Jatkoajan leffakerho

  • 2 403 611
  • 12 311

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Asia on hyvin yksinkertainen. Sitten kun näen Inarritulta tarpeeksi hyvän elokuvan, totean että osaa hän sittenkin. Toistaiseksi tullut pelkkää roskaa, joten kai tämän nyt voi mielipiteenä vielä todeta?

Pitäisi ilmeisesti kirjoittaa: mielestäni Inarritun elokuvat ovat ihan roskaa, mutta osaahan hän elokuvia tehdä.

Mitä tulee suuren yleisön miellyttämiseen, niin pelkkä Oscareihin vilkaisu riittää.

Millainen elokuva on mielestäsi hyvä, millaisista leffoista pidät (pahoittelut kysymyksistä, en nyt jaksa lukea ketjua reilun vuoden verran, jotta saisin havaintokuvan leffamaustasi)? Millaisten ohjaajien elokuvista pidät erityisen paljon?

Makuja on tietty monia, kaikki eivät voi pitää kaikesta, mutta silti tuntuu hiukan oudoksuttavalta, että kiistät Iñárritun ammattitaidon - se kun on jokaisella mittarilla mitattuna riittävän rautainen, jotta saa ohjattavakseen muutakin kuin "independence dayn" kaltaista paskaa. (Mikä on minun mielipiteeni Independence Daystä ja sen kaltaisista b-luokan filmeistä).

En enää nykyään yhdistäisi suuren yleisön miellyttämistä Oscareiden lukumäärään, koska nykyään varsin usein Oscareiden suhteen uskalletaan olla vähemmän konservatiivisia, taiteelliset kokeilut saavat tilaa, samoin selkeällä tapaa henkilöön kohdistuvat tutkielmat, jotka eivät ole niitä megamyyntiä tuovia leffoja. Minä tarkastelisin ensinnä lippumyyntituloja ja niiden perusteella ryhtyisin rakentamaan kuviota siitä millainen elokuva kiinnostaa suurta yleisöä ja millainen ei.

Esim. Iñárritun Birdman: avaijaisviikonloppu USA:ssa 424 397 taalaa, kaikkiaan USA:ssa 42 335 698 lipunmyyntituloja ja maailman laajuisesti yli 103,2 miljoonaa taalaa vrt James Bond leffoista Spectre: 792,1 miljoonaa taalaa maailman laajuisesti. Toinen näistä miellyttää suurta yleisöä, toinen vähemmän... Oscarit eivät välttämättä indikoi yhtään sen puolesta (joskaan eivät sitä vastaankaan).

vlad
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Onko Uwe Bollilla mukamas ollut isojakin budjetteja elokuvissaan? Olen itse aina elänyt siinä käsityksessä, että ne on jo valmiiksi B-luokkaa, eli budjetit on pieniä ja leffoja tehdään pääasiassa ns. DVD-levitykseen, eli teattereihin ei ole juuri asiaa. Kaipa siellä jokunen elokuva on teatterissakin piipahtanut, mutta kuitenkin. Nuo muut mainitsemasi ohjaajat on oikeasti isoilla budjeteilla pelaavia tapauksia ja leffat päätyy elokuvateatterihin ja molemmilla on kuitenkin menestyneitä, siis oikeasti menestyneitä elokuvia vyöllään.

Piti tarkistaa, näköjään In The Name Of The Kingillä oli peräti 60 miljoonan budjetti. Ei niin iso kuin millään Baylla, mutta kuitenkin melkoisen iso keskitason budjetti, joka on suurempi kuin valtaosan ns. draamaelokuvien budjetit. Paskaa saa toki aikaan vieläkin isommilla rahoilla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Okei, no on se Boll päässyt sentäs noinkin isoilla budjeteilla leikkimään elokuvaohjaajaa. No, tuskin pääsee enää. Mitään edes etäisesti menestynyttä elokuvaa ei ole ukko tainnut tehdä. Bay ja Emmerich nyt on kuitenkin sillä saralla joskus onnistunut, siinä on se ero. Enpä ole muutenkaan kyllä Bollista aikoihin kuullut mitään, että vieläkö leffojen parissa puuhastelee? Vai onko ne mennyt ihan jonnekin kengännauhatasolle budjettien suhteen. No, eipä toisaalta kiinnosta niin paljoa, että jaksaisi edes googlata.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Morten Tyldumin the Imitation Game eroaa jonkin verran perinteisestä sotaelokuvasta (jos sitä edes voi kutsua sotaelokuvaksi vaikka sodanajan tapahtumat ovatkin merkittävässä roolissa) - tässä ne suurimmat taistelut käydään rintamalinjojen takana ja ihmisen mielessä. Toisaalta takaumien ja kerronnan kautta the Imitation Game kuvaa vuosikymmenten mittaisen aikakauden Alan Turingin elämässä aina opiskeluvuosista alkaen ja päätyen hänen viimeisiin aikoihin 50-luvun alkupuolelle - aikaan ja tekoihin joihin oikeuslaitos tuolloin ryhtyi ja joita tämän päivän Briteissä pidetään eittämättä äärimmäisen hävettävinä ja puistattavina. Tästä olisi helppoa lähteä spekuloimaan, että mihin Alan Turing olisi vielä päässyt jollei hän olisi aikanaan saanut syytettä siveettömyydestä ja kymmenien tuhansien kaltaistensa lailla oikeuden päätöksellä tuomittu homoseksuaalisuudesta - mutta en kuitenkaan lähde spekuloinnintielle vaan lyhyehkö katsaus elokuvaan.

On tietty syytä muistaa, että Tyldumin näkemys ei ole orjallinen kuvaus todellisista tapahtumista, ettei elokuva ole dokumentti vaan se on - sanotaanko sotadraama - jonka avulla kuvataan Alan Turingin ja monilta osin koko Bletchley Parkin työskentelyä. Elokuvassa on paljon hyvää, erityisesti henkilögalleria on varsin onnistunut kattaus ja Benedict Cumberbatch tekee mielestäni onnistuneen roolityön erikoislaatuisena nerona Alan Turingina - mutta toisaalta tässä varsin tiiviissä kattauksessa piilee sitten eräs elokuvan suurimmista ongelmista ja/tai puutteista, se koko koneisto tai organisaatio, joka työskenteli Bletchley Parkissa jää hiukan pimentoon ja katsojalle, joka ei tunne taustoja lainkaan paremmin, voi kuvitella, koko operaation olleen muutaman miehen (ja yhden naisen) puuhailua vajassa ja siinä samalla sitten joutuivat ottamaan henkisellä ja hetkittäin likimain fyysiselläkin tasolla yhteen virkakoneiston kanssa. Tämä on oikeastaan niitä ainoita elokuvan konkreettisia puutteita, mutta tavallaan se oli helppoa työntää kuitenkin syrjään ja nauttia tästä näytelmästä ja sen keskiössä olleista henkilöistä - hyvässä ja pahassa.

Kokonaisuudessaan elokuvaa voi pitää keskivertoa parempana, ei se mikään erinomainen ole mutta hetkittäin kohtaukset ja henkilöt nousevat hipomaan jopa erinomaisuutta, etenkin Cumberbatch mutta yhtälailla Keira Knighleyllä ja Matthew Goodella on omat loistavat hetkensä - jälkimmäinen teki muuten Chan-wook Parkin Stokerissa loistavan roolityön (kannattaa katsoa!) The Imitation Game taitaa olla ensimmäinen Cumberbatch-elokuva omalla listallani, kas en ole aiemmin juurikaan kiinnittänyt huomiota häneen, ennemminkin pitänyt häntä hiukan "toisarvoisena" näyttelijänä. Näkemäni perusteella on syytä korjata arviota hänestä - vaikka en nyt uskokaan, että ryhdyn tiirailemaan mitään Sherlockeja tai vastaavia. On siis tunnustettava, että ennakkoasenteeni on ollut väärä ja olen turhaan suhtautunut häneen negatiivisesti - hiukan epäilin hänen selviytymistä Turingin roolista vaikka kehuja olikin saanut ja päässyt jopa ehdolle miespääosan esittäjän Oscarissa.

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt2084970/?ref_=nv_sr_1

Ja laitetaan sitten linkki Alan Turingiin (short biography): Alan Turing - a short biography

vlad
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Nyt on kyllä ollut hyvä leffaviikko kun ensin kävin maanantaina teatterissa katsomassa kovasti kehutun The Revenant ja eilen vuokrattiin toinen Oscar-leffa "Yksin Marsissa". Mielenkiintoinen Oscar-gaala nyt tulossa, muistakaa katsoa 28. helmikuuta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ehkä kirjoitan aiheesta myöhemmin enemmän, mutta täytyy todeta, että kävin leffassa katsomassa The Big Shortin ja kyseessä oli yksi parhaista leffoista, mitä olen viime vuosina nähnyt.

Totuus on tarua ihmeellisempää...
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Carol oli mainio leffa ajankohtaisesta aiheesta. Toki 50-luvulla moraalikäsitykset olivat mitä olivat, mutta ei ole seksuaalivähemmistöillä varmasti sen helpompaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Carol oli mainio leffa ajankohtaisesta aiheesta. Toki 50-luvulla moraalikäsitykset olivat mitä olivat, mutta ei ole seksuaalivähemmistöillä varmasti sen helpompaa.

Elokuva sijoittuu 1950-luvun New Yorkiin, ja se kertoo nuoresta valokuvaajasta ja tämän suhteesta vanhempaan naiseen.

Millä tavalla ajankohtainen? 1950-luku ei varmaankaan, ehkä New York? Vaiko nuoruus? Valokuvaus? Ihmissuhteet?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Rakastamisen vaikeus. Sitä, kun se oikea rakkaus osuu kohdalle, mutta kun kaikki ovat vastaan niin turha on pyristellä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
"Tanskalainen tyttö" nähty. Ehdottomasti taistelee Oscarista kynsin hampain. Suosittelen!
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Voi jessus miten pitkäveteinen ja yhdentekevä, sekä tuhanteen kertaan nähty pätkä tämä Parhaan Elokuvan Oscar-ehdokkuudenkin jostain täysin käsittämättömästä syystä saanut Brooklyn oli! 100% ennalta-arvattava, tappavan tylsä ja hidas kuin nälkävuosi. Ei tarjoa sitten kerrassaan yhtään mitään tähän aiheeseen. Jopa mimmikaverilla loppui kärsivällisyys, vaikka yleensä tän kaltaisista teoksista pitääkin.

Ilmeisesti Oscareissa on joku kiintiö että pitää väkisin tunkea joku muka-koskettava periodidraama mukaan parhaan elokuvan kisaan.

Jumalauta että syö kun piti tähän tuhlata kallisarvoista aikaa, kun on vielä näkemättä Bridge of Spies ja Big Short. Kiire tulee!

Suosittelen Marion Cotillardin The Immigrantia paljon ennemmin kun tätä pökälettä. Vittu mitä paskaa!
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Nyt kun Oscareiden aikaan kaiken näköistä elokuvaa on mm. Facebookissa esillä, niin kysytään että mitä tasoa Goon oli? En ole vieläkään suostunut katsomaan tuota, sillä se sisältää kaksi Hollywoodin rasittavinta näyttelijää pääosassa (Jay Baruchel ja Seann William Scott) ja se traileri on kaikkea muuta kuin puoleensavetävä. IMDB:ssä tuota nyt mm on verrattu nykypäivän Slapshotiksi ja kehuttu, mutta en vaan suostu uskomaan että tuota voi verrata edes vähän alusta näihin oikeasti hyviin legendoihin kuten Lämäri, Mighty Ducks ja Youngblood. Baruchel myös varmaan samalla on maailman huonoin näyttelijä ikinä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Aika hämmentävää että Yle Areenasta ei pysty Oscareita katselemaan. Siis ihan Suomessa. Menee vähän överiksi kyllä tää touhu, en ymmärrä ketä tällainen palvelee. Just lähti myös youtube-striimi alta Disneyn mahtipäätöksellä ilmeisesti. Taitaapa jäädä tämä parikymmentävuotinen perinne sitten tähän ihan sen takia että ei tuota miljonäärien selkääntaputtelua viitsitä verkossa näyttää, 2000-luvulla. Jestas.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Reverant jakaa edelleen mielipiteitä. Mitäköhän Rantasila tuosta odotti, jotain Risto Räppääjä leikkausta, vauhdikkuutta ja sulavuutta. Tuollaisen historiankuvauksen suola on juuri se riittävän hidas tempo ja tunnelman kehittäminen ajan kanssa, mutta ymmärrän myös heitä jotka haluaisivat Michael Bayn ohjaamaan tälläisetkin rainat mutta onneksi hollywoodistä löytyy vielä malttia, aikaa ja rahaa tehdä oikeita elokuvia oikeissa olosuhteissa luonnon valolla, ei tarvitse muuta sanoa tuosta, nykyelokuvan mittapuulla kun kärjistetään niin tuo on mestariteos.

Di Caprio jakaa vähintään yhtä paljon mielipiteitä, itse en häntä lähtisi ylistämään maasta taivaisiin mutta menee mulla samaan kategoriaan esim Matthew McConaugheyn kanssa jotka kiiltokuvapojan rooleista kasvoi erittäin karismaattisiksi ykköskorin hollyywood-tähdiksi. Ansaisti oscarinsa ja hieno asia että puheessaan kiitti Scorcesea koska ilman häntä en uskoisi Leon olevan näyttelijänä sitä mitä nyt on. Seuraava yhteistyötä odtellessa.

_
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Aika hämmentävää että Yle Areenasta ei pysty Oscareita katselemaan. Siis ihan Suomessa. Menee vähän överiksi kyllä tää touhu, en ymmärrä ketä tällainen palvelee.

Laittomia suoratoistoja tarjoavia sivuja estot ainakin palvelevat. Siis se sama ilmiö, joka tekee hallaa elokuvateollisuudelle.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Laittomia suoratoistoja tarjoavia sivuja estot ainakin palvelevat. Siis se sama ilmiö, joka tekee hallaa elokuvateollisuudelle.
Kyllä, jotenkin niin koomista kun koko viihdeteollisuus lipuu vähitellen verkkoon ja sitten koko ko. teollisuuden keihäänkärjen isointa palkintogaalaa ei pysty näkemään mistään laillisin keinoin, paitsi sitten ihan valtio-omisteisen tv-yhtiön televisiokanavalta. Jonkinlainen back to 90's fiilis siinä tuli kun piti ihan televisiosta seurata, metrin päästä kuulokkeet korvilla.

Mielestäni Oscarit menivät (lähes) täysin oikeisiin osotteisiin ja todella upeaa että Spotlightille uskallettiin antaa se tärkein pysti. Kyllä se oli parempi elokuva kuin Revenant, vaikka mitään varsinaista vikaa ei siinäkään ollut. Leo taas aika selkeä valinta, se oli joko nyt tai hirteen.

Ainoa pysti mikä tosiaan jäi hampaankoloon oli tuo parhaan biisin voittanut Spectren tunnari, joka ei kyllä olisi ansainnut mitään palkintoa. Spectren intro on parempi ilman ääniä ja biisikin parempi ilman solistia. Ei vaan osu yhtään Smithin ääni tohon melodiaan, tuli vahvat Conchita Wurstin euroviisubiisi-fibat sillä erotuksella että Wursti veti paremmin. Mutta Grammyt on erikseen, eli olkoon.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Saas nähdä kuinka monta afro-amerikkalaista oscar-ehdokasta ja voittajaa on sitten ensi vuonna. Sen verran mölyä ja melua aiheesti nyt pidettiin että varmasti jotain vähemmistön "kiintiöehdokkaita" tulee.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Saas nähdä kuinka monta afro-amerikkalaista oscar-ehdokasta ja voittajaa on sitten ensi vuonna. Sen verran mölyä ja melua aiheesti nyt pidettiin että varmasti jotain vähemmistön "kiintiöehdokkaita" tulee.

Tämä vuosi taisi jäädä viimeiseksi kunnon Oscar-gaalaksi. Seuraavina vuosina jokaisen mustan ehdokkaan kohdalla herää mieleen kysymys siitä, että onkohan tämä nyt valittu mukaan ihonsa vai suorituksensa perusteella. Ja kun tästä on niin meuhkattu ja Academykin on luvannut muuttaa gaalaa monikultuurisempaan suuntaan, niin sen ihon mukaanhan tässä tullaan menemään. Varmaan annetaan vielä samantien ainakin yksi pääosa- ja yksi sivuosapysti mustille. Tulevaisuudessa sitten jokaisella etnisellä ryhmällä tulee olemaan oma kiintiöpaikkansa? Ja vuorotellen voitetaan, että ei vaan syrjitä ketään?

Keitähän siellä olisi pitänyt olla mustien mukaan nyt ehdolla ja kenen tilalla? Straight Outta Comptonin näyttelijät? Spike Lee varmasti kokee aina rasismiksi sen jos hän ei voita, saati sitten ole lainkaan ehdolla. Ihan sama, onko mies tehnyt elokuvia kyseisenä vuonna vai ei.

The Revenantin (10/10) ja Mad Maxin (9/10) pysteille peukku. Hardyn sivuosa-oscar ei olisi myöskään ollut vääryys.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Mielestäni Oscarit menivät (lähes) täysin oikeisiin osotteisiin ja todella upeaa että Spotlightille uskallettiin antaa se tärkein pysti. Kyllä se oli parempi elokuva kuin Revenant, vaikka mitään varsinaista vikaa ei siinäkään ollut. Leo taas aika selkeä valinta, se oli joko nyt tai hirteen.

Ainoa pysti mikä tosiaan jäi hampaankoloon oli tuo parhaan biisin voittanut Spectren tunnari, joka ei kyllä olisi ansainnut mitään palkintoa. Spectren intro on parempi ilman ääniä ja biisikin parempi ilman solistia. Ei vaan osu yhtään Smithin ääni tohon melodiaan, tuli vahvat Conchita Wurstin euroviisubiisi-fibat sillä erotuksella että Wursti veti paremmin. Mutta Grammyt on erikseen, eli olkoon.

Nojoo. Itse hieman yllätyin myös Ex Machinan visual effects - pystistä. Ihan kiva leffa kyseessä, mutta eihän tuossa erikoistehosteet ollut mitenkään kummoiset. Eihän niitä juuri edes ollut koko leffassa. Oudoksutti valinta.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nojoo. Itse hieman yllätyin myös Ex Machinan visual effects - pystistä. Ihan kiva leffa kyseessä, mutta eihän tuossa erikoistehosteet ollut mitenkään kummoiset. Eihän niitä juuri edes ollut koko leffassa. Oudoksutti valinta.
Joo tuo unohtui vielä mainita, yllätyshän Ex Machinan voitto oli mutta kyllä sekin leffa niiden visuaalisten efektien osalta oli todella viimeisen päälle laitettu. Sinänsähän "erikoistehoste" -käsite vähän hämää kun sillä helposti käsitetään vain CGI-otukset ja -maisemat sekä räime ja räjähdykset. Visuaaliset tehosteet sisältänee paljon muutakin, varsinkin noiden akatemian ammattilaisten näkövinkkelistä, joten luotetaan että Ex Machinalla oli jotain sellaista mitä ei tällainen tavallinen tallaaja ymmärrä.

Aika minimalistinen leffahan se on, varsinkin näihin Star Wars/Mad Max tykityksiin verrattuna, joten ehkä se sitten nosti osakkeita tarpeeksi.

Tuo rasismikohu nyt tietysti lähti ihan näpistä, mutta ymmärtäähän sen kun jenkeissä tilanne on mikä on. Noin teoriassa Beasts of No Nationista olisi voinut jonkun ehdokkaan repiä, eikä se Straight Outta Compton yhtään jotain vitun Brooklyniä huonompi elokuva ainakaan ole. Mutta en mä nyt kaikkia salaliittoteorioita usko, ettäkö tarkoituksellisesti olisi jätetty värilliset pois - tällä kertaa ei vaan osunut tarpeeksi hyviä esityksiä kohdalle ja sillä sipuli.

Aika perseestähän kaikenlainen kiintiöittäminen on, mutta siihen poliittisesti korrektissa jenkkilässä mennään, jolloin ongelma vaan korostuu. Väärä ketju tällaiselle joten jätetään tähän. Paitsi että yhtään valkoihoista pelaajaa ei ollut NBA:n All-Star-ottelussa, miksei noussut kohua???
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olikos se nyt niin, että eniten pystejä voittanut elokuva, paras elokuva, ja paras ohjaus olivat kaikki eri leffoja? Koska viimeksi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös