Itse en Under the Skinistä juurikaan välittänyt, sillä se meni aivan liian vapaasti tämän yhden eristäytymistä/syrjäytymistä koskevan pääpointin kautta "tekotaiteelliseen" (vihaan tuota sanaa, mutta nyt ei lohkea parempaa) osastoon, jossa yritetään kertoa enemmän kuin on kerrottavaa - tai jälleen kerran, aina voi katsojana miettiä mitä tahansa. Rakenne ehkä joo samantapainen korkealentoisessa nousujohdanteisuudessaan kuin Lucyssä, mutta en minä tuon tyylistä laiskaa ja itseään toistavaa kuvakerrontaa jaksa, jos tunnelma ei osu kohdilleen ja viimeinen koukku puuttuu. Paljonhan se pohjaa lähinnä ambienttimaiseen ääniraitaansa ja semmoiseen pseudodokumentaariseen kuvaustyyliin. Tarkoituksellista, eikä amatöörimaista, mutta näitä on nähty tarpeeksi filmikoulutöissä.
Joo, se Johanssonin näyttelemä muija/alien mietti identiteettiään ja yritti saada elämästä kiinni, tavalla tai toisella. Tämä vain oli tehty teemansa puolesta mielenkiinnottomasti, ainakin siinä mielessä että 70-luvulla koko kehys imettiin kuiviin vieläkin julmemmin keinoin kuin mitä Johanssonin näyttelemä alien toteuttaa. Hän antaa miesten kävellä kulli pystyssä mustaan mereen ja hukkua sinne - kirjaimellisesti. Itse asiassa tuo on kyllä julmempaa, että jätetään imemättä, vaikka annetaan ymmärtää toisin. Eniveis.
Sitten kun myöhemmin sain tietää, että elokuva perustui kirjaan, niin ymmärsin yskän. Katsomiskokemuksena koko juttu tuntui juurikin kirjan kuvaamiselta, eikä elokuva toimi siten.
Lucyn alku, johon alunperin viittasin, oli kuin huonosta honkkaritoiminnasta jostain 80-luvun lopusta, kun vinosilmääijät huutaa ja mesoaa eikä mitään tapahdu. Kuvitellaan vain että meuhkaaminen on hauskaa. Se pako sitten käynnistikin tapahtumasarjan, jollaisia ei koe kuin kunnon hapoissa. Sitten alkoikin olemaan hauskaa, eikä virnettä saanut pyyhittyä kasvoilta.
Johanssonin rooleista kannattaa muuten tarkistaa Her, joka tosin on vain äänirooli, mutta jokaiselle tuppikullille suositeltavaa kuunneltavaa. Kyllähän näissä neidin valinnoissa toistuu tietynlainen halu näytellä vakavammin, kuin vaikkapa Jennifer Anistonilla, joka on levitellyt (keittiö)saksiaan K-7 -elokuvissa koko uransa ja profiloitunut "romanttisiin" ulosteisiin.