Jatkoajan kitaristit

• 78 513
  • 384

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Kysytäänpä mielipidettä palstan kitaristeilta. Tytär soitti monta vuotta pianoa konservatoriossa, sen jälkeen pikkuisen tapaillut akustista kitaraa, nyt ilmoitti haluavansa kokeilla soittaa sähkökitaraa. Mikä minä olen tyttäreltäni kieltämään taiteellisia ambitioita, että tottakai. Lähden huomenna viemään sille kitaraa ja pikkukaappia, ostin myös pienen multiefektin (viritin/tap delay/chorus/särö) että on pikkaisen lisää leikittävää.

Mutta asuu tosiaan eri paikkakunnalla, eli hirveästi en voi opastaa kädestä pitäen. Jos innostuu enemmän, niin menkööt sitten tunneille, tai tuubistakin löytyy opetusmateriaalia - tarkoitus olisi pitää tällainen viikonlopun crash course. Itse ajattelin että oppimateriaaliin kuuluisi ainakin:
  • viritys (ainakin virittimen kanssa, mieluusti myös huiluäänillä)
  • demppaus
  • Hendrix-sointu
  • droppivire
  • mitä em. efektit tekee ja milloin/miten niitä kannattaa käyttää
  • ...ja tottakai myös leveä haara-asento
Tuleeko jotain muuta oleellista mieleen? Tavoite olisi, että vähintään Foxy Ladyn a-osa sujuu ainakin auttavasti viikonlopun jälkeen.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysytäänpä mielipidettä palstan kitaristeilta. Tytär soitti monta vuotta pianoa konservatoriossa, sen jälkeen pikkuisen tapaillut akustista kitaraa, nyt ilmoitti haluavansa kokeilla soittaa sähkökitaraa. Mikä minä olen tyttäreltäni kieltämään taiteellisia ambitioita, että tottakai. Lähden huomenna viemään sille kitaraa ja pikkukaappia, ostin myös pienen multiefektin (viritin/tap delay/chorus/särö) että on pikkaisen lisää leikittävää.

Mutta asuu tosiaan eri paikkakunnalla, eli hirveästi en voi opastaa kädestä pitäen. Jos innostuu enemmän, niin menkööt sitten tunneille, tai tuubistakin löytyy opetusmateriaalia - tarkoitus olisi pitää tällainen viikonlopun crash course. Itse ajattelin että oppimateriaaliin kuuluisi ainakin:
  • demppaus
  • Hendrix-sointu
  • droppivire
Tuleeko jotain muuta oleellista mieleen? Tavoite olisi, että vähintään Foxy Ladyn a-osa sujuu ainakin auttavasti viikonlopun jälkeen.
Ainakin tulee mieleen barre soinnut eri kieliltä. Ne ainakin voi opettaa nopeasti.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Ainakin tulee mieleen barre soinnut eri kieliltä. Ne ainakin voi opettaa nopeasti.
Joo siis ne on, ainakin teorian tasolla, hallussa kun tosiaan on akustista yrittänyt. Mutta ongelma oli aina ettei sormivoimat riitä. Niitäkin toki voi treenata, mutta sähkökitaralla varmaan helpompaa.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo siis ne on, ainakin teorian tasolla, hallussa kun tosiaan on akustista yrittänyt. Mutta ongelma oli aina ettei sormivoimat riitä. Niitäkin toki voi treenata, mutta sähkökitaralla varmaan helpompaa.
Akustisissa on melko usein paksumpi kaula kuin sähkökitarassa. Voima kehittyy harjoittelussa, mutta muistaa sen, että kipua harjoittelu ei saa tuottaa.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

• demppaus
  • Hendrix-sointu
  • droppivire

Ajanko tässä nyt tosikkona miinaan, mutta en keksi miksi esim droppivire tai demppaaminen olisi aloittelijalle mitenkään oleellisia juttuja. Ennemmin lähtisin tylsästi perus soinnuista ja komppaamisesta liikkeelle. Kun on perusasiat hallinnassa, on aika paljon helpompi lähteä harjoittelemaan muutakin.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Ajanko tässä nyt tosikkona miinaan, mutta en keksi miksi esim droppivire tai demppaaminen olisi aloittelijalle mitenkään oleellisia juttuja.
Periaate on "helpolla heviä". Noita perussointuja on tosiaan tullut jo akustisella harjoiteltua, avoimet sujuu kyllä, barret vähemmän hyvin kuten aiemmin mainittu.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän samaa ajattelin kun tuossa jäsen @Knox yllä. Pienin askelin eteenpäin. Sormet on hellänä kuitenkin joten turha mielestäni asetella vereen piirrettyjä tavoitteita heti ekalle viikonlopulle. Kuulokkeet ostaisin itse, että saa soitella omissa oloissaan kun siltä tuntuu eikä häiritse muita. Mutta jos pianon koskettimisto on tuttu, niin ehkä sen opettaisin itse että miten se koskettimisto asettuu kitaran kaulalle. Helpottaa havainnollistamista ja sävelten löytämistä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Periaate on "helpolla heviä". Noita perussointuja on tosiaan tullut jo akustisella harjoiteltua, avoimet sujuu kyllä, barret vähemmän hyvin kuten aiemmin mainittu.

Minusta instrumentin soitossa tulisi lähteä ihan samalla ajatuksella kuin urheilussa. Ensin opetellaan perusasioita, jotta voidaan opetella vaikeampia.

Totta kai harjoittelun pitää olla innostavaa, maailma on pullollaan helppoja biisejä millä lähteä liikkeelle, ja samalla kuulla konkreettisesti miten se ääni siitä soittimesta muodostuu. Sointujen vaihtoa, vitossointuja ja kyllä ne barretkin on ns perusasioita. Ja komppikädellä harjoittelee eri rytmejä, Wonderwall on esimerkiksi aloittelijoille todella hyvä biisi nimenomaan komppikäden harjoitteluun, kun se rytmi ei ole ihan perinteinen.

Eli pointti on siinä, että totta kai voi heitellä täkyjä ja näyttää droppivireitä, demppaamista ja vaikka sweeppiä, mutta ei nuo minusta ole aloittelijalle tärkeitä asioita. Kysyy tytöltä jonkun biisin, mitä hän haluaisi soittaa, ja lähtee sitä kautta opettelemaan.

Eli pitää homman alkuun mahdollisimman yksinkertaisena, ja lisäilee juttuja sitä mukaan kun kehitystä tapahtuu.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Eli pitää homman alkuun mahdollisimman yksinkertaisena, ja lisäilee juttuja sitä mukaan kun kehitystä tapahtuu.
Siis tätä itsekin ajan takaa, sen vuoksi Foxy Ladyn a-osa: yksi sointu, pitää dempata vain vuoroin E-kieltä ja seiskanauhaa A-kieleltä (siis voihan demppauksen jättää poiskin, mutta ei tuo hirveän haastellista ole kaksi kertaa lyödä kieltä kämmen kielien päällä jokseenkin hitaasti), sitten neljä säveltä kromaattisesti peräkkäin yhdellä kielellä. Eli kovin yksinkertaista, silti saa musiikillisesti jotain järkevää aikaan.

...mutta toki, katsoo nyt miten viikonloppu menee, tytön ehdoilla toki mennään. En ole mikään yltiöaktiivinen isä joka pakottaa jälkikasvun tiettyyn muottiin, jos sellainen kuva tuli.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

• demppaus
  • Hendrix-sointu
  • droppivire

Ikä olisi tässä aika oleellinen muuttuja.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Ikä olisi tässä aika oleellinen muuttuja.
18. Ja tosiaan musikaalisuus hallussa, suoritti klassisen pianon 2/3:een konservatoriossa että nuottien "mäppäys" koskettimista kielille ei tuskin/toivottavasti aiheuta vaikeuksia.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
18. Ja tosiaan musikaalisuus hallussa, suoritti klassisen pianon 2/3:een konservatoriossa että nuottien "mäppäys" koskettimista kielille ei tuskin/toivottavasti aiheuta vaikeuksia.

No sitten minäkin otan vähän taakse sanomisia! Jostain syystä kuvittelin olevan paljon nuorempi lapsi.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
No sitten minäkin otan vähän taakse sanomisia! Jostain syystä kuvittelin olevan paljon nuorempi lapsi.
Joo siis, olisihan tuo pitänyt osata mainita ihan aluksi. Mutta on se aina mun baby girl, vaikka olisi muutaman vuosikymmenen vanhempi.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu
Joo, nyt tuntuu että kaikki ei ole kunnolla lukeneet sun viestiä. Jos on konservatoriossa suorittanut klassisen pianon niin musiikin teoria on jo varmasti hallussa. Siitä on helppo lähteä opettelemaan barresointuja ja droppivireitä.

Ja kokeilemalla ja treenaamalla oppii. Sähkökitaran kanssa saa opetella myös eri efektikikkailuja että löytää sen oman juttunsa.

Jaatis

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lohi

Siinä herra jonka juttuja kannattaa kuunnella, vaikka on hieman lytätty, koska kuulostaa aina samalta. Eikö kaikilla kitaristeilla ole se oma juttunsa, mistä tunnistetaan. Itse alkanut vuosien jälkeen uudelleen soittelemaan kitaraa, näin ilman mitään tajua nuoteista. Klassisia kappaleita opetellut, mutta vaikka kädet toimii, niin jotenkin kohtalaisessa rytmissä pysyminen tuottaa ongelmia eniten. Joko menee nopeasti tai hitaasti, mutta sellainen väliltä oleva ei onnistu millään, kun käsissä ei tunnu olevan kuin kaksi asentoa, nopea ja hidas.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Jos nyt omaa historiaa avaan sen verran, että joskus ala-asteella meille tuli akustinen ja sillä sitten mentiin ekat hetket. Serkulta ja isoveljen kavereilta tuli sitten sähkökitaraa lainaan, kunnes meille tuli omia ja Metallican, Maidenit sun muut tuli osin korvalla ja osin nuoteista opeteltua.

Minulla oli pitkään aikuisiällä, ettei ollut kitaran kitaraa, mutta silti serkun ja veljen kanssa aina jotain soiteltiin silloin tällöin. Nyt sitten vähän aikuisempana hommasin kitarat ja äänitysvehkeet ja onpahan ollut mukava huomata kuinka sitä vähän vanhempanakin koko ajan kehittyy soittajana, kun on motivaatiota jotenkin opetella aina uutta. Soolokitaristia minusta ei silti tule ikinä.

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Pitkään pohdittuani ja pähkäiltyäni uskaltauduin tilaamaan Thomannilta elämäni ensimmäisen Harley Benton kitaran. Malli on SC-550 II BCF, SC tarkoittaa luonnollisesti single cutia ja BCF väriä joka on Black Cherry Flame Gloss. Keppi tuotiin Postin toimesta kotiovelle iltaseitsemän aikoihin ja täytyy sanoa että kaikkien pahvien ja muovien läpi navigoituani olin enemmän kuin hämmästynyt. Kitara on täysin virheetön, viimeistely on aivan huippuluokkaa koskien lakkausta ja nauhojen päiden hiontaa. Metalliosat ovat kullanväriset mitkä korostuvat tummanpunaisen viimeistelyn ansiosta.

Hintaa kitaralla oli 329 euroa ja uskallan sanoa että jos kaulan lavassa lukisi Gibson niin hintaan voisi huoletta heittää yhden nollan lisää, sinne loppupäähän. Minulla on ollut joskus 30 vuotta sitten yksi LP-tyylinen kitara eli Tokai Les Paul joka oli erinomainen soitin, minusta tämä Indonesiassa valmistettu ei kalpene tuon Japanin serkkunsa rinnalla lainkaan, päinvastoin. Ainoa asia mikä hieman askarruttaa on viritinkoneisto jota monet ovat kritisoineet. Kielet ovat uudet ja tarvitsevat hieman venyttelyä asettuakseen mutta vaikka tunerit pyörivät hyvin ja kitkatta niin kieliä saa virittää taukoamatta. Voi johtua uusista kielistä mutta ajattelin silti tilata Thomannilla aidot Klusonit varmuuden vuoksi.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@bebeto itsellänikin ollut yksi "halpiskitara" ja oman kokemuksen perusteella laadun huomaa vasta käyttöiän kasvaessa. Mun 2008 ostettu Gibsonin SG on edelleen kuin uusi.

Kielet oon kans vaihtanut jokaiseen kitaraan heti, kun tehtaalta tulleissa taitaa aina olla joku ysin setti (itsellä 11).

FatSam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla on tällaiset Bentonit, kitara maksoi jotain alle 140e ja bassokin taisi olla alle 200e enkä oikein valittamista noista löydä. Molemmissa on hyvä soundi ja soitettavuus ja muutenkin laadullisesti oikein hienot. Yllättävän painavia kylläkin, mutta eipä se haittaa. Piti joku kelluvatallainenkin HB hankkia, mutta ostinkin Jacksonin RR:n.

E: onneks ei ole rahaa, tilaisin varmaan heti tuollaisen Lespan, mikä @bebeto lla on :D

Liitteet

• kitads.jpg
    kitads.jpg
    139,9 KB · kertaa luettu: 66
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nykyiset kitarat on Fenderin jenkki-starto ja Tokain japsi-les paul. Varsinkin tuo Tokai on kyllä mieleinen kaikin puolin. Ennen Fenderiä mulla oli Indonesiassa tehty Squier strato joka maksoi alle 300€ kovan laukun kanssa ja täytyy sanoa että hinta/laatu suhde oli kyllä huomattavasti parempi kuin tuossa Fenderissä. Oli siinä Squierissa omat juttunsa lähinnä materiaalien kanssa (talla piti pultata uudestaan kiinni kun irtosi) mutta noin muuten sähköiltään ja saundiltaan hiton hyvä. Vähän harmitti jälkeenpäin kun myin pois. Ei Fenderkään mikään huono ole mutta ei millään tavalla sellainen ylikylän keppi. Ehkä sillä sitten merkitystä kun se on kuitenkin sieltä malliston alapäästä vaikka Jenkeissä onkin tehty. Custom-shop vehkeisiin ei itsellä kuitenkaan ole intoa lähteä panostamaan... Mutta juu, kyllä noissa "halpis" kitaroissa ihan hyviä soittimia on kun hyvä yksilö sattuu kohdalle...

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Hieman päivitystä tuohon edelliseen postaukseen koskien HB lespaa, mikit ovat AlNiCo 5 mitkä kuulostavat omaan korvaan todella miellyttäviltä, hyvin lähellä orggis PAFfeja koskienin kliinejä saundeja. Helvetin hyvä keppi hinta/laatu suhteeltaan. Olen erittäin tyytyväinen hankintaani.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Pitkään pohdittuani ja pähkäiltyäni uskaltauduin tilaamaan Thomannilta elämäni ensimmäisen Harley Benton kitaran. [tekstiä]
Olin itse vuoden töissä Thomannilla vuosituhannen vaihteessa. Tästä toki on aikaa, mutta tuskin asia on muuttunut hirveästi - Thomannin "Pirkkatuotteet" (kitaroissa Harley Benton, mikeissä t.bone, piuhoissa Pro Snake jne.) ovat oikeasti laatutavaraa. Kun puhutaan tuotteista kuten kitarat, niin on vielä tarkempaa miten noita valikoidaan, mutta enemmän bulkkitavarassa: on kaksi tärkeää vuosittaista musiikkimessua (siis puhutaan musiikkiteknologiasta ja soittimista), NAMM ja Musikmesse Frankfurt. Jälkimmäinen, yllättäen, järjestetään Saksassa.

Joten, Thomannin edustajat ensi alkuun käy läpi isojen valmistajien pytingit. Ja sitten menee sinne osastolle D, missä on niitä kiinalaisia/vietnamilaisia/jne firmoja jotka faktisesti tekee ne tulevat tuotteet. Ja sanoo että "tuota 2000kpl eri kuorilla". Ja näin käy. En sano, että t.bone MB85 on hyvin pitkälti Shure SM58 inauksen eri ulkonäöllä... mutta... joo sitä mä oikeasti sanon.

Niin että, varmasti on ihan laatupeli. Thomannissa on monta nihkeää juttua mistä en nyt tässä yhteydessä ala avautumaan, mutta asiakaspalvelu, ja tietynlainen ammattiylpeys noissa omissa tuotteissa, pätee kyllä.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joten, Thomannin edustajat ensi alkuun käy läpi isojen valmistajien pytingit. Ja sitten menee sinne osastolle D, missä on niitä kiinalaisia/vietnamilaisia/jne firmoja jotka faktisesti tekee ne tulevat tuotteet. Ja sanoo että "tuota 2000kpl eri kuorilla". Ja näin käy. En sano, että t.bone MB85 on hyvin pitkälti Shure SM58 inauksen eri ulkonäöllä... mutta... joo sitä mä oikeasti sanon.

Kaveri toi aikanaan moottoripyöräkamaa maahan ja sama homma oli kuulemma siellä. Samasta tehtaasta missä tehtiin brändihanskoja sai tilattua tasan samoja hanskoja ilman sitä saumaan ommeltua merkkiä murto-osalla merkkituotteen hinnasta. Kiinalaisilla ei juuri ole moraalia tuon suhteen eikä muutenkaan kopioinnin kanssa niin turhan nuukaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy