Hakusassa olis alle 300 euron putkivahvistin tai vaihtoehtoisesti putkinuppi ja kaappi. Thomannilta löytyy, mutta kun en ole koskaan putkea käyttänyt, niin osaisiko joku suositella jotain. Mielessä ollut comboista Bugera V5 infinium tai V22, Nupeista ajattelin lähinnä Hughness&Kettnerin Tubemaister 5headia ja kaapiksi Harley Benton G112 Vintagea. Kannattaako mikään näistä vai jatkanko ikivanhalla Peavey studiopro 110:llä? Musiikki mitä soitan on lähinnä 80-luvun heviä.
Soitteletko yksin himassa vai treeniksellä bändin kanssa? Siinä on aikamoinen ero tehontarpeessa. Putkivahvaria suosittelen silti ehdottomasti.
Jos himassa soittelet, niin ihan pikkuinenkin vahvari riittää. Mulla itselläni on kerrostaloasunnossa Marshallin JCM1C, eli 1 wattin putkicombo ja siinäkin päällä tehontiputus 0.1w. Masteria ei silti viitsi laittaa lujemalle kuin 6...
Mutta noi marsut on kyllä yli tuplasti kalliimpia kuin budjettisi, jopa käytettyinä. Kannattaa silti tsekata JMP1 ja JCM1, etenkin nuppimuodossa niitä näkee välillä käytettyinä. Tsekkaa muusikoiden.net ja sieltä tori. Itse olen ostanut kaikki vehkeeni tuota Marshallia lukuunottamatta sieltä ja on jäänyt rahhoo kaljaan ja lätkälippuihinkin.
Itse suosittelisin sulle Voxin AC4TV- comboa, siinä on myös tehontiputus ja hyvät cleanit jonka päälle rakentaa. Myös jonkinmoiset Brian May- vibat voi saada, jos on hyvä mielikuvitus ;)
Siihen sitten Marshall-tyylisenä särönä päälle vaikka Wamplerin Plextortion (80's, Dokken, Ratt, Ozzy jne), Plexidrive (70's, Aerosmith, Zeppelin, Black Crowes jne) tai Pinnacle (deluxe) EVH-soundiin ja rankempaankin, Zvexin Box of Rock (hemmetin hyvä 70-80's rockiin) tai saman firman Box of Metal hevimättöön.
Niitä näkyy tasaisin väliajoin käytettyinä ja hyviä, erittäin hyväsoundisia sekä kestäviä ovat. Ja kas, sulla on käytännössä kaksikanavainen peli!
Mulla on ollut kaikki noi suosittelemani purkit ja se Voxi myös ennen tuota Marshallia, toimii oikein hyvin, paitsi Voxin putken vaihtaminen on aika hanurista. Varmaan kuitenkin hommaan uudelleen jossain vaiheessa tuollaisen Voxin clean-kanavaksi ja leikin A/B- boksilla :)
Voxin ja jonkun noista purnukoista voi hyvinkin saada jopa alle sen 300€.
Myös Marshallin Class5 on ihan ok vehje. Hyvä, mutta aika helvetin kovaääninen ja enemmänkin perinnesoundia tuottava. Mulla on ollut myös Blackstarin HT-1, mutta sen soundeista en tykännyt, on enemmänkin hevivehje.
Noista sun laittamista hommaisin varmaan tuon Tubemeister5 combona, näyttäisi olevan enemmän säätövaraa kuin monessa muussa. Näköjään yksi sellainen olisi käytettynä myynnissä Vantaalla hp 180€. That's hard to beat. Soundia en tosin ole kuullut.
Toivottavasti nämä jeesaavat tai ainakin antavat vaihtoehtoja!