Niinhän sitä luulisi, mutta ei sitten näemmä kuitenkaan.Sanomattakin linee (?) selvää, että niistä uusista leffoista ei sitten mennä täällä paljastamaan mitään juonenkäänteitä!
Niinhän sitä luulisi, mutta ei sitten näemmä kuitenkaan.Sanomattakin linee (?) selvää, että niistä uusista leffoista ei sitten mennä täällä paljastamaan mitään juonenkäänteitä!
Alfonso Cuarónin seitsemän oscarin voittaja Gravity on nyt nähty ja aivan rehellisesti voin sanoa, että ei tämä elokuva olisi ansainnut oscareitaan muista kuin saamistaan kategorioista - jos kaikista niistäkään.
Nyt jätän todellakin guggenheimit muille ja keskityn vain urheiluun, jos siis tämä todella voitti seitsemän maailman arvokkainta palkintoa? Silloin sen yhden pystin arvo ei voi olla kummoinen.
Luulen että hänellä tuli vastaan se tilanne että mainetta (ja rahaa) oli jo sen verran saatu että kaunis-poika rooleja ei tarvinnut ottaa vastaan vaan pystyi sanomaan mitä haluaa. Hitto, katsokaa Killer Joe, tai Tht Paperboy. Vetää melkoiset roolit näissäkin.Tätä leffakeskustelua sivuten, funtsikaa hyvä ihmiset, millaisen täyskäännöksen Matthew McConagheyn ura on tehnyt hiljattain!
Kelatkaa nyt helvetti, kaveri vetelee jossain "How to lose a guy in 10 days"- rainoissa ilman paitaa ja siis ihan ö-luokan pätkistä kyse (pl. se vedonlyöntileffa Al Pacinon kanssa oli mielestäni ihan ok) ja nyt äkisti sälli voittaa parhaan miespääosan Oscarin ja hänestä puhutaan YLEn uutiskatsauksessa metodinäyttelijänä!
Eikä tässä vielä kaikki, heppu näyttelee pääosaa tv-sarja True Detectivissä, joka kaiken järjen mukaan tulee nousemaan pysyvästi osaksi dekkarien Hall Of Famea, jos minulta kysytään.
Minun silmissä on oscareita ja oscareita, tekniset oscarit - niin arvostettavia kuin ovatkin, niin ovat omissa silmissäni selkeästi toisenluokan oscareita vrt. paras elokuva, parhaat näyttelijät. Ainoa merkittävä oscar jonka Gravity voitti on parhaasta ohjauksesta myönnetty oscar.
Luulen että hänellä tuli vastaan se tilanne että mainetta (ja rahaa) oli jo sen verran saatu että kaunis-poika rooleja ei tarvinnut ottaa vastaan vaan pystyi sanomaan mitä haluaa. Hitto, katsokaa Killer Joe, tai Tht Paperboy. Vetää melkoiset roolit näissäkin.
Luulen että hänellä tuli vastaan se tilanne että mainetta (ja rahaa) oli jo sen verran saatu että kaunis-poika rooleja ei tarvinnut ottaa vastaan vaan pystyi sanomaan mitä haluaa. Hitto, katsokaa Killer Joe, tai Tht Paperboy. Vetää melkoiset roolit näissäkin.
Mä en ole ikinä leffoja sen suuremmin harrastanut, enkä tuollaisiin yksityiskohtiin ole juurikaan tutustunut. Tuli vaan tästä mieleen yksi leffa joka on jäänyt mieleen juurikin kuvauksen takia, eli In the Valley of Elah. Ja sehän onkin näköjään juuri Roger Deakinsin kuvaama. Kova vuosi kaverille 2007, sinä vuonna No Country for Old Men ja Jesse Jamesin salamurha pelkuri Robert Fordin toimesta myös kuvattuna, kahdesta jälkimmäisestä Oscar-ehdokkuus.Deakinsin kuvaamia ovat olleet esimerkiksi The Shawshank Redemption, Coenin veljesten leffoista iso osa, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, monet Sam Mendesin elokuvat ja niin edelleen. Näille on kaikille tyypillistä erittäin kaunis kuvaus, joka on omaleimaisen tyylikäs ja elokuvan narratiiviin täsmällisesti sopiva.
Seuraava on ehkäpä hiukan idealistinen ajatus, mutta jotkut meistä kasvavat henkisesti vanhemmaksi tultuaan ja huomaavat, että kenties sitä haluaa jättää tietyssä mielessä pysyvämmän ja arvostettavamman jäljen itsestään kuin merkinnän "ikuisena kiiltokuvapojuna"...
Mä en ole ikinä leffoja sen suuremmin harrastanut, enkä tuollaisiin yksityiskohtiin ole juurikaan tutustunut. Tuli vaan tästä mieleen yksi leffa joka on jäänyt mieleen juurikin kuvauksen takia, eli In the Valley of Elah. Ja sehän onkin näköjään juuri Roger Deakinsin kuvaama. Kova vuosi kaverille 2007, sinä vuonna No Country for Old Men ja Jesse Jamesin salamurha pelkuri Robert Fordin toimesta myös kuvattuna, kahdesta jälkimmäisestä Oscar-ehdokkuus.
Kiitos muuten vinkistä sci-fiin, Gattacan tsekkasin pari päivää sitten ja oli pirun hyvä. Juuri sen tyyppistä sci-fiä mistä diggailen, sen kummempia analysoimatta. Pitääpä ne muutkin listan leffat pistää harkintaan, kunhan joskus joutaa.
Naisnäyttelijöistä ei oikein vastaavaa tule mieleen. Mainitsemani Bullock teki ihan kelpo suorituksen Gravityssa, mutta eihän parhaan naispääosan Oscaria nyt sen perusteella kuitenkaan voi antaa, että aikaisemmin puupökkelömäisen paska näyttelijä onnistuu tekemän yhden (tuostakin on vielä kuitenkin matkaa erinomaiseen...) hyvän suorituksen... eikä onneksi annettukaan!
Minä olen vahvasti eri mieltä kuvauksen (cinematography) Oscarista, se on ehdottomasti merkittävä Oscar ja rinnastaisin sen hyvin lähelle parhaan ohjaajan Oscarin statusta. Vähän alapuolelle, mutta kuitenkin selvästi ns. teknisten Oscarien yläpuolelle.
(jonkinlaisena oksennuksen multihuipentumana tietty Titanic)
Ja miksi siis Titanic on suunnilleen maailman huonoin elokuva?
Alkuun McConaugheyhin oli hiukan vaikea samaistua, mutta syynä ei ollut hänen huono roolityöskentelynsä vaan vika oli täysin tässä päässä - mielessä pyörivät muistikuvat kiiltokuvapojusta jonka ansiot elokuvataiteen saralla aiempina vuosina ovat varsin vaatimattomat. Minun on kuitenkin tunnustettava, että McConaughey teki Mud'ina hienon ja tietyssä mielessä maltillisen mutta samalla persoonallisen roolityön. Hän oli karu ja uskottava, lisäksi hänessä oli maanläheisyyttä.
Ja miksi siis Titanic on suunnilleen maailman huonoin elokuva? Vähän jotain perusteluja tarvitsisi tai sitten se oli vain huono, koska se oli paska ja väärät näyttelijät...
Toki Gravity on melkein maailman paras elokuva, koska se oli hieman nykyaikaisempi ja oli jopa oikein avaruudessa minne lähivuosikymmeninä pääsevät tavalliset kansalaisetkin matkaamaan järkevällä hinnalla. Ai niin ja siinähän nähtiin oikein unta, kun Titanicissa ihan vain nussittiin.
Tämä puupökkelömäisen paska näyttelijä nappasi kuitenkin parhaan naispääosan Oscarin 2009, mutta tätä et laske hyväksi suoritukseksi?Mainitsemani Bullock teki ihan kelpo suorituksen Gravityssa, mutta eihän parhaan naispääosan Oscaria nyt sen perusteella kuitenkaan voi antaa, että aikaisemmin puupökkelömäisen paska näyttelijä onnistuu tekemän yhden (tuostakin on vielä kuitenkin matkaa erinomaiseen...) hyvän suorituksen... eikä onneksi annettukaan!
Kyllähän noita pystejä näyttelijöille välillä myönnetään mitä erikoisimmilla perusteluilla ja suorituksille, jotka ei kyllä palkitsemisen arvoisia ole. Se nyt ei ole mitään uutta, että Oscarit ei aina todellakaan mene oikeisiin osoitteisiinsa. Eräs elokuvahistorian naurettava keissi oli mm. Lord of the Rings: Return of the Kingin hurja saalis pystien suhteen, vaikka elokuva oli trilogian kaikkein ontuvin ja monin paikoin typerin osa. Sille vaan oli "pakko" myöntää niitä pystejä ties mistä syistä. Onhan näitä muitakin hölmöjä esimerkkejä toki.Tämä puupökkelömäisen paska näyttelijä nappasi kuitenkin parhaan naispääosan Oscarin 2009, mutta tätä et laske hyväksi suoritukseksi?