Olen viimeksi vuokrannut leffan joko 1992 tai 1993 - oliko tuolloin edes koko Makuunia olemassakaan?
Minun on vaikea kuvitella itseäni leffaharrastajana joka ei omistaisi katsomiaan elokuvia tai sarjoja. 90-luvulla hankin VHS-kasetteja ja sen jälkeen dvd:tä ja nyt niiden rinnalle alkavat hiljalleen tulla blue ray:t. Minulle on todella tärkeää se, että elokuva josta pidän ja jota kenties jopa "rakastan" löytyy kokoelmistani käsinkosketeltavana kappaleena, siten että voin aina halutessani palata sen pariin.
Minä en ole elokuvia vuokrannut myöskään vuosikausiin, joskus 1990-luvun jälkipuoliskolle taitaa mennä varsinaisen videovuokraamon asiointikerta. Tai taisi eräs exä vuokrata 2000-luvun alussa kerran pari lähivuokraamosta. Kirjastosta toki lainaan elokuvia melkoisesti, sieltä saa sekä uudempia että erityisesti vähän vanhempia elokuvia nähtäväksi.
Perinteinen metodi on minullakin ollut elokuvien ostaminen, mutta se on johtanut siihen, että minulla on toista tuhatta dvd/bluray-leffaa ja nytkin tietokonepöytäni nurkassa notkuu huojuvina pinoina dvd-elokuvia, samoin lattialla.
Olen tullut siihen vääjäämättömään lopputulokseen, että kokoelmaa pitäisi kyllä karsia ja säilyttää niitä elokuvia, joista pidän enemmän ja joita tulen katsomaan useammin. Jokaista Anttilan alelaarin halpista ei välttämättä tarvitsisi säästää, eikä ns. tusinaleffoiksi osoittautunutta.
Siksi olen viime aikoina varovaisin askelin kokeillut elokuvien suoratoistovuokrausta, erityisesti Film2home-palvelua, johon olen saanut melkoisesti vapaakoodeja sekä hyödyntänyt heidän ajoittaisia alekampanjoitaan. Taannoin Ässä- ja Pantteri-karkkipusseissa oli tämän firman ilmaiskoodeja, joita hyödynsin karkkiostosten myötä. Palvelu toimii oikein hyvin, joten ajattelin jatkossakin hyödyntää tätä enemmän.
Ideana ei siis ole se, ettenkö jatkossakin ostaisi kotiini hyväksi havaitsemiani elokuvia - teenhän niin nytkin, eli ostan elokuvateattereissa katsomiani elokuvia dvd/bluray-formaatissa - vaan se, että jos katson suoratoistona vuokraamani elokuvan, joka osoittautuukin sitten vähemmän kiinnostavaksi, niin se on sitten siinä, eikä elokuva jää pölyttymään hyllyyn. Jos elokuva taas on hyvä, niin sitten voin ostaa sen itselleni myöhemmin.
Film2homen leffojen normaalit vuokrahinnat vaihtelevat 2-5 euron välillä. 2-3 euroa maksaa helpostikin elokuvasta, vitosen leffoja en ole toistaiseksi tullut vuokranneeksi. Viime juhannuksena oli erinomainen kampanja, jossa sai vuokrata koko juhannuksen ajan minkä tahansa elokuvan 0,10 euron hintaan.
Elokuvilla on 48h katseluaikaa ostohetkestä, joten sain katseltua juhannusviikonloppuna kahdeksan eri elokuvaa. Viimeisimmät pistin ostoon hetkeä ennen kampanjan päättymistä, ja sain niille siis pari vuorokautta lisäkatseluaikaa. Juhannushan on täysin turha pakkojuhla, joka on parempi viettää yksinäisyydessä ja eristyksissä ihmisistä kaupungissa, joten ajankohta oli oivallinen elokuvanautinnoille.
Mestari, Cosmopolis, Lincoln, Koskemattomat... katsoin nuo kaikki juhannuksena. Noiden väliin otin tietoisesti pari kevyempää komediaa ja toimintaelokuvaa vähän samalla periaatteella kuin oletan viininmaistajien huuhtelevan suunsa vedellä ennen seuraavaa maistiaista. Huippuelokuviinkin voi turtua, jos vetää pitkiä eepoksia putkeen, joten joku Korttelivahdit tai Red Dawnin (umpisurkea) uusintaversio niiden väliin nollaa aivot ja katseluhermot, jonka jälkeen voi taas nauttia tuoreemmalla otteella vaikkapa Cosmopoliksen kaltaisista teoksista.