Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 392 211
  • 2 227

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen varsin tietoinen, että hifkiä ja ifkiä käytetään niin omien kuin vieraiden pelaajien toimesta. Osaan myös Go IFK:n sanat. En menettänyt yöuniani Ahokkaan hifkeilyn vuoksi, mutta voisi käyttää mieluummin IFK:ta niin kuin muutkin koutsit. Joku ehkä puhuu kohta ”julleista”, onhan sekin puhekielessä seurasta käytetty nimitys.

Sillä hetkellä särähti korvaan ja ärsytti, mutta eteenpäin.

Itsellä myös särähti korvaan ja pahasti kun eilisen lehdistötilaisuuden katsoin!
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Olen varsin tietoinen, että hifkiä ja ifkiä käytetään niin omien kuin vieraiden pelaajien toimesta. Osaan myös Go IFK:n sanat. En menettänyt yöuniani Ahokkaan hifkeilyn vuoksi, mutta voisi käyttää mieluummin IFK:ta niin kuin muutkin koutsit. Joku ehkä puhuu kohta ”julleista”, onhan sekin puhekielessä seurasta käytetty nimitys.

Sillä hetkellä särähti korvaan ja ärsytti, mutta eteenpäin.

Jullit nyt on huono vertaus, kun sitä ei käytä omista joukoista kuin jotkut yksittäiset fanit ja hekin pilke silmäkulmassa. Narrien antama pilkkanimihän se alun perin on.

Samaa mieltä siitä, että virallisissa tilanteissa kuten nuo haastattelut ei kenekään pitäisi jumittua pelkän hifki-sana käyttöön, vaan sekaan pitää tulla myös HIFK tai IFK. Tosin haastatteluissa kuulee myös tepsi , ipa ja jyppi sanojakin, joten ei toi hifki yksin ole.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Peliäkään en ole IFK-paidassa pelannut, mutta itse pidän itseäni todellakin jullina, ja olen ylpeä siitä.

 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Mielenkiintoinen nosto historiasta ,täytyy myöntää. Itse en julli-sanaan törmännyt ollenkaan lapsuudessa ja nuoruudessa 70- ja 80- luvuilla, vaikka narrifaneja parveili Itä-Vantaan kasvuympäristössäni pilvin pimein ja kuittia tuli silmille kybällä. Sitten kun narripuolelta sitä alettiin aktiivisesti viljellä pilkkanimenä HIFK:ta kohtaan, niin en oikein itse pysty kokemaan sitä positiivisena nimityksenä - muinaishistoriasta huolimatta. Toisaalta onhan se haukkumasanana menettänyt merkitystään, jos/kun vastaanottava osapuoli ei ota itseensä, vaan suorastaan ihailee ko. sanaa.

Pikkarainen ei ainakaan ole julli ;)
 
Suosikkijoukkue
IFK
Aika jännä, mulle taas Pikkarainen olisi täydellinen julli ilman savolaista taustaansa. Mulla on henkilökohtainen ongelma savolaisuuteen, eli ex...

Mietin itsekin, mistä tuo Julli itseeni on tarttunut. Minulle Jullissa sanana on aina tiettyä rehvakkuutta, ja rinta kaarella oloa.
Pojan julli! Siinä on mulle jotain rivistä erottuvaa, uhmakasta, itsetietoista.
Itseni olen kastanut julliksi kakarana pipalätkässä, jossa tuulettelujani kommentoitiin yleensä vi*un julli-huudoin.
Ja tuuletuksissani oli tiettyä ilmavuutta, ehkä lennokasta rehvakkuuttakin.

Lisätään tähän loppuun vielä yhden jullin historiikkiä aiheeseen:

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei liity Pikkaraiseen yhtään, mutta näin äsken televisiossani Mikko Mannerin huutavan ja kiroilevan fläppitaulunsa kanssa nuorelle Aku Rädylle. Kiusallista katsottavaa, kun pelaaja on kuitenkin vasta nuori mies ja Manner oli oikeasti todella tuohtunut. Ja tottakai nuorisollekin pitää sanoa asiat suoraan, mutta tuollainen käytös kameroiden läheisyydessä Mannerilta vaikuttaa olevan hyvinkin harkitsematonta toimintaa. Tai näin ainakin kuvittelen.

Sattuu sitä näköjään paremissakin piireissä, kun paine kasvaa riittävästi. Kaikilla on näköjään heikompia päiviä, myös niillä parhailla.
 
Viimeksi muokattu:

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Nyt näyttää siltä, että tuo järjetön pitkien hyökkäyksien hakeminen on lopetettu. Nyt haetaan parilla siirrolla laukaisupaikka. Aivan selkeä ero tuohon vanhaan pelaamiseen, jossa pyrittiin pitämään kiekkoa hinnalla millä hyvänsä. Tämä lähes pakosti tarkoittaa myös ylipitkiä välejä, koska muuten tuota kiekkoa ei yksinkertaisesti voi pitää itsellä pitkiä aikoja. On pysyttävä kaukana kaverin mailoista, ja se tekee myös maalipaikoille murtautumisen hyvin vaikeaksi.

Tällä nipulla pystyy pelaamaan teräviä hyökkäyksiä pienillä väleillä. Nopeasti pelattu maalipaikka on aina parempi kuin hitaasti. Hyvähyvä!
Mun mielestä ero "vanhan" ja "uuden" väillä ei ole niin selkeä kun tässä annat ymmärtää, nyt vaan pelaajat haistavat tilanteet ehkä hiukan paremmin?

Eikä tuo "hitaasti pelattu maalipaikka" todellakaan ole välttämättä huono asia. Nopeasti pelatuista pääsee vastustaja aina kääntämään vielä jokseenkin tuoreella jalalla. Vedät vaikka ohi, niin siellä on kaverin rintamasuunta oikea ja joudut kääntymään kannoilla. Sama kuin ribareista, mikäli niihin ei itse pääse ekana. Pitkillä pyörityksillä saadaan mehut pois, kuten KooKootakin vastaan (vaikka niitä ei ehkä ihan niin paljoa nähtykään kuin yleensä). Siinä tosin olet oikeassa, että nyt pyrittiin enemmän maalia kohti. Välillä jopa huonommastakin kulmasta vedettiin.

KooKoo pelissä pysyttiin yhä hyvin kiekossa. Ei ehkä koko peliä, mutta vastustajakin pelasi hiukan erilailla kuin nämä vakio sumputtajat. Etenkin toka erä ja muutama pitkä hyökkäys tuntuivat syövän aika hyvin KooKoon mehuja, eikä kunnon takaa-ajoa nähty.

KooKoota vastaan tuntui toimivan myös tuo kokoajan kääntäminen. Oli se sitten keskialueella tai omissa, niin montaa kertaa ei palauteltu vaan heti pystyyn ja "revolveriprässi" päälle – kauheella kiimalla kiinni. Omissakin annettiin kova paine kiekolliseen, välillä jopa kolmella.

Nää Ilves ja KooKoo pelit on mun mielestä ollu vähän samanlaista kuin alkukaudesta, mutta sillon ei vaan uponnu mistään. Nyt menee jo vähän onnellakin (Lundell + Saarinen) ja pelaajien itseluottamus nousee kohisten.

Ei myöskään voi yhtään väheksyä jumala-Turusen paluuta. Tuntui, että kun Teemu tuli kokoonpanoon, joka jätkällä kasvo pari munakarvaa lisää. Aivan kuin joukkue olisi jotenkin huojentunut kun edestäjohtaja palasi kentälle. Myöskään kapteenin roolia ei voi väheksyä, pelasi aika sairaan nätisti yhteen Turusen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mä komppaan @Pekka Kaukalo ja jatkan tästä:

Mä näin pelin suorana jatkumona syksyn ensimmäisiin peleihin, joissa paineistettiin ja riistettiin aivan samalla tavalla, mutta nyt myös viimeistely toimi hyvin. Ei lauottu laukomisen ilosta, vaan vedoissa oli joku järki mukana. Siinäkin on järkeä, että ammutaan 'helppoja' tai muutaman pompun kautta, verrattuna niihin alkukauden logo-vetoihin.

Pelinä Ilves-peli oli mielestäni paljon parempi. Nyt haiskahti hieman se, että KooKoon lataus oli osittain lauantain Kärppä-matsissa, jossa pitivätkin porotokkaa hyvin aisoissa. Ei ihan vieras ilmiö Nordiksellakaan, että kiimaisempi peli pyörii päässä enemmän sen käsillä olevan pakkopullan sijaan.

Tiistaina meillä on sitten vastassa tämän hetken varmaankin kiukkuisinta ja kuuminta mustaa makkaraa. (jäk)
Tappara hävisi edellisen pelinsä sopivasti HPK:lle, joten Hakametsässä on varmasti hyvä pössis luvassa.
Keskiviikkona Ilves ja Lukko repii toisiltaan pisteitä, tasureita vaan sinne.
Perjantaina KooKoo kohtaa Sportin, jolle on hävinnyt molemmat aiemmat ottelunsa, ja kohtaavat vielä kahdesti jäljellä olevissa peleissä. Mielenkiintoisia pelejä siis koko viikon. Sijat 3-5 näyttää keskittyvän mukavaksi nipuksi, joista sitten Lukko-pelin voitolla karautetaan komeasti Pike&Co:n ylivaihteella ohi kolmanneksi runkosarjan viimeisellä kierroksella.
Hyvä tästä tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Nostan varmaan monen niskavilloja, mutta en edelleenkään näe Pikkaraisessa valmentajana mitään.
Niin surkea runkosarja, varsinkin syksyllä. Jos olisi ollut kunnon valmentajat, ei meidän olisi tarvinnut kärsiä katsomossa.
Tuolla nipulla, vaikka loukkaantuneitakin on ollut olisi pitänyt olla ihan kärjessä. Ja ilman loukkaantumisia melko ylivoimaisia.

Nyt sitten olemme saaneet voittoja - ensin raikkaiden junnuotteiden ansiosta ja sitten Turusen paluun myötä ja onneakin on ollut noissa peleissä.

Toki pelissä on pieniä vivahteita, mutta en näe, että mikään muutoksessa olisi valmennuksen ansiota ja jos olisi, miksi ei muutoksia olisi voinut saada aikaan aikaisemmin?

Nyt joku varmaan keksii sanoa, että tämä on taktiikkaa ja JP on pitänyt ässät hihassa, mutta niin epätoivoiselta hän näytti joku aika sitten, että on ollut varmaan sekä ässät että jokerit hukassa.

Jos keväällä menestymme, se on pelaajamateriaalin ansiota. Vaikkakin tuossa joukkueessa on alisuorittajia joukossa.

Kivaa tietysti olisi, jos HIFK vaihteeksi menestyisi.

Ja nyt sitten kirjoittamaan vastaväitteitä. En kuitenkaan muuta mieltäni.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Nostan varmaan monen niskavilloja, mutta en edelleenkään näe Pikkaraisessa valmentajana mitään.
Niin surkea runkosarja, varsinkin syksyllä. Jos olisi ollut kunnon valmentajat, ei meidän olisi tarvinnut kärsiä katsomossa.
Tuolla nipulla, vaikka loukkaantuneitakin on ollut olisi pitänyt olla ihan kärjessä. Ja ilman loukkaantumisia melko ylivoimaisia.
Syksyllä otteet olivat erinomaisia, maalit vaan uupuivat. Ainakin itse viihdyin kun vietiin vastustajaa kuin litran mittaa. Kun onnistumisia ei tullut, rupesi jengi puristamaan mailaa. Kaupan päälle siihen sitten loukkaantumisia ja sairastumisia, majukomennuksia yms. Vasta nyt rupee homma toimimaan (kopkop).

Nyt sitten olemme saaneet voittoja - ensin raikkaiden junnuotteiden ansiosta ja sitten Turusen paluun myötä ja onneakin on ollut noissa peleissä.
Siis häh? Kerho voitettiin junnuilla Hämptonissa. Mitä muuta me on saatu junnuotteiden takia? 0 + 2 Lambertilta yhteen peliin? Winberi ollu kyllä erinomainen. Kukas muu? Turunen palasi viime matsiin...Melkein missä tahansa puntarissa ollaan silti kolmen kärjessä ja meillä on liigan paras yv.

Toki pelissä on pieniä vivahteita, mutta en näe, että mikään muutoksessa olisi valmennuksen ansiota ja jos olisi, miksi ei muutoksia olisi voinut saada aikaan aikaisemmin?
Pelissä on pieniä vivahteita? No shit Sherlock? Olet siis päättänyt, että mikään ei voi olla valmennuksen ansiota? Asia kunnossa.

Nyt joku varmaan keksii sanoa, että tämä on taktiikkaa ja JP on pitänyt ässät hihassa, mutta niin epätoivoiselta hän näytti joku aika sitten, että on ollut varmaan sekä ässät että jokerit hukassa.
Ei kai kukaan tuollaista voi "keksiä sanoa"? Kyllähän Pikkarainen itsekin tiesi haastatteluissa, missä meni pieleen kun otettiin takkiin.

Jos keväällä menestymme, se on pelaajamateriaalin ansiota. Vaikkakin tuossa joukkueessa on alisuorittajia joukossa.
Miksi vaivaudut edes kirjoittamaan aiheesta?

Kivaa tietysti olisi, jos HIFK vaihteeksi menestyisi.

Ja nyt sitten kirjoittamaan vastaväitteitä. En kuitenkaan muuta mieltäni.
Ja vielä toi viimeinen lause. Ei sitä varmaan kukaan odotakaan, mutta sait kantasi tuotua esille kolmannen kerran tässä postauksessa. Rupeet tolla menolla olemaan ingnore-kamaa: "minä olen tätä mieltä ja kerron sen kolmesti ja kukaan ei voi muuttaa mun mieltä, koska olen jo päättänyt ennakkoon miten asia on." Ei kuulosta järin fiksulta lähestymistavalta yhtään mihinkään asiaan.
 

KooJii_#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
★ HIFK ★ Detroit Red Wings ★ Dallas Stars ★
Nostan varmaan monen niskavilloja, mutta en edelleenkään näe Pikkaraisessa valmentajana mitään.
Niin surkea runkosarja, varsinkin syksyllä. Jos olisi ollut kunnon valmentajat, ei meidän olisi tarvinnut kärsiä katsomossa.
Tuolla nipulla, vaikka loukkaantuneitakin on ollut olisi pitänyt olla ihan kärjessä. Ja ilman loukkaantumisia melko ylivoimaisia.

Nyt sitten olemme saaneet voittoja - ensin raikkaiden junnuotteiden ansiosta ja sitten Turusen paluun myötä ja onneakin on ollut noissa peleissä.

Toki pelissä on pieniä vivahteita, mutta en näe, että mikään muutoksessa olisi valmennuksen ansiota ja jos olisi, miksi ei muutoksia olisi voinut saada aikaan aikaisemmin?

Nyt joku varmaan keksii sanoa, että tämä on taktiikkaa ja JP on pitänyt ässät hihassa, mutta niin epätoivoiselta hän näytti joku aika sitten, että on ollut varmaan sekä ässät että jokerit hukassa.

Jos keväällä menestymme, se on pelaajamateriaalin ansiota. Vaikkakin tuossa joukkueessa on alisuorittajia joukossa.

Kivaa tietysti olisi, jos HIFK vaihteeksi menestyisi.

Ja nyt sitten kirjoittamaan vastaväitteitä. En kuitenkaan muuta mieltäni.
Hiljakseks vetää. Miks me edes pidetään Pikea tuolla penkin takana sitte jos kerta miehistö pärjää koutsista huolimatta? Kyllä on melkoset antipatiat Pikeä kohtaan näköjää.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Nostan varmaan monen niskavilloja, mutta en edelleenkään näe Pikkaraisessa valmentajana mitään.
Niin surkea runkosarja, varsinkin syksyllä. Jos olisi ollut kunnon valmentajat, ei meidän olisi tarvinnut kärsiä katsomossa.
Tuolla nipulla, vaikka loukkaantuneitakin on ollut olisi pitänyt olla ihan kärjessä. Ja ilman loukkaantumisia melko ylivoimaisia.

Nyt sitten olemme saaneet voittoja - ensin raikkaiden junnuotteiden ansiosta ja sitten Turusen paluun myötä ja onneakin on ollut noissa peleissä.

Toki pelissä on pieniä vivahteita, mutta en näe, että mikään muutoksessa olisi valmennuksen ansiota ja jos olisi, miksi ei muutoksia olisi voinut saada aikaan aikaisemmin?

Nyt joku varmaan keksii sanoa, että tämä on taktiikkaa ja JP on pitänyt ässät hihassa, mutta niin epätoivoiselta hän näytti joku aika sitten, että on ollut varmaan sekä ässät että jokerit hukassa.

Jos keväällä menestymme, se on pelaajamateriaalin ansiota. Vaikkakin tuossa joukkueessa on alisuorittajia joukossa.

Kivaa tietysti olisi, jos HIFK vaihteeksi menestyisi.

Ja nyt sitten kirjoittamaan vastaväitteitä. En kuitenkaan muuta mieltäni.

Tämä oli kyllä yksi surkeimmista viesteistä pitkään aikaan. Pahoittelut kokeneelle fanille, mutta nyt on liikaa Pike-antipatiaa mukana. Tosiasia on, että Pike ei ole ollut täydellinen, mutta tuollainen ”voitettaisiin ilmankin koutsia” lätinä on kyllä aika hoopoa. Itsekin olen ollut Pikestä 50/50, mutta onhan se nyt parantanut.

Kuntopuntarissa ollaan oltu jo 20 matsin ajan top-3 joukkue ja nyt top-2 joukkue. Sinä aikana on ollut jatkuvasti 5-10 jätkää loukkaantuneena. Ja kärkipäästä. Jos Kärpiltä olisi ollut samalla tavalla ukko sivussa, niin en ole kuule varma riittäisikö Pennasenkaan pelikirja enää. Valmentaminen on muutakin kuin avauspeli ja pelikirja.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä haluaisin vain sanoa, että mulle on lopulta aivan sama miten huonosti joukkue pelaa runkosarjassa, jos tosipeleissä kulkee. Täällä oli joku sitä mieltä, että Pike pitäisi hänen mielestään laittaa nähdyn perusteella pihalle, vaikka mestaruus nyt tulisikin.

Siis anteeksi mitä? Mulle on ainakin ihan sama, ollaanko runkosarjassa ensimmäisiä, toisia vai kymmenensiä jos pleijareissa kaikki pistetään likoon ja pelit kääntyy voitoiksi. Tämähän se viimeisten vuosien trendi on ollutkin, että peli yskii tasaisesti koko kauden ennen pudotuspelejä, ja kun kevät saapuu isketään isoa vaihdetta silmään.

Tämä on tulosurheilua. Okei, tietysti kokonaistuote siinä vähän kärsii jos peli näyttää aina runkosarjassa siltä, miltä se pahimmillaan tälläkin kaudella on näyttänyt. Ei tää seura kuitenkaan mulle oo mitään velkaa, itsepähän oon valintani tehnyt.

Vai että mestaruudenkin voittamisesta pihalle? Voi hyvänen aika sentään. Sehän on juuri se ainoa asia, mikä tässäkään hommassa mitään merkitsee. Siinä vaiheessa, kun mestaruuden voittaminen on toissijainen asia, on tämäkin laji vain helvetin hölmöä kepeillä heilumista jään päällä hauskan näköisissä kengissä.
 

444

Jäsen
Mä haluaisin vain sanoa, että mulle on lopulta aivan sama miten huonosti joukkue pelaa runkosarjassa, jos tosipeleissä kulkee. Täällä oli joku sitä mieltä, että Pike pitäisi hänen mielestään laittaa nähdyn perusteella pihalle, vaikka mestaruus nyt tulisikin.

Siis anteeksi mitä? Mulle on ainakin ihan sama, ollaanko runkosarjassa ensimmäisiä, toisia vai kymmenensiä jos pleijareissa kaikki pistetään likoon ja pelit kääntyy voitoiksi. Tämähän se viimeisten vuosien trendi on ollutkin, että peli yskii tasaisesti koko kauden ennen pudotuspelejä, ja kun kevät saapuu isketään isoa vaihdetta silmään.

Tämä on tulosurheilua. Okei, tietysti kokonaistuote siinä vähän kärsii jos peli näyttää aina runkosarjassa siltä, miltä se pahimmillaan tälläkin kaudella on näyttänyt. Ei tää seura kuitenkaan mulle oo mitään velkaa, itsepähän oon valintani tehnyt.

Vai että mestaruudenkin voittamisesta pihalle? Voi hyvänen aika sentään. Sehän on juuri se ainoa asia, mikä tässäkään hommassa mitään merkitsee. Siinä vaiheessa, kun mestaruuden voittaminen on toissijainen asia, on tämäkin laji vain helvetin hölmöä kepeillä heilumista jään päällä hauskan näköisissä kengissä.
Tähän sellainen eri, että IFK on pelannut kotona tällä kaudella pääosin aivan järkyttävän puuduttavaa jääkiekkoa. Siis katsojille puuduttavaa. Sen vuoksi ainakaan mulle ei ole aivan se ja sama, miltä sijoilta lähdetään tahkoamaan mahdollisia pudotuspelejä. Kyllä, tää on tulosurheilua, jota kuitenkin pelataan myös katsojille. En mä jaksa tulevaisuudessakaan lähteä hallille katsomaan, kun puolet jengistä on totaalisen kuutamolla siitä, missä siellä kentällä pitäisi tehdä. Moni muu varmasti jaksaa. Tuskin arvaan kuitenkaan pahasti pieleen, kun kehtaan väittää, että voittava ja nälkäinen kotijoukkue vetäisi enemmän porukkaa hallille (myös niitä paikalle ilmaantumattomia kausikorttilaisia, jotka näkyvät yleisömäärissä) kuin haluton ja mukavoitunut edarijoukkio. Esim. Kookoo-matsi näytti hyvältä ja jengi oli latautunut, mutta liian usein pisteet ovat lähteneet jonkun landejengin matkaan, koska ”niillä oli niin suuri näytönhalu juuri IFK:ta vastaan” ja kotijoukkue hallitsi vain merkityksettömiä tilastoja (ko. pelin voittamisen kannalta) ja poistui tappion jälkeen hymyillen Apolloon.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mä haluaisin vain sanoa, että mulle on lopulta aivan sama miten huonosti joukkue pelaa runkosarjassa, jos tosipeleissä kulkee. Täällä oli joku sitä mieltä, että Pike pitäisi hänen mielestään laittaa nähdyn perusteella pihalle, vaikka mestaruus nyt tulisikin.

Siis anteeksi mitä? Mulle on ainakin ihan sama, ollaanko runkosarjassa ensimmäisiä, toisia vai kymmenensiä jos pleijareissa kaikki pistetään likoon ja pelit kääntyy voitoiksi. Tämähän se viimeisten vuosien trendi on ollutkin, että peli yskii tasaisesti koko kauden ennen pudotuspelejä, ja kun kevät saapuu isketään isoa vaihdetta silmään.

Tämä on tulosurheilua. Okei, tietysti kokonaistuote siinä vähän kärsii jos peli näyttää aina runkosarjassa siltä, miltä se pahimmillaan tälläkin kaudella on näyttänyt. Ei tää seura kuitenkaan mulle oo mitään velkaa, itsepähän oon valintani tehnyt.

Vai että mestaruudenkin voittamisesta pihalle? Voi hyvänen aika sentään. Sehän on juuri se ainoa asia, mikä tässäkään hommassa mitään merkitsee. Siinä vaiheessa, kun mestaruuden voittaminen on toissijainen asia, on tämäkin laji vain helvetin hölmöä kepeillä heilumista jään päällä hauskan näköisissä kengissä.
Täysin samaa mieltä periaatteessa, mutta: Ennen kuin tuota "pääasia että keväällä pärjätään" argumenttia sopii käyttää, pitäisi ensin pärjätä keväällä. OK, viime kevät vaikean kauden jälkeen oli ihan suht hyvä, ja Kärpille laitettiin miehekkäästi kampoihin, mutta kuitenkin lopulta selvästi häviten, viimeinen kotiottelu Nordiksella vedettiin ihan vailla mahdollisuuksia. Tällä kaudella tuo ei vaan enää riitä, vaan sinne finaaliin olisi nyt mentävä. Materiaalista se ei ole kiinni. Surkealla runkosarjalla ollaan taas tilanteessa, jossa jo puolivälierissä joudutaan koville(jos edes selvitetään) ja välierissä tulisi vastaan Kärpät kotiedulla. Nyt ei enää voi selitellä, että kova tuli vastaan ja hyvin taisteltiin. Ei, nyt on voitettava.

En silti sano, että valmentajaa pitäisi vaihtaa tai että en voisi arvostaa hyvää kevättä ilman finaalipaikkaakin. Tarkoitan vain, että löpinät ja harjoittelukierrokset on nyt takana, ja tulostakin pitäisi alkaa tulla ihan isostikin. Välieräjatkumo on toki hyvä, mutta nyt pitää jo alkaa selvittämään noita semejäkin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä haluaisin vain sanoa, että mulle on lopulta aivan sama miten huonosti joukkue pelaa runkosarjassa, jos tosipeleissä kulkee. Täällä oli joku sitä mieltä, että Pike pitäisi hänen mielestään laittaa nähdyn perusteella pihalle, vaikka mestaruus nyt tulisikin.

Siis anteeksi mitä? Mulle on ainakin ihan sama, ollaanko runkosarjassa ensimmäisiä, toisia vai kymmenensiä jos pleijareissa kaikki pistetään likoon ja pelit kääntyy voitoiksi. Tämähän se viimeisten vuosien trendi on ollutkin, että peli yskii tasaisesti koko kauden ennen pudotuspelejä, ja kun kevät saapuu isketään isoa vaihdetta silmään.

Tämä on tulosurheilua. Okei, tietysti kokonaistuote siinä vähän kärsii jos peli näyttää aina runkosarjassa siltä, miltä se pahimmillaan tälläkin kaudella on näyttänyt. Ei tää seura kuitenkaan mulle oo mitään velkaa, itsepähän oon valintani tehnyt.

Vai että mestaruudenkin voittamisesta pihalle? Voi hyvänen aika sentään. Sehän on juuri se ainoa asia, mikä tässäkään hommassa mitään merkitsee. Siinä vaiheessa, kun mestaruuden voittaminen on toissijainen asia, on tämäkin laji vain helvetin hölmöä kepeillä heilumista jään päällä hauskan näköisissä kengissä.

Jos tosiaan unohtaa pelityylin ja tietynlaisen viihdearvon, ja miettii vaan tuloksen kautta, niin kyllähän nopeasta putoamisesta poffeissa jää katkera maku kaudesta runkosarjasijoituksesta huolimatta.

Mutta ajattelen sen yleensä niin, että mitkä on mahdollisuudet päästä finaaliin, jos kohtaat jo 1/8 ja 1/4 peleissä mestarisuosikkeja sarjakärjestä. On mahdollista toki ja pitää uskoa hyvään tulokseen, mutta vaatii sitä kovinta venymistä jo heti.

Sääleistä 7-10 finaaleihin on muistaakseni noustu tasan kerran, eli se vaatii jo pienen ihmeenkin. Sijoilta 3-6 on sitten suht useinkin sinne päästy, kuten viimekaudellakin, mutta todennäköisintä se on 1-2 sijoilta. Eli sinne pitäisi päästä mahdollisimman usein jo ihan puhtaan matikankin takia.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Komppaan sitä, että runkosarjassa pitää myös taistella ja pelata viihdyttävää lätkää.

Itse kyllä viihdyin niissä peleissä kauden alussa, jossa dominointiin, mutta ei vaan mennyt. Olin silloin oikeastaan eniten tyytymätön lihaosastoon, jossa Åsten ja kumppanit pelasi jotain mukamas taitokiekkoa. Ehkä puuttui se yksi Antti Tyrväinen, joka olisi sytyttänyt tän osaston ”tunkemaan hanskaa vastustajan naamaan maalin edessä”. Se oliko lihaosaston HMV-peli Pikkaraisen syytä? Sitä en tiedä. Toivottavasti ei.

Maalinteon ontuminen (myös Turusella) kasasi apinoita selkään ja vaikeutti peliä. Sitten alkoi loukkaantumiskierre veskareista ja sen jälkeen se on ollut varmaan aika selviytymistä. Kunnes nyt jengi on tajunnut vihdoin ton taistelemisen ja vetojen blokkaamisen merkityksen.

En anna Pikkaraiselle puhtaita papereita tästä kaudesta, mutta jos tää nousujohteisuus jatkuu loppuun asti, niin osaan ymmärtää syitä miksi tää runkosarja oli niin raskas.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sääleistä 7-10 finaaleihin on muistaakseni noustu tasan kerran, eli se vaatii jo pienen ihmeenkin. Sijoilta 3-6 on sitten suht useinkin sinne päästy, kuten viimekaudellakin, mutta todennäköisintä se on 1-2 sijoilta. Eli sinne pitäisi päästä mahdollisimman usein jo ihan puhtaan matikankin takia.

Fakta toki on se, että sijoille 1-2 sijoittuu yleensä kokonaisvaltaisesti parempia joukkueita kuin sijoille 7-10 *hymiö*.

No joo, tuo oma viestini oli toki erittäin mustavalkoinen ja kärjistetty. Kuitenkin edelleen sitä mieltä, että viihdearvolla tai yleisön (meidän) mielipiteellä ei pitäisi niinkän olla jalansijaa menestyvän organisaation kulmakivenä. Jos se peli on ajoittain paskaa, niin ei se mun maailmaa kaada. Ei hallille tarvitse aina mennä jos ei ole fiilistä. Teliankin voi sulkea vierasmatseissa, jos meinaa mennä hermo.

Sitten jos se on ihan hirveää, niin katselen fudista ja yöllä tarvittaessa Miami Heatin matseja ja toivon, että joku suosikki jättäisi sen hyvän fiiliksen päälle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Fakta toki on se, että sijoille 1-2 sijoittuu yleensä kokonaisvaltaisesti parempia joukkueita kuin sijoille 7-10 *hymiö*.

No joo, tuo oma viestini oli toki erittäin mustavalkoinen ja kärjistetty. Kuitenkin edelleen sitä mieltä, että viihdearvolla tai yleisön (meidän) mielipiteellä ei pitäisi niinkän olla jalansijaa menestyvän organisaation kulmakivenä. Jos se peli on ajoittain paskaa, niin ei se mun maailmaa kaada. Ei hallille tarvitse aina mennä jos ei ole fiilistä. Teliankin voi sulkea vierasmatseissa, jos meinaa mennä hermo.

Sitten jos se on ihan hirveää, niin katselen fudista ja yöllä tarvittaessa Miami Heatin matseja ja toivon, että joku suosikki jättäisi sen hyvän fiiliksen päälle.

Niinhän se tuppaa olemaan :) Pelaa paremmin, niin pärjäät paremmin :D

Mutta ymmärsin pointin toki. Tosin kyllä se kuppi vaan joskus menee totaalisen nurin, kuten siinä KalPa-pelissä, vaikka onkin "vain perus runkkaripeli". Jengi tuijottaa ja koheltaa pelin lopussa 3-1...3-4. Mietin siinä taas hallilta poistuessa, että mikä vittu toi jengi oikeen on.

Noh, sittemmin nähty onneks jämäkämpää ja aika hyvääkin esitystä/tulosta, ottaen ainaisen saikuttelun huomioon.
 

Stigu

Jäsen
Kyllähän runkosarjan pitää olla viihdyttävä. Kun on seurannut jengiä noin 50 vuotta, niin runkosarjan yksittäisen matsin lopputuloksella ei ole oikeastaan enää väliä. Pääasia on, että matsia jaksaa katsoa ilman opiaatteja, uppereita tai downereita. Mulle ainakin IFK:n runkkariottelut kilpailevat nykyään samalla viivalla muun viihdetarjonnan ja siviilielämän askareiden + harrastusten kanssa. Ja häviävät todella usein. Esim. tällä kaudella olen katsonut varmaankin alle 10 matsia loppuun, sen verran unettavaa tuo peli on ollut.

Pleijareissa taas tilanne kääntyy ja millään muulla kuin voitolla ei ole väliä.

Ja Baffforossolle: Kuten huomaat, on mielipiteesi väärä, eikä täällä saisi esittää vääriä mielipiteitä. Nämä tuoreet tietäjäveijarit kyllä varsin kärkkäästi todistavat sinulle tilastoilla että mielipiteesi on väärä.

Esim. Huutokauppakeisarikin on viihdyttävä ohjelma, silllä
- se on kuuden tuotantokauden kuntopuntarissa sijalla 3 ja seitsemäntoista tuotantokauden kuntopuntarissa sijalla 4 (kuntopuntari= pääosan esittäjien yhteenlaskettu paino jaettuna pääosan esittäjillä)
- Huutokauppakeisarin FOLPM on television suomalaisten sarjojen neljänneksi paras (FOLPM= Funny One-Liner Per Minute, vastaa lätkän CORSIa)
- jos Huutokauppakeisarissa ei olisi ollut niin paljon tuotantotiimin loukkaantumisia ja sairastumisia, niin olisivat tehneet 32,7% paremman sarjan.

Eli siitä vaan kipin kapin katsomaan Huutokauppakeisaria.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän runkosarjan pitää olla viihdyttävä. Kun on seurannut jengiä noin 50 vuotta, niin runkosarjan yksittäisen matsin lopputuloksella ei ole oikeastaan enää väliä. Pääasia on, että matsia jaksaa katsoa ilman opiaatteja, uppereita tai downereita. Mulle ainakin IFK:n runkkariottelut kilpailevat nykyään samalla viivalla muun viihdetarjonnan ja siviilielämän askareiden + harrastusten kanssa. Ja häviävät todella usein. Esim. tällä kaudella olen katsonut varmaankin alle 10 matsia loppuun, sen verran unettavaa tuo peli on ollut.

Pleijareissa taas tilanne kääntyy ja millään muulla kuin voitolla ei ole väliä.

Ja Baffforossolle: Kuten huomaat, on mielipiteesi väärä, eikä täällä saisi esittää vääriä mielipiteitä. Nämä tuoreet tietäjäveijarit kyllä varsin kärkkäästi todistavat sinulle tilastoilla että mielipiteesi on väärä.

Esim. Huutokauppakeisarikin on viihdyttävä ohjelma, silllä
- se on kuuden tuotantokauden kuntopuntarissa sijalla 3 ja seitsemäntoista tuotantokauden kuntopuntarissa sijalla 4 (kuntopuntari= pääosan esittäjien yhteenlaskettu paino jaettuna pääosan esittäjillä)
- Huutokauppakeisarin FOLPM on television suomalaisten sarjojen neljänneksi paras (FOLPM= Funny One-Liner Per Minute, vastaa lätkän CORSIa)
- jos Huutokauppakeisarissa ei olisi ollut niin paljon tuotantotiimin loukkaantumisia ja sairastumisia, niin olisivat tehneet 32,7% paremman sarjan.

Eli siitä vaan kipin kapin katsomaan Huutokauppakeisaria.
Aamen ja silleen. Ja pisteet vielä sitä, että löysit jotakuinkin koko perhanan universumin ja sen ylikin, ehkä "parhamimman" televisiotuotannon esimerkiksesi, joten ei tohon voi oikein mitään lisätäkään. Jäin nyt vaan miettimään että mikähän sen sijoitus olisi kuntopuntareissa ollut, jos se olisi ollut sen 32,7% parempi sarja? Olisiko sitä kestänyt katsella jo sarjan esittelyä pidempään?


Mutta ihan tästä sivusta vielä, niin annetaan nyt pienet varovaiset taputukset parantuneelle peli-ilmeelle. Jos siellä Piken peliarkissa olisi sittenkin tekstiä ja kuvia myös paperin toisella puolella. Sepä olisi jotakin se, ja mukavaa olisi tosiaankin yllättyä ja vedellä mestaruusnakkeja, joiden aromi kyllä on silleen hissukseen alkanut varovaisesti sieraimistoon tunkeutumaan. Nyt ainkain näyttää juuri melko hyvältä, ja tätä tietenkin olisi ollut kivempi katsella koko kausi, eikä siis sitä tuloksellisesti 45,8% huonompaa corsilätkää. Tosin ensikaudellahan on mahdollista että corsi ja sarjataulukko puhuvat samaa kieltä koko kauden ajan, ja jopa ihan Pikellä varustettuankin. Jää nähtäväksi nyt sitten.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Suunnilleen kaikki ne pelin elementit/puutteet, mitkä on aikaisemmin annettu syiksi kritisoida Pikkaraista, loistivat poissaolollaan viime pelissä. Ja tämä vastustajaa vastaan, jonka piti olla yksi niistä kaikkien parhaiten valmennetuista joukkueista, jolla taktinen nero peräsimessä. Pidin Kookoo-peliä ennakkoon kauden tähänasti tärkeimpänä pelinä, ja Pikkarainen lakaisi totaalisesti lattiaa Ahokkaalla. Jos tekee saman Rautakorvelle taitaa runkosarjan kolmas sija olla täysin haarukassa ja alkaa kyllä jo lievästi haiskahtaa mestaruudeltakin.
 

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Ja Baffforossolle: Kuten huomaat, on mielipiteesi väärä, eikä täällä saisi esittää vääriä mielipiteitä. Nämä tuoreet tietäjäveijarit kyllä varsin kärkkäästi todistavat sinulle tilastoilla että mielipiteesi on väärä.

Totta helvetissä Bafforo on väärässä. Suorastaan aivan kujalla, mutta kuka on kieltänyt esittämästä "vääriä" mielipiteitä? Kanssakirjoittajat? Moderaattorit? Tämmöistä ilmiötä en ole itse havainnut, pystyisitkö ystävällisestä vähän avaamaan tätä. Itse en ainakaan ole ollut kieltämässä. Sinunkin viestillisesi olen hymyillyt historian aikana ainakin kahdesti! Samalla tavallahan sinä, joka tykkäät lähestyä asioita suurella humoristin otteellasi asemoit tilanteen niin, että syvällisemmin esim. tiettyjen tilastojen kautta peliä lähestyvät ovat väärämielisiä. Käsittääkseni tämä kuitenkin on keskustelupalsta, jossa niitä kuuluisia näkemyksiä vaihdellaan. Minulle on toki ihan ok mikäli tietyt nimimerkit pyörittävät Penan faxi höhöhö, FOLPM hööhöhö -hauskuuksia vaikka tappiin saakka, näitäkin tarvitaan. Onko se kovakin paikka, kun "tuoreet tietäjäveijarit" luovat viihdekatsojan ja -kirjoittajan kiusaksi jotain muutakin sisältöä kuin "Jee mahtavaa" tai "Vittu IFK on paska!" ?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Samalla tavallahan sinä, joka tykkäät lähestyä asioita suurella humoristin otteellasi asemoit tilanteen niin, että syvällisemmin esim. tiettyjen tilastojen kautta peliä lähestyvät ovat väärämielisiä.

Sen suuremmin kalistelematta, mielenkiinnosta utelen, että millä tavoin "tilastojen kautta" lähestyminen on tehnyt peliesitysten arvioimisesta jotenkin syvällisempää? Eikö sarjataulukko ole tilasto? Itse lähestyn asiaa siten, että sarjataulukon ja peliesityksiin liittyvien näköhavaintojen vähättely vetoamalla corsi%:iin tai laukaisukarttoihin on enemmänkin keskustelukumppanin aliarvioimista kuin mitään kovin syvällistä analyyttisyyttä. Moni valmennusjohtoon kritiikkiä kohdistanut kirjoittaja on kyllä tuonut hyvin esille, että miksi vaikkapa corsi on tilastona kovin puutteellinen, miksi sen käyttäminen laadukkaiden maalipaikkojen mittarina on äärimmäisen ongelmallinen ja miksei siitä pitäisi sellaisenaan tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhdenkään joukkueen pelillistä tasoa arvioitaessa.

Yleisellä tasolla todettakoon, että vaikka olen välillä mielestäni aiheesta kohdistanut kritiikkini valmennusjohtoon, niin tällä hetkellä olen joukkueen ja siten myös valmennusjohdon tekemiseen varsin tyytyväinen. Etenkin voitokkaat ottelut KooKoota, Ilvestä ja Kärppiä vastaan näyttivät vähitellen siltä miltä tällä materiaalilla pitääkin näyttää. Hyvän asenteen lisäksi tämä ilmeni mm. etäisyyksien pysymisenä sopivan mittaisena, nopeana hyökkäyksiinlähtöinä, kiekottomien pelaajien laadukkaalla sijoittumisella, erikoistilannepelaamisen tehokkuutena sekä siinä, että hyökkäyspäässä on yleensäkin kyetty luomaan riittävästi laadukkaita maalipaikkoja. Lisäksi kun puolustuspelaaminen viisikkona on tiivistynyt, ovat yksilötason virheet vähentyneet merkittävästi ja maalivahtien tekeminen alkanut näyttämään riittävän laadukkaalta.

Tästä on hyvä lähteä loppukauteen, 3. sija runkosarjassa on ihan realismia ja pudotuspeleissä kaikki on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös