Jatkoajan kitaristit

  • 73 586
  • 350

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Olen viimeksi rakentanut soittimen yli 20 vuotta sitten mutta katseltuani noita Ruokankaan videoita kipinä syttyi varsin kovana jälleen. Olen ajatellut rakentaa kopion Ruokankaan Dukesta ja puut tilaan linkkaamaltani toimijalta. Edellisiin olen puut ostanut Puukeskuksesta mutta tuolta (maderasbarber) saa vakuumikuivattua tavaraa joten puiden päällä ei tarvitse istua vuosia. Merkillistä että tämä ketju on näin hiljainen sillä luulen ja uskon että soittajia palstalta löytyy.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ai tällainenkin ketju on... Itselläni on neljä keppiä: Ensimmäinen sähköskeba Tokain Stratocaster on hädin tuskin soittokunnossa, mutta eipä sitä jaksa huoltaakaan. Toinen keppi Fenderin Jazzmaster, joka pitäisi taas huoltaa, vittumainen kampi mennyt rikki pari kolme kertaa. Aktiivikäytössä ovat Gibson SG (kolme humbuckeria) ja Hagström Pat Smear signature. Lisäksi on yksi teräskielinen ja yksi nailonkielinen akkari.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikken mikään kirjanoppinut keihäsmies olekaan niin seinältä löytyy heavy-harrasteluun tarkoitettu LTD ja Randallin kaappi. Ibanezin basso-kitarakin löytyy sekä ikivanha akustinen velttokaulainen Landola. Pojalla taasen onkin ollut laadukkaampia laitteita, Ibanezin joku paree malli ja Alexi Laiho signature ESP. Harmi vaan kun noi on erikätisiä niin ei oo päässyt rääkkämään tosissaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulla on muutama. Elektroakustisia viime aikoina lähinnä, K. Yairi, Ovation ja perus-Ibanez eniten soitossa. Sähkiksistä olen luopunut, muutamat Gibsonit ja Fenderit olen omistanut. Charveleita ja Jacksoneita myös, ehkä paras omistamani soitin oli 12-kielinen Charvel Surfcaster. Harmittaa että luovuin siitä joskus 90-luvun lopulla, soitin on nykyään todella haluttu ja harvinainen.

Jonkin kovatasoisen soittimen voisin hankkia ikään kuin lopulliseksi ratkaisuksi. Martin tai isomman numeron Taylor ehkä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Tämä uutinen on jo hieman vanha mutta tilanne ei ole juurikaan tuosta muuttunut. Maanantaina ajattelin ajella entiseen Puukeskukseen, nykyään Starkki, katsomaan josko heiltä löytyisi visakoivulankkua kitarani kanteen. Ruokangas käyttää videoillaan termiä 'arctic birch' ja tuossa uutisessa puhutaan loimukoivusta mutta visaa ne ovat kaikki, syyn kuviointi ratkaisee. Jos hyvälaatuista visakoivulankkua ei löydy niin pitää tyytyä vaahteraan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti




Tällä videolla Ruokangas luennoi lämpökäsitellystä puusta kitaranvalmistuksessa. Holy Grail Guitar Show on EGB:n (European Guitar Builders) järjestämä tapahtuma Berliinissä jossa pienet soitinvalmistajat voivat esitellä kättensä töitä. Tuohon tapahtumaan on kova tunku sillä kaikki hakijat eivät mahdu mukaan. Ruokangas on EGB:n varapressa ja yksi tapahtuman puuhamiehistä. Jokainen joka on työstänyt lämpökäsiteltyä puuta huomaa eron tavalliseen puuhun. Se on huomattavan kevyttä ja lastu joka puusta työstettäessä irtoaa poikkeaa kovastikin tavallisesta. Lämpökäsittely avaa puun huokosia, poistaa kosteutta ja samalla kovettaa solujen seinämiä jolloin puu ei enää ime kosteutta ilmasta samalla tavalla kuin käsittelemätön puu.





Tässä toinen hyvä puheenvuoro Ruokankaalta koskien käsintehtyjen kitaroiden hintoja ja kitaran hankkimiseen liittyviä eettisiä valintoja. Hyvää settiä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuo custom kitarat on kyllä pirun hienoja mutta ihan samalta paskalta se oma soitto kuulostaa sellaisellakin soitetuna;-)))

Ruokankaan lisäksi mm. Katar Kustom tekee älyttöman hienoja keihäitä ja myös Vuorensaku jonka mallit on sitten vähän rujompia ulkonäöltään, mutta toiminnaltaan täyttä timanttia. Vuorensaku on myös ympännyt vähän efektejä suoraan bodyyn(ei toki ainoa joka näin tekee), ja itse tykkään tuollaisesta tyylistä kyllä. Hienoja vehkeitä kaikki...





Itsellä kaapissa puolenkymmentä keppiä. Tokain japsi-les paul ehkä mieluisin. Sitten Fenderin jenkki-strato ja joku Ibanezin akkari sekä toki myös perus Landola... Eka sähkökeppi teinivuosilta odottaa restaurointia. Sellainen Washburnin japanissa tehty hevikeihäs mutta se on tosiaan nauha- ja sähköremonttia vailla... Ihan jo nostalgia syistä se on joskus laitettava kuntoon...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Tässä Junnu Vuorelan tarinaa Ruokankaan nettisivujen sekä 3D Guitar Creatorin luomisesta. Hauska ja samalla innostava juttu.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Rupesin hieman ynnäilemään mitä tuleva kitaraprojekti tulee kustantamaan, eihän tämä halpa harrastus ole.
Maderas Barberilta body 77.90, kaulapuut (700x100x25) kaksi kertaa 15.10. Ruusupuinen otelauta jossa nauhaurat ja ylätallan paikka valmiina 23.90. Sitten vielä kansimateriaali jos en onnistu löytämään hyvälaatuista visakoivulankkua Tampereelta.

Thomannilta DiMarzio DP1037N 36th Anniversary PAF:it 88 euroa kappale. ABM 3020na Stop Tail 69 euroa. Saksalaista laatutavaraa, koneistettua alumiinia. ABM 2504 Bridge 83 euroa joka on myös koneistettu, ei valettu. Kromattua kellomessinkiä.

Millbrook Musiikista kaularauta, kaksitoiminen WD 14.90 egeä. Gotoh SG301-04c Vintage Metal Tulip-virityskoneisto 45 euroa. Sitten pintaan Tampereen Väripalvelusta Akzo Nobel IL500 kaksikomponenttista polyuretaanilakkaa, hintaa en tiedä mutta tuskin ihan halpaa tavaraa on. Sitten vielä pikkusälää kuten reunanauhaa, nauhat otelautaan, potikat ja nupit, liimat sun muut härpäkkeet niin ollaan liki 600:a eurossa. Elämä on.

Edit. Unohtui mainita että body ja kaula tulevat olemaan puuta josta Ruokangas käyttää nimeä Spanish Cedar. Tuo on kuitenkin vain kauppanimi, puut ovat oikeasti Hondurasista eivätkä oikeastaan ole edes seetriä. Puulajin latinankielinen nimi tarkoittaa suomeksi "tuoksuu seetriltä" ja on mahongin lähisukulainen.
 
Viimeksi muokattu:

chubster

Jäsen
Onhan nouta viuluja kertynyt. Itseasisssa viimeisen vuoden puolentoista aikana lähtenyt ihan käsistä. Löytyy gibsonia (2lp 1sg), epin flying vee, charvel, muutama halpis, yksi mainittava halpis: harley benton sc custom. Siitä lisää myöhemmin... ja tuorein tulokas esp.

Mieluisimmat on gibsonin sg faded, ihan pirun hyvä! Nauhojen hionnan ja satulanvaihdon jälkeen siitä kuoriutui aivan eri peto! Toinen ”ykköskeppi” (jos voi kahta olla) on esp e-II eclipse. On nimitäim viimisen päälle vehje! Toki aktiivielektroniikasta en niin välitä, mutta katsotaan jaksaako vaivautua vaihtamaan sähköjä passiiveihin. Ei nuo emgt niin kamalat ole.

Sitteb harley benton sc custom. Jumalauta mikä kitara rahaan 199e. Vankkaa tekoa, ei mitään viimeistelyvirheitä ja soitettavuus: käsittämätömän hyvä. Nauhat täysin kunnossa suoraan kiinan hikipajalta, aivan tasassa. Ainoa tähän pystynyt kitara on tuo mun esp. Sen ovh kuitenkin noin 2000e....toki tohon harrikkaan olen vaihtnut tallan, mikit, elektroniikan kokonaan....eli rahaa mennyt vähintään se toinen 200e. Silti. Hyvä se on. Kaverini osti vastaavan hehkutukseni jälkeen, sekin oli hyvä, tosin ei aivan yhtä hyvä kuin mulle sattunut yksilö.

No mutta. Kertokaa sit tietäjät. Mistä saan ostetua gibsonin pikaliittimellä varustettuja mikkejä??!
Haluisin vaihtaa sg:n tallamikin mutta ilmeisesti on pakko vaihtaa suoraan kaikkia sähköt sitä varten...

Koska kaikkia kuitenki kiinnostaa niin treeniksellä käytösaä orangen Th100 nuppi ja orangen 4x12 kaappi. Nupissa saa tehot tiputettua 100w->70w->50w->30w. 50 yleisimmin käytössä, sitä enempää ei ikinä tule tarvitsemaan...

Kotona löytyy microcube ja marsun mg15 ministäkki (lähinnä koska näyttää kivalta..). Marsun dsl1 nupin ajattelin sitä varten hankkia. Tehonalennus 0.1w toimii hyvin kotioloissa. Mainittakoon että aikaisemmin omistin H&K tubemeister 18 nupin jossa sai tiputettua tehon 1w...oli aivan liikaa vieläkin.

Tämä kaikki ja oikeasti olen rumpali. Pieni omaisuus kiinni soittokamoissa ja lisää vaan tulee jatkuvasti. Tämä on sairaus.
 
Viimeksi muokattu:
Sitteb harley benton sc custom. Jumalauta mikä kitara rahaan 199e. Vankkaa tekoa, ei mitään viimeistelyvirheitä ja soitettavuus: käsittämätömän hyvä. Nauhat täysin kunnossa suoraan kiinan hikipajalta, aivan tasassa. Ainoa tähän pystynyt kitara on tuo mun esp. Sen ovh kuitenkin noin 2000e....toki tohon harrikkaan olen vaihtnut tallan, mikit, elektroniikan kokonaan....eli rahaa mennyt vähintään se toinen 200e. Silti. Hyvä se on.

Tuli tästä tarinasta mieleen. Olin reilun kymmenen vuotta sitten etsimässä paikallisesta rakennuskirpputorilta vanhaan oveen kahvaa, kun entinen oli kokenut kovia vuosikymmenten saatossa. No, kahvaa ei löytynyt mutta silmät iski kovin piestyyn Squierin Stratocasteriin, joka oli kymmenellä eurolla myynnissä rakennusromujen seassa. Ostin sen matkaan sillä ajatuksella, että siitä maalaan sen mattamustaksi, laitan sen soittokuntoon ja soitan punkkia sillä. Strato jäi sitten pyörimään nurkkiin, en ikinä saanut aikaiseksi tehdä mitään sillä ja lähinnä se toimitti lasten leikkikalun virkaa, ja taisinpa sinnä joskus jonkun naulankin hakata takaisin arkun nurkkaan. Pari vuotta takaperin se sitten sattui eräs ilta tuossa sohvalla käteen, ja rupesin kuuntelemaan, että onpa hyvä sustain tässä kitarassa ja mietin ettei tää voi ainakaan niitä lastulevy Squiereita olla. Mielenkiinnosta katsoin löytyisikö sarjanumerolla tietoa netistä milloin se on valmistettu ja missä. Syötin sarjanumeron JV........ googleen ja yllätyin, sehän on tavallaan ihan aito fenderi, osat on vaan laitettu Japaniaan ja se on vaan siellä kasattu. Sen jälkeen laitoin sen soittokuntoon ja on oikeasti ihan loistava kitara, vaikken mikään Fender- fani kitaroissa olekaan.

Muutama kepukka löytyy myös tuon lisäksi, ykkössoittimena Gibsonin ES-335 Custom, Ibanez ja nylonkielinen Yamaha akustisina ja ym. Squier sekä Epiphonen The Dot sähkäreinä, Gibsonin lisäksi. Bassoja löytyy Eko, Gibsonin EB-2,Fenderin Jazzari sekä kontrabasso. Kukaan ei bassoja kysynyt, mutta tämä oli aasinsilta muihin soittokamoihin, kun treeniskamoja tuossa @chubster laittoi, niin itellä on Fenderin 100w Bassman Silverface- nuppi ja ampegin 4x10 bassokaapi ja toimii ihan helvetin hyvänä kombona bassolle mutta myös kitaralle.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onko jollain suositella ns kevyesti soitettavaa akustista. Martinit ovat näitä mutta mun budjettiin liian hintavia (700-1000€). Koppa voisi olla o tai oo. Eli kevyt, pieni ja helppo näppäillä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko jollain suositella ns kevyesti soitettavaa akustista. Martinit ovat näitä mutta mun budjettiin liian hintavia (700-1000€). Koppa voisi olla o tai oo. Eli kevyt, pieni ja helppo näppäillä.
Mitä akkareita olen itse käpistellyt niin alle viidensadan saa kyllä ihan hyviä. Ibanzilla on ihan ok soittimia ja akkareissa mielestäni pätee sama kun sähköisissä eli kannattaa viedä osaavan kitarasepän säädettäväksi. Varsinkin uusissa tahtoo olla jotkin perus tehtaan säädöt ja ne voi olla vähän sinnepäin. Kielet korkealla ym. mikä tekee soittamisesta turhan raskaan. Ja kielet voi olla väärät. Toki osa liikkeistä tarjoaa tuon palvelun myös. Mutta pikku jutuilla kitaran saa kyllä soitettavammaksi ja siihen kannattaa kyllä panostaa...
 

Outsider

Jäsen
Onko jollain suositella ns kevyesti soitettavaa akustista. Martinit ovat näitä mutta mun budjettiin liian hintavia (700-1000€). Koppa voisi olla o tai oo. Eli kevyt, pieni ja helppo näppäillä.

Vaikka kaikkea kiinalaista yritänkin välttää, niin Yamahan FGX3 on kyllä tonnin hintaluokassa ollut hyvä ostos. Sinänsä noilla sähköillä en tee akkarissa mitään, mutta kyseinen yksilö vaan soi omaan korvaan akustisesti paremmin kuin kokeilemani FG3, niin ostin sitten ensin mainitun. Näköjään noista löytyy myös pienempi koppaiset FS/FSX-mallit, niin ne kannattaa ainakin kohdalle osuessa kokeilla.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Onko jollain suositella ns kevyesti soitettavaa akustista. Martinit ovat näitä mutta mun budjettiin liian hintavia (700-1000€). Koppa voisi olla o tai oo. Eli kevyt, pieni ja helppo näppäillä.

Mulla on Fenderin akkari, joku 200€ maksoi uutena. Minähän en kitaristi varsinaisesti ole, mutta omaan käteeni todella mukava soittaa. Ja samaa on sanoneet muutamat kaverini, jotka ovat oikeasti kovia kepittäjiä.

Suosittelen kuitenkin menemään liikkeeseen testailemaan kitaroita. Sieltä löytyy varmasti mieluinen ja sitten vaikka katselee josko löytyy käytettynä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kiitos jäbät vastauksista, todellakin. Pisti hieman miettimään uusiksi näitä asioita. Ja varsinkin @Sako ,tuo linkitys tuonne muusikoiden osta/myy palstalle. Luulempa löytäväni sieltä etsimäni. Tarjonta on siellä erittäin laaja. Ja vieläpä kiinnostavaa vintagea löytyy. Hyvä ystäväni Erkka Makkonen kyllä säätää ja virittää täällä Turussa, minkä tahansa kitaran herkkään tilaan. Hän on myös oikeastaan mun idoli kotimaisen musiikin saralla. Ollaan vietetty kuitenkin muutama ilta yhdessä täällä meillä...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Olen metsästellyt loimukoivua mutta Tampereelta ei löydy mistään. Eksyin tuollaiselle sivustolle ja sieltä saapi ja vielä bookmatchina, loistavaa. Mikäli tästä halvatun pandemiasta hengissä selvitään niin huhti-toukokuulla olisi tarkoitus aloitella Dukea. Ja tuolta saa myös vintage humbuckereita, itse valmistavat nuo ja paljon muutakin mukavaa löytyy. Olin kuin lapsi karkkikaupassa kun tuolla sivustolla seikkailin. Jotain positiivista tähän ahdistavaan arkeen. :)
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä 14-vuotias seinäjokelaispoika on yksi ehdokas vuoden 2020 nuoreksi kitaristiksi. Varsin tyylikästä soitantaa.
Jep... Yksi syy miksi tekee mieli pilkkoa omat soittimet takan sytykkeiksi ja ostaa pimpparauta... Kova jätkä kyl...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jep... Yksi syy miksi tekee mieli pilkkoa omat soittimet takan sytykkeiksi ja ostaa pimpparauta... Kova jätkä kyl...

Videon kuvauksessa on linkki äänestykseen. Minä kävin antamassa ääneni hänelle, tehkää samoin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Nuoren kaverin meininki kuulosti ainakin soundeiltaan jotenkin John Petruccilta. Mutta vain kuulosti, en osaa itse soittaa.
 

Fordél

Jäsen




Tämä 14-vuotias seinäjokelaispoika on yksi ehdokas vuoden 2020 nuoreksi kitaristiksi. Varsin tyylikästä soitantaa.


Hienoa soittoa ja arvostettavaa, kun ton ikäinen kaveri sanoo arvostavansa erityisesti soiton puhtautta.

Tuli vähän sellainen fiilis taas kerran, että pitäisikö alkaa treenailemaan kunnolla kitaransoittoa. Perusasiat on kunnossa, mutta mihinkään sooloiloihin ym. ei taidot riitä. Onhan tuo hieno harrastus ihan vaikka vain yksin fiilistellessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös