Mitäs plussia elokuvasta löysin?
+ 3D-toteutus on onnistunut
Avengers 2:sta odotellessa.
Kai katsoit Kostajien lopputekstien jälkeisen pätkän? Siitä jo selvisi Kostajat kakkosen pääpahis, ja kova pahis onkin. Mutta Kostajat 2 ei ole suinkaan vielä vuorossa, sillä sitä ennen jatketaan sankarien omilla jatko-osilla. Iron Man 3 tulee jo ensi kevääksi, ja saman vuoden lopulla tulee Thor 2. Kenties tuohon väliin ehtii vielä Hulkin tai Kapun jatko-osa ennen kuin Kostajat 2 on tosiasia. Ja jos markkinarakoa ja -vakoa löytyisi ihanaisen Scarlettin tähdittämälle vakoojaleffalle, niin Mustan Lesken oma elokuva kelpaisi ainakin minulle. En tiedä, onko moista edes suunnitteilla, mutta bring it on!
Mainittakoon, että minä kävin katsomassa ehdottomasti Kostajat-leffan 2D-versiona eli siis normaalina versiona. Vittuun koko 3D, se on minun vankka mielipiteeni pitkän linjan elokuvaharrastajana ja -asiantuntijana. En ole yhdessäkään 3D-elokuvassa havainnut yhtään mitään lisäarvoa, mitä 3D olisi elokuvaan tuonut, jos ei kuvan tummuutta ja lasien aiheuttamia painumia ja lievää päänsärkyä lasketa mukaan. Jos on jo normaalit silmälasit, niin siihen päälle tonnin painoiset 3D-kakkulat ja nenänpielessä on sen jälkeen kipeä painumajälki.
3D-elokuva vielä menee, jos on kyseessä puolentoista tunnin animaatio, mutta 2,5h elokuva, jossa on jälkikäteen lisätty 3D-sötkötystä on minulle lähes kestämätön ajatus. Aikoinaan jo Thor-elokuvakin kärsi huomattavasti, kun tummaakin tummemmassa kuvassa ylinopeisiin taistelukohtauksiin oli lätkäisty jälkikäteen päälle 3D-efektejä.
Onneksi Chris Nolan ei sentään mihinkään 3D-skeidaan sorru.
Niin, se Chris Nolan ja tuleva Batman. Täytyy sanoa, että yhden asian tiedän takuuvarmasti. Sen, että elokuva on tuottajiensa mielestä "floppi", koska se tulee tuottamaan satoja miljoonia vähemmän kuin edeltäjänsä. Ai miksikö? Siksí, että vaikka edellinen Dark Knight oli erinomainen elokuva, niin sekään ei olisi tuottanut yli miljardia jos Heath Ledger ei olisi kuollut. Loistava Jokerin rooli sai vähän makaaberin sävyn, kun osa kansasta jonotti elokuvaa katsomaan sen takia, että Ledger kuoli. Toki vain osa, ja elokuva olisi saanut joka tapauksessa jättipotin lippuluukuilla, mutta kuitenkin kuolleen lahjakkuuden tuoma lisä toi rahaa enemmän kuin mitä olisi pitänyt. Tämän takia tuleva Batman ei tule tienaamaan vastaavia summia, ja koska Hollywoodissa pitää aina lyödä edellisen osan tuotot niin elokuva leimataan "flopiksi", jos se tuottaa esimerkiksi "vain" 600 miljoonaa.
Lipputuloista en voisi itse paljoa vähempää välittää (paitsi sen verran, että toivon omasta mielestäni hyvien elokuvien tienaavan sen verran, että jatko-osat mahdollistuvat), mutta hieman on sellainen kutina, että tuleva Batman ei millään voi vetää vertoja laadullisesti edeltäjälleen. Tähän on syynä se, että Tom Hardy ei lahjoistaan huolimatta ole Ledgerin veroinen näyttelijä ja ennen kaikkea Bane on suoraan sanottuna käsittämättömän tylsä ja onneton hahmo.
Minulle Bane symbolisoi kaikkea sitä, mikä oli kerta kaikkiaan pielessä 90-luvun supersankarisarjakuvissa: persoonalliset hahmot ja juoneen panostaminen korvautuivat ultraväkivaltaisilla kujanjuoksuilla ja ylilihaksikkailla muskelimiehillä vailla persoonaa tai mitään kiinnekohtaa. Minulla on vino pino Batman-albumeita rapakon takaa, ja Banen ensiesiintyminen ei olisi kornimpi voinut olla: iso steroideilla pumpattu "älykäs" palkkasoturi, joka juoksutti Batmanin niskaan vanhoja vihulaisia ja katkaisi sitten Lepikseltä selkärangan kuin vapaapainiottelussa. Batmaniahan ei selkärangan poikki napsahtaminen haitannut kuin tovin (toisin kuin Batgirlia, jonka vähän vastaava vamma piti pyörätuolissa viime vuoteen asti), joten sitten ei kun rematch Banen kanssa ja jätkää turpaan. Tämän jälkeen Bane on aina välillä pompahtanut esille, vetänyt lisää steroidi/hormoniliuostaan ja huseerannut huppupäisenä köriläänä.
Batman tarvitsee pirullisen, juonikkaan ja mielellään mielisairaan vastustajan. Hän ei tarvitse täyspäistä, suoraviivaista palkkasoturi-painonnostajaa, koska suoraviivainen palkkasoturi-painonnostaja on tylsä. Toivottavasti olen väärässä ja Nolan on tehnyt Banesta uudenlaisen ja kiinnostavan vastuksen, sillä Bane on Batmanin sarjakuvavastustajista yksi heikoimmista.