Jatkoajan leffakerho

  • 2 306 648
  • 11 979

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Tuli katsottua leffa Ex Machina. Millähän lihaksilla tämä tekele on on saanut IMDB:ssä 7.7?

Just nipinnapin vitosen voi antaa ja siitäkin yksi Vikanderin karvakolmiolle.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuli katsottua leffa Ex Machina. Millähän lihaksilla tämä tekele on on saanut IMDB:ssä 7.7?

Just nipinnapin vitosen voi antaa ja siitäkin yksi Vikanderin karvakolmiolle.

??

Erinomainen Scifi pläjäys, miten tää on saanu vaan 7.7??

Leffa on hyvää pohdintaa ihmisyydestä ja sen rajoista pienimuotoisella muutaman näyttelijän kombolla, jossa vähän SteveJobs viittauksia ja erinomaista pohdintaa ihmisen viettien osuudesta ihmisen valintoihin sekä siitä rajasta, missä koneen voidaan katsoa olevan tietoine olento.. Asiaa vielä käsitellään hienosti historiaa kerrataan aina Trunigintestistä lähtien.

Viimevuosikymmenen parhaita scifi leffoja.. tai no parhaita leffoja
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tenet katsottu ja olipa valtava pettymys. Aika monipuolisena leffadiggarina olen joutunut nörteille monesti Nolania puolustelemaan ja lähtökohtaisesti lähdin teatteriin tästäkin tykkäämään, mutta hyvät asiat jäivät nyt aika mopen osille. Erikoismaininta 2,5 tuntiselle väkivaltaiselle bassoraidalle, jonka seurauksina vieläkin korvia vähän särkee, vaikken mikään ääniyliherkkä missään nimessä olekaan.

2/5

Nyt kun miettii, niin eihän siinä ole mitään yllättävää, että juuri Nolan ampuu näin pahasti itseään jalkaan. Onhan mies tunnettu monimutkaisten käsikirjoitusten visioijana. Jos elokuvista hakee pelkkää puzzlea ja toimintakohtauksia, niin tässä saa kyllä niitä. Mielestäni ei yhtään mitään muuta.

Eniten harmittaa mielenkiintoisen pääjuonen hukkaan heittäminen. Tulevaisuudessa elinolosuhteet käyvät mahdottomaksi - käännetään aika kulkemaan taaksepäin! Hauska ja kiero idea, jonka pohjalta olisi voinut tehdä vaikka kuinka loistavan scifi-pätkän.

Juonen ja draaman rakentelemisen sijaan elokuva keskittyy lähes sataprosenttisesti teknisyyksiin - miten saadaan aikajanat täsmäämään tässä ja tässä toimintakohtauksessa (joita riittää!). Lopputulos on paperilla varmasti näyttänyt loogiselta, mutta katsojalle esitetään todella sekava ja huonosti kärryillä pitävä sekasotku, jossa pahviset hahmot puhuvat turhuuksia ja saadaanpa mukaan kömpelöä sentimentaalisuuttakin. Huhheijjaa. Ehkä kuvaavaa on, että neljän hengen porukasta kukaan (!) ei muistanut elokuvan loputtua päähenkilön nimeä.

Hyvä pääidea, joitain siistejä toimintakohtauksia. Siinä se. Mielestäni lähes täydellinen floppi kovien odotusten jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
SUBlla tulee yx parhaista leffoista evö, scifi klassikko Blade Runner... miksi nyt mainitsen... koska nyt kun aloin keskeltä kattoon, niin tämä on se orginaaliversio Harrison Fordin kertojaäänellä. Sehän oli tuotanaportaan vaatimus, joka on directors cut jne versioista poistettu. Mutta juuri tuo kertojaääni tekee siitä Film Noir elokuvan. Ja SciFi Film Noir leffana sen vaikutus elokuvalliseen kuvakerrontaan on kyllä vaikuttava.. siis muuhunkin kujn scifigenren kuvastoon. Leffahan floppasi aikanaan teattereisaa taloudellisesti (tosin mää taisin sen ekalla kierroksella käydä neljä kertaa leffassa kattomassa), mutta aika on tehnyt siitä klassikon.

Mutta taas näin pitkänajan jälkeen... toi visuaalisuuden vaikutukseg kyllä näkyy edelleen tosi laajasti nykyleffoissa
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ei vielä pääse arvostelemaan, koska ensi-illan pitäisi olla muutaman viikon päästä, mutta kymmenisen vuotta sitten kohua herättänyt narkomaanikuvaus Reindeerspotting saa viimein jatko-osan. LOST BOYS nimisessä dokumenttielokuvassa keskitytään edellisen leffan päähenkilön Janin viimeisiin hetkiin Kamputseassa, jossa kolmen kaverin ml. ohjaaja huuruinen reissu päättyy surullisesti seksin ja huumeiden täyttämän elämäntavan näyttäessä rumat kasvonsa.

 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On tullut tässä kesän aikana jonkin verran käytettyä DNA Hubin mukana tulevaa Viihdekirjastoa, josta löytyy kaikennäköistä leffaa. Mainitaanpa nyt muutama, joita voi suositella - ja kuuntelen mielelläni muilta suosituksia.
...
Yksi lisää. Äsken katsoin Nicole Kidmanin tähdittämän leffan Before I Go To Sleep (2014). Aika keskinkertaiset pisteet IMDB:ssä, mutta liekö niiden vai minun huono maku, mutta oli leffa joka otti heti esihetkistä otteeseensa, eikä olisi oikein malttanut kääntää katsetta ruudusta hetkeksikään.

Sen kummemmin spoilaamatta, Nicole Kidman esittää naista, joka ensimmäisessä kohtauksessa herää vieraan miehen rinnalta, mutta nopeasti selviää että mies on hänen puolisonsa ja nainen on ollut onnettomuudessa, jonka seurauksena unohtaa aina edellisen päivän tapahtumat. Leffan iso kysymys on lähinnä, että kuka tai ketkä käytännössä kolmesta päähenkilön läheisestä henkilöstä kusettaa ja mitä oikeastaan tapahtuikaan. Muutaman twistin kautta päästään ainakin minua tyydyttäneeseen loppuratkaisuun.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sen kummemmin spoilaamatta, Nicole Kidman esittää naista, joka ensimmäisessä kohtauksessa herää vieraan miehen rinnalta, mutta nopeasti selviää että mies on hänen puolisonsa ja nainen on ollut onnettomuudessa, jonka seurauksena unohtaa aina edellisen päivän tapahtumat.

Eli muunnelma Christopher Nolanin leffasta Memento. Siinä tarina tosin kerrotaan päinvastaisessa aikajärjestyksessä.
Nolan halusi että katsoja on samaan asemaan elokuvan muistiongelmaisen päähenkilön kanssa ja siksi jättää katsojalle menneisyys avoimeksi ja elokuva tapahtuu siis ajallisesti käänteisessä järjestyksessä.

Mutta perusprmissi on sama, Mementossa mies herää ylööä, ja vaimo Ei ole vieressä, mutta löytäätämän kylpyhuoneesta...
 

Undrafted

Jäsen
Kävin katsomassa leffateatterissa Tenet. Mielenkiintoinen kokemus ja ihan viihdyttävä. Omaan makuun ehkä hieman liian kikkaileva juoneltaan. Voi olla toisella katsomisella paremmin aukeava. Alkuun tuli traileria Dune-leffasta, mikä menee omalla katselulistalle.
 

Saimaannorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Katsoin uuden Bondin uusimman trailerin. Helvetin komealta näytti, mutta nähdyn perusteella vähän pelottaa, että nyt ollaan palattu Mooren ja Brosnanin pahimpiin aikoihin jolloin kaikki vedetään niin överiksi, että leffa muuttuu komediaksi.

Toivottavasti olen väärässä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pitääkö kukaan minkäänlaista listaa katsomistaan/pitämistään elokuvista? Itse harrastan elokuvia ja vähän jopa niiden kirjoittamistakin ja pidän imdb:ssä neljää listaa joihin laitan katsomani elokuvat.

Listat ovat ok, parempi kuin ok, mahtava ja täydellinen.
Täydellisessä on 13 leffaa, mahtavassa 98, parempi kuin ok:ssa 106 ja ok:ssa 496.
Joskus pidin vielä "paskat" listaa mutta siinä ei ollut mitään järkeä joten heivasin menemään.

Edit. OK:ssa siis aika laidasta laitaan keskinkertaisesta jopa kriitikoiden hehkuttamiin jotka vaan ei itselle kolise mutta ovat silti kelpo ajanviettotapoja.

Viimeisenä listalle eilen John Waynen Searchers ja viime viikolla Nolanin Tenet jotka menivät molemmat "parempi kuin ok" listalle. Tenet olisi juonensa osalta jäänyt ookoohon mutta se aikamatkailu oli sen verran mielenkiintoisesti toteutettu että siitä pykälän korotus.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pitääkö kukaan minkäänlaista listaa katsomistaan/pitämistään elokuvista?
Teininä pidin, saatoin jopa jatkaa vähän päälle parikymppiseksi asti ja välillä mietin että olisi pitänyt jatkaa hamaan tappiin asti.
Mulla oli Bello Romanon leffaopus 2000-luvun vaihteessa vielä mihin merkkasin kaikki näkemäni leffat ja tähtiluokituksen välillä 1-5. Itse asiassa tämä käytäntö loppui siihen kun lähetin Bellolle sähköpostia kysyen tuleeko uutta opusta ja vastasikin mulle että valitettavasti ei koska suurinosa käyttää jo IMDB:tä ja niin myös hän.

Tätä ennen pidin vielä leffalipuista vihkoakin, mihin liimasin leffalippuja ja kriittiset arvostelut kirjoitin viereen tähtiluokituksen kera. :)

Tausta tälle oli se että meillä oli himassa jo kasarilla sellainen noin 1000 leffan kokoelma mistä oli hyvä startata elokuvaharrastus. Nykyään valitettavan vähän ehdin katsomaan elokuvia, vain ehkä kerran pari kuussa ja harmittaa kun korona lykkäsi elokuvateatterikäynnitkin mikä tälläiselle perheelliselle on se paras paikka nauttia elokuvista rauhassa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pitääkö kukaan minkäänlaista listaa katsomistaan/pitämistään elokuvista?
Vuodesta 2015 asti on tallessa listat jokaisesta nähdystä elokuvasta. Käytän IMDB:n check-in-toimintoa aina kun olen jonkun leffan katsonut ja aina vuoden vaihtuessa siirrän check-inissä olevat leffat omaksi listakseen ja aloitan puhtaalta pöydältä. Enemmän tai vähemmän tykkäämäni näkee sitten IMDB-arvosanasta.
 

axe

Jäsen
Mulla isäukko piti aikoinaan vihkoa kaikista katsomistaan leffoista since vhs-vuokrausajan alku, ja suurin osa niistä on myös mun katsomia. Sen vihon ja juuri noiden Bello Romanon listakirjojen avulla jumpstarttasin kymmenkunta vuotta oman listan, siirsin vuonna 2011 IMDB:hen ja oon sinne listannut siitä lähtien kaikki. Kesällä tuli 4444 täyteen ja nyt on parikymmentä päälle.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Letterboxdiin olen itse listannut v. 2013 lähtien kaikki katsomani elokuvat. Kätevä palvelu tuokin ja ilmainen, joskin pienellä vuosimaksulla saa vaikka minkälaista tilastoa katseluista.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Minulla on 2010 vuodesta lähtien kerättynä vuosikohtaisiin listoihin kaikki vähintään arvosanan 7 minulta saaneet leffat. Lisäksi sitten arvostelen (siis vain arvosanalla) IMDbhen muutenkin kaikki elokuvat mitä katson. Tällä hetkellä näyttäisi olevan 784 arvosanaa annettuna (toki ne eivät ole pelkästään leffoja, vaan sarjoja, dokkareita ja esim. joitain musiikkitallenteitakin). Tuolla tavoin toimiessa on muuten todella kätevää seurata IMDb-kännykkäsovelluksella, että mistä joku näyttelijä on tuttu. Näyttelijän sivun avatessa sovellus kun näyttää "you may know them from"-listauksen kaikista arvostelemistani leffoista, jossa kyseinen naama on esiintynyt.

Lisäksi minulla on listattuna hyllystäni löytyvät blu-rayt exceliin erinäisten tietojen kera. 225 kpl niitä on nyt ostettuna ja 100 lisää on kirjattuna hankintalistalle. Jossain välissä lopetin leffojen ostamisen kokonaan, mutta sitten havaitsin, että vaikka minulla on usein kaikki Netflixit, Viaplayt, HBO Nordicit ja C-Moret tilattuna, niin saatavilla ei ole kuitenkaan leffoja jotka haluaisin katsoa. Hommataan sitten ne loputkin oleelliset hyllyyn, kun sopii keräilijäluonteelle tuollainen touhu muutenkin.

Huonona puolena arvosteluissani lienee se, että minun on aika vaikea sisäistää 1-10 asteikkoa jota IMDbssä käytetään. Aika helposti sitä ajattelee 4-10 kouluarvosana-asteikolla elokuvien paremmuuksia ja 1-3 arvosanan saavat ovat sitten jo ihan legendaarisen paskoja. Yleensäkin jos elokuva vaikuttaa ihan paskalta alun perusteella, niin jätän katsomisen siihen ja se sitten vääristää antamani arvosanat aika korkeiksi. Ja varmasti saisi tiputtaa etenkin monia 8-6 arvosanojen tuotoksia pykälällä alaspäin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tuli katsottua Netflixistä uutukainen I'm Thinking of Ending Things ja tykkäsin kyllä. Mukavan aivonystyröitä kutittelevaa tunnelmointia vaikka ymmärrän, että "kaikki nyt heti"-aikakautena tällainen rauhallinen kerronta jakaa vahvasti mielipiteitä. Harvemmin tulee innostuttua uudemmista elokuvista, mutta itselläni tämä meni heittämällä viime vuosina julkaistujen teosten kärkikahinoihin yhdessä Aronofskyn Motherin ja Eggersin The Lighthousen kanssa. Nekin tietyllä tavalla sitä osastoa, että osalla katsojista mennyt täydellisesti ohi ja osa tykännyt suunnattomasti.
 
Viimeksi muokattu:

Buster

Jäsen
Imdb:hin olen n. 12 vuotta merkinnyt aina arvosanan katsomalleni elokuvalle/dokkarille/sarjalle, sillä eihän sitä muuten pysyisi kärryillä, että onko jonkun elokuvan katsonut. Onneksi ymmärsin tuon lähes heti harrastukseni alussa, sillä onhan noita pirun mukava selailla jälkikäteen pelkästään noinkin ja sieltä saa selvitettyä vuoden parhaat elokuvatkin.

Lisäksi viime vuosina olen alkanut pitää elokuvapäiväkirjaa, jonne merkitsen katsomisen aikana huomioita/ajatuksia ja/tai elokuvan jälkeen. Olen myös vuodesta 2015 lähtien muodostanut listan vuoden parhaista elokuvista ja saattanut sinne vielä kirjoittaa vähän lisääkin.
 
Tuli katsottua Netflixistä uutukainen I'm Thinking of Ending Things ja tykkäsin kyllä. Mukavan aivonystyröitä kutittelevaa tunnelmointia vaikka ymmärrän, että "kaikki nyt heti"-aikakautena tällainen rauhallinen kerronta jakaa vahvasti mielipiteitä.
Tuli katsottua sama leffa ja pidin myös kovasti. Siitä olen myös samaa mieltä, että tälläinen elokuva varmaan aika vahvasti jakaa mielipiteet. Mainitsemistasi syystä, ja siitä miten selkeitä juonikuvio ja tarinankerronta katsojan mukaan kuuluisi olla. Tässähän jäi ihan katsojan itsensä pääteltäväksi, mistä kaikessa oli kyse.

Olen vähän jopa ollut kiinnostunut kuulemaan, miten muut ovat tämän elokuvan kokeneet. Vähän harmi, että Leffatykki kuihtui kasaan. Siellä sai seurata (liiankin) korkealentoista tulkintaa kaikenlaisista rainoista. Elokuvien pisteytys ilman varsinaista tulkintaa niistä ei juurikaan kiinnosta, ja siten imdb ei itseä innosta seuraamaan.

Kaikessa oli kyse yksinäisen vanhan talonmiehen mielensisäisestä jossittelusta ja pohdinnasta. Pariskuntaa, joka oli menossa tapaamaan miehen vanhempia, ei ollut olemassa kuin talonmiehen mielessä. Pariskunnan osapuolet ovat talonmiehen itsensä eri puolia jotka kuvastavat miten ristiriitainen talonmiehen suhtautuminen itseensä on. Naisen hyväntahtoisuus ja epäilevyys, miehen häpeä ja tukahdutettu raivo menneisyyttään kohtaan ovat kaikki miehen omia sisäisiä tunnekokemuksia. Osattomuus ja miehen inho omia vanhempiaan kohtaan yrittää selittää syitä miksi talonmies on yksinäinen ja pettynyt elämäänsä.

Rakkauden ja hyväksynnän haku, siinä epäonnistuminen täyttää talonmiehen mielen ja pettymykset hallitsevat mielenmaisemaa. Tanssikohtauksessa idylli pari esittää talonmiehen haaveilemaa yhteyden tunnetta kahden nuoren välillä, jonne talonmies pääsi vain ryöstäjän roolissa. Ja tämäkin yritys päättyi vain tuhoon, rakkauden kuolemaan. Kuten miehen hyväksynnän haku aina.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä

Oscarit ne vaan jatkavat muuttumistaan ihan täydeksi vitsiksi.

Eilen katselin The Godfatherin ja eipä tuota ilmeisesti siis voisi pistää edes ehdolle parhaan elokuvan pystistä 2024 eteenpäin, koska kiintiöt eivät täyty.

Näiden kriteerien perusteella jäin myös miettimään, että ilmeisesti siis jos leffassa ei ole mukana yhtään valkoista miestä, niin ruudulla kuin tuotannossa, niin se ei ilmeisesti estä ehdokkuutta mitenkään?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oscarit ne vaan jatkavat muuttumistaan ihan täydeksi vitsiksi.
Onneksi tämä ei tapahtunut yhdessä yössä kun olin vielä näistä kiinnostunut, olisi ollut shokki. Nyt koko gaala on omassa elokuvamaailmassa jäänyt taka-alalle jo pitkän aikaa sitten. En tarvitse tuollaista, itse asiassa lähivuosina tai koko 2000-luvun olen lukenut mieluummin juttuja ja katsellut videoita Cannesista. Osuu paremmin omaan pirtaan ja siellä itse asiassa sopivassa määrin amerikkalaiset mukana, yhtälö on omaan näkövinkkeliin juuri oikea miten elokuvia siellä katsotaan ja ketä vaikkapa tuomaristossa istuu. Samoin Sodankylä osaa sykähdyttää mitä tulee elokuva-alan tapahtumiin, muistan aina ne videopätkät Francis Ford Coppolasta Sodankylän elokuvajuhlilla ja latotansseissa, näiden tunnelmien jälkeen ei voisi vähempää kiinnostaa Yhdysvaltain elokuva-akatemia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noteerattiinko täällä muuten puoli vuotta sitten James Liptonin poismeno.


Oli itselle surullinen juttu mitä tulee (amerikkalaiseen)elokuvamaailmaan, sieltä ysärin puolivälistä asti olen katsonut kaikki jaksot ja ehdottomasti mun makuun parhaita amerikkalaisten tekemiä elokuva-alan haastatteluja.
Harmittaa vietävästi jos ei enää saada nauttia vastaavasta. Katsoin juuri yhden viimeisimmistä haastatteluista parin vuoden takaa, Scarlett Johannson, mielenkiintoinen tarina pohjoismaalaisjuurineen.

En ole lukenut taustoja että onko jatkoa pohdittu mutta kysynkin täältä, kuka olisi paras tähän rooliin jatkamaan Inside Actors Studiota?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Oscarit ne vaan jatkavat muuttumistaan ihan täydeksi vitsiksi.

Eilen katselin The Godfatherin ja eipä tuota ilmeisesti siis voisi pistää edes ehdolle parhaan elokuvan pystistä 2024 eteenpäin, koska kiintiöt eivät täyty.

Näiden kriteerien perusteella jäin myös miettimään, että ilmeisesti siis jos leffassa ei ole mukana yhtään valkoista miestä, niin ruudulla kuin tuotannossa, niin se ei ilmeisesti estä ehdokkuutta mitenkään?
Tämä voisi laajentua kirjoihinkin, jos ei ole vanhoissakin teoksissa monimuotoisuusstandardit täyttävää tekstiä, lähtee kirjaroviolle. Sinuhe Egyptiläinen pysyy hyllyssä, siinä ei vaniljanaamat hillu, muuten tyhjenisi aika pahasti mutta tulisipa tilaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös