Jatkoajan leffakerho – kotimaiset elokuvat

  • 25 231
  • 107

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Pitkin kesää Yle Teemalta on tullut tiistai-iltaisin unohtuneita suomalaisia elokuvia. Aivan lyömätön kanava mikäli tämäntyyppinen ohjelmatarjonta sattuu kiinnostamaan.

Tänään on luvassa elokuva "Juokse kuin varas" Linkin takaa Teeman sivuilta lisätietoja: TV-arkiston Kino: Juokse kuin varas | YLE Teema | yle.fi

Hesarin arvostelun luettuani en voisi jättää tätä väliin juurikaan mistään hinnasta. Mainittiin mm. että pienellä camp-asenteella illasta voi tulla hyvinkin viihdyttävä. Tuskin maltan odottaa!
 

Koffeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
PAINI, KJK, Pelicans, Toronto Maple Leafs
En keksinyt parempaakaan ketjua niin nostetaan tätä. Kavi on avannut ilmaisen palvelun jossa satoja kotimaisia elokuvia ja videoita striimattavissa, osa jopa 4k:na kuten Komisario Palmu. Haun aloitussivu | Elonet

Olen tuolta nyt pari pätkää katsellut, mutta suurin osa elokuvista mitä yritin etsiä jäi näkemättä. Tuolla siis on tiedot valtaosasta kotimaisia elokuvia, mutta vain harvaan on lisätty striimi. Onkohan mahdollisesti tulossa lisää vai onko tuo vain ns. Elokuvakirjasto jossa muutama leffa ladattuna ?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Reilu 200 on nyt leffoja striimattavissa ja loput (yhteensä 450) tulossa kunhan restaurointi edistyy. Kyseessä siis leffoja joihin Kavilla on oikeudet. Muita lyhäreitä ja pätkiä on enemmänkin.
Tää on toki hyvä nosto ja kaikkea.

Mutta mistä löytyisi "Joulubileet"? Kaverilla on tuo DVD:llä, mutta asuu nykyään kaukana eikä ehdi aatoksi tuota lainaamaan, tarkoitus siis olisi viettää epäjoulua veljen kanssa ja hän ei ole tuota nähnyt, tuli mieleen että voisin yrittää sivistää. Pikaisella googlauksella ei nettikaupat tai divaritkaan osaa auttaa. Ehdotuksia otetaan vastaan niin ketjuun kuin YV:lläkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mistä löytyisi "Joulubileet"? Kaverilla on tuo DVD:llä, mutta asuu nykyään kaukana eikä ehdi aatoksi tuota lainaamaan, tarkoitus siis olisi viettää epäjoulua veljen kanssa ja hän ei ole tuota nähnyt, tuli mieleen että voisin yrittää sivistää. Pikaisella googlauksella ei nettikaupat tai divaritkaan osaa auttaa. Ehdotuksia otetaan vastaan niin ketjuun kuin YV:lläkin.
En tiedä miten pikaisella googlauksella yritit, mutta kun minä laitoin googleen hakusanoiksi "joulubileet dvd", toinen linkki tuloksista oli huuto.nettiin, josta löytyi kolme vaihtoehtoa.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
En tiedä miten pikaisella googlauksella yritit, mutta kun minä laitoin googleen hakusanoiksi "joulubileet dvd", toinen linkki tuloksista oli huuto.nettiin, josta löytyi kolme vaihtoehtoa.
"dvd" ei ollut toinen termi, mutta yleensä tuota ei ole tarvinnut. Hakutuloksena tuli useampi divari, joista tuota ei enää löytynyt, mutta joo, toivottavasti ehtii huuto.net:in kautta että saa vielä sian uuniin aatoksi. Tattista.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
"dvd" ei ollut toinen termi, mutta yleensä tuota ei ole tarvinnut. Hakutuloksena tuli useampi divari, joista tuota ei enää löytynyt, mutta joo, toivottavasti ehtii huuto.net:in kautta että saa vielä sian uuniin aatoksi. Tattista.

Vaihtoehtona myös luonnollisesti kirjasto. Esimerkiksi Jyväskylän seudulta löytyy pääkirjastosta ja muualtakin:

 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Vaihtoehtona myös luonnollisesti kirjasto. Esimerkiksi Jyväskylän seudulta löytyy pääkirjastosta ja muualtakin:

Ei ole Babylonissa tullut asuttua sitten viime vuosituhannen, ja Tampereen kirjasto haluaa multa rahaa... noh, tosiaan ehkä tori.fi auttaa. Yleisellä tasolla tosin, jos Kavi haluaa striimata suomalaista elokuvaa, niin kyllähän tuollaiset kulttileffat menisi sinne täysin. En jaksa uskoa että dvd-myynti olisi mitenkään merkittävää enää.
 

redpecka

Jäsen
Voi voi. Nyt on menossa taas A. kaurismäki -sessiot mulla, ne mitä koneellani on kun ei Areenastakaan pysty näkemään. Ei haittaisi jos voisin ostaa näitä elokuvia jostain helposti. Rahaa olisi mutta kun ei tiedä miten.

Mutta ikinä en kyllästy näihin: tänä yönä taas katsoin Varjoja paratiisissa, huomenna taas ehkä Mies vailla menneisyyttä ja sitten ehkä 21. kertaa Le Havre. Tykkään myös Hitchcockista, ne mulla on. Olenko ainoa joka tekee tällaisen vertauksen että Hitchcock=Kaurismäki? Olen niin pudonnut nykyisestä digitaalisesta leffanteosta.

Sitten välillä saan katsoa Le Havren täyteläistä filmikamera-väriloistoa ja paikalleenaseteltuja lavasteita, minimalista näyttelyä että hienoja vanhoja autoja... jotka on olemassa siinä Kaurismäen surrealistisessa luomassaan maailmassa....

...jokainen muistaa kohtauksen kun Mies vailla menneisyyttä se päähenkilö menee sinne kotiinsa lopussa... Se pöräyttää sellaisella ihme modernilla kulmikkaalla taksilla sinne talon pihaan, että katsoja jo pomppaa penkiltään ettei tää hahmo kuulu tähän maailmaan! Viekää se äkkiä takas sinne missä se on kotonaan.

Äkkiä mies sinne palaakin, kolisee tavarajunat ja vettä sataa. Niin kaunista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi voi. Nyt on menossa taas A. kaurismäki -sessiot mulla, ne mitä koneellani on kun ei Areenastakaan pysty näkemään. Ei haittaisi jos voisin ostaa näitä elokuvia jostain helposti. Rahaa olisi mutta kun ei tiedä miten.
Siis onko ongelma ettei tiedä miten ostetaan vai mistä ostetaan? Jos jälkimmäinen niin varmaan vaikka amazon.fr
 

redpecka

Jäsen

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Laitoin kirjainmerkkeihin nyt tuon. Silti tässä oon vielä teknistä aputartteamista vähän vailla sillä missäköhän formaalissa nuo tulee ja onko se leffa sitten minun kun olen ladannut? Anteeks, oon ihan tyhmä näissä mutta eikö olis hienoo jos redari pääsis kattoo pikkurahalla hänen rakastamiaan elokuvia?
Sori jos ilmaisin huonosti, tarkoitin vastata viestisi kohtaan "oletan ettei niitä enää fyysisinä levykkeinä myydä". Linkin takana myydään ihan levyjä, DVD:tä ja Blu-rayta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olenko ainoa joka tekee tällaisen vertauksen että Hitchcock=Kaurismäki?

Et todellakaan vaikka tyylilajit ovatkin periaatteessa kaukana toisistaan. Yhteistä on ainakin verraten pelkistetty, huolella mietitty ja aseteltu kerronta ja se että elokuvat tapahtuvat enemmän jossain mielikuvituksellisessa menneessä maailmassa kuin arkitodellisuudessa. Lisäksi molemmat allekijoittavat sloganin "tämä on vain elokuvaa".
 

redpecka

Jäsen
Sori jos ilmaisin huonosti, tarkoitin vastata viestisi kohtaan "oletan ettei niitä enää fyysisinä levykkeinä myydä". Linkin takana myydään ihan levyjä, DVD:tä ja Blu-rayta.
Hyvä. Aion perehtyä tähän heti huomenna. Sinänsä voisin antautua nykymaailmalle kuten tietsikkapelejä ei enää osteta levymuodossa ja äänikirjoja otettaessakin pitää luoda... No jotain tilejä.
 

redpecka

Jäsen
Et todellakaan vaikka tyylilajit ovatkin periaatteessa kaukana toisistaan. Yhteistä on ainakin verraten pelkistetty, huolella mietitty ja aseteltu kerronta ja se että elokuvat tapahtuvat enemmän jossain mielikuvituksellisessa menneessä maailmassa kuin arkitodellisuudessa. Lisäksi molemmat allekijoittavat sloganin "tämä on vain elokuvaa".
Kiva, että joku muukin bonjaa. Tykkäisin jossain ketjussa kertoa enemmänkin näistä samankaltaisuuksista mitä näissä on ja mitä itse huomioinut konaisvaltaisena tyylinä, että pieninä nyansseina. Olematta silti mikään elokuvaguru. Semmoinen kansalaisen nöyrä kokemus vain.
 

redpecka

Jäsen
Nyt katoin tuhannennen kerran Kauas pilvet karkaavat -elokuvan.

Vaikka mitään yksittäisiä kohtauksia ei ehkä pitäisi repiä irti täydellisistä kokonaisuuksista niin revin silti. Tässä Ilona menee hakemaan pankista lainaa jotta saisi perustettua suunnittelemansa ravintolan.
 

Liitteet

  • KPK1.png
    KPK1.png
    448,7 KB · kertaa luettu: 185
  • KPK2.png
    KPK2.png
    466 KB · kertaa luettu: 184

redpecka

Jäsen
Onko kukaan kattonut vuoden -99 Veikko Aaltonen -elokuvaa nimeltään Rakkaudella Maire? Olla yksi minun suosikeistani tässä kategoriassa ikinä (katottu ö-baut 25 kertaa ja aina ilman kuivia silmiä).

Tuohon aikaan Eeva Litmasesta yritettiin väkisin luoda kansakunnan ykkösnaisnäyttelijää, mutta ei vaan riitä valitettavasti. Mairessa hän vetää roolin kumminkin todella hyvin (joitain poikkeuksia lukuunottamatta, mutta sälytän vastuuta myös suomenkubrikille eli Veikolle).

Nordin tekee nuorena jannuna tuossa roolin ihan njoo, no okei tommosen mumisia teinipoikaroolin, ihan hyvä, en tiedä kenen oppilaita on mutta selkeästi hänelle sanottu että älä näyttele! (Edit: siis tarkoitan tätä että: "Kun näyttelet - älä näyttele!")

Se punatukkanen tarharyhmätäti vetää kans tosi hyvän osan tuossa. Tykkään tällaisista Veikko Aaltosen klassisella otteella tehdyistä elokuvista, missä nopeat leikkaukset tai tietokonetaustat ei näyttele sitä pääosaa. En ole varma, mutta tämäkin leffa näyttää siltä kuin se olisi kuvattu oikealla filmikameralla.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Rakkaudella Maire

Sanomattakin selvää, että kun sen ajan suomalaisista hengissäolevista näyttelijöistä Salmisen Esko tulee paikalle niin elokuva valmistuu kuin itsekseen ja muutkin luultavasti saavat itseluottamuspurskeen siinä samalla. Voiko lämpimämpää hyväntahtoista ja ehkä jopa pörroistäkin unelma-aviomeistä saada tuohon rooliin? No vastaan että ei voi, se ei ole mahdollista. Eskon lämmin hahmo luo sen erilleenajautumisen kipeän vastakohdan Eeva Litmasen näyttelemän Mairen suhteen.

Antti Reinillä taas perus anttireinimäinen sivuosa leffassa ja vetää sen anttireinimäisen tyylikkäästi.
 
Viimeksi muokattu:

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aki Kaurismäki

En ole katsonut ensimmäistäkään Kaurismäen elokuvaa ennakkoluuloista johtuen (jotain Leningrad Cowboys elokuvia junnuna ehkä katsoin). Areenasta kun kaikki pitäisi löytyä niin mistä suosittelette aloittamaan tutustumisen?
 

redpecka

Jäsen
Aki Kaurismäki

En ole katsonut ensimmäistäkään Kaurismäen elokuvaa ennakkoluuloista johtuen (jotain Leningrad Cowboys elokuvia junnuna ehkä katsoin). Areenasta kun kaikki pitäisi löytyä niin mistä suosittelette aloittamaan tutustumisen?
Vaikean kysymyksen heittää esität. Mutta jos ennakkoluuloja pohjalla niin ehkä ei kannata askeettisimmista tulitikkutehtaantytöistä aloittaa vaan loppupäästä kokonaisvaltaisempia leffoja kuten vaikka Laitakaupungin valot. Le Havre on jo mestariteos ja pientä hitchcockia nähtävissä englanninkielisessä I hired a contract killer.
 

redpecka

Jäsen
Aki Kaurismäen leffoista ehkä menestynein tai jotain on "Mies vailla menneisyyttä". Enempää en voi suositella tai sitten menee ihan vaan listaukseksi.

Kun kattoo näitä Simbergin ja Kaurismäen taideteoksia niin minä ainakin itken. Itkethän sinäkin Teemu?
 

Liitteet

  • enkeli.png
    enkeli.png
    864,2 KB · kertaa luettu: 102
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös