Toverit, nyt mennään peruskysymysten äärelle: Tele vai strato?
Stratossa on yksi selkeä etu: siinä on kolme mikrofonia. Tämä tuo peräti kaksi mahdollisuutta mikkien yhteen kytkemiseen: talla+keski ja keski+kaula.
Toki jos tavoite on heleän kirkkaassa ja niukasti efektoidussa soundimaailmassa, niin silloin tuo "paksuääninen" kahden mikin yhtäaikainen päällekytkeminen voi olla turha. Mutta vaikka itsekään en soita mitään "kuolonmetallia", niin pelkkä overdrive ja wah wah yhtäaikaa tuppaavaat aiheuttamaan häiriöitä yksikelaisissa mikeissä. Käytännössä omassa soitossani olen huomannut kerta toisensa jälkeen päätyväni valitsemaan kahden mikin yhdistelmäsoundin, koska muuten taustalla kuuluu joko lievempi tai voimakkaampi surina. Tosin hurinoihin ja surinoihin tuntuu vaikuttavan niin moni tekijä, että parhaiten niistä pääsee eroon vain käyttämällä laadukkaita humbuckereita - tai kutsumalla reenikselle asiansa osaava manaaja...
Itse hankin aikanaan halvan korealaisen stratokopion jälkeen oikean Fenderin Mexican straton (käytettynä 500 €), jossa on Di Marzion humbucker tallamikkinä sekä floikkatalla ja lukot yläsatulassa. Hyvää on vireen pitäminen, ja kaksikelainen tallamikki tiukemman rockin soittoon - ja kuitenkin perinteinen stratosoundi keski- ja kaulamikissä. Mutta samalla humbucker tallassa vie hyödyt yhdistella talla- ja keskimikkiä. Kitara sopii hyvin säröttömään soittoon (esim. Dire Straits, Eput) ja vintagerockiin (esim. Clapton, Purple jne), mutta jos vaikka sooloissa haluaisi tavoitella modernien kitarasankarien efektoitua vingutusta, niin se ei oikein irtoa - toki vika voi olla soittajassa...
Eli Stratoa haluavalle voisin sittenkin suositella ennemmin kolmella hyvälaatuisella yksikelaisella mikillä varustettua perusstratoa (varsinkin, jos ei käytä kampea paljon eikä arvosta floikkaa).
Pakko sano vielä, että vaikka olen jonkinlainen "stratoromantikko", koska niin moni omista sankareistani on sellaisella soittanut, niin nykyinen ykköskitara on ESP LTD M200, johon on jälkikäteen vahdettu aktiivimikit (EMG 81 ja 85). Valitettavasti on ollut pakko myöntää, että se pesee straton kaikessa muussa paitsi imagossa...
Ps. Raportoin moderaattoreille törkeänä kiusaamisena, jos joku tulee nyt väittämään, että "LTD ei ole ESP..."