Jatkoajan kitaristit

  • 73 591
  • 350

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ole vielä yksikään mallintaja pärjännyt aidolle. Mutta kerrostalossa nuo mallintajat puoltaa paikkaansa, koska putkihärpättimistä tuppaa tulemaan mökää aivan hirmuisesti liikaa. Samaten jos tarvii montaa eri vahvistinsaundia, niin ei tarvitse ostaa joka saundille omaa myllyä.

Nyt bändi käytössä on full stack JVM410 ja kaapit kiinalaisilla greenbackeillä. Siitä kiva marsu, että on oikeasti toimiva mastervolume ja hyvät puhtaat.
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
Bugera on kyllä hyvä merkki. Vanhassa kokoonpanossa missä soitin, toisella kitaristilla oli Bugeran alakaappi, kaappi ja nuppi. Soundi oli efektien kanssa kyllä loistava. Sitten kokoonpano muutosten myötä kyseinen kaveri myi kitarakamansa ja siirtyi meiän bändissä rumpuihin.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Soitteletko yksin himassa vai treeniksellä bändin kanssa? Siinä on aikamoinen ero tehontarpeessa. Putkivahvaria suosittelen silti ehdottomasti.

Sekä että, kotona yksin ja kaverin kanssa autotallissa. Edellisen vahvistimen ostin just tuossa -94 ja seuraavan ostamiseen menee varmaan yhtä kauan, niin olen tullut siihen tulokseen, että kokeilen tuota Bugeran 22:sta. Naapurit, kun ovat joko kuuroja tai sitten käskevät laittaa volaa lisää, että saa selvää, mitä täällä soittelen. Kiitoksia nyt kaikille neuvoista.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
IMO putkivahvistimien kanssa leikkiminen on vähän joka tavalla aika huonosti järkisyin perusteltavissa nykypäivänä. Ehkä sitten, jos on ihan päivänselvää, että just joku tietty vahvistin antaa sen just tietyn yhden saundin mitä halutaan, mutta muuten ihan sama kuin lähtisi pelaamaan lätkää puumailalla ja jofan potta päässä - paitsi että ne olisivat vieläpä kalliimpia kuin nykyiset kehittyneet välineet. Ei kannata niellä niitä "TUBE WARM VINTAGE SUPER GLOWING WOW" -mainospuheita.

Voin kyllä ihan käsi sydämellä vakuuttaa ilman sen suurempaa laitenörtteilyä, että kyllä sen aidon lämmenneen putkivahvarin ja jonkun maliintavan digitaalihärpäkkeen välillä on aika selvä ero soundipoliittisesti katsottuna.

Toki jos tarkoituksena on vaan himassa soitella omaksi ilokseen, niin siihen ne plugarit ja Iphone -tyyliset ratkaisut voi hyvinkin riittää, mutta muussa tapauksessa en kyllä lähtisi kenellekkään edes mitään mallintavia tai trankkuja suosittelemaan.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voin kyllä ihan käsi sydämellä vakuuttaa ilman sen suurempaa laitenörtteilyä, että kyllä sen aidon lämmenneen putkivahvarin ja jonkun maliintavan digitaalihärpäkkeen välillä on aika selvä ero soundipoliittisesti katsottuna.

Toki jos tarkoituksena on vaan himassa soitella omaksi ilokseen, niin siihen ne plugarit ja Iphone -tyyliset ratkaisut voi hyvinkin riittää, mutta muussa tapauksessa en kyllä lähtisi kenellekkään edes mitään mallintavia tai trankkuja suosittelemaan.

Joo, kyllähän ihmiset käsi sydämellä vakuuttelee ties minkä monster-kaapeleiden ylivoimaisuudenkin puolesta.

Sanon uudestaan, käsi sydämellä täälläkin; tämä putkitouhu on ihan puhdasta pelleilyä. Suuri osa kitaristeista hokee niiden erinomaisuudesta ja lämpöisenorgaanistavintagepörrödynaamista-soundista, mutta tosiasiassa aina kun ollaan testattu, niin kitaristit eivät tunnu erottavan sokkotestissä kunnolla edes kaupan hyllyn transistorivahvistimia kaupan hyllyn putkivahvistimista.

Tosiasiassa helvetin iso osa rockmusiikista on nykyään äänitetty mallintavien digitaalipömpleiden / softan läpi, AC/DC:sta lähtien. Livetilanteissakin laiva on vääjäämättömästi kääntymässä. Ei muuta kun radio auki ja heristämään randomilla sormea "en kyllä olisi suositellut" -ilme naamalla. Näitäkin testejä ollaan tehty, jossa verrataan sokkona ns. aitoa asiaa ja mallinnettua studioympäristössä. Straight dope; ei ihmiset pysty luotettavasti kertomaan kumpi on kumpi.

Mutta sinä tiedät ja sinä kuulet! Kyllä varmasti. Käy kokeilemassa tuota sun viimeistä kappaletta jossain tälle vuosituhannelle siirtyneessä ammattipiirissä ja sut nauretaan ulos.

Jos et usko mua, niin usko korviasi ja kuuntele esimerkiksi nuo kurkkimatta ensin oikeita vastauksia mistään:
Think You Can Tell Amps from Models? tonefiend archives

"Voi hyvinkin riittää". Voi jeesus.
 

Outsider

Jäsen
^Kai noista klipeistä sentään jokainen kuulee keskenään eron, vaikka ei varsinaisesti osaisi päättääkään kumpi on parempi? Äänitykseen vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä vahvistin, mutta se on kyllä totta että iso osa rockmusiikista on nykyään sen kuulosta, että ihan sama millä se on äänitetty, niin viimestään tuotanto vaiheessa se on saatu kuulostamaan paskalta. Ei vaan äkkiseltään tule mieleen yhtään hyvää levyä/biisiä mikä olisi mallintavilla äänitetty, trankkuja on sentään jossain käytetty. No jokaiselle vaihtoehdolle on silti paikkansa ja kaikki löytyy itseltäkin.

Olis mielenkiintoista tehdä tommonen testi, niin että vastauksia ei vielä olisi julkaistu, kun tällä kertaa kävi näköjään hyvä tuuri siinä, että putkivahvistin klipit kuulosti paremmalta.
 

winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, kyllähän ihmiset käsi sydämellä vakuuttelee ties minkä monster-kaapeleiden ylivoimaisuudenkin puolesta.

Sanon uudestaan, käsi sydämellä täälläkin; tämä putkitouhu on ihan puhdasta pelleilyä. Suuri osa kitaristeista hokee niiden erinomaisuudesta ja lämpöisenorgaanistavintagepörrödynaamista-soundista, mutta tosiasiassa aina kun ollaan testattu, niin kitaristit eivät tunnu erottavan sokkotestissä kunnolla edes kaupan hyllyn transistorivahvistimia kaupan hyllyn putkivahvistimista.

Tosiasiassa helvetin iso osa rockmusiikista on nykyään äänitetty mallintavien digitaalipömpleiden / softan läpi, AC/DC:sta lähtien. Livetilanteissakin laiva on vääjäämättömästi kääntymässä. Ei muuta kun radio auki ja heristämään randomilla sormea "en kyllä olisi suositellut" -ilme naamalla. Näitäkin testejä ollaan tehty, jossa verrataan sokkona ns. aitoa asiaa ja mallinnettua studioympäristössä. Straight dope; ei ihmiset pysty luotettavasti kertomaan kumpi on kumpi.

Pitää muistaa, että mallintavissakin on pirusti eroja. AxeFX ja Kemper kuulostavat helvetin paljon paremmilta kuin Line6. Valitettavasti se näkyy myös hinnoissa. Mulla on ollut kotivahvarina mallintavista Cube, Voxin AVT ja Line6 POD. Yksinkertaisesta pikku putkivahvistimesta ja hyvistä purkeista sai heittämällä orgaanisemman soundin.
Treeniksellä ja isommilla keikoilla mulla on Marshallin Jubilee, joka on toki aika yhden tempun poni, mutta temppu on niin hyvä etten kaipaa juuri muuta. Clean-kanavan päälle käytän välillä Wamplerin Black '65- ja Plexidrive-purkkeja Fenderin ja Plexisoundien saamiseen ja hyvin toimii.

Ja tietysti riippuu kanssa siitä, mikä käyttötarkoitus on. Mun mielestä Garagebandin soundit on tosi köpöjä, mutta toimivat ihan hyvin demotteluun.

Ja levyllä olevaan soundiin vaikuttaa pirusti miksauspöytä (ja tietysti ammattitaito). Myös musatyyleissä on eroja, metallikama on usein niin pirun kompressoitua, että sen soundin ei ole tarkoituskaan hengittää, kun taas perinteisemmässä rockissa se on soundille tosi tärkeää.

Mutta mun mielestä on turha aloittaa fleimaussotia jommankumman puolesta. Vetäkööt ihmiset millä haluavat.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Jaa, että oikein AC/DC:n levujä nauhoitettu mallintavalla? Tuosta haluaisin kuulla lisää....
esim. tässä artikkelissa ei ole kyllä sanaakaan mallintavista tai edes päällenauhoituksista muutakuin soolokitaralle.

Ja muistan toisen artikkelin missä bändin tuottaja totosi jotakuinkin seuraavasti "Ac/Dc:n sessio oli pitkästä aikaa jotain todella virkistävää, ensin tyhjensin studion kaikista tietokoneista, podeista ym. nykyajan laitteista. Tämän jälkeen bändi roudasi tuplamarsut sisälle."
En vain kiireessä löydä kyseistä juttua mutta aika vaikealta tuntuu uskoa että Malcom olisi jollain podilla purkittanut.


edit. Niin, vetäköön jokainen millä haluaa, mutta mielestäni on vaan jotenki luonnollisempi ja rouheempi soundi kun perseentakana huutaa joku laadukas putkikone ja tarvittaessa pari hyvää purkkia. Ja kyllä, olen kokeillut myös niitä kalliimpia mallintavia. Sekä keikalla että treeneissä/ studiossa.
 
Viimeksi muokattu:

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
...Mutta sinä tiedät ja sinä kuulet! Kyllä varmasti. Käy kokeilemassa tuota sun viimeistä kappaletta jossain tälle vuosituhannelle siirtyneessä ammattipiirissä ja sut nauretaan ulos.

"Voi hyvinkin riittää". Voi jeesus.

Minä en jaksa aloittaa mitään virtuaalikullin venyttelyä ammattipiireistä ja siitä, kuka on tehnyt mitäkin kenenkin kanssa. Kunhan annoin vaan oman mielipiteeni, josta en aio luopua, joten ota vaan ihan rauhallisesti siellä, äläkä aloita mitään ristiretkeä tämän vuosituhannen kitarasoundin totuuden puolesta. Sellainen kun on jo alkujaan päämäärätön via dolorosa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ikävä kyllä saundi löytyy edelleen sormista, ei kamoista.

Mun kokemuksen mukaan suurin ero aidolla ja mallintajalla tulee silloin kun peruuttaa volume namiskaa pari pykälää. Putkimasiinassa säröt pienenee, mallintajassa äänenpaine laskee.

Rämpyttäjällekin itseluottamus on tärkeää, joten suosittelen valistsemaan puhtaasti mielihalujen pohjalta. ;)
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ikävä kyllä saundi löytyy edelleen sormista, ei kamoista.

Mun kokemuksen mukaan suurin ero aidolla ja mallintajalla tulee silloin kun peruuttaa volume namiskaa pari pykälää. Putkimasiinassa säröt pienenee, mallintajassa äänenpaine laskee.

Rämpyttäjällekin itseluottamus on tärkeää, joten suosittelen valistsemaan puhtaasti mielihalujen pohjalta. ;)

Morjensta pöytään!

Eikä mitään ikävä kyllä vaan onneksi se saundi sentään on sormista kiinni eikä kamoista.

Itse aloittelin soittamaan isoveljen akustisella joka opetti barre-ja avosoinnut kun oli huomannut että tapailin biisien melodioita hänen kitarallaan.
Ensimmäinen sähkölankku oli isäukon kotimaisesta koivupuusta tekemä johon vanhempi veli teki sähköt.

Ensimmäinen ihan oikea kitara oli 14-vuotiaana joululahjaksi saatu kirkkaan punainen Eko.Sitä sitten hiplattiin ja opeteltiin ne pakolliset eli Smoke on the waterit ja Moby dickit etc.
Jossain vaiheessa tuo kiekkoilu alkoi viedä enemmän aikaa ja soittoharrastus hieman hiipui.
Sitten intissä tupakaverina oli eräs Eero Lahdesta joka oli soittomiehiä ja hänen kanssaan käytiin sotkun yhteydessä olevalla soittokämpällä rimputtelemassa jokusenkin kerran.Tämä Eero oli muuten umpivasuri mutta soitti oikeakätistä skittaa ja olihan mielenkiintoisen näköisiä sointusormituksia,mutta homma toimi. Muutama vuosi kului ja työkaveriksi tuli heppu jolla oli bändi.Tämä samainen kaveri tutustutti minut orkesteriin nimeltä Rush ja siitä oikeastaan alkoi uusi innostus soittamiseen.

Siinä 80-luvulla tuli istuttua eräskin tunti sängyn reunalla soittaen Lifesonin kanssa unisonoa.
Jacob`s ladder,Red Barchetta,Xanadu,Passage to Bangok,Free Will etc.
Erittäin hauskoja biisejä soittaa ja oikeastaan noiden biisien vaikeus sai todella tarttumaan keppiin ja alkamaan treenata.Haastavaa kamaa.

Sitten tuosta hardwaresta.Itse olen sitä sukupolvea jolla ei ole mitään kokemusta näistä mallintavista.Kotona oli pieni transistorikombo jolla treenailin mutta olihan se aivan toinen maailma kun pääsi treenikämpälle ja pisti Marsustäkkiin virrat päälle.

Keppeinä oli tuohon aikaan Tokain Les Paul sekä Squierin Strato.Tuota jälkimmäistä olen sittemmin tuunaillut asentamalla siihen rullatallan ja lukkovirittimet sekä paremman vibrakoneiston joka myös pysyy vireessä kun vibraa käyttää.

Tein myös joskus 90-luvulla itse basson jonka body on suora kopio Tobiaksen Classic-mallista.Kaulan ostin valmiina ja on siis bolt-on mallia.Tobiaksissahan nuo kaulat ovat thru body-mallia mutta hyvin toimii näinkin.Mikkeinä EMG:n aktiivit (soapbar) ja virityskoneistot ja alatalla parasta nitä rahalla tuohon aikaan sai.Ylätallan tein itse messingistä ja hyvin on toiminut.Viisikielisestä on siis puhe.

Kaikki jotka tähän topikkiin kirjoittavat ja kitaraa harrastavat eivät voi olla läpeensä pahoja,seurataustasta riippumatta;)
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Efektit

Aikanaan kun bändeissä tuli soitettua niin efektien kanssa olin aika minimalisti.
Marshallin 100 watin putkinupin oma särö riitti hyvin ja siihen jatkeeksi Cry Baby wah-pedaali sekä Alesis:n multiefektitoosa,räkkimallinen.

Tuossa kun oli puhetta tuosta Rushista niin melko autenttisen Rush-saundin sai aikaan kun laittoi särön jatkoksi vähän chorusta Alesisista.Tarkoittaa siis 70-ja 80-lukujen saundimaailmaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kenelläkään jatkoajan kepittäjistä kokemusta ns. Kill switch nappulasta? En ole itse sellaista kitaraa soittanut, saati nappulaa kolvannut paikoilleen. Poika sellaista nyt omaan soittimeensa hinkuu. Ehkä kannattanee jättää soitinliikkeen hommiksi tuon asennus? Näin old school musikanttina en nyt oikein ole ihastunut tähän mikrofoni-manipulointiin.. onko järkeä? Kuitenkin arvokkaasta Jacksonista kyse.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko kenelläkään jatkoajan kepittäjistä kokemusta ns. Kill switch nappulasta? En ole itse sellaista kitaraa soittanut, saati nappulaa kolvannut paikoilleen. Poika sellaista nyt omaan soittimeensa hinkuu. Ehkä kannattanee jättää soitinliikkeen hommiksi tuon asennus? Näin old school musikanttina en nyt oikein ole ihastunut tähän mikrofoni-manipulointiin.. onko järkeä? Kuitenkin arvokkaasta Jacksonista kyse.

No, onhan siinä järkeä jos sellaista soittoonsa kaipaa. Ihan nasta efektihän se on. Normi Les Pauleillahan (hyi) ja muillakin kitaroilla, joissa on oma volume kullekin mikrofonille voi saman idean kanssa leikkiä ottamalla volumen kokonaan pois toiseta mikistä ja sitten rämppäämällä mikkivalitsinta.

Noita lienee monenmoisia, niin erillisiä peruskytkimiä joita varten porataan reikä ja sitten esim. jonkun potikan paikalle joko kokonaan korvaavina tai kaksoistoimisina toimivia erityisesti kitaroille suunniteltuja ratkaisuja.

Itse asennus on helppo (varsinkin jos puuta ei tartte porailla), kitaran elektroniikka aika helposti haltuun otettavaa ja peruskytkimet tosi halpoja. Siis jos omaa vähänkin taipumusta olla rähmäkäpälöimättä ihan kaikkea. Sopivan herkän ja kestävän nappulan jos löytää jostain elektroniikkakaupasta, olisi myös jalkakäyttöisen laitteen kokoaminen aika helppo juttu ja junnulle ehkä opettava (ja kitaran entiselleen jättävä) kokemus.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No, onhan siinä järkeä jos sellaista soittoonsa kaipaa. Ihan nasta efektihän se on. Normi Les Pauleillahan (hyi) ja muillakin kitaroilla, joissa on oma volume kullekin mikrofonille voi saman idean kanssa leikkiä ottamalla volumen kokonaan pois toiseta mikistä ja sitten rämppäämällä mikkivalitsinta.

Noita lienee monenmoisia, niin erillisiä peruskytkimiä joita varten porataan reikä ja sitten esim. jonkun potikan paikalle joko kokonaan korvaavina tai kaksoistoimisina toimivia erityisesti kitaroille suunniteltuja ratkaisuja.

Itse asennus on helppo (varsinkin jos puuta ei tartte porailla), kitaran elektroniikka aika helposti haltuun otettavaa ja peruskytkimet tosi halpoja. Siis jos omaa vähänkin taipumusta olla rähmäkäpälöimättä ihan kaikkea. Sopivan herkän ja kestävän nappulan jos löytää jostain elektroniikkakaupasta, olisi myös jalkakäyttöisen laitteen kokoaminen aika helppo juttu ja junnulle ehkä opettava (ja kitaran entiselleen jättävä) kokemus.

Jees, nyt on ihmenappula paikallaan. Homma teetettiin varmuuden vuoksi alan liikkeessä. Porakonetta ei tarvittu vaan härpätin on toisen tone-nappulan reiässä. Asennus kesti reilun vartin verran ja koko homma maksoi osineen vajaa 40e. Juniori on kova Buckethead-fani jonka inspiroimana nappula piti saada.
 

Spin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Osaisiko täällä joku sanoa mielipidettä kun ensimmäistä akustista kitaraa ostamassa niin kumpi näistä: Fender CD-60 vai Yamaha F310?
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Osaisiko täällä joku sanoa mielipidettä kun ensimmäistä akustista kitaraa ostamassa niin kumpi näistä: Fender CD-60 vai Yamaha F310?

Maustahan nämä on kiinni, kumpi käteen istuu paremmin. Mikäli soittotaitoa ei ole vielä laisinkaan, eli kokeilla ei voi, niin sitten se kumpi kuulostaa korvaan paremmalta, käske jonkun muun soittaa kokeeksi. Ensimmäinen kitara on vähän sellanen että tuntuu melko äkkiä jäävän "pieneksi", mutta lopulta kovin pitkällekkin pärjää.

Mausta se on tosiaan paljon kiinni mistä kukakin tykkää, joten siinä mielessä ei välttämättä kannata kalliimpaankaan investoida, jos ei vielä tarkemmin tiedä minkälaisia asioita kitarassa arvostaa. Hyvin pitkälti kokeilujen perusteella on itselle jäänyt käteen mitä on jäänyt, sitä tylsinä päivinä voi kierrellä liikkeitä kokeilemassa pari vuotta ja yhtäkkiä joku kolahtaa ja on pakko saada. Mutta näin alkuun siis, molemmilla varmasti pärjää. Senverran voidaan toki kysyä vielä että mikä juuri näihin kahteen on saanut päätymään?
 

Spin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Maustahan nämä on kiinni, kumpi käteen istuu paremmin. Mikäli soittotaitoa ei ole vielä laisinkaan, eli kokeilla ei voi, niin sitten se kumpi kuulostaa korvaan paremmalta, käske jonkun muun soittaa kokeeksi. Ensimmäinen kitara on vähän sellanen että tuntuu melko äkkiä jäävän "pieneksi", mutta lopulta kovin pitkällekkin pärjää.

Mausta se on tosiaan paljon kiinni mistä kukakin tykkää, joten siinä mielessä ei välttämättä kannata kalliimpaankaan investoida, jos ei vielä tarkemmin tiedä minkälaisia asioita kitarassa arvostaa. Hyvin pitkälti kokeilujen perusteella on itselle jäänyt käteen mitä on jäänyt, sitä tylsinä päivinä voi kierrellä liikkeitä kokeilemassa pari vuotta ja yhtäkkiä joku kolahtaa ja on pakko saada. Mutta näin alkuun siis, molemmilla varmasti pärjää. Senverran voidaan toki kysyä vielä että mikä juuri näihin kahteen on saanut päätymään?
Soittotaitoa ei ole juuri ollenkaan. Thomannilta katsonut ja lähellä ei ole juuri tällä hetkellä alan liikettä. Lähinnä tuo hintaluokka sai päätymään näihin kahteen. Ja vertailujen perusteella molemmat aika samanlaisia?
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Soittotaitoa ei ole juuri ollenkaan. Thomannilta katsonut ja lähellä ei ole juuri tällä hetkellä alan liikettä. Lähinnä tuo hintaluokka sai päätymään näihin kahteen. Ja vertailujen perusteella molemmat aika samanlaisia?

Äkkiseltään juu samanlaisiksi voisi kutsua. Itse haluaisin toki kuulla kitaran ennen ostoa, mutta mikäli tuo nyt suljetaan pois niin katsele vaikka videoita kyseisistä vehkeistä youtubesta, jos ei muuta niin uteliaisuuttaan. Saundi on akkarissa erittäin tärkeä, koska sitähän ei sitten mitenkään saa muokattua. Itse olen sähkäripuolella esim pedaaleita tilannut joskus ihan silläkin perusteella että youtubesta etsinyt useamman videon ja kuunnellut miten saundaa ja aika hyvin on odotuksia vastannut, toki hintaluokassa nuo ovat olleet luokkaa kymppejä niin riski toki pienempi. Deanilla voi olla tuohon hintaluokkaan myös jotain. Youtubessa on usein myös suullisia esittelyjä samalla kun malliski vähän testailevatkin, eiköhän siis joku keppi ala kiinnostaa ja saadaan Spin muusikon uralle!
 

Fordél

Jäsen
Osaisiko täällä joku sanoa mielipidettä kun ensimmäistä akustista kitaraa ostamassa niin kumpi näistä: Fender CD-60 vai Yamaha F310?

Itse en ostaisi kitaraa ilman, että olen päässyt kokeilemaan sitä ja kuulemaan soundia. Akustisissa on todella paljon eroja soitettavuuden ja soundin suhteen. Tietysti ekaa kitaraa ostettaessa soundilla ei ole välttämättä niin paljon merkitystä, mutta soitettavuudella on mun mielestä. Itsellä oli aikanaan yksi edullisemman pään Yamaha, jonka ongelma oli nimenomaan soitettavuus. Soundi oli hyvä, mutta ko. yksilö/malli ei ollut helppo soitettava, minkä vuoksi se lähti lopulta kiertoon. Tämä ei todellakaan tarkoita, että noista kahdesta Yamaha olisi huonompi vaan, että noissa voi olla hyvinkin paljon eroja ja kannattaisi testata. Vaikka ei osaisi juuri soittaa, rämpyttämälläkin saa varmasti tuntuman istuuko kitara omaan käteen vai ei.

Ja uuden sijaan lähtisin itse ostamaan käytettyä vaikka muusikoiden.netin kautta. Saa vähän paremman vehkeen ja pääsee testamaan.

No tämä meni taas tällaiseksi tyypilliseksi täysin hyödyttömäksi nettineuvomiseksi, jossa ei vastata varsinaiseen kysymykseen. Eli jos tosiaan ostat ilman kokeilua niin kannattaa lukea arvosteluita muualta ja jos vaikka YouTubesta löytyy näytteitä niin kuunnella kumpi miellyttää enemmän korvaa. Molemmat kuitenkin ajavat varmasti aloittelijalla asian hyvin. Ei muuta kuin treeni-intoa!
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun kerran ei aikaisempaa kokemusta ole, niin osta kumpi tahansa. Tai torilta käytetty. Vuoden kuluttua tiedät millainen olisi pitänyt ostaa...

Muusikoiden.net - Tori - Akustiset kitarat

edit
niin kumpi näistä: Fender CD-60 vai Yamaha F310?
Fenderi on "laminated" eli vaneria. En koskisi edes pitkällä tikulla.

Tuossa hintaluokassa oikeastaan vain soitettavuus merkitsee. Eli suora ja käteen istuva kaula sekä asiallinen kielten korkeus. Ja tuolta torilta ei 130:- paljoa irtoa, pitäisi budjetti tuplata tai mieluummin triplata.

Mielenkiinnosta tuhlata muiden rahoja selasin noita ja tämä nousi mielenkiinnon kohteeksi
Muusikoiden.net - Tori - Yamaha LL16 kokopuinen akustinen (#1082056)
sanomattakin selvää, että en kykene pysymään näissä asioissa budjetissa. :D

huom ei ole minun tai kenenkään tuntemani keppi ja en ole sitä testannut, mutta mielenkiintoisin ilmoitus.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Osaisiko täällä joku sanoa mielipidettä kun ensimmäistä akustista kitaraa ostamassa niin kumpi näistä: Fender CD-60 vai Yamaha F310?

Minulla ei ole Fenderin akustisista mitään kokemusta. Vasurirajoitteisena harkitsin, ja kokeilinkin aikoinaan Yamahan Fg-720:a. Olisi pitänyt ostaa.
Tilasin kuitenkin halvan punnan aikoina Briteistä Washburnin DS-10s:n, Kiinassa tehdyn. Hyvä soitettava, pysyy vireessä Suomen oloissa, mutta soundi on vähän tunkkainen. Olen miettinyt olisiko, sinänsä siistillä viimeistelyllä mutta varsin paksulla lakkakerroksella vaikutusta soundiin.

Näistä kahdesta vetäisisin tunteella Yamahan puoleen, mutta uskallan ehdottaa Cortin mallia

Cort Earth 70 OP Open Pore - Thomann Suomi

Ainakin Cortin Earth 100-sarjan kitaroista on pidetty.
Minulla on vanha, halpa Cort G250-sähkökitara. Työn laadussa ei moittimista, virittimet alkuperäiset, hyvin toimivat.
Muuten siihen on vähän palikoita vaihdettu, harrastusmielessä.
 

Spin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Kiitoksia neuvoista ja kannustuksista! Päädyin lopulta Fenderiin, uskon että sillä pääsee alkuun.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kiitoksia neuvoista ja kannustuksista! Päädyin lopulta Fenderiin, uskon että sillä pääsee alkuun.

Fenderin logo kitarassa on aina innostava. Minulla on meksikaani-Tele, hyvä kaulainen eli kiva näpelöitävä.
Toki nykyään sen minkä räpelöin, niin akustiseen sitä kuitenkin yleensä tarttuu.

Tartu tai vaikka pitele fenderiäsi usein, aina kun mahdollista, ota siitä ääniä. Älä hosu, harrasta hitaasti.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti




Kovin alas on tämä ketju pudonnut, viimeisin viesti yli neljän vuoden takaa. Moni maailmalla on sitä mieltä että Ruokangas tekee maailman parhaimpia kitaroita. Itse en ole koskaan päässyt noita kokeilemaan ja tuollaisen hankkiminen on aika korkean kynnyksen takana, hintahaitari on n. 3000-50 000 euroa. Miehen omien sanojen mukaan halvin on saundiltaan ja tatsiltaan aivan yhtä hyvä kuin kalleinkin. Tuo Harvialan kartanon seutu on kaunista ja Ruokankaan tuonne hokutteli Mad Professorin Harri Koski jonka yritys on samaisen kartanon mailla.






Tämä tarina Ruokankaan ensimmäisestä originaalimallista on hieno.





Ja palkinto sinne minne palkinto kuuluu. Ruokankaan tiimi valmistaa noin 120 kitaraa vuodessa joista noin 80% menee vientiin. Diilereitä on 15 yhtä monessa maassa. Matti Nevalaisen Flying Finn availi ovia ja Ruokangas jyrää vahvasti samaa latua.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös