Vielä kyseistä tuotosta jostakin syystä näkemättömille suositellaan ehdottomasti vuonna 1992 ilmestynyttä special editionia, jossa on 17 minuuttia ylimääräistä tavaraa vähän omituisesti saksittuun leffaversioon nähden.
Minä olen tästä sitä mieltä, että vähemmän on enemmän, eli 17 minuuttia pidempi versio on jonkin verran huonompi versio kuin teatteriversio. Minusta Aliensin huimat tehot syntyvät alussa juuri "tuntemattomasta uhasta" ja siitä, että sekä katsojalla että avaruusmariineilla ei ole tietoa tai käsitystä siitä, mitä planeetalla on tapahtunut, missä ihmiset ovat ja mikä uhka on edessä. Pidennetty versio vesittää tätä jonkin verran, koska siinä näytetään Newtin perhe ja Alienien pesän löytäminen.
Elokuvan dramatiikan kannalta on parempi, että kun alienien hyökkäys tulee, se sitten tulee kerralla ja raivoisana ryöppynä, ja samoin Newtin hahmon ilmaantuminen vasta kesken kaiken ilmastointiputkesta toimii paremmin, kun koko hahmosta ei tiedä etukäteen mitään.
Osa pidennetyn version kohtauksista kuten se, jossa Ripley saa kuulla tyttärensä kuolleen kun hän itse on ollut hyperunessa olisivat saaneet teatteriversiossakin olla, samoin pari ylimääräistä dialoginpätkää keskivaiheilla.
Alien quadrilogy -boksin aikoinaan ostaneena katsoin kaikki neljä Alien-elokuvaa putkeen siten, että katsoin ensin teatteriversion, sitten erikoisversion ja sitten seuraavan osan teatteriversion jne. Ensimmäisen Alienin ohjaajan versiohan on siitä poikkeuksellinen, että se on hitusen originaalia lyhyempi.
Alien kolmosesta olen aina pitänyt, vaikka sitä monet ovatkin parjanneet (myös ohjaaja itse). Sopivan nihilistinen ilmapiiri vankiplaneetalla sopi linjaan, samoin kalju Ripley. Mielenkiintoisesti pidennetty versio A3:sta on monelta osin täysin erilainen elokuva aina alienin syntyä myöten, ja osoittaa viitteitä siihen, minkälainen elokuvasta alun perin piti tulla. Elokuvanhan piti muuten alun perin ohjata Renny Harlin, jota haastatellaan boksin dokkareissa.
Neljäs Alien-elokuva olikin sitten suht tarpeetonta tavaraa, melkoisen yhdentekevä teos kaikin puolin. Tosin aikoinaan suhtauduin tähänkin paljon kriittisemmin ja negatiivisemmin, mutta kiitos Aliens vs. Predators: Requiemin kaltaisen rikoksen ihmiskuntaa kohtaan ymmärsin osoittaa nelos-Alienille armoa ja luokitella sen 2,5 tähden perustieteiskauhuviihteeksi.
Prometheusta en ole vieläkään ennättänyt nähdä, koska 2D-näytöksiin en ole ehtinyt (3D-versiona en tuota katso kuin äärimmäisessä pakkoraossa, en halua maksaa lisämaksua kuvan tummuudesta, epämukavista laseista ja turhista efekteistä, jotka eivät tuo lisäarvoa tarinaan).