) adamsandleria tai vastaavaa, jonka leffojen haukkuminen kyllä olisi pop mutta jotka kuitenkin on paskuudessaankin parempaa kuin nämä nykyiset nuoren naisen kasvamisen vaikeudesta kertovat muka-komediat....

Totta turiset. Toissa iltana katselin erään parhaimmista komedialeffoista viime vuosien ajalta. Eli Miljoona tapaa kuolla lännessä. Aivan hulvaton pätkä. Oon tuon nyt kolme kertaa syynännyt ja aina jaksaa naurattaa. Liam Neeson on Clint Leatherwood....*tirsk*.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Totta turiset. Toissa iltana katselin erään parhaimmista komedialeffoista viime vuosien ajalta. Eli Miljoona tapaa kuolla lännessä. Aivan hulvaton pätkä. Oon tuon nyt kolme kertaa syynännyt ja aina jaksaa naurattaa. Liam Neeson on Clint Leatherwood....*tirsk*.

Tuota mainittua en ole nähnyt, mutta trailerin perusteella hiukan sama viba kuin Long Shotissa joka oli lähivuosien komedioista ihan kelpo ja vastaavaa huumoria täynnä. Long Shot oli vielä puettu draaman kaareen joten oli tarinanakin ihan hauska seurata.

 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mistäköhän suoratoistosta tuo Long Shot mahtaa löytyä @Jupe
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ok. Eiköhän tuo sitten löydy. Mulla kun on 5 suoratoistopalvelua käytössä.
Nuo kuusi suoratoistoa on itselleni aika outoja, tai viisi niistä. Viaplay on tutumpi, sieltä löytyy jäsenille.

Maailmalla jo nyt ihan liikaa kilpailevia suoratoistoja, hyvä ja huono asia, jos olisi vain muutama niin hintakin niissä olisi varmaan kovempi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nuo kuusi suoratoistoa on itselleni aika outoja, tai viisi niistä. Viaplay on tutumpi, sieltä löytyy jäsenille.

Maailmalla jo nyt ihan liikaa kilpailevia suoratoistoja, hyvä ja huono asia, jos olisi vain muutama niin hintakin niissä olisi varmaan kovempi.
Juu, Viaplaylta tuo löytyi heti. Katson leffan illalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on tilattuna Elisa Viihde ja tarjosivat kuukaudeksi ilaimseksi(normaalihinta 9,90e/kk) tuota heidän ohjelmakirjastooan Aitiota. No otin tottakai, kun ilmaiseksi tarjottiin. Rupesin sitten vähän pläräilemään mitä täältä löytyy. Ja vastaus oli aivan hirveä määrä paskoja elokuvia. Siis oikeasti paskoja. Tuli tutustuttua tuotantoyhtiöön nimeltä The Asulym. Firma tekee aivan järkyttävän huonoja leffoja. Ohjaus paskaa, kuvaus paskaa, näyttelijät paskaa, juoni paskaa, lavastus paskaa. Siis niin huonoa kamaa, että rupeaa jo naurattamaan.

Pienestä alustuksesta päästäänkin iiihen, että mitä mieltä täällä olaan huonoista elokuvista? Tullut katseltua niin monta keskinkertaista leffaa, että jotenkin virkistävää katsella totaallista paskaa vaihteekis. Mielmummin katson oikeaasti huonon elokuvan, kuin sen perusleffan, jonka olen nähnyt miljoona kertaa. Tahaton komiikka ehkä paras ilmaisu kuvaamaan tuota.

Jos joku jäi tuota The Asylumia vielä miettimään niin tässä muutama heidän leffa

 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pienestä alustuksesta päästäänkin iiihen, että mitä mieltä täällä olaan huonoista elokuvista?

Tommy Wisean The Room(2003) on edellisellä sivulla mainitsemallani "mahtavat" elokuvat listallani. Se on niin täydellisen surkea että se on jo mahtavan hyvä. Ei nämä sharknadot ole mitään tahattoman (tai jos tahallisen niin kyseessä on kaikkien aikojen nero) paskan mutta rakkaudella tehdyn rainan rinnalla.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pienestä alustuksesta päästäänkin iiihen, että mitä mieltä täällä olaan huonoista elokuvista?
Noita Asylumin paskoja ei kyllä jaksa, ne tuntuvat tarkoituksella huonoiksi tehdyiltä ja väkinäisiltä. Mutta kun itseluottamusta uhkuva suuruudenhullu ohjaaja saa jotenkin käsiinsä rahoituksen "passion projectilleen" ja vapaat kädet sen toteuttamiseen, silloin tuloksena on usein jotain elämää suurempaa. Edellä mainitun The Roomin lisäksi maininnan arvoisia tässä genressä ovat ainakin seuraavat:




 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huono elokuva on käsitteenä mulle ehkä vähän outo. Ajan takaa että hyvää aivot narikkaan viihdettä mulle monet splatterit tai b-moviet mitä monet nimittäisi huonoksi elokuviksi, jos viihdyn niiden parissa niin itse en nimitä sitä huonoksi silloin.

Nopeasti tulee mieleen kaikki Tromat, ne on nopeasti tehtyjä ja siten ei elokuvallisesti nouse juuri millekään tasolle. Hyvää viihdettä tosin.

Tuoreimmista monen mielestä uusin Rambo oli huono, mun mielestä ei. Menee aivot narikkaan kategoriaan katsoa eläköitynyttä John Ramboa murahtelemassa ja kostamassa niin ihanan brutaalilla tavalla.

Silloin kun itse olin nuori paljon puhuttiin Ed Woodin elokuvista ja häntä pidettiin selkeästi huonojen elokuvien tekijänä tai huonona elokuvantekijänä, ehkä molempia.
Plan 9 From ... oli paljon esillä ja onhan se aika hupaisa teos, jopa huono mutta vain silloin jos et viihdy sen parissa.

 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Huono elokuva on käsitteenä mulle ehkä vähän outo. Ajan takaa että hyvää aivot narikkaan viihdettä mulle monet splatterit tai b-moviet mitä monet nimittäisi huonoksi elokuviksi, jos viihdyn niiden parissa niin itse en nimitä sitä huonoksi silloin.

Nopeasti tulee mieleen kaikki Tromat, ne on nopeasti tehtyjä ja siten ei elokuvallisesti nouse juuri millekään tasolle. Hyvä viihdettä tosin.
Toki voidaan sanoa että elokuva on hyvä, jos se viihdyttää. Mutta mä vetäisin viivan esim. Troman ja joidenkin edellä mainittujen leffojen välillä. Tromat ovat tarkoituksella överiksi vedettyjä "b-luokan" elokuvia, joiden on tarkoituskin naurattaa, kun taas esim. The Room on Tommy Wiseaun sydänverellään tekemä vakava draama, joka naurattaa huonoudellaan. Mielestäni The Room ei ole hyvä elokuva, koska se on suuruudenhullun sekopään hengentuotos, mutta silti (tai juuri siksi) se on äärimmäisen viihdyttävä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Plan 9 From ... oli paljon esillä ja onhan se aika hupaisa teos, jopa huono mutta vain silloin jos et viihdy sen parissa.
Eihän se oikeasti mikään maailman paskin leffa ole. Ei missään nimessä hyväkään, mutta ehdottoman sympaattinen.

Mutta tosiaan B-leffojen ystäville voi suositella kyllä Amazon Primeä, sieltä löytyy tuota osastoa tuntikaupalla. Tästä vaikka listalle: Starcrash (1978) - IMDb

Italialainen Star Wars -kopio 70-luvulta, mukana myös David Hasselhoff, ei kai sitä muuta voi toivoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
@Jupe oli muuten todella mukava leffa tuo Long Shot. Hyvin viihdyttävä. Pelkäsin tuonkaltaisten leffojen ylimitoitettua draamaa liiankin paljon, mutta se kulminoituikin vain spermaan parrassa, hah. Juonihan on loppuun kulutettu, mutta tässä leffassa pirun hyvällä tavalla. Kiitos vinkistä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jupe oli muuten todella mukava leffa tuo Long Shot. Hyvin viihdyttävä. Pelkäsin tuonkaltaisten leffojen ylimitoitettua draamaa liiankin paljon, mutta se kulminoituikin vain spermaan parrassa, hah. Juonihan on loppuun kulutettu, mutta tässä leffassa pirun hyvällä tavalla. Kiitos vinkistä.
Totta, mukava kuulla että toimi sullekin.
Itse olen toki kasarilla ja ysärillä katsonut paljon köykäistä romanttista (teini)komediadraamaa mutta aikuisiällä ei tule hyvä eteen edes kerran viidessä vuodessa. Tuo on sellainen ja pakkohan se on myöntää että tuohon melkein samaistuu kun Charlize Theronia on katsottu sillä silmällä jo vuosikymmenet.
Vaikea sanoa mikä olisi 2000- luvulla vastaava romanttinen komedia, ei tule nopeasti mieleen. Ehkä Woody Allenilla on sellaista aikuiseen makuun olevaa rom comia mikä toimii mullekin. Romanttiseen draamaan missä viihtyy parhaiten saattaa mulla liittyä musiikki hyvinkin vahvasti La La Land, Hairspray menee melkein komediaksi.

Nyt tuli mieleen yksi hyvä. Linklaterin uudempi, tämä oli pirun hauska ja mukaansa tempaava. Ohjaaja osaa tuon romanttisen draamankin niin näkyy tässäkin hyvissä hahmoissa.

 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
En ole romanttisen komedian ekspertti mutta lähiaikoina kaksi genren edustajaa on tehnyt vaikutuksen. Toinen on tuo mainittu Long Shot ja toinen Netflixistä löytyvä Set It Up. Jälkimmäisessä pääosat nuorempia kuin Long Shotissa mutta ei mitään teinitouhua siinäkään, työuransa alkutaipaleella olevia nuoria aikuisia. Suosittelen tsekkaamaan jos genre yhtään nappaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös