Jatkoajan leffakerho

  • 2 340 684
  • 12 067

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Ei tapahdu mitään

Tulipa mieleeni jostakin kummasta syystä miettiä sellaisia elokuvia jotka ovat minusta todella hyviä, vaikka niissä ei oikeastaan tapahdu juuri mitään. Tai kyllähän niissä tapahtuu, mutta jotenkin tuntuu siltä että ei tapahdu. Sillä tavalla käsittämättömän mukavasti soljuvat ja saavat hyvälle tuulelle.

Mieleeni tuli muutama ihan lyhyellä miettimisellä:

Stand by me - Viimeinen kesä
Smoke
American Beauty

Ja ehdoton lajityypin kunigas, tai oikeastaan kuningatar:
Lost in translation

Olisi noita paljon muitakin. Melkein harmittaa että en pysty itselleni selittämään että mistä pidän niissä elokuviassa. Ne vaan... sujuvat.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Ei tapahdu mitään

Viestin lähetti Twite
Olisi noita paljon muitakin. Melkein harmittaa että en pysty itselleni selittämään että mistä pidän niissä elokuviassa. Ne vaan... sujuvat.
Nopealla dvd-hyllyn selaamisella löytyi pari leffaa, joissa tapahtumat ovat enemmän sellaisia arkipäivisiä sattumuksia, mutta silti leffoista nauttii täysin siemauksin. Ainakin minulle sellaisia ovat:

Amélie ja As Good As It Gets (Ihana elämä, tjsp?)

Ehkä varauksin liittäisin tuohon vielä Magnolian, mutta se pitäisi katsoa uudelleen. Kun olisi vaan se kolme tuntia luppoaikaa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Re: Re: Ei tapahdu mitään

Viestin lähetti Ossi
Nopealla dvd-hyllyn selaamisella löytyi pari leffaa, joissa tapahtumat ovat enemmän sellaisia arkipäivisiä sattumuksia, mutta silti leffoista nauttii täysin siemauksin. Ainakin minulle sellaisia ovat:

Amélie ja As Good As It Gets (Ihana elämä, tjsp?)

Ehkä varauksin liittäisin tuohon vielä Magnolian, mutta se pitäisi katsoa uudelleen. Kun olisi vaan se kolme tuntia luppoaikaa.
Amélie ilman muuta kuuluu tuolle listalle, miten en sitä muistanut! As Good As It Gets... en ole nähnyt.

Magnolia luki ensin listallani mutta deletoin sen kun ei oikein sopinut "ei tapahdu mitään" kuvaukseen. Mitään juonta edistäväähän siinä ei juuri tapahdu, mutta eivät tapahtumat todellakaan ole arkipäiväisiä sattumuksia. Sepä vasta on vaikea elokuva kategorioitavaksi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Re: Re: Ei tapahdu mitään

Viestin lähetti Twite
Amélie ilman muuta kuuluu tuolle listalle, miten en sitä muistanut! As Good As It Gets... en ole nähnyt.

Magnolia luki ensin listallani mutta deletoin sen kun ei oikein sopinut "ei tapahdu mitään" kuvaukseen. Mitään juonta edistäväähän siinä ei juuri tapahdu, mutta eivät tapahtumat todellakaan ole arkipäiväisiä sattumuksia. Sepä vasta on vaikea elokuva kategorioitavaksi.
No joo, ehkä Magnolian tapahtumat menevät aika rajusti ulos tuosta arkipäiväisyydestä :D Mutta silti luokittelen sen elokuvaksi, joka perustuu "johonkin asiaan, josta ei saa oikein kiinni".

As Good As It Gets on aivan loistava, hommaa se heti katseluun. Ikisuosikkini Helen Hunt vetää upean roolin, Greg Kinnear ja vanha jäärä Jack Nicholson ovat myös vedossa. Ja tämä on aika paljon sanottu mieheltä, joka inhoaa Nicholsonia. Tuohon rooliin olisi tosin ollut vaikea löytää osuvampaa näyttelijää. Lyhyesti sanottuna: tämä on elokuva, josta tulee aina hyvälle tuulelle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joo, Lost In Transation on kyllä kategorian ykkönen. Leffassa ei todellakaan tapahdu mitään, vaikka koko ajan odottaisikin jotain tapahtuvan. No, halasivat ne sentään lopussa ja vissiin pussasivatkin.

Olihan se tyylikkäästi tehty elokuva, mutta meikäläisen makuun ihan liian köyhä. Smokea en ole koskaan nähnyt kunnolla, mutta muut tässä mainitut kuuluvat kyllä sen sijaan suosikkeihini.

Stand By Me on erinomainen "road-movie" - ja koko ajanhan siinä jotain tapahtuu, vaikka jännitys/jännitteet syntyvätkin pikkujutskista. American Beautyssä on taas verkkainen tahti, eikä pääosin edes mitenkään erikoinen kässäri. Mutta se kyllä soljuu ihan vastustamattomasti eteenpäin.

Elämä on ihanaa -leffassa on loistavat roolihahmot ja näyttelijät. Hidastempoisemmista kohtauksissa he pääsevätkin hyvin esille. Amelian olen nähnyt vain kerran, mutta varsin poikkeukselliselta elokuvalta sekin vaikutti.

Aina hyvässä elokuvassa ei siis tartte olla vauhtia, vaaraa ja veriplättyjä :-)


Itse olen käsittänyt Magnolian episodimaisena leffana. Vaikka siinä punotaankin niitä tarinoita yhteen, niin ne kertomukset toimivat omina pieninä elementteinäänkin. Siinä on muuten yksi parhaista aloituksista, mutta sitä sammakkosadetta en ole ihan kässännyt. Yritetäänkö sillä kuvata, että nyt sataa niin maan perkeleesti vai onko se vaan pienen katsojaraukan kiusaamista?


Erinomaiset leffat, joista en ymmärrä mitään listalle panen selvän ykkösen: Mulholland Drive. Jatkakaa tätäkin listaa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Elokuva josta pidän, mutta jota en ymmärrä

Viestin lähetti Everton
Erinomaiset leffat, joista en ymmärrä mitään listalle panen selvän ykkösen: Mulholland Drive. Jatkakaa tätäkin listaa.
Unelmien Sielunmessu.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Ei tapahdu mitään

Viestin lähetti Twite
Tulipa mieleeni jostakin kummasta syystä miettiä sellaisia elokuvia jotka ovat minusta todella hyviä, vaikka niissä ei oikeastaan tapahdu juuri mitään.

Tämän lajityypin elokuvista katsoin juuri The Station Agentin, johon sopii hyvin määritelmä, että siinä ei oikeastaan tapahdu mitään ihmeellistä, mutta silti siitä jäi positiivinen jälkimaku.

Tuolta hieman lisää, kun en itse jaksa kirjoittaa:
http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ensi-illat/st/station_agent.htm
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Everton
Erinomaiset leffat, joista en ymmärrä mitään listalle panen selvän ykkösen: Mulholland Drive. Jatkakaa tätäkin listaa.

Tuon Mulholland Driven allekirjoitan kyllä täysin. Kyllä jäi heti ensimmäisen katselukerran jälkeen sisuksiin myllertämään tämän rainan tapahtumat. Olen nyt nähnyt pätkän varmaan viisi kertaa ja aina se tuntuu ihan uudelta elokuvalta. Onkin hauskaa keksiä juonta kokoavia teorioita ja sitten väitellä niistä muiden katsojien kanssa.

Ja se tunnelma! Se kertakaikkisen karmaiseva tunnelma! Kyllä Mulholland Driven aavemaisuus hakkaa hyytävyydessään kaikki nykyajan säikyttelyt, joita joku sanoo kauhuleffoiksi. Kyllähän tämäkin elokuva sisältää yhden säikäytyksen. Se olikin sellainen säikäytys, että meinasin ekalla katselukerralla saada slaagin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hei, nyt keksin hyvän haastajan Lost In Translationille. Tässä nyt on ihan kantava perusjuonirakenne, mutta tempon rauhallisuus kääntää vaakaa vahvasti tämän suuntaan. Valitettavasti iski oikosulku, enkä muista nimeä. Kyllä mää sen nimen kohta keksisin, tai jaksaessani voisin käydä toisesta huoneesta tarkistamassa.

Mutta tietänette kuitenkin: Lynchin leffa, jossa pappa matkaa halki ameriikan ruohonleikkaajalla tapaamaan veljeään. En olisi uskonut pitäväni yhdestäkään tuollaisesta elokuvasta, mutta se oli kyllä loistava. Pääosan esittäjä oli erinomainen (oliko joku harrastelijanäyttelijä, joka kuoli ennen ensi-iltaa?), kuten seko-Sissykin.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Viestin lähetti Everton
Hei, nyt keksin hyvän haastajan Lost In Translationille. Tässä nyt on ihan kantava perusjuonirakenne, mutta tempon rauhallisuus kääntää vaakaa vahvasti tämän suuntaan. Valitettavasti iski oikosulku, enkä muista nimeä. Kyllä mää sen nimen kohta keksisin, tai jaksaessani voisin käydä toisesta huoneesta tarkistamassa.

Mutta tietänette kuitenkin: Lynchin leffa, jossa pappa matkaa halki ameriikan ruohonleikkaajalla tapaamaan veljeään. En olisi uskonut pitäväni yhdestäkään tuollaisesta elokuvasta, mutta se oli kyllä loistava. Pääosan esittäjä oli erinomainen (oliko joku harrastelijanäyttelijä, joka kuoli ennen ensi-iltaa?), kuten seko-Sissykin.

The Straight Story
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti Everton
Mutta tietänette kuitenkin: Lynchin leffa, jossa pappa matkaa halki ameriikan ruohonleikkaajalla tapaamaan veljeään.

Hieno The Straight Story. Todella hyvä elokuva, jossa päähenkilö matkaa traktorillaan veljeään tapaamaan. Suosittelen.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Re: Ei tapahdu mitään

Viestin lähetti Twite
Tulipa mieleeni jostakin kummasta syystä miettiä sellaisia elokuvia jotka ovat minusta todella hyviä, vaikka niissä ei oikeastaan tapahdu juuri mitään. Tai kyllähän niissä tapahtuu, mutta jotenkin tuntuu siltä että ei tapahdu. Sillä tavalla käsittämättömän mukavasti soljuvat ja saavat hyvälle tuulelle.

Tähän sarjaan kuuluu mainio pikku elokuva Sikariporras alkuperäiseltä nimeltään The Big Kahuna. Pääosissa Kevin Spacey ja Danny DeVito, jotka ovat jonkun sen tarkemmin erittelemättömän voiteluaineyhtiön myyntimiehiä työmatkalla Kansasissa (muistaakseni). Kaikki elokuvan tapahtumat sijoittuvat hotelliin, jossa nämä myyntimiehet sekä heidän mukanaan oleva nuori aloitteleva myyntimies, odottelevat isoa asiakasta. Spacey on loistava, Danny DeVito syvällinen ja tämä nuori heppu erinomainen raivostuttavana uskovaisena myyntimiehenä. Suosittelen katsomaan!
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Nämä "mitääneitapahdu"-draamat ovat kyllä omiakin suosikkejani ja ehkä kaikkein rakkain tällainen elokuva on ollut minulle aina Lawrence Kasdanin Sisärengas (The Big Chill). Sehän on mainio kuvaus nostalgisesta viikonlopusta kun nuoruuden kaveriporukka kokoontuu itsemurhan tehneen kaverinsa hautajaisiin. Elokuva tarjoaa tuntemuksia laidasta laitaan, iloa ja surua, ryyditettynä loistavalla soundtrackilla. Tuon leffan voisin katsoa vuoden jokaisena päivänä.

Mainioita esimerkkejä olette löytäneet. Lost in Translation, Station Agent, The Straight Story ja Amelie ovat omissa papereissani kaikki viiden tähden teoksia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Elokuva josta pidän, mutta jota en ymmärrä

Viestin lähetti Twite
Unelmien Sielunmessu.
Minä pistän listalle samaisen ohjaajan (Aronofsky) aiemman elokuvan, nimeltään Pi (meinaa siis sitä kreikkalaista lukua 3.14159265). Todella hämmentävä ja omituinen elokuva, johon verrattuna Unelmien Sielunmessu on ihan iisiä kamaa.

Jos haluatte päänne sekaisin asioista, niin katsokaa Pi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Donnie Darko Director's Cut

Huhhuh. Miten nämä kohtaukset oli voitu jättää alkuperäisestä versiosta pois? Tämän jälkeen tarina aukeaa tyhmemmällekin, harmi vaan, ettei elokuvaa saa tänä versiona Suomesta. Eritoten Donnien ja hänen tyttöystävänsä Gretchenin suhde saa enemmän syvyyttä, samoin kuin Donnien suhde äidinkielenopettajaansa.

Kun aikamatkailua käsittelevä kirja esitellään elokuvassa, tulee eri kohtauksien välillä näkymään otteita tästä kirjasta, jotka selvittävät huomattavasti enemmän elokuvan kulkua ja etenkin loppuratkaisua.

Jos Donnie Darko oli täyden kympin leffa ja kaikkien aikojen paras elokuvateos, tämä vie vielä voiton edellisestä!
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti vilpertti
Donnie Darko Director's Cut

Jos Donnie Darko oli täyden kympin leffa ja kaikkien aikojen paras elokuvateos, tämä vie vielä voiton edellisestä!

Tosiaan tuo Directors Cut on loistava elokuvana, mutta eikai nyt sentään maailman kaikkeuden paras elokuva (tai siis parhaasta vielä parempi)? Karkasiko hiukan lapasesta ;)

Samaa mieltä siitä, että DC ois saanut olla suoraan teatteriversio.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Fläppis
Tosiaan tuo Directors Cut on loistava elokuvana, mutta eikai nyt sentään maailman kaikkeuden paras elokuva (tai siis parhaasta vielä parempi)? Karkasiko hiukan lapasesta ;)
Ei? Varaan yhä itselleni oikeuden olla asioista omaa mieltäni.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jaaha tuli katsottua kaksi leffaa Mohammad Ali ja Punisher.

Ali:

Itse en uskonut Will Smithin pystyvän vakaviin rooleihin. En voi muuta sanoa kuin että vau! Paras leffa minkä olen nähnyt käsittelevän nyrkkeilyä. Tähän leffaan oli todella satsattu. Nyrkkeily oli aidon näköistä. Alin kääntymistä muslimiksi ja muuta taustaa valoitettiin hienosti. En voi muuta kuin suositella tämän elokuvan katsomista. Annan leffalle * * * * * arvosanaksi.


Punisher:

Miten sarjakuvaklassikon voi näin pilata? Käsikirjoitus oli sitä itseään. Tuomari ei tee muuta kuin vedä wiskiä naamaansa, ottaa turpiinsa joka tappelussa ja sitten muka päästää pahikset päiviltä. Tom Jane saa Ben Afflectin näyttämään monipuoliselta näyttelijältä. Dolph Lundgrenin tähdittämä versio on paljon parempi kuin tämä jöötti. Se on aika paha, kun DL:n versio oli syvältä. Videonauhurini tuntee suurta häpeää, kun sitä on näin häväisty. Älkää missään nimessä tuhlatko rahojanne tähän fiaskoon.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse tykkäsin Punisherista. Sopivan toimintakliseistä dialogia, äksöniä, räjähdyksiä... Se, että ottaa tappelussa turpaan kolme metriseltä 200kg ryssältä ei pakosti ole heikkoutta vaan toisen kovuutta, heh.

Ja Tuomarin urahan vasta alkoi tuosta elokuvasta! Jatkoa on tiedossa!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
KAIKKIEN AIKOJEN PARAS ELOKUVA?

Tässä ketjussa on näköjään alkanut väittely kaikkien aikojen parhaasta elokuvasta.

Minun mielestäni sellaista ei ole olemassakaan. Näitä kautta aikain tehtyjä elokuvia pitäisi sitten mieluummin arvostella vaikkapa eri kategorioihin sijoitettuna - paras komedia, paras crazykomedia, paras sotaelokuva, paras sodan vastainen elokuva, paras sodalla mässäilevä elokuva, paras elokuva sen takia että siellä ei ollut mukana Jean Claude van Damme, tai paras katastrofielokuva sen takia, että siinä mukana ei ollut koiraa... ym ... ym ... näitähän riittää.

Esimerkiksi minun mielestäni aivan upea katastrofileffa (jossa ei myöskään ole mukana sitä nykyisin pakollista KOIRAA) - on Poseidon Adventure.
Toinen staili katastrofielokuva (ilman koiraa) - on nimeltään The Towering Inferno - Liekehtivä torni. Mukana on aivan tajuton määrä ajankohdan huippunäyttelijöitä (ilman koiraa) ja lisäksi leffan valmistumisen aikoihin ei tiedetty mitään tietokoneilla valmistetuista efekteistä - leffan efektit tehtiin pienoismallien ja suuritöisten lavasteiden avulla. Ilman koiria.

Nuo olivat sitten "vain" katastrofileffoja, siis nykysisin niitä kai arvostellaan nimittämällä Jenkkipaskaksi?

Sitten niitä muun tyylisiä elokuvia. Tässä muutamia minun suosikkejani:

- Peltirumpu... omituinen teos kaikiaan, mutta ovelasti kiehtova. Perustuu Günter Grassin romaaniin, jossa nuori poika päättää pysyä ikuisesti lapsena... tapahtumapaikkana on Hitlerin ajan Natsi-Saksa.

- Luc Bessonin ohjaama tieteissatu The Fitfh Element saa aina katsojan hyvälle tuulelle

- mykän elokuvan hieno klassikko Panssarilaiva Potemkin (ohj. Sergei Eisenstein 1925) - kylmät väreet tämä teos saa edelleen aikaiseksi

- Manaaja, The Exorcist - edelleen kauhuleffojen huippuja. Vaikka tämä tehtiin jo 1970-luvun alkupuolella, niin teho on hyvin säilynyt.

... kuten näkyy, niin ainakin minun mielestäni hyvinkin moni - täysin erityyppinen leffa voi olla se "maailman paras". Ja tässä luettelin vain äkkiä työpaikan tuolilla istuessa mieleen tulleet...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: KAIKKIEN AIKOJEN PARAS ELOKUVA?

Viestin lähetti Predator
Tässä ketjussa on näköjään alkanut väittely kaikkien aikojen parhaasta elokuvasta.

... kuten näkyy, niin ainakin minun mielestäni hyvinkin moni - täysin erityyppinen leffa voi olla se "maailman paras". Ja tässä luettelin vain äkkiä työpaikan tuolilla istuessa mieleen tulleet...
Nuub. Donnie Darkossa on kaikkea. Luonnonkatastrofi, kauhua, romanssia, komediaa, teinimeininkiä. Asekin laukaistaan, joten siinä on myös sotaa.

Paras elokuva kautta aikain.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: KAIKKIEN AIKOJEN PARAS ELOKUVA?

Viestin lähetti vilpertti


Paras elokuva kautta aikain.

No eipäs ole! Tule perkele tasaselle ja ala yrittämään mulle alkamaan! Leffoista siis.

Ja kuten varmaan fiksuna miehenä huomaat (vaikka oletkin vain yks onneton Darko-Debiili - niin jatketaan tätä kinaa vittuiluketjussa - vai oliko se nimeltään Provoketju?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: KAIKKIEN AIKOJEN PARAS ELOKUVA?

Viestin lähetti Predator
No eipäs ole! Tule perkele tasaselle ja ala yrittämään mulle alkamaan! Leffoista siis.

Ja kuten varmaan fiksuna miehenä huomaat (vaikka oletkin vain yks onneton Darko-Debiili - niin jatketaan tätä kinaa vittuiluketjussa - vai oliko se nimeltään Provoketju?

Itse itseäni toistaen... Sinä tietysti, luonnollisesti tajusit että olen liikkeellä tässä "kinassa" vain ja ainostaan huumorimielellä?

Piti tämä nyt varmistaa... lähden itse just nyt pois tietsikan äärestä... ajamaan Stadista Vaasaan... palaan asiaan siinä vaiheessa kun pystyn asiaan palaamaan...
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Everton

Stand By Me on erinomainen "road-movie" - ja koko ajanhan siinä jotain tapahtuu, vaikka jännitys/jännitteet syntyvätkin pikkujutskista. American Beautyssä on taas verkkainen tahti, eikä pääosin edes mitenkään erikoinen kässäri. Mutta se kyllä soljuu ihan vastustamattomasti eteenpäin.

Itse olen käsittänyt Magnolian episodimaisena leffana. Vaikka siinä punotaankin niitä tarinoita yhteen, niin ne kertomukset toimivat omina pieninä elementteinäänkin. Siinä on muuten yksi parhaista aloituksista, mutta sitä sammakkosadetta en ole ihan kässännyt. Yritetäänkö sillä kuvata, että nyt sataa niin maan perkeleesti vai onko se vaan pienen katsojaraukan kiusaamista?

Setäpä selittää: Magnolia on elokuva, joka muistuttaa mitä huomattavimmissa, jopa häiritsevässä määrin Robert Altmanin hienoa Short Cutsia. Koska Robert Altmankin useasti lopettaa elokuvansa kohtauksella, jossa tapahtuu jotain todella ihmeellistä ja odottamatonta, on ihan luontevaa että Magnoliankin lopussa on tuo sammakkosade.

Amerikkalaisethan usein merkitsevät elokuvan genreksi "foreign". Tämä on minusta aika ihmeellinen jaottelu mutta amerikkalaisten silmin kaikki ulkomaankieliset elokuvat kai ovat samanlaisia. Nyt on sitten vielä uusi genre: elokuvat-joissa-ei-tapahdu-mitään. Onneksi Stand By Me onkin jo puhuttu pois tästä lokerosta. Meikäläinen onkin nyt siinä määrin kahvilla, että joku voisi ystävällisesti luetella ne ominaisuudet, mitkä elokuvissa lasketaan tapahtumiksi ja mitä ei. Esimerkiksi siinä yhdessä Andy Warholin elokuvassahan kuvataan monta tuntia yhtä soittoa Empire State Buildingia. Siinäkin elokuvassa kuitenkin tietyssä vaiheessa rakennuksen valot syttyvät, ja hei, eikös tämä ole selvä tapahtuma? Sen elokuvan aivan ehdoton key moment.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös