Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 411 812
  • 12 326

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ehkä kirjoitan aiheesta myöhemmin enemmän, mutta täytyy todeta, että kävin leffassa katsomassa The Big Shortin ja kyseessä oli yksi parhaista leffoista, mitä olen viime vuosina nähnyt.

Totuus on tarua ihmeellisempää...
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Carol oli mainio leffa ajankohtaisesta aiheesta. Toki 50-luvulla moraalikäsitykset olivat mitä olivat, mutta ei ole seksuaalivähemmistöillä varmasti sen helpompaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Carol oli mainio leffa ajankohtaisesta aiheesta. Toki 50-luvulla moraalikäsitykset olivat mitä olivat, mutta ei ole seksuaalivähemmistöillä varmasti sen helpompaa.

Elokuva sijoittuu 1950-luvun New Yorkiin, ja se kertoo nuoresta valokuvaajasta ja tämän suhteesta vanhempaan naiseen.

Millä tavalla ajankohtainen? 1950-luku ei varmaankaan, ehkä New York? Vaiko nuoruus? Valokuvaus? Ihmissuhteet?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Rakastamisen vaikeus. Sitä, kun se oikea rakkaus osuu kohdalle, mutta kun kaikki ovat vastaan niin turha on pyristellä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
"Tanskalainen tyttö" nähty. Ehdottomasti taistelee Oscarista kynsin hampain. Suosittelen!
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Voi jessus miten pitkäveteinen ja yhdentekevä, sekä tuhanteen kertaan nähty pätkä tämä Parhaan Elokuvan Oscar-ehdokkuudenkin jostain täysin käsittämättömästä syystä saanut Brooklyn oli! 100% ennalta-arvattava, tappavan tylsä ja hidas kuin nälkävuosi. Ei tarjoa sitten kerrassaan yhtään mitään tähän aiheeseen. Jopa mimmikaverilla loppui kärsivällisyys, vaikka yleensä tän kaltaisista teoksista pitääkin.

Ilmeisesti Oscareissa on joku kiintiö että pitää väkisin tunkea joku muka-koskettava periodidraama mukaan parhaan elokuvan kisaan.

Jumalauta että syö kun piti tähän tuhlata kallisarvoista aikaa, kun on vielä näkemättä Bridge of Spies ja Big Short. Kiire tulee!

Suosittelen Marion Cotillardin The Immigrantia paljon ennemmin kun tätä pökälettä. Vittu mitä paskaa!
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Nyt kun Oscareiden aikaan kaiken näköistä elokuvaa on mm. Facebookissa esillä, niin kysytään että mitä tasoa Goon oli? En ole vieläkään suostunut katsomaan tuota, sillä se sisältää kaksi Hollywoodin rasittavinta näyttelijää pääosassa (Jay Baruchel ja Seann William Scott) ja se traileri on kaikkea muuta kuin puoleensavetävä. IMDB:ssä tuota nyt mm on verrattu nykypäivän Slapshotiksi ja kehuttu, mutta en vaan suostu uskomaan että tuota voi verrata edes vähän alusta näihin oikeasti hyviin legendoihin kuten Lämäri, Mighty Ducks ja Youngblood. Baruchel myös varmaan samalla on maailman huonoin näyttelijä ikinä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Aika hämmentävää että Yle Areenasta ei pysty Oscareita katselemaan. Siis ihan Suomessa. Menee vähän överiksi kyllä tää touhu, en ymmärrä ketä tällainen palvelee. Just lähti myös youtube-striimi alta Disneyn mahtipäätöksellä ilmeisesti. Taitaapa jäädä tämä parikymmentävuotinen perinne sitten tähän ihan sen takia että ei tuota miljonäärien selkääntaputtelua viitsitä verkossa näyttää, 2000-luvulla. Jestas.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Reverant jakaa edelleen mielipiteitä. Mitäköhän Rantasila tuosta odotti, jotain Risto Räppääjä leikkausta, vauhdikkuutta ja sulavuutta. Tuollaisen historiankuvauksen suola on juuri se riittävän hidas tempo ja tunnelman kehittäminen ajan kanssa, mutta ymmärrän myös heitä jotka haluaisivat Michael Bayn ohjaamaan tälläisetkin rainat mutta onneksi hollywoodistä löytyy vielä malttia, aikaa ja rahaa tehdä oikeita elokuvia oikeissa olosuhteissa luonnon valolla, ei tarvitse muuta sanoa tuosta, nykyelokuvan mittapuulla kun kärjistetään niin tuo on mestariteos.

Di Caprio jakaa vähintään yhtä paljon mielipiteitä, itse en häntä lähtisi ylistämään maasta taivaisiin mutta menee mulla samaan kategoriaan esim Matthew McConaugheyn kanssa jotka kiiltokuvapojan rooleista kasvoi erittäin karismaattisiksi ykköskorin hollyywood-tähdiksi. Ansaisti oscarinsa ja hieno asia että puheessaan kiitti Scorcesea koska ilman häntä en uskoisi Leon olevan näyttelijänä sitä mitä nyt on. Seuraava yhteistyötä odtellessa.

_
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Aika hämmentävää että Yle Areenasta ei pysty Oscareita katselemaan. Siis ihan Suomessa. Menee vähän överiksi kyllä tää touhu, en ymmärrä ketä tällainen palvelee.

Laittomia suoratoistoja tarjoavia sivuja estot ainakin palvelevat. Siis se sama ilmiö, joka tekee hallaa elokuvateollisuudelle.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Laittomia suoratoistoja tarjoavia sivuja estot ainakin palvelevat. Siis se sama ilmiö, joka tekee hallaa elokuvateollisuudelle.
Kyllä, jotenkin niin koomista kun koko viihdeteollisuus lipuu vähitellen verkkoon ja sitten koko ko. teollisuuden keihäänkärjen isointa palkintogaalaa ei pysty näkemään mistään laillisin keinoin, paitsi sitten ihan valtio-omisteisen tv-yhtiön televisiokanavalta. Jonkinlainen back to 90's fiilis siinä tuli kun piti ihan televisiosta seurata, metrin päästä kuulokkeet korvilla.

Mielestäni Oscarit menivät (lähes) täysin oikeisiin osotteisiin ja todella upeaa että Spotlightille uskallettiin antaa se tärkein pysti. Kyllä se oli parempi elokuva kuin Revenant, vaikka mitään varsinaista vikaa ei siinäkään ollut. Leo taas aika selkeä valinta, se oli joko nyt tai hirteen.

Ainoa pysti mikä tosiaan jäi hampaankoloon oli tuo parhaan biisin voittanut Spectren tunnari, joka ei kyllä olisi ansainnut mitään palkintoa. Spectren intro on parempi ilman ääniä ja biisikin parempi ilman solistia. Ei vaan osu yhtään Smithin ääni tohon melodiaan, tuli vahvat Conchita Wurstin euroviisubiisi-fibat sillä erotuksella että Wursti veti paremmin. Mutta Grammyt on erikseen, eli olkoon.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Saas nähdä kuinka monta afro-amerikkalaista oscar-ehdokasta ja voittajaa on sitten ensi vuonna. Sen verran mölyä ja melua aiheesti nyt pidettiin että varmasti jotain vähemmistön "kiintiöehdokkaita" tulee.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Saas nähdä kuinka monta afro-amerikkalaista oscar-ehdokasta ja voittajaa on sitten ensi vuonna. Sen verran mölyä ja melua aiheesti nyt pidettiin että varmasti jotain vähemmistön "kiintiöehdokkaita" tulee.

Tämä vuosi taisi jäädä viimeiseksi kunnon Oscar-gaalaksi. Seuraavina vuosina jokaisen mustan ehdokkaan kohdalla herää mieleen kysymys siitä, että onkohan tämä nyt valittu mukaan ihonsa vai suorituksensa perusteella. Ja kun tästä on niin meuhkattu ja Academykin on luvannut muuttaa gaalaa monikultuurisempaan suuntaan, niin sen ihon mukaanhan tässä tullaan menemään. Varmaan annetaan vielä samantien ainakin yksi pääosa- ja yksi sivuosapysti mustille. Tulevaisuudessa sitten jokaisella etnisellä ryhmällä tulee olemaan oma kiintiöpaikkansa? Ja vuorotellen voitetaan, että ei vaan syrjitä ketään?

Keitähän siellä olisi pitänyt olla mustien mukaan nyt ehdolla ja kenen tilalla? Straight Outta Comptonin näyttelijät? Spike Lee varmasti kokee aina rasismiksi sen jos hän ei voita, saati sitten ole lainkaan ehdolla. Ihan sama, onko mies tehnyt elokuvia kyseisenä vuonna vai ei.

The Revenantin (10/10) ja Mad Maxin (9/10) pysteille peukku. Hardyn sivuosa-oscar ei olisi myöskään ollut vääryys.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Mielestäni Oscarit menivät (lähes) täysin oikeisiin osotteisiin ja todella upeaa että Spotlightille uskallettiin antaa se tärkein pysti. Kyllä se oli parempi elokuva kuin Revenant, vaikka mitään varsinaista vikaa ei siinäkään ollut. Leo taas aika selkeä valinta, se oli joko nyt tai hirteen.

Ainoa pysti mikä tosiaan jäi hampaankoloon oli tuo parhaan biisin voittanut Spectren tunnari, joka ei kyllä olisi ansainnut mitään palkintoa. Spectren intro on parempi ilman ääniä ja biisikin parempi ilman solistia. Ei vaan osu yhtään Smithin ääni tohon melodiaan, tuli vahvat Conchita Wurstin euroviisubiisi-fibat sillä erotuksella että Wursti veti paremmin. Mutta Grammyt on erikseen, eli olkoon.

Nojoo. Itse hieman yllätyin myös Ex Machinan visual effects - pystistä. Ihan kiva leffa kyseessä, mutta eihän tuossa erikoistehosteet ollut mitenkään kummoiset. Eihän niitä juuri edes ollut koko leffassa. Oudoksutti valinta.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nojoo. Itse hieman yllätyin myös Ex Machinan visual effects - pystistä. Ihan kiva leffa kyseessä, mutta eihän tuossa erikoistehosteet ollut mitenkään kummoiset. Eihän niitä juuri edes ollut koko leffassa. Oudoksutti valinta.
Joo tuo unohtui vielä mainita, yllätyshän Ex Machinan voitto oli mutta kyllä sekin leffa niiden visuaalisten efektien osalta oli todella viimeisen päälle laitettu. Sinänsähän "erikoistehoste" -käsite vähän hämää kun sillä helposti käsitetään vain CGI-otukset ja -maisemat sekä räime ja räjähdykset. Visuaaliset tehosteet sisältänee paljon muutakin, varsinkin noiden akatemian ammattilaisten näkövinkkelistä, joten luotetaan että Ex Machinalla oli jotain sellaista mitä ei tällainen tavallinen tallaaja ymmärrä.

Aika minimalistinen leffahan se on, varsinkin näihin Star Wars/Mad Max tykityksiin verrattuna, joten ehkä se sitten nosti osakkeita tarpeeksi.

Tuo rasismikohu nyt tietysti lähti ihan näpistä, mutta ymmärtäähän sen kun jenkeissä tilanne on mikä on. Noin teoriassa Beasts of No Nationista olisi voinut jonkun ehdokkaan repiä, eikä se Straight Outta Compton yhtään jotain vitun Brooklyniä huonompi elokuva ainakaan ole. Mutta en mä nyt kaikkia salaliittoteorioita usko, ettäkö tarkoituksellisesti olisi jätetty värilliset pois - tällä kertaa ei vaan osunut tarpeeksi hyviä esityksiä kohdalle ja sillä sipuli.

Aika perseestähän kaikenlainen kiintiöittäminen on, mutta siihen poliittisesti korrektissa jenkkilässä mennään, jolloin ongelma vaan korostuu. Väärä ketju tällaiselle joten jätetään tähän. Paitsi että yhtään valkoihoista pelaajaa ei ollut NBA:n All-Star-ottelussa, miksei noussut kohua???
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olikos se nyt niin, että eniten pystejä voittanut elokuva, paras elokuva, ja paras ohjaus olivat kaikki eri leffoja? Koska viimeksi?
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Nämä Oscar-juhlat ovat kyllä aika naurettava tapahtuma. Kauhea arvo annetaan pysteille leffapiireissä, vaikka itse kriteerit pysteille ovat lähes surkuhupaisia. Jurylle on mm. mahdotonta palkita leffaa, jos se on liian iso hitti ja tavisten diggaama, vaan heidän täytyy palkita jotain taideleffoja korostaakseen ylivertaisuuttaan taviksiin nähden. Toiminta ja varsinkin komedia leffojen on käytännössä mahdotonta saada Oscar-pystejä, koska ne ovat liian rahvaita, vaikka ne ovat ylivoimaisesti suosituimpia leffoja maailmassa ja joista nämä juryn näyttelijät rahansa tienaavat. Millä perusteella näiden harvojen ihmisten, ketkä saavat Osareissa äänestää, mielipide on tärkeämpi kuin ylivoimaisen enemmistön maailmassa. Mihin ihmeeseen perustuu tämä Oscarien arvostus?

Lords of The Rings-trilogia taitaa olla ainoa palkittu iso leffa lähiaikoina. Yksi isoimpia vääryyksiä on Nolanin Darkh Knight-trilogian sivuuttaminen Oscareissa, koska kyseessä on supersankari-leffa. Esim. Heath Ledgerin olisi pitänyt voittaa pystyyn sivuosa-Oscar Jokeri-roolistaan, mutta joutui tyytymään ehdokkuuteen. Eikä hän olisi vuorenvarmasti edes ollut ehdolla ilman kuolemaansa.
Komedia puolella puolestaan esim. ensimmäinen Hangover-leffa olisi ansainnut ainakin ehdokkuuden.

Nytkään ei voitu antaa tuota parhaan elokuvan pystiä Mad Maxille, jolle se kuului, koska kyseessä liian iso leffa ja kaiken lisäksi vielä action-leffa. Sentään Mad Max sai näitä muita pystejä sitten roppakaupalla.
Ja Tom Hardylla ei ollut mahiksia voittaa ansaittua parhaan sivuosa-Oscarin pystiä, koska hänet tunnetaan pääasiassa Action-leffoista. Ihme että ehdolle pääsi. No DiCaprio ainakin sai ansaitsemansa pystin samasta leffasta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nytkään ei voitu antaa tuota parhaan elokuvan pystiä Mad Maxille, jolle se kuului, koska kyseessä liian iso leffa ja kaiken lisäksi vielä action-leffa. Sentään Mad Max sai näitä muita pystejä sitten roppakaupalla.

Elokuva voitti juuri ne pystit, jotka se ansaitsi.

Spectren tunnarista saatu pysti sen sijaan nosti suuhun vähän oksennusta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Nytkään ei voitu antaa tuota parhaan elokuvan pystiä Mad Maxille, jolle se kuului, koska kyseessä liian iso leffa ja kaiken lisäksi vielä action-leffa. Sentään Mad Max sai näitä muita pystejä sitten roppakaupalla...

Öh, kaikki kunnia Mad Maxille, mutta kyllähän Spotlight voitti täysin oikeutetusti tuon palkinnon. Yleensä juuri Spotlightin tyyppiset elokuvat jäävät paitsioon, isompien rainojen tieltä, mutta tällä kertaa kävi niin, jotta palkinto annettiin puhuttelevalle pätkälle, joka käsitteli mielenkiintoista aihetta.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Ainoa pysti mikä tosiaan jäi hampaankoloon oli tuo parhaan biisin voittanut Spectren tunnari, joka ei kyllä olisi ansainnut mitään palkintoa. Spectren intro on parempi ilman ääniä ja biisikin parempi ilman solistia. Ei vaan osu yhtään Smithin ääni tohon melodiaan, tuli vahvat Conchita Wurstin euroviisubiisi-fibat sillä erotuksella että Wursti veti paremmin. Mutta Grammyt on erikseen, eli olkoon.

Olen täysin eri mieltä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Millä perusteella näiden harvojen ihmisten, ketkä saavat Osareissa äänestää, mielipide on tärkeämpi kuin ylivoimaisen enemmistön maailmassa. Mihin ihmeeseen perustuu tämä Oscarien arvostus?

Sillä perusteella, että nämä harvat ihmiset ovat elokuva-alan ammattilaisia ja erityisesti palkittujen erikoisalojen ammattilaisia, jotka äänestävät vertaistensa joukosta vuoden parhaat suoritukset. Arvostus perustuu siihen, ettei "Osareita" jaeta millään huutoäänestyksellä torilla, lipputulodollarien perusteella tai elokuva-alasta juuri mitään tietämättömien nettivänkääjien perusteella.

Esim. Heath Ledgerin olisi pitänyt voittaa pystyyn sivuosa-Oscar Jokeri-roolistaan, mutta joutui tyytymään ehdokkuuteen. Eikä hän olisi vuorenvarmasti edes ollut ehdolla ilman kuolemaansa.

Tähän jo vastattiinkin, mutta Ledger voitti tuosta Oscarin, mikä ei varmasti jäänyt aikanaan epäselväksi kenellekään joka vähänkään seuraa elokuvamaailmaa ja mediauutisointia. Ja vuorenvarmasti jo aiemmin ehdokkaana ollut Ledger olisi nytkin ollut ehdolla, voittoon toki saattoi kuolema avittaa.

Ja Tom Hardylla ei ollut mahiksia voittaa ansaittua parhaan sivuosa-Oscarin pystiä, koska hänet tunnetaan pääasiassa Action-leffoista. Ihme että ehdolle pääsi. No DiCaprio ainakin sai ansaitsemansa pystin samasta leffasta.

No, kuka tuntee action-leffoista, kuka ei. Hardy on ensisijaisesti draamanäyttelijä (myös teatterissa kuten valkokankaallakin), ja draamapainotteisista rooleista häntä on ennenkin palkittu tai laitettu ehdolle eri elokuva-alan palkinnoissa. Bronson, Inception, Tinker Tailor Soldier Spy ja erityisesti miehen huikein roolisuoritus elokuvassa Locke, josta hän voittikin Los Angelesin filmikriitikkoyhdistyksen palkinnon parhaan miesnäyttelijän roolista.

Toki Hardy hallitsee myös action-roolit, ja hyvin hallitseekin, mutta puheet siitä, etteikö hänellä olisi ollut nyt voittoon mahdollisuuksia koska hän on tehnyt myös action-leffoja ovat turhaa höpinää vailla mitään perusteita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös