Jatkoajan leffakerho

• 2 409 314
  • 12 325

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Cabin Fever *****

Katsoin lauantaina Eli Rothin ohjaaman kauhuelokuvan jossa 5 nuorta lähtee lomalle "syrjäiseen" mökkiin. Kuulostaako tutulle?
Kyseessä ei ole uudelleen filmatisointi Sam Raimin kulttiklassikosta vaan nuoren ohjaajan debyytti teos. Elokuva oli pitkään ilman rahoitusta kunnes David Lynch astui kuvaan mukaan. Hän toimii käsittääkseni apulaistuottajana.

Mökille raahautuu jotakin virustautia kantava mies joka yrittää viedä lomalaisten auton. Samassa rytäkässä auto hajoaa ja tauti, joka hajoittaa lihan ja sisuskalut ihmisessä leviää.

Tässä on Kauhuelokuva iiisooolla K:lla. Paras katseluelämys pitkään aikaan. Elokuviin leffa tulee 5.3. ja ennakossa keskiviikkona 3.3. Menkää ihmeessä katsomaan.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti leivoja
Tässä on Kauhuelokuva iiisooolla K:lla. Paras katseluelämys pitkään aikaan. Elokuviin leffa tulee 5.3. ja ennakossa keskiviikkona 3.3. Menkää ihmeessä katsomaan.

En tiennyt mitään leffasta kun sen näin, enkä siis yhdistänyt sitä millään tavalla Lynchiin. Mikä olikin hyvä, sillä luulin rainan olevan jotain ö-luokan tuotantoa tekevän hikipajan viimeisin tuotos. Siksi paska se nimittäin oli. Niiiiin monta kertaa nähdyt, kliseiset jutut hiukan eri tavalla maustettuna eivät oikein enää iske ja taudinkantajien verioksentaminen lähinnä kuvotti, ei pelottanut.

Itse en suosittele tätä kenellekkään.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kavin katsomassa ensimmaisen Talibanin jalkeisen ajan afganistanilaisen elokuvan Osama.

En ole elokuvaihmisia, mutta oli kai se aika vaikuttava kertomus naisten ahdingosta Talibanin vallan alaisena.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Re: Re: Re: Six-String Samurai - Samurai-miekka

Viestin lähetti pavenro8
Tai Nousukausi.

No sinusta en tiedä, mutta oli kyllä paras suomalainen pätkä pitkään aikaan. Ja kovasti mietin odottaakohan kukaan täällä ROTK:n extended editionia yhtä kovasti kuin minä :)

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Re: Re: Re: Six-String Samurai - Samurai-miekka

Viestin lähetti avatar
Ja kovasti mietin odottaakohan kukaan täällä ROTK:n extended editionia yhtä kovasti kuin minä :)

Odotan kovemmin ;)

Toivottavasti odotuksien kanssa ei joudu pettymään vaan kyseessä on ikäänkuin se viimeinen pala tähän hienoon tarinaan, joka kärsi jonkun verran elokuvaversion rankoista leikkauksista.

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Viestin lähetti Juhaht
Siksi paska se nimittäin oli. Niiiiin monta kertaa nähdyt, kliseiset jutut hiukan eri tavalla maustettuna eivät oikein enää iske ja taudinkantajien verioksentaminen lähinnä kuvotti, ei pelottanut.

Itse en suosittele tätä kenellekkään.

Joten tässä Teille purtavaa. Yllekirjoittaneen mielestä paska ja allekirjoittaneen mielestä loistava. Tehkää itse päätökset mahdollisesta katselusta. Siis Cabin Fever.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
American Beauty

On paikallaan ylistää tätä kertakaikkiaan loistavaa leffaa! Hiljattain tämä tuli telkkaristakin, mutta meikäkäinen penaili sen silloin ohi silmien. Katselin tämän nyt sitten dvd-versiona (kun olin sen aikoinaan onnistunut välttämään teatterikierroksellaankin).

Turhaan ei American Beautyä ole ylistetty. Pääosissa hienot näyttelijät Kevin Spacey ja Annette Benning tekevät todelliset Elämänsä Roolit. Käsitykseni Spaceystä tämän hetken parhaana miesnäyttelijänä vahvistui tämän leffan myötä entisestään. Äijä vetää tajuttoman komeasti jenkkiläiseen ylempään keskiluokkaan kuuluvan surkimuksen roolin. Vaimo pomputtaa miestä täydellä kybällä ja suhde omaan lukioikäiseen tyttäreen on aivan jäissä.
Kuvioon liittyy olennaisesti tyttären uhkea ystävätär ja naapurissa asuva sotahullu militaristi, jota esittää Chris Cooper - ja esittääkin niin ovelasti että meinaa ryöstää koko leffan!

Elokuvan ohjasi brittiläinen Sam Mendes, joten ei ole ihme että elokuvassa on onnistuttu kuvaamaan härskin hauskasti amerikkalaisen yhteiskunnan fobioita - militarismia, keski-iän kriisiä ja homofobiaa - amerikkalaissyntyiseltä ohjaajalta tämä ei kenties olisikaan onnistunut näin nyvin.

Elokuvaa katsoessa saa välillä nauraa niin että mahaan sattuu ja silmissä sumenee, tosin tässä tragikoomisessa teoksessa on myös sellaiset puolensa, että hymy hyytyy täydellisesti.

Jos joku ei ole vielä tätä rainaa nähnyt, niin suosittelen tätä erittäin lämpimästi - vajaa kaksi tuntia katseluun kulahtaa, mutta se aika ei mene hukkaan.

Kevin Spacey on Äijä!

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Re: Re: Re: Re: Six-String Samurai - Samurai-miekka

Viestin lähetti avatar
No sinusta en tiedä, mutta oli kyllä paras suomalainen pätkä pitkään aikaan.

Sinusta en tieda, mutta Nousukausi oli todella huono. Odotin silta syysta tai toisesta paljon, mutta ei. Ja making of -dokkari oli jotain kasittamatonta tuubaa. Yleensa ne on mielenkiintoisia, tuota en jaksanut katsoa edes loppuun.

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Haunted Mansion

Katselinpa tuossa hiljattain tämän Eddie Murphyn uusimman leffan. Kauhukomediahan pitäisi olla kyseessä, mutta minulla ainakin olivat pelon tai naurun hetket aika vähissä. Eddie Murphykään ei onnistunut pelastamaan tätä leffaa, mikä toisaalta ei ole yllättävää, kun ottaa huomioon kyseisen herran viime aikaisen urakehityksen. Bowfinger taitaa olla lähivuosien paras elokuva Murphyn ansioluettelosta, mutta siinähän olikin Steve Martinin loistava käsikirjoitus.

Haunted Mansionin suurin ongelma onkin mielestäni todella surkeassa käsikirjoituksessa. Dialogi on erittäin kankeaa eikä vitsitkään oikein toimi. Tarinasta nyt puhumattakaan. Erikoisefektit eivät myöskään onnistuneet sen kummemmin vakuuttamaan. Samantasoisia hienouksia näkee nykyään niin monessa muussakin leffassa. Kaiken lisäksi hollywoodmainen yli-imelyys pisti lähinnä inhon väreet kulkemaan iholla. Toisaalta, jos ajatellaan, että kyseessä on Disneyn tuotos, niin tällainen naimaton nuorimies ei välttämättä kuulu heidän kohdeyleisöönsä. Mutta enpä jaksa uskoa, että lapsiperheetkään tästä kovin paljoa innostuvat.

Eli enpä voi Haunted Mansionia suositella juuri kenellekään. Ainakaan ei kannata maksaa sen näkemisestä.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Makuunin netticlubissa voi arvostella elokuvia, ja saada suosituksia. Mitä enemmän arvostelee, sitä tarkemmin "Gordon" antaa elokuvia, jotka voisivat olla hyviä. Ihan hyvä idea, mutta ajoittain herättää hieman ihmetystä muutama ehdotus. Kannattaa kuitenkin kokeilla, eihän se mitään maksa:

ja osoitehan on tuttu.

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
LOST IN TRANSLATION

Kylläpä on uskomattoman hienon ja upean leffan taikonut Sofia Coppola pienellä budjetilla ilmoille. Turhaan ei ole tätä hehkutettu, mestariteos. Loistava peliliike kulujen pitämisessä aisoissa oli käyttää mm. osittain Japanilaista kuvausryhmää, jolloin ei tarvinnut roudata koko arsenaalia jenkeistä Japaniin asti.

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Suuri kapakalavale - BIG FISH

Sananen tai muutama tästä Tim Burtonin uutukaisesta. Pääosassa heiluu iki-ihana ja loistava Ewan McGregor.

Oli emännän kanssa kaksi vaihtoehtoa mitä mennä katsomaan tuossa tiistaiehtoona kun suunnistimme paikalliseen elokuvateatterikompleksiin. Otsikossa mainittu ja sitten toinen elokuva josta jotain ennakkokohua on ollut, eli siis 21 Grammaa. Valintaamme helpotti huomattavasti se, että Grammoista ei kyseisenä päivänä tainnut olla näytöstä ensikään, joten suunnistimme siis katsomaan Big Fishiä.

Olen aina tykännyt Burtonin elokuvista, surkeaa Apinoiden Planeettaa lukuunottamatta, ja hyvillä mielin astelin sisään elokuvateatteriin. Mutta en suurimmissa kuvitelmissanikaan pystynyt kuvittelemaan mitään tämän teoksen kaltaista.

Leffa oli burtonmaisesti visuaalisesti näyttävä kuin karamelli, mutta se tunnelma siinä leffassa. Se oli jotain aivan käsittämätöntä. Paikoitellen aivan hysteerisen hauska, äärimmäisen koskettava ja kokonaisuudessaan aivan uskomattoman kaunis. Mitään spoilereita en ala leffasta kertomaan, jos se nyt on edes mahdollista. Kosketti kyllä jostain niin syvältä, etten tiennyt elokuvan siihen edes pystyvän, ei edes Onni tai Kaunis elämä ole saanut tällaista tunnetta minussa aikaan. Kun tulin teatterista vaappuvin jaloin ulos, itkin ja tärisin aivan horkassa ja puhekyvyn takaisin saamiseksi meni useampi tunti.

Paha vielä tai ylipäätänsä mennä sanomaan, onko paras leffa mitä on kuuna päivänä tullut nähtyä, mutta hyvin lähellä sitä se on. Suosittelen äärimmäisen lämpimästi kaikille, joiden leffamaku ei ole Pahoja poikia suomeksi tai englanniksi.

Cube

Jäsen
Re: American Beauty

Viestin lähetti Predator
Elokuvan ohjasi brittiläinen Sam Mendes, joten ei ole ihme että elokuvassa on onnistuttu kuvaamaan härskin hauskasti amerikkalaisen yhteiskunnan fobioita - militarismia, keski-iän kriisiä ja homofobiaa - amerikkalaissyntyiseltä ohjaajalta tämä ei kenties olisikaan onnistunut näin nyvin.
Elokuvan käsikirjoittaja on kuitenkin amerikkalanen. Kai tälläkin jotain painoarvoa on?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: American Beauty

Viestin lähetti Cube
Elokuvan käsikirjoittaja on kuitenkin amerikkalanen. Kai tälläkin jotain painoarvoa on?

American Beautyn kässärin teki amerikkalainen, mutta yleensä elokuvan ohjaaja on se jonka käden jälki näkyy siinä lopputuloksessa eniten. En ole kässäriä itse päässyt lukemaan, mutta olettaisin sen olevan jo alunperin aika "sopivan roisia kamaa", niin että siitä saatiin aikaiseksi tämä mainio elokuva ilman että ohjaaja ja käsikirjoittaja olisivat olleet filamusten ajan sotapolulla keskenään?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
THE PASSION OF THE CHRIST

Nyt olen SEN sitten nähnyt. Mel Gibsonin ohjaaman, kevään kohuleffan Jeesuksen elämän 12 viimeisestä tunnista maan päällä. Lehtitietojen mukaan tämä raina keräsi Suomessa ensi-iltaviikonloppunaan perjantaista sunnuntaihin 14 109 katsojaa. Ei hassummin leffalta, jonka ikärajaksi on lätkäisty K-18. Leffahan tuli ensi-iltaan jo viime keskiviikkona, ja keskiviikosta sunnuntaihin kärsimysnäytelmän ehti nähdä 19 850 suomalaista.

Elokuvan menestystä Suomessa hidastaa hieman juuri tuo K-18 ikäraja. Muissa pohjoismaissa leffa on kielletty alle 15-vuotiailta.

Noh, sitten se minun oma mielipide elokuvasta. Ensinnäkin oli outoa että näyttelijät puhuivat täyttä potaskaa - siis leffan teeman alkuperäiskieliä, arameaa, latinaa ynnä muita ajankohdan kieliä.
Elokuvien suurkuluttaja on koko ikänsä tottunut siihen, että Jeesus ristillä valuessaan jeesustelee englannin kielellä, roomalaiset huutavat käskyjään englanniksi, Spartacus loi Roomassa kapinan puhumalla amerikanenglantia ja Cleopatra hurmasi Antoniuksen sähisemällä seksikkäästi in english.

Minun mielestäni ne tämän leffan sadistit eivät niinkään ole juutalaisia, vaan nimenomaan roomalaisia sotilaita - hehän Jeesuksen hakkaavat ja repivät veriseksi mössöksi. Juutalaiset tietysti olivat osaltaan tuota tuomiota langettamassa, mutta toteuttajat tulivat nykypäivän Italiasta.

Minuun ei tuo etukäteen kohuttu elokuvan väkivalta "osunut" ollenkaan. Olen elämäni aikana leffaharrastuksen takia nähnyt niin paljon samantapaista "hardcore" mässäilyä revityllä ihmislihalla ja katkenneilla luilla, että tämän leffan verenvuodatus ei ainakaan minua hämännyt sen todellisen VIESTIN hurmeisen pinnan alta. Vaikka en itse ole mitenkään uskovainen, niin ainakin minulle meni viesti jotenkuten perille... olettaen että tämä Jeesus Nasaretilainen ihmetekoineen on todella joskus ollut olemassa...

Suosittelen varauksella...

EDIT: ai joo, taisi tulla pahasti spoilausta niille jotka eivät tiedä mitään mainiosta scifitarinasta nimeltä The Bible... sorry.

Viimeksi muokattu:

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
The Passion of the Christ

Jees, tuli katsastettu tämä kohua nostattanut elokuva ihan
melkeinpä vaan hirveän hypetyksen takia leffan raakuuksista.
Eipä itse elokuva juuri mitenkään ihmeellinen ollut.
Lähinnä pienoiselokuva venytettynä versiona.
Tai voisipa jopa sanoa että pelkkänä elokuvana lähellä Elephant tasoa....
Sen siitä saa kun tietää "kaiken" jo ennalta koko aiheesta.

No entäpä sitten ennalta hehkutettu raakuus? Noh, olihan sitä
mutta eipä se enää jaksanut säväyttää kun oli vaan itsensä
toistamista. Eli siis juuri sitä samaa mitä muissakin samasta
aiheesta olevissa elokuvissa, ruoskimista jne..

Katsellessa tunnelma oli lähinnä kuin peruskoulun uskonnon
tunnilla Tarantino-tyylillä maustettua leffaa seuratessa.

ps.Varokaa, voitte saada elokuvasta spoilereita ussan tunneilla!

Myös Looney Tunes - Back In Action tuli tuossa menneellä
viikolla katsottua. Siinä taas odotukset olivat matalalla ja leffa
osoittautuikin oivaksi viihdepläjäykseksi Repen ja muiden
kaverusten seurassa.

JPx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, klap-klap klap
Viestin lähetti Fläppis
LOST IN TRANSLATION

Kylläpä on uskomattoman hienon ja upean leffan taikonut Sofia Coppola pienellä budjetilla ilmoille. Turhaan ei ole tätä hehkutettu, mestariteos. Loistava peliliike kulujen pitämisessä aisoissa oli käyttää mm. osittain Japanilaista kuvausryhmää, jolloin ei tarvinnut roudata koko arsenaalia jenkeistä Japaniin asti.

Kyllä tämä ansaitsee kaiken sen hehkutuksen, jota on saanutkin osakseen. Aivan käsittämättömän hieno leffa, joka ei valitettavasti kaikille tietenkään uppoa, mutta eipä ole tarviskaan. Kauniin minimalistinen tarina, joka sanoo todella paljon ilman alleviivausta tai oikeammin sanoo paljon silloin kuin ei sano mitään. Kyseessä on monimerkityksellinen elokuva ja monimerkityksellinen on nimikin.

Kaunis ja unenomainen tarina, jossa oikeastaan todellisuus heiluu jossain toden ja epätoden rajamailla. Kerrassaan nerokas käsikirjoitus/ohjaus ja loistava casting. Kyllä Sofia Coppola on minun kirjoissani ehkä mielenkiintoisin "uusi" elokuvantekijä. Virgin Suicides oli hyvä avaus ja väläytteli jo vähän sitä mitä oli tuleman. Lost in Translation sitten räjäytti pankin. Jos kehitystä tulee vielä tapahtumaan niin legenda toisessa polvessa on syntynyt.

Leffakerhon hengessä käsitellään nyt vielä toinenkin elokuva, jonka tuossa pari päivää sitten katsoin:

Donnie Darko
Ei mikään uusi leffa, mutta ei vanhakaan. Tässä on kyllä sellainen elokuva, joka tuli minulle vähän puskista siitäkin huolimatta, että tätä kehuttiin monissa paikoissa. Harvat elokuvat todella jättävät sellaisen WTF-fiiliksen, joka pakottaa hämmästelemään ja ihastelemaan samaa leffaa uudestaan ja uudestaan. Lyncin tuotanto on lähes kokonaisuudessaan tällaisia helmiä, mutta samaan sarjaan kuuluu kyllä tämäkin. Tämä vain on niitä elokuvia, joista on turha kertoa mistä siinä on kyse. Sanoin sitä ei oikeastaan voi kuvata, joten sen kertomiseksi täytyisi tehdä juuri tämä elokuva. Suosittelen etenkin jos ymmärtää Lynchin nerouden päälle.

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Helmiä ja sikoja

Eilen tuli sitten katsottua tämä Suomessa kovastikin suosittu komediapala. Ohjaajan edellisestä leffasta (Pitkä kuuma kesä) kovasti tykänneenä odotin jopa, että Suomessa oltaisiin tehty hyvä elokuva ensimmäistä kertaa sitten ... ... no, Kahlekuningas oli aika kiva.

Mutta voi helvetti. Olihan tossa pätkässä nyt pari ihan hauskaa verbaalivittuilua, joka ihan hymyn sai suupieliin, mutta kaikki muu sitten olikin päin kakkaa.

Näyttelijät. Miten ihmeessä nämä kaverit pääsevät näyttelemään johonkin elokuviin, kun ei ole edes toista ilmettä naamalle ja muutekin näyttelijänlahjat ovat aika huomattavan vähäiset. Ainoa vähänkin vakuuttava oli se kaveri, joka näytteli samaa sekopääräyhääjän roolia jo PKK:ssa.

Käsis. Perushöttöä. Hyvä saa tytön jne. Okei, ei ehkä niin kauhea juttu, mutta rasittavaa. Ja olihan toi leffa muutenkin pitkäti PKK II, paitsi huomattavasti paskempi.

Ja se perusvirhe suomalaisissa. Äänitys. Miten se saadaan tehtyä niin päin jummia, ettei siitä ota tolkkua kukaan.

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itse olen taas ihmetellyt suomalaisten leffojen kuvausta. Kamera
heiluu kuin olisi kuvattu yhdellä kädellä kannattaen jotain 25kg
kameraa.
Heti huomaa kyseisen asian kun alkaa katsomaan nyt vaikka
Pahoja Poikia.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti stiflat
kameraa.

Niin, katsos se tutiseva kuva on taidetta. Taidetta on myös näyttelijöiden roolisanojen käsittämätön pupeltaminen. Mitä törkeempää paskaa katsojan silmille suolletaan, sitä upeempaa taidetta se on.

Olen jo monta kymmentä vuotta toivonut suomalaisiin elokuviin suomenkielistä tekstitystä, vaan eipä ole näkynyt. Edelleen joutuu leffateatterissa vain arvailemaan mitä joku Suosalo, Edelman tai joku muu näyttelijäksi itseään tituleeraava mökeltäjä leffassa sanoo.

JPx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, klap-klap klap
Viestin lähetti stiflat
kameraa.
Heti huomaa kyseisen asian kun alkaa katsomaan nyt vaikka
Pahoja Poikia.

Kyllähän suomalainen elokuva voi huonosti sanottiin mitä tahansa. Varmasti monet ovat toista mieltä, koska kotimaiset leffat vetävät paljon väkeä teattereihin ja taloudellistakin tulosta tulee, mutta sisältöä löytyy todella vähän. Tuo mainittu Helmiä ja sikoja on niitä harvoja elokuvia, joita en jaksanut katsoa loppuun asti. Tämä siitäkin huolimatta yleensä mielipiteeni on se, että täysin huonoja elokuvia ei ole olemassakaan. Pahoja poikia ja tätä viimeisintä levottomat räpellystä en ole nähnyt ja tuskin tulen katsomaankaan ennen kuin televisiossa kohdalle sattuvat. Tässäkö se hyvin voiva suomalainen elokuva sitten on?

Ongelmanahan tässä on tietenkin se, että uusia elokuvantekijöitä ei tunnu löytyvän eikä niille harvoille anneta mahdollisuuksia toteuttaa visioitaan. Tämä on toki ymmärrettävää pienestä talousalueesta ja suuresta riskistä johtuen, mutta silti toivoisin todellista panostamista sisältöön. Katsoin taannoin ruotsalaisen Lilja 4-ever -elokuvan jälleen kerran. Melkoinen kontrasti kahden maan menestyselokuvien välillä. Toki suuria massoja on helppo vetää teattereihin helpoilla ja suurella rahalla markkinoiduilla elokuvilla, mutta kauas on tultu siitä faktasta, että elokuva parhaimmillaan on taidemuoto. Tietenkin osasyy on myös yleisössä, joka näitä elokuvia katsoo, mutta heillä toki on oikeus siihen.

Tässä maassa on kaksi minua kiinnostavaa elokuvantekijää, jotka omaavat oman tinkimättömän tyylinsä ja tapansa tehdä asioita. Kaurismäki ja Ijäs. Konkariosastoa siis. Missä seuraajat? Tekninen osaaminen tästä maasta kyllä löytyy, mutta missä ovat todelliset visionäärit. Siinä on suomalaisen elokuvan ongelma. Helpoimman tien valitseminen on vienyt musiikkibisneksen heikolle hapelle. Käykä elokuva-alalle samoin?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Troija the elokuva

Perjantaina 14.5. on taas yhden mielenkiintoisen elokuvan ensi-ilta. Brad Pittin, Orlando Bloomin ja Eric Banan tähdittämä spektaakkeli on ainakin omasta mielestäni varsin houkuteleva töllötyksen kohde tässä lähitulevaisuudessa, koska koen jonkun sortin mieltymystä tuollaisiin massivisiin (enemmän ja vähemmän) historiallisiin lehvoihin. Tarut sormusten herroista, Gladiaattori, jne. ovat mielestäni hyvin mielenkiintoisia elokuvia, vaikka niiden historiallisuus olisi mitä tahansa. Vähän toiseen kategoriaan menevät Tanssii susien kanssa ja muut vastaavat, mutta vaikutus on sama: pitkäkin elokuva imaisee mukaan tapahtumiin!

Odotukset Troijaan kohtaan ovat kohtuulliset, toivottavasti ne täyttyvät. Minulle alkuperäistarinan orjallinen noudattaminen ei ole kaikki kaikessa, vaan se, että tarina kulkee, näytely on sujuvaa ja tehosteet ovat sopusoinnussa aiheen kanssa. Siinä vaiheessa, kun Akilles alkaa tehdä voltteja ja lennellä kiinalaistyylisesti paikasta toiseen, olen varmasti pettynyt. Tai ainakin vähän. Tai en tiijjä.

Edit: Akilleus --> Akilles

Viimeksi muokattu:

Miguel

Jäsen
Tällä viikolla tuli katsottua pari erinomaista leffaa.

Birdcagen näin ensimmäistä kertaa. Outoa, että vaikka homojuttuja pursusi hyvin paljon, ainakaan minä en ehtinyt kyllästyä touhuun. Nathan Lanen roolisuoritus "kotirouvana" oli uskomaton. Erittäin hyvä komedia koko elokuva.

Memento taas oli ihan omassa luokassaan. Ensimmäisestä katselukerrasta oli vierähtänyt jo pitkä aika, mutta ehkä sellainen "puoliksi muistan ratkaisun, puoliksi en"-olo teki elokuvatuokiosta vain nautittavamman. Suunnilleen samassa tilassa katsoin joitakin viikkoja sitten The Gamen, jossa ei ollut - hyvästä juonestaan huolimatta - niin kovaa tehoa kuin ensimmäisellä kerralla. Memento taas... noh, kirjallisesti on aika vaikea ilmaista kaikkia tunteita ja ajatuksia. Yksinkertaisesti: kyseessä on ehdottomasti yksi parhaista näkemistäni elokuvista - ellei jopa paras.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tulipa itsekin käytyä katsomassa tuo Troija. En suuremmin ole kyseisen aikakauden historiasta kiinnostunut, mutta läksin kuitenkin seuraksi eräälle puunilaissodista nykyisyyteen kestäneen aikajakson ulkoa osaavalle, historia-friikki kaverilleni...

Noh, en katunut. Päinvastoin. Elokuva iski meikäläiseen melkoisella voimalla. Visuaalisesti uskomattoman hieno tekele. Samaten tykkäsin sujuvasta tavasta seurata tilannetta kummankin osapuolen näköpiiristä. Akilles näytti olevan oman aikansa Antti Rokka. Samanlainen tappokone vailla kunnioitusta auktoriteetteja kohtaan.

Itse antaisin elokuvalle täydet viisi tähteä. Kiilaa aivan kärkipäähän näkemistäni kuvista. Suosittelen. Pidin huomattavasti enemmän, kuin esimerkiksi Gladiaattorista.

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Elokuvat syynissä

Troija

Juoni lyhykäisyydessään:

Rauhantekomatkalla Troijan prinssi Paris pokaa Spartan kuningattaren Helenan matkaansa ja suututtaa kuningas Menelaoksen. Tämä suorii veljensä Agamemnonin pakeille ja pyytää apua kostoretkelleen. Agamemnon auttaa ilomielin, ja ottaa matkaansa vaivaiset tuhat laivaa (á 50 miestä). Matkaan lähtee myös aikansa Raimo, eli Akilles, vaikka vihaakin Agamemnonia. Hän ei voi jättää suurta sotaa väliin, kun toivoo saavansa nimensä historiankirjoihin. Siinä onkin sopivasti materiaalia monelle taistolle, rakkaustarinalle ja suurelle elokuvalle.

Reiluun kahteen ja puoleen tuntiin onkin mahdutettu hämmästyttävän monta taistoa. Elokuva junnasikin kaavalla taistelu-hautajaiset-suuria sanoja-hempeilyä-taistelu-hautajaiset-jne... eteenpäin oikeastaan loppuun asti. Ei sillä, taistelut olivat hyvin tehtyjä ja viihdyttäviä, etenkin ne missä Akilles päästettiin irti, mutta silti elokuva toistaa liikaa itseään. Näyttelijätyö oli kautta linjan mallikasta, etenkin vanhempien herrojen osalta. Myös Brad Pitt vetää oivan roolin Akilleena.

Silkkana viihteenä pätkä toimii hyvin, mutta suurten elokuvien joukkoon se ei nouse. Edellisestä Sandaalit, Hiekka ja Miekka - spektaakkelista (Gladiaattori) tämä jää jokseenkin kauas, mutta tähtiä viimeisessä tuomiossa tälle heltiää: ***

EDIT: Sokeahan minä olen...

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy