Kun vlad kovasti tykkää näkemiään elokuvia analysoida ja vaikuttaa muutenkin persoonaltaan sellaiselta, joka haluaa niitä mieltymyksiensä puitteissa yrittää ymmärtää ja haluaa niihin tutustua taiteellisemmin eikä vain kertakäyttöviihdemmäisin ajatuksin, niin kiinnostaisi tietää oletko nähnyt kuinka paljon matskua esimerkiksi seuraavilta tunnetuilta ohjaajilta: Alejandro Jodorowsky, Sam Peckinpah, Kim Ki-Duk, Yasujiro Masumura, Ken Russell, Robert Bresson, Vittorio De Sica, Sion Sono, Luis Bunuel, Nicolas Roeg, Julio Medem, Peter Greenaway, Werner Herzog, Mario Bava, Yuen Woo Ping, John Huston, Michael Haneke, Lucio Fulci ja Michelangelo Antonioni.
Osa listaamistasi ohjaajista on minulle tietyssä mielessä kovinkin tuttuja vuosien tai jopa vuosikymmenten ajalta, toisaalta osaan olen tutustunut yksittäisten ohjausten myötä ja sitten jotkut ovat jostain järjettömästä syystä joutuneet bannilistalleni enkä ole oikein koskaan edes tuntenut halua tutustua heidän teoksiinsa - tällainen ohjaaja on Vittorio De Sica, jostain syystä hän ei herätä minussa intohimoa tai kiinnostusta vaan ennemminkin epäilyksenomaisen tunteen, mistä sitten johtuu etten ole liiemmin katsonut aiheelliseksi tutustua hänen tuotantoonsa. Puutteensa minullakin!
Luodaan nyt kuitenkin pikainen katsaus ohjaajiin jotka listaltasi ovat tavalla tai toisella tuttuja minulle.
Sam Peckinpahiin tutustuin ensimmäisen kerran joskus 80-luvun alussa ollessani ala-asteella ja kaverini kanssa katselimme jotain hänen leffaansa - taisipa kyseessä olla maineikas Hurja joukko, muistan vaan elävästi leffan alun skorppioni ja muurahaiskohtauksen. On pakko tunnustaa, että pidän väkivallasta elokuvissa niissä tapauksissa joissa se on perusteltua ja tietenkin toteuttamistavalla on myös vaikutusta siihen millainen suhde muodostuu minun ja elokuvassa esitetyn väkivallan välille ja yleisimmin Peckinpah on onnistunut luomaan elokuvissaan väkivallan siten, että se on iskenyt myös minuun.
Seuraavat Peckinpahin filmit ovat minulle tuttuja: Hurja joukko*, Balladi Cable Hoguesta*, Olkikoirat*, Pakotie, Pat Garrett ja Billy the Kid*, Tuokaa Alfredo Garcian pää*, Rautaristi* ja Raivopäät.
Pidän korealaisista elokuvista ja Kim Ki-duk on eräs suosikkejani sikäläisistä ohjaajista. Olen onnistunut näkemään useampiakin hänen ohjaamiaan elokuvia ja osa kokoelmaani kuuluvista hänen ohjaamista leffoista on vielä katsomatta. Mutta kokonaisuutena on sanottava, että tutkimusmatkani korealaisiin elokuviin on vasta aluillaan.
Seuraavat hänen elokuvansa ovat minulle tuttuja: the Isle - saari*, Parittaja*, Samaritan girl*, Address unknown*, Birdcage Inn*, Crocodile*.
Robert Bressonin tuotantoon en ole viimeisimmän vuosikymmenen aikana kovinkaan paljon tutustunut, mutta hänen ohjaustöistä jokunen on tuttu minullekin vuosikymmenten takaa, kuten Kuolemantuomittu on karannut.
Sion Sono on olettaen Shion Sono. Hän ei ole vielä tuttu ohjaajana minulle. Kokoelmistani löytyy hänen Cold fish*, jota en ole vielä ehtinyt katsoa, mutta joka vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta elokuvalta. Yksi katsottava elokuva voi johtaa toiseen ja niin on jälleen löydetty uusi kiehtovan kiintoisa ohjaaja. Filmografiansa vaikuttaa ainakin varsin mielenkiintoiselta.
Tuossa jokunen viikko sitten katsoin Luis Buñuelin kiehtovan kiintoisan lyhytfilmin Andalusialainen koira*, mutta muuten hän ei ole kovinkaan tuttu ohjaajana minulle.
Nicolas Roeg on minulle tutumpi ohjaajana ennemminkin vuosikymmenten takaa eli "kultaisella" 80-luvulla tuli katsottua enemmänkin hänen leffoja, mutta Kauhunkierre* on tullut nähtyä senkin jälkeen jonkun kerran. Tutumpi on myös David Bowien tähdittämä Mies toisesta maailmasta.
Klaus Kinski oli kiehtova persoona, häiriintynyt nero ja häneen tutustuessani eteen tuli entistä useammin nimi Werner Herzog - tämän häiriintyneen neron harvoja todellisia ystäviä (jos hänellä sellaisia edes oli) ja ymmärtäjiä. Kinskin myötä Herzog alkoi kiehtoa minua entistä enemmän, mutta en todellakaan voi sanoa tutustuneeni hänen tuotantoonsa kovinkaan hyvin.
Seuraavat Herzogin työt ovat minulle edes jollain tapaa tuttuja: Nosferatu - yön valtias*, 25. tunti: Klaus Kinski (dokumentti) ja Aguirre - Jumalan viha.
John Huston eli John Marcellus Huston on niitä ohjaajia joiden tuotantoa katselin enemmän lapsuudessani ja teini-iässä, sen jälkeen olen harvemmin hänen leffoja antaumuksella katsellut. En edes muista kuinka monta hänen ohjaamaa elokuvaa olen katsonut, mutta skaala on varsin laaja Maltan haukasta alkaen ja siitä kuljetaan Sierra Madren aarteen* kautta Moby Dick - valkoinen valas merelliseen seikkailuelokuvaan. Eikä myöskään pidä unohtaa Sopeutumattomia tai Afrikan kuningatarta.
Michael Hanekelta olen nähnyt vain muutamia elokuvia mutta ne ovat tehneet minuun suuren vaikutuksen ja niinpä Haneke yhdistyy mielessäni laatuun ja todella loistavaan ohjaustyöhön. Hän kuuluu ehdottomasti tämän hetken suurimpien ohjaajien joukkoon - ei kahta sanaa.
Tuttuja elokuvia häneltä ovat: Funny Games (1997)*, Valkoinen nauha* ja Rakkaus*.
Tässäpä oikeastaan tärkeimmät listaamiltasi ohjaajilta, lista elokuvien osalta ei kuitenkaan ole täydellinen vaan pikaisen katsauksen tulos.
vlad
*: elokuva kuuluu kokoelmiini.