Mainos

Jatkoajan leffakerho – kotimaiset elokuvat

• 26 276
  • 79

Koffeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
PELICANS & SUOMEN PAINIMAAJOUKKUE
En keksinyt parempaakaan ketjua niin nostetaan tätä. Kavi on avannut ilmaisen palvelun jossa satoja kotimaisia elokuvia ja videoita striimattavissa, osa jopa 4k:na kuten Komisario Palmu. Haun aloitussivu | Elonet

Olen tuolta nyt pari pätkää katsellut, mutta suurin osa elokuvista mitä yritin etsiä jäi näkemättä. Tuolla siis on tiedot valtaosasta kotimaisia elokuvia, mutta vain harvaan on lisätty striimi. Onkohan mahdollisesti tulossa lisää vai onko tuo vain ns. Elokuvakirjasto jossa muutama leffa ladattuna ?

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Reilu 200 on nyt leffoja striimattavissa ja loput (yhteensä 450) tulossa kunhan restaurointi edistyy. Kyseessä siis leffoja joihin Kavilla on oikeudet. Muita lyhäreitä ja pätkiä on enemmänkin.
Tää on toki hyvä nosto ja kaikkea.

Mutta mistä löytyisi "Joulubileet"? Kaverilla on tuo DVD:llä, mutta asuu nykyään kaukana eikä ehdi aatoksi tuota lainaamaan, tarkoitus siis olisi viettää epäjoulua veljen kanssa ja hän ei ole tuota nähnyt, tuli mieleen että voisin yrittää sivistää. Pikaisella googlauksella ei nettikaupat tai divaritkaan osaa auttaa. Ehdotuksia otetaan vastaan niin ketjuun kuin YV:lläkin.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mistä löytyisi "Joulubileet"? Kaverilla on tuo DVD:llä, mutta asuu nykyään kaukana eikä ehdi aatoksi tuota lainaamaan, tarkoitus siis olisi viettää epäjoulua veljen kanssa ja hän ei ole tuota nähnyt, tuli mieleen että voisin yrittää sivistää. Pikaisella googlauksella ei nettikaupat tai divaritkaan osaa auttaa. Ehdotuksia otetaan vastaan niin ketjuun kuin YV:lläkin.
En tiedä miten pikaisella googlauksella yritit, mutta kun minä laitoin googleen hakusanoiksi "joulubileet dvd", toinen linkki tuloksista oli huuto.nettiin, josta löytyi kolme vaihtoehtoa.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
En tiedä miten pikaisella googlauksella yritit, mutta kun minä laitoin googleen hakusanoiksi "joulubileet dvd", toinen linkki tuloksista oli huuto.nettiin, josta löytyi kolme vaihtoehtoa.
"dvd" ei ollut toinen termi, mutta yleensä tuota ei ole tarvinnut. Hakutuloksena tuli useampi divari, joista tuota ei enää löytynyt, mutta joo, toivottavasti ehtii huuto.net:in kautta että saa vielä sian uuniin aatoksi. Tattista.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
"dvd" ei ollut toinen termi, mutta yleensä tuota ei ole tarvinnut. Hakutuloksena tuli useampi divari, joista tuota ei enää löytynyt, mutta joo, toivottavasti ehtii huuto.net:in kautta että saa vielä sian uuniin aatoksi. Tattista.

Vaihtoehtona myös luonnollisesti kirjasto. Esimerkiksi Jyväskylän seudulta löytyy pääkirjastosta ja muualtakin:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Vaihtoehtona myös luonnollisesti kirjasto. Esimerkiksi Jyväskylän seudulta löytyy pääkirjastosta ja muualtakin:

Ei ole Babylonissa tullut asuttua sitten viime vuosituhannen, ja Tampereen kirjasto haluaa multa rahaa... noh, tosiaan ehkä tori.fi auttaa. Yleisellä tasolla tosin, jos Kavi haluaa striimata suomalaista elokuvaa, niin kyllähän tuollaiset kulttileffat menisi sinne täysin. En jaksa uskoa että dvd-myynti olisi mitenkään merkittävää enää.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi voi. Nyt on menossa taas A. kaurismäki -sessiot mulla, ne mitä koneellani on kun ei Areenastakaan pysty näkemään. Ei haittaisi jos voisin ostaa näitä elokuvia jostain helposti. Rahaa olisi mutta kun ei tiedä miten.
Siis onko ongelma ettei tiedä miten ostetaan vai mistä ostetaan? Jos jälkimmäinen niin varmaan vaikka amazon.fr

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Laitoin kirjainmerkkeihin nyt tuon. Silti tässä oon vielä teknistä aputartteamista vähän vailla sillä missäköhän formaalissa nuo tulee ja onko se leffa sitten minun kun olen ladannut? Anteeks, oon ihan tyhmä näissä mutta eikö olis hienoo jos redari pääsis kattoo pikkurahalla hänen rakastamiaan elokuvia?
Sori jos ilmaisin huonosti, tarkoitin vastata viestisi kohtaan "oletan ettei niitä enää fyysisinä levykkeinä myydä". Linkin takana myydään ihan levyjä, DVD:tä ja Blu-rayta.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olenko ainoa joka tekee tällaisen vertauksen että Hitchcock=Kaurismäki?

Et todellakaan vaikka tyylilajit ovatkin periaatteessa kaukana toisistaan. Yhteistä on ainakin verraten pelkistetty, huolella mietitty ja aseteltu kerronta ja se että elokuvat tapahtuvat enemmän jossain mielikuvituksellisessa menneessä maailmassa kuin arkitodellisuudessa. Lisäksi molemmat allekijoittavat sloganin "tämä on vain elokuvaa".

(1)
  • Tykkää

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aki Kaurismäki

En ole katsonut ensimmäistäkään Kaurismäen elokuvaa ennakkoluuloista johtuen (jotain Leningrad Cowboys elokuvia junnuna ehkä katsoin). Areenasta kun kaikki pitäisi löytyä niin mistä suosittelette aloittamaan tutustumisen?

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En löydä haulla sellaista ketjua kuin "Missä leffassa sanottua?" vaikka muistaaklseni sellainen on. Noh, nyt kun taas vetäisin A. Kaurismäki -maratonin niin... Missä AK:n leffassa pannaan näin hempeästi:

- Kaunista.
- Mikä?
- Aurinko, meri ja linnut.
- Anna tulta.
Tuo on kyllä kaunis, omialtaanen dialogi, täytyy myöntää. Ittelle on jäänyt mieleen tuon naapurimaan lahjakkaan ohjaajatyypin elokuvasta lainaus, enemmän krumeluureja mutta jotain pohjoista kauneutta tässäkin:

Jag ska minnas den här stunden. Stillheten, skymningen, skålen med smultron, skålen med mjölk, era ansikten i kvällsljuset. Mikael som ligger och sover, Jof med sitt strängaspel. Jag ska försöka komma ihåg vad vi talat om och jag ska bära det här minnet mellan mina händer lika försiktigt som vore det en skål bräddfylld med nymjölkad mjölk.

Valitettavasti tuo kotimaisuusvaatimus ei vain täyty vaikka kieli toki onkin toinen kotimainen.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kaurismäen elokuvista pitäville sekä tuollaisesta huovismaisesta mustasta huumorista pitäville suosittelen viime vuonna ilmestynyttä Elämää kuoleman jälkeen (Livet efter döden) -leffaa. Itkettää ja naurattaa samaan aikaan, ja jokainen tunnistanee omista sukulaisistaan tuttuja piirteitä. Etenkin, jos tämä läheisen kuolema on vieraillut pihassa vanhempien, sukulaisten ja niin edelleen suhteen ja sitten on nahisteltu ihan tyhmän pienistä asioista. Paras uusi pitkään aikaan.

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Klaus Härö on kyllä hieno ohjaaja ja olen pitänyt ihan jokaisesta hänen elokuvastaan, eikä Elämää kuoleman jälkeen ole poikkeus. Ainoa asia mikä jäi tuossa ärsyttämään, oli päähenkilön siskon jatkuva leikkimielinen nimittely veljelleen - en tiedä miksi, mutta minua se vain ärsytti.

Baikonur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän olisi voinut laittaa myös toiseen ketjuun. Tällä hetkellä ylen Areenasta löytyy mukavasti kotimaisia elokuvia. Kaurismäkien lisäksi omiin suosikkiohjaajiin lukeutuvan Matti Ijäksen Sokkotanssi (1999) ja Haaveiden kehä (2002) mm. löytyy Areenasta. Toki löytyy sieltä myös vanhempaa Ijäksen tuotantoa.

(1)
  • Tykkää

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ainakin Kuosmasen edellinen elokuva Hymyilevä mies on mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaista suomalaisista elokuvista. Myös se voitti palkinnon Cannesissa.

Hymyilevä mies tuo etäisesti mieleen tyyliltään (muutenkin kuin mustavalkoisuudellaan) Mikko Niskasen Kahdeksan surmanluotia, vaikka aihepiiri onkin hyvin erilainen. Elokuvana kumpikin ovat loistavia ja Hymyilevä mies ehdottomasti viime vuosikymmenen paras kotimainen elokuva.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Jaa, täällä oli tällainenkin ketju! Olen itse ilokseni todennut kotimaisen elokuvan tason nousseen ja nimenomaan tavalla, jota harvoin on tavoitettu. Kaurismäki on tietysti parhaimmillaan loistava ohjaaja omintakeisine tyyleineen ja käsikirjoituksineen, mutta realistina häntä ei voi pitää. Viime vuosien Seurapeli, Hytti nro. 6 ja tuore Tytöt tytöt tytöt eivät ole pelkästään hyviä elokuvia, mutta tarjoavat aidolta kuulostavaa dialogia. Pidin tätä lähes mahdottomana saavuttaa Suomessa, mutta kenties kyse on ollut vain taidon puutteesta (ja vahvasta teatteriperinteestä tietysti).

Kun ulos on tullut myös Koirat eivät käytä housuja-kaltaisia visuaalisesti erittäin onnistuneita elokuvia, on suhteeni suomalaiseen elokuvaan ehkä pysyvästi muuttunut ja nyt voi olla sitä mieltä, että niitä kannattaa katsoa ehkä muuallakin kuin täällä.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mitä ootte mieltä tästä Taneli Mustosen ohjaamasta The Twin -kauhuleffasta? (2022) Minä pidin siitä kovasti. Kun siinä on kunnioitettu perinteitä. Tuli flashbackia klassikoihin kuten Uinu lemmikkini, Hohto, Maissilapset ja se yksi pakanaelokuva missä Christoffer Lee on saarella pääpakanana ja se utelias poliisi poltetaan olkiukossa. Sivuosassa neiti Goodnight bondista, alasti.
En ole tätä katsonut, mutta nyt kun Suomea on älytty hyödyntää Ivalo-tyyppisissä sarjoissa, olisi korkea aika tehdä (lisää) laatua myös kauhulla. On niin erilaisia maisemia ja miljöötä. Ja hiljaisuutta, kaupungeissakin.

Osa voisi olla tositapahtumiin perustuvia. Esim. Liftarimurhista saisi hyvän leffan sotkemalla Häkä-Enskan päänsisäistä maailmaa, oikeasti tapahtuvaa ja kuvitteellista Enskan taustaa (fiktiivinen lapsuus, jossa jo oireilua). Enskahan kehitteli vaihtuvia tarinoita tapahtuneesta, oli joku nuori kundi mukana ja niin edelleen.

(1)
  • Tykkää

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämän bongasin cmoresta.

Maisemia, suomalaista talvista miljöötä ja hiljaisuutta kyllä tarjoilee klassikko Kuutamosonaatti 80-90-lukujen taitteesta. Jatko-osa olikin sitten överiksi vedetty tekele, hyi hyi.
Joo tämä loistoklassikko on tuttu entuudestaan, iso harmi että genre on ollut kokonaisuutena sen jälkeen niin vaatimaton. Wikipediassa kokonaiset 22 listausta. Tuo Silmä silmästä (1999) kiinnostaisi katsoa joskus.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy