Ehkä tähän ketjuun... Hienoa kotimaista kitara osaamista Tuomas Wäinölän sooloprojektin alla...
Ainakin tulee mieleen barre soinnut eri kieliltä. Ne ainakin voi opettaa nopeasti.Kysytäänpä mielipidettä palstan kitaristeilta. Tytär soitti monta vuotta pianoa konservatoriossa, sen jälkeen pikkuisen tapaillut akustista kitaraa, nyt ilmoitti haluavansa kokeilla soittaa sähkökitaraa. Mikä minä olen tyttäreltäni kieltämään taiteellisia ambitioita, että tottakai. Lähden huomenna viemään sille kitaraa ja pikkukaappia, ostin myös pienen multiefektin (viritin/tap delay/chorus/särö) että on pikkaisen lisää leikittävää.
Mutta asuu tosiaan eri paikkakunnalla, eli hirveästi en voi opastaa kädestä pitäen. Jos innostuu enemmän, niin menkööt sitten tunneille, tai tuubistakin löytyy opetusmateriaalia - tarkoitus olisi pitää tällainen viikonlopun crash course. Itse ajattelin että oppimateriaaliin kuuluisi ainakin:
Tuleeko jotain muuta oleellista mieleen? Tavoite olisi, että vähintään Foxy Ladyn a-osa sujuu ainakin auttavasti viikonlopun jälkeen.
- viritys (ainakin virittimen kanssa, mieluusti myös huiluäänillä)
- demppaus
- Hendrix-sointu
- droppivire
- mitä em. efektit tekee ja milloin/miten niitä kannattaa käyttää
- ...ja tottakai myös leveä haara-asento
Joo siis ne on, ainakin teorian tasolla, hallussa kun tosiaan on akustista yrittänyt. Mutta ongelma oli aina ettei sormivoimat riitä. Niitäkin toki voi treenata, mutta sähkökitaralla varmaan helpompaa.Ainakin tulee mieleen barre soinnut eri kieliltä. Ne ainakin voi opettaa nopeasti.
Akustisissa on melko usein paksumpi kaula kuin sähkökitarassa. Voima kehittyy harjoittelussa, mutta muistaa sen, että kipua harjoittelu ei saa tuottaa.Joo siis ne on, ainakin teorian tasolla, hallussa kun tosiaan on akustista yrittänyt. Mutta ongelma oli aina ettei sormivoimat riitä. Niitäkin toki voi treenata, mutta sähkökitaralla varmaan helpompaa.
Kysytäänpä mielipidettä palstan kitaristeilta. Tytär soitti monta vuotta pianoa konservatoriossa, sen jälkeen pikkuisen tapaillut akustista kitaraa, nyt ilmoitti haluavansa kokeilla soittaa sähkökitaraa. Mikä minä olen tyttäreltäni kieltämään taiteellisia ambitioita, että tottakai. Lähden huomenna viemään sille kitaraa ja pikkukaappia, ostin myös pienen multiefektin (viritin/tap delay/chorus/särö) että on pikkaisen lisää leikittävää.
Mutta asuu tosiaan eri paikkakunnalla, eli hirveästi en voi opastaa kädestä pitäen. Jos innostuu enemmän, niin menkööt sitten tunneille, tai tuubistakin löytyy opetusmateriaalia - tarkoitus olisi pitää tällainen viikonlopun crash course. Itse ajattelin että oppimateriaaliin kuuluisi ainakin:
Tuleeko jotain muuta oleellista mieleen? Tavoite olisi, että vähintään Foxy Ladyn a-osa sujuu ainakin auttavasti viikonlopun jälkeen.
- demppaus
- Hendrix-sointu
- droppivire
Periaate on "helpolla heviä". Noita perussointuja on tosiaan tullut jo akustisella harjoiteltua, avoimet sujuu kyllä, barret vähemmän hyvin kuten aiemmin mainittu.Ajanko tässä nyt tosikkona miinaan, mutta en keksi miksi esim droppivire tai demppaaminen olisi aloittelijalle mitenkään oleellisia juttuja.
Periaate on "helpolla heviä". Noita perussointuja on tosiaan tullut jo akustisella harjoiteltua, avoimet sujuu kyllä, barret vähemmän hyvin kuten aiemmin mainittu.
Siis tätä itsekin ajan takaa, sen vuoksi Foxy Ladyn a-osa: yksi sointu, pitää dempata vain vuoroin E-kieltä ja seiskanauhaa A-kieleltä (siis voihan demppauksen jättää poiskin, mutta ei tuo hirveän haastellista ole kaksi kertaa lyödä kieltä kämmen kielien päällä jokseenkin hitaasti), sitten neljä säveltä kromaattisesti peräkkäin yhdellä kielellä. Eli kovin yksinkertaista, silti saa musiikillisesti jotain järkevää aikaan.Eli pitää homman alkuun mahdollisimman yksinkertaisena, ja lisäilee juttuja sitä mukaan kun kehitystä tapahtuu.
Kysytäänpä mielipidettä palstan kitaristeilta. Tytär soitti monta vuotta pianoa konservatoriossa, sen jälkeen pikkuisen tapaillut akustista kitaraa, nyt ilmoitti haluavansa kokeilla soittaa sähkökitaraa. Mikä minä olen tyttäreltäni kieltämään taiteellisia ambitioita, että tottakai. Lähden huomenna viemään sille kitaraa ja pikkukaappia, ostin myös pienen multiefektin (viritin/tap delay/chorus/särö) että on pikkaisen lisää leikittävää.
- demppaus
- Hendrix-sointu
- droppivire
18. Ja tosiaan musikaalisuus hallussa, suoritti klassisen pianon 2/3:een konservatoriossa että nuottien "mäppäys" koskettimista kielille ei tuskin/toivottavasti aiheuta vaikeuksia.Ikä olisi tässä aika oleellinen muuttuja.
18. Ja tosiaan musikaalisuus hallussa, suoritti klassisen pianon 2/3:een konservatoriossa että nuottien "mäppäys" koskettimista kielille ei tuskin/toivottavasti aiheuta vaikeuksia.
18. Ja tosiaan musikaalisuus hallussa, suoritti klassisen pianon 2/3:een konservatoriossa että nuottien "mäppäys" koskettimista kielille ei tuskin/toivottavasti aiheuta vaikeuksia.
Joo siis, olisihan tuo pitänyt osata mainita ihan aluksi. Mutta on se aina mun baby girl, vaikka olisi muutaman vuosikymmenen vanhempi.No sitten minäkin otan vähän taakse sanomisia! Jostain syystä kuvittelin olevan paljon nuorempi lapsi.
Joo, nyt tuntuu että kaikki ei ole kunnolla lukeneet sun viestiä. Jos on konservatoriossa suorittanut klassisen pianon niin musiikin teoria on jo varmasti hallussa. Siitä on helppo lähteä opettelemaan barresointuja ja droppivireitä.18. Ja tosiaan musikaalisuus hallussa, suoritti klassisen pianon 2/3:een konservatoriossa että nuottien "mäppäys" koskettimista kielille ei tuskin/toivottavasti aiheuta vaikeuksia.
Olin itse vuoden töissä Thomannilla vuosituhannen vaihteessa. Tästä toki on aikaa, mutta tuskin asia on muuttunut hirveästi - Thomannin "Pirkkatuotteet" (kitaroissa Harley Benton, mikeissä t.bone, piuhoissa Pro Snake jne.) ovat oikeasti laatutavaraa. Kun puhutaan tuotteista kuten kitarat, niin on vielä tarkempaa miten noita valikoidaan, mutta enemmän bulkkitavarassa: on kaksi tärkeää vuosittaista musiikkimessua (siis puhutaan musiikkiteknologiasta ja soittimista), NAMM ja Musikmesse Frankfurt. Jälkimmäinen, yllättäen, järjestetään Saksassa.Pitkään pohdittuani ja pähkäiltyäni uskaltauduin tilaamaan Thomannilta elämäni ensimmäisen Harley Benton kitaran. [tekstiä]
Joten, Thomannin edustajat ensi alkuun käy läpi isojen valmistajien pytingit. Ja sitten menee sinne osastolle D, missä on niitä kiinalaisia/vietnamilaisia/jne firmoja jotka faktisesti tekee ne tulevat tuotteet. Ja sanoo että "tuota 2000kpl eri kuorilla". Ja näin käy. En sano, että t.bone MB85 on hyvin pitkälti Shure SM58 inauksen eri ulkonäöllä... mutta... joo sitä mä oikeasti sanon.