Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 393 252
  • 2 227

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Onko tästä jotain faktaa vai onko puhdas mutu? En väitä, etteikö näin olisi mutta monesti ihmisellä on taipumus kuvitella asiat vastaamaan omaa mielipidettään. Etenkin kun nyt puhutaan useammasta kaudesta. Loukkaantumisia on kyllä luvattoman paljon, siitä olen samaa mieltä.

Ei ole pelkkä mutu.

Selailin yksi päivä otteluennakoita viime ja tältä kaudelta kärkiseurojen HIFK, Tappara ja Kärpät nettisivuilta ja katselin loukkaantumisia. Katselin myös viime kauden Pelicansin ja tämän kauden KooKoo ja Ilves-ennakoita.

Otin silleen kolmen -neljän matsin välein. Sen perusteella HIFK oli suvereeni ykkönen.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ja käytännössä tällä kaudella lokakuun alusta asti (alkoi veskarien loukkisumasta) meiltä ollut koko ajan kärkijätkiä sivussa muutamaa peliä lukuunottamatta. Marraskuusta eteenpäin vakiona n.5 jätkää sivussa.

Sekä syys- että kevätkaudella ollut useamman pelin ajan noita 10 pelaajan loukkisumia.

Kyllä toi jo ihan vaikuttaa valmennustyöhönkin ja joukkueen yhteenhitsaantumiseen.
 

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On myös osoitus siitä, että HIFK on jälleen tällä kaudella sarjaykkönen loukkaantumisten kohdalla. Ja vaikka täällä niitä usein väheksytään, niin jos Kärpiltä olisi tippunut Lammikko, Puljujärvi ja Leskinen (Paajanen, Turunen, Leskinen) ja vielä Junttila Kristof (M.Keränen ja Jääskä) Ja Karvinen ja Sailio (Nykopp ja Åsten) samaan aikaan, niin tuskin se pisteiden hommaaminen olisi Näädilläkään niin helppoa.

Ja hyvin kirjoitettu ja kyllä olen harmaalla alueella ja kritisoin Pikeä monesta asiasta. Sarjataulukkoa ei voi kuitenkaan oikeasti tuijottaa vain valmentajan suoritusta kuvaavana mittarina tämänkaltaisten vastoinkäymisten kanssa.

Mun mielestä koko tämän kauden ajan heittoja on pelien välillä ja pelien sisällä....liikaa. Kyllä helmikuussa pitäisi olla
rytmit kohdallaan, musta tuntuu että edelleen viisikkojen rytmit eivät ole synkassa vrt. esim. Tappara. Nyt onkin mielenkiintoista nähdä perjantaina KooKoo joka kuuluu olevan erittäin hyvin valmennettu joukkue.
Olen ymmärtänyt että Piken valmentamissa joukkueissa treenataa kovaa ja ollaan myös saikulla. Vanha viisaus on että pitää olla kroppa ja mieli kunnossa eli riittävät pohjat että pystyy treenaamaan kovaa.
 

Stigu

Jäsen
Nythän HIFK:ssa jyllätään selvästi massilla ja materiaalilla (Pikkaraiselle on hommattu kyllä helvetin hyvä joukkue koska hän ei ole välttämättä mikään kehittäjävalmentaja), mutta mitä sitten kun vastassa on "junnaavan juntin" sijaan juuri tuo taktinen shakkipelin taitaja ja pelaajamateriaali on jotakuinkin HIFK:n tasolla.
Hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan. Tartun tähän osaan kirjoitusta, ja erityisesti tuohon suluissa mainittuun kohtaan, joka itseänikin mietityttää: Mikä on Pikkaraisen kyky kehittää pelaajia?

Aikaisemman valmennushistorian perusteella hän tarvitsee ns. valmiin joukkueen. Samoin tämän kauden kokemus osoittaa, että 95% pelaajista pelaa alle tasonsa. Itselle ei tule mieleen pelaajaa (pl Lunkka), joka olisi ottanut kehitysaskelia Pikkaraisen valmennuksessa. Samoin ihmetyttää mm. se, ettei pakistossa esim. Lyytisen ja Kousan systemaattisia virheitä saada korjattua. Tuntuu siltä, että yksilövalmennus ei ole Pikkaraisen IFK:sa ihan parhaalla tasolla.

Ja ei siinä mitään, onhan tuollainen palkka-armeija ihan kiva nähdä, mutta korrostan että jos rosterissa ei ole tarpeeksi kehittyviä pelaajia tarpeeksi isolla peliajalla, on turha puhua mistään jatkuvuudesta.

Itse olen ihmetellyt jo pitkään, miksi IFK:n rosteri on niin helvetin laaja. Kausi toisensa jälkeen siellä on noin 5-7 junnua, jotka saavat keskimäärin 2 minuuttia peliaikaa. Noita junnuja pitäisi pistää rohkeammin maakuntiin kehittymään. Miihkali on hyvä esimerkki siitä, mitä isompi peliaika ja vastuu merkitsee: Kaverihan on perkele Liigatason pakki!

No, huhujen mukaan ainakin muutama tämän kauden juunu olisi ensi kaudeksi vaihtamassa maisemaa. Which is nice kaikkien kannalta.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Samoin tämän kauden kokemus osoittaa, että 95% pelaajista pelaa alle tasonsa. Itselle ei tule mieleen pelaajaa (pl Lunkka), joka olisi ottanut kehitysaskelia Pikkaraisen valmennuksessa.

Paajanen ja Turunen pelaavat tilastollisesti parhaita kausiaan, samoin Jääskä. Myös Dyk on mielestäni kauden edetessä ottanut kehistysaskeleita. Keiltä muilta tuolla nyt sitten voisi odottaa varsinaista kehitystä? Ehkä joltain Engbergiltä olisi voinut odottaa jotain, mutta mielestäni muut pelaajat menevät aikalailla osastoon jolta odotetaan vain tason pysymistä eikä niinkään jotain kehittymistä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Aikaisemman valmennushistorian perusteella hän tarvitsee ns. valmiin joukkueen. Samoin tämän kauden kokemus osoittaa, että 95% pelaajista pelaa alle tasonsa. Itselle ei tule mieleen pelaajaa (pl Lunkka), joka olisi ottanut kehitysaskelia Pikkaraisen valmennuksessa. Samoin ihmetyttää mm. se, ettei pakistossa esim. Lyytisen ja Kousan systemaattisia virheitä saada korjattua. Tuntuu siltä, että yksilövalmennus ei ole Pikkaraisen IFK:sa ihan parhaalla tasolla.

Lisätään Turusen, Dykin ja Paajasen lisäksi Winberg -josta osan mielestä ei ikinä pitänyt tulla liigapelaajaa. Jääskä on mun mielestä kehittynyt ja jopa Nykopp.

Kannattaa myös huomioida, ketkä on saaneet pelata ehjän kauden? On aikalailla haitannut monen treenaamista.

EDIT: Lisätään Jere Sallinen ainakin osittaisella kehittymisellä. On matkalla uransa parhaaseen maalimäärään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Väitän kyllä taas kerran, ettei mikään elämässä ole noin mustavalkoista. Suurin osa kirjoittajista sijoittuvat mielestäni harmaalle alueelle, ihan BOLlista BR:ään, Iriksestä Bafforossoon, Postinjakajasta janpeteriin, keskikaljasta schweiniin, Hatusta Makijaan, aquanqasta Colhoosiin, schollista Kyynikkoon, EPK:stä WPK:n kautta PPK:hon, doupista Walkiniin, Apassista Warringtoniin, pekkakaukalosta turhaankaukaloon, Tinkestä Pateen ja Stigusta tanttuun. Näen paljon positiivista myös mixun, tommyn, Kantorin, Ishmaelin ja Frankien teksteissä, joiden (tai kenenkään muunkaan) puuttuminen edellisestä listauksesta ei indikoi minun pitävän heitä negailijoina, mutta jotka ehkä yleisen käsityksen mukaan edustavat jonkinlaista negasiipeä. Haluan korostaa, etten itse ole tätä mieltä, vaan pidän jokaista jälkimmäistäkin esimerkkiä kirjoittajina, jotka tuovat pöytään paljon hyvää, uutta ja arvokasta. Kritiikki on muutenkin usein elämässä paljon arvokkaampaa, kehittävämpää ja tärkeämpää kuin tyhjä yesyes-fanitus. Uskoakseni jokaisella kirjoittajalla on motivaattorina paremman tavoittelu eikä dissaus, ja pidän itseänikin hyvin pitkälti positiivisena optimistina. Tietysti jokainen käy omat hiihtokisansa ja paininsa, jokaisella on ne omat tietyt osa-alueet, joista ovat kenties katkeria tai erityisen pettyneitä, omat kipukohtansa, omat fanituksen kohteet ja syyt tälle yhteiselle harrastuksellemme, tai omat toimarit, zambonikuskit, vaksit, jääkoneen hoitajat ja pelaajien faijat joita loppuun asti ritarina puolustavat, mutta ei täällä mielestäni ole yhtäkään ääripään kirjoittajaa, etenkään negapuolella sprektriä.

Eikä täällä ole yksittäisistä huonoista peliotteista pelaajille fatwoja annettu, ja jos joku onkin tunteenpalossa heitellyt onelinerilla Pikelle kenkää -kommentteja, ovat tällaiset kirjoittajat saattaneet saada bannia tai joutuneet ignorelistalle (tai saatan silmäillä näiden viestien ohi aktiivisesti unohtaen ne), sillä en muista juurikaan tällaisia tapauksia.



Tämä kuulostaa vähän ristiriitaiselta. Negapuoli ei siis myöskään ole syyllistynyt tilastojen väärinkäyttöön, mutta silti ne tilastot tukevat vain posipuolen näkemyksiä? Minusta negatiivisia aspekteja tai ongelmakohtia esille nostaneet eivät ole tuollaista kirjoittaneet, että pakit ovat paskoja ja sillä siisti. Mielestäni moni jotka ovat pitäneet esim. Engrenin, Laakson, Lyytisen, Kousan, Tallbergin tai Kangasniemen otteita puutteellisina tai huonoina, ovat sitten menneet tilastojen äärelle ja saattaneet löytää jotain joka on hieman muuttaneetkin heidän käsitystään. Itse esim. löysin tilastoista positiivisiakin aspekteja Lyytisen pelistä, mutta hänen maalisarakkeestaan en ole pitkällisen etsimisenkään jälkeen löytänyt kuin yhden maalin.



Toki näin, mutta yhtä lailla Pikeä puolustavien tulisi hyväksyä eriävän mielipiteen valideiksi argumenteiksi pelinsisäisen reagoinnin puute, paineen alta pääsyn vaikeus, variointien vähyys esim. avauspelissä tai keskialueen ylityksessä, sota-alueen ulkopuolella hiihtely, ykkössektorille raivaamisen raivon puuttuminen tai alimpien pelaajien useasti toistuvat harhasyötöt/kiekonmenetykset. Nämä kritiikin kohteet eivät suinkaan kohdistu vain PIkeen, vaan koko valmennukseen ja pelaajistoonkin, mutta ovat olleet toistuvia ongelmakohtia - joita on mielestäni eritelty kritiikkiä antaessa, eikä vain annettu syyksi häviö.

Sarjataulukkohan on vain osoitus siitä, ettei asioita tehdä oikein. Se ei vastaa kysymykseen "miksi?", mutta eipä simppelit corsitkaan sitä tee yhtään sen enempää.

Kritiikki on tervettä, tarpeellista, ja olennainen osa IFK:n toimintaa. Mutta mitä kritiikki itseasiassa on?
Itse maalailet siitä todella kauniisti:
"Kritiikki on muutenkin usein elämässä paljon arvokkaampaa, kehittävämpää ja tärkeämpää kuin tyhjä yesyes-fanitus"

Aloitetaas sanakirjasta:
"Arvostelu, arviointi eli kritiikki (kreikan sanasta krinein, ’erottaa, ratkaista’) on arviointia, jossa tarkoituksena on arvosteltavan asian arvon tutkiminen, pohtiminen ja määrittely. Kritiikki on siis luonteeltaan arvottavaa. Kritiikki voi olla kielteistä, positiivista tai rakentavaa, jolloin sen tarkoitus on kehittää arvoa. Kritiikillä voi myös vähätellä arvoa.
Kritiikkiä voidaan myös estää ja hallita."

Eli kritiikkiä näyttäisi olevan useampaa eri lajia, joten kaikki kritiikki ei varmaankaan ole silloin arvokkaampaa, kehittävämpää tai tärkeämpää. Otetaanpa esimerkki:

Vittu IFK on paska.

Ensin täytyy tietenkin pohtia sitä, että onko tämä kritiikkiä, ja jos on, niin minkä kaltaista kritiikkiä se on? Onko tässä jotain arvokasta, kehittävää ja tärkeää, joka edesauttaisi IFK jääkiekkojoukkuetta parempiin suorituksiin?
Lainaan sinua:
"Uskoakseni jokaisella kirjoittajalla on motivaattorina paremman tavoittelu eikä dissaus, ja pidän itseänikin hyvin pitkälti positiivisena optimistina."

Minä en usko läheskään jokaisen kirjoittajan motivaattoriksi paremman tavoittelua. Minun on vaikea uskoa sitäkään, että säännöllisen epäsäännöllisesti jonkun toimijan väittämistä milloin miksikin ilman perusteluita, voi pitää paremman tavoitteluna, vaan nimenomaan dissauksena.

Lainaan jälleen sinua:
"Eikä täällä ole yksittäisistä huonoista peliotteista pelaajille fatwoja annettu, ja jos joku onkin tunteenpalossa heitellyt onelinerilla Pikelle kenkää -kommentteja, ovat tällaiset kirjoittajat saattaneet saada bannia tai joutuneet ignorelistalle (tai saatan silmäillä näiden viestien ohi aktiivisesti unohtaen ne), sillä en muista juurikaan tällaisia tapauksia."
Saattaneet saada bannia? Esimerkki?
Selektiivisyytesi on hämmentävää.

Lainaan jälleen:
"Minusta negatiivisia aspekteja tai ongelmakohtia esille nostaneet eivät ole tuollaista kirjoittaneet, että pakit ovat paskoja ja sillä siisti."

Hakusanalla:
"Lyyti* pask*" vastauksia 10 sivua
"Motin pask*" vastauksia 7 sivua
"Kousa* pask*" vastauksia 10 sivua

Olet varmaankin oikeassa, ettei kukaan ole kirjoittanut, että 'pakit ovat paskoja ja sillä siisti'
Mutta yllättävän monessa postauksessa yhdistyy sana paska ja joku pakkimme nimi.

Lainaan jälleen sinua:
"Toki näin, mutta yhtä lailla Pikeä puolustavien tulisi hyväksyä eriävän mielipiteen valideiksi argumenteiksi pelinsisäisen reagoinnin puute, paineen alta pääsyn vaikeus, variointien vähyys esim. avauspelissä tai keskialueen ylityksessä, sota-alueen ulkopuolella hiihtely, ykkössektorille raivaamisen raivon puuttuminen tai alimpien pelaajien useasti toistuvat harhasyötöt/kiekonmenetykset. Nämä kritiikin kohteet eivät suinkaan kohdistu vain PIkeen, vaan koko valmennukseen ja pelaajistoonkin, mutta ovat olleet toistuvia ongelmakohtia - joita on mielestäni eritelty kritiikkiä antaessa, eikä vain annettu syyksi häviö."

Tässä olet asian ytimessä. Olen itsekin ehdottomasti sitä mieltä, että eriävät mielipiteet pitää hyväksyä, mutta pitääkö ne niellä perusteluitta? Jos joku kokee IFK:n ongelmaksi paineen alta pääsemisen, niin onko perusteltua kysyä mitä peliä hän tarkoittaa? Tätä ongelmaa on esitetty usein, mutta itse olen tällä kaudella nähnyt kaksi (2) peliä, jossa se on jonkun kokoinen ongelma ollut. Reagoinnin puute. Miten mitataan pelin sisäinen riittävä reagointi? Onko paikoilleen napsuvat aikalisät, niistä johtuneet pelimuutokset ja kokoonpanon vaihtelut sitä?
Maalineduspelaamisesta olen ollut koko kauden samaa mieltä kaikkien niiden kanssa, joiden mielestä se ei ole ollut riittävää. Poikkeuksena Sallisen lyhyt kausi jämien saamisen jälkeen, mutta sekin hiipui.
Itselläni on muutamasta muustakin peliin liittyvästä yksityiskohdasta kritisoitavaa, mutta tiedän viime kevään perusteella asian korjaantuvan, nin se niistä. Kaiken kaikkiaan Pikeen kohdistuvassa kritiikissä, paljonko siinä oikeasti on perusteltua ongelmaa vs. juntti ulos negaa?

Olenko minä vai joku muu pahoittanut mielesi yesyes-fanituksella?
Onko se jotenkin vähempiarvoinen kannanotto tai mielipide, kuin kauniisti maalailemasi kritiikki, joka ei läheskään aina täytä kritiikin tunnuksia, vaan nimenomaan menee dissaukseksi?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Onko tästä jotain faktaa vai onko puhdas mutu? En väitä, etteikö näin olisi mutta monesti ihmisellä on taipumus kuvitella asiat vastaamaan omaa mielipidettään. Etenkin kun nyt puhutaan useammasta kaudesta. Loukkaantumisia on kyllä luvattoman paljon, siitä olen samaa mieltä.

Komppaan @Postinjakaja a ei ole pelkkä mutu, vaan ikävä fakta.

Tällä kaudella se on iskenyt aika pahasti IFK:hon.
Alla on listattu Kärppien, KooKoon ja IFK:n 10 tehokkainta pelaajaa.
Oleellisinta on verrata pisteiden määrää ja pelattuja pelejä:

Pelaaja/Ottelut/Maalit/Syötöt/Yht.
Kärpät
1. Lammikko, Juho Kärpät KH 48 19 26 45
2. Puljujärvi, Jesse Kärpät VH 47 19 26 45
3. Pyörälä, Mika Kärpät VH 42 17 22 39
5. Junttila, Julius Kärpät VH 36 17 15 32
6. Krejcik, Jakub Kärpät VP 44 8 22 30
7. Heshka, Shaun Kärpät OP 48 5 24 29
8. Koblizek, Radek Kärpät OH 42 9 19 28
9. Jokinen, Jussi Kärpät OH 40 6 20 26
10. Byström, Ludwig Kärpät VP 50 5 17 22
11. Kristof, Michal Kärpät KH 41 5 11 16

KooKoo
1. Haataja, Juha-Pekka Koo OH 51 13 29 42
2. Strömberg, Kim KooKoo KH 51 19 22 41
3. Galló, Vilmos KooKoo VH 47 11 25 36
4. Caito, Matthew KooKoo OP 51 6 30 36
5. Mingoia, Trevor KooKoo OH 45 19 16 35
6. Hakulinen, Anrei KooKoo VH 47 11 24 35
7. Platzer, Kyle KooKoo KH 48 10 18 28
8. Karlsson, Erik KooKoo KH 46 5 17 22
9. Kähkönen, Toni ! KooKoo VH 40 12 5 17

IFK
1. Turunen, Teemu + HIFK OH 34 14 26 40
2. Dyk, Sebastian HIFK OH 45 18 20 38
3. Saarinen, Jesse HIFK VH 37 8 26 34
4. Paajanen, Otto + HIFK KH 43 15 16 31
5. Sallinen, Jere HIFK KH 44 15 12 27
6. Kousa, Mikko HIFK OP 45 7 18 25
7. Lundell, Anton HIFK KH 35 8 16 24
9. Leskinen, Ville + HIFK OH 16 7 11 18
10. Keränen, Michael HIFK KH 28 12 5 17
11 # Kangasniemi, Iikka HIFK OH 31 6 11 17

Eli KooKoo on uskomattoman hyvin saanut pidettyä parhaat pistemiehensä pelikuntoisena.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ja ei siinä mitään, onhan tuollainen palkka-armeija ihan kiva nähdä, mutta korrostan että jos rosterissa ei ole tarpeeksi kehittyviä pelaajia tarpeeksi isolla peliajalla, on turha puhua mistään jatkuvuudesta.

Itse olen ihmetellyt jo pitkään, miksi IFK:n rosteri on niin helvetin laaja. Kausi toisensa jälkeen siellä on noin 5-7 junnua, jotka saavat keskimäärin 2 minuuttia peliaikaa. Noita junnuja pitäisi pistää rohkeammin maakuntiin kehittymään. Miihkali on hyvä esimerkki siitä, mitä isompi peliaika ja vastuu merkitsee: Kaverihan on perkele Liigatason pakki!

No, huhujen mukaan ainakin muutama tämän kauden juunu olisi ensi kaudeksi vaihtamassa maisemaa. Which is nice kaikkien kannalta.

Ensimmäinen luku on pelattujen otteluiden määrä, ja viimeinen keskimääräinen peliaika/ottelu.
Kerro joku toinen TOP6 joukkue, jossa A-junnu vetää ykkösketjussa vastaavilla peliajoilla?

Winberg, Tobias *HIFKOP23022101183000220,00-9:55
Lambert, Brad *HIFKOH4022022000090,00-14:06
And, Terry *HIFKOH41012211001911,10-10:07
Teräväinen, Eero *HIFKOP21120101000911,10-17:34
Nordgren, Niklas +HIFKOH110110101000150,00-9:48
Heljanko, Rasmus *HIFKOH18011213-2000230,020,08:48
Holopainen, Jaani *HIFKOH1000010100010,00-3:44
Myllylä, Wiljami *HIFKOH100000000000-0-4:38
Väänänen, Miro *HIFKKH1000000000020,0475,012:52
Hämäläinen, JanneHIFKKH5000000000060,00-8:42
Ulander, EliasHIFKVP6000000000010,00-1:00
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@Lätty-ylämummo @FortyTwo

Hyvä pointti, että voi katsoa myös liigan tilastojen kanssa.

Toki liigan tilastoja katsomalla ei näe pelikieltoja tai sitä miten monta peliä pelaajan olisi ”kuulunut” pelata? Liittyen siis milloin on liittynyt joukkueeseen.

Sen lisäksi on varmasti enemmän haitallista pelaajalle sellainen todella pitkä loukkaantuminen, kuin pari kauden aikana tulevaa pientä loukkia.

Mutta tuo tilasto vahvisti oman nettiselailuni fiiliksen. HIFKlla on useammin kuin muilla joukkueilla ns. isoja loukkaantumissumia. Eli useampi kärkiukko samaan aikaan poissa. Jos nyt on vaikka top-9 hyökkääjistä 7 kunnossa ja iskussa, niin siihen on aika helppo jonkun ”Aatu Rädyn” tulla mukaan. Mutta jos on vain 6 top-9 hyökkääjää ehjänä ja 1 niistä pelaavistakin vasta kuntoutumassa - tyypilinen tilanne meille tällä kaudella-, niin siihen ei olekaan myöskään sen junnun helppo tulla.

Myöskin noi poissaolot vaikeuttaa harjoittelua ja niiden ”rytmien” löytymistä.

Olen kriittinen Pikkaraiselle monesta syystä, mutta eihän hänelle ole helpoksi tuota työtä tehty ihan jo rouva Fortunankaan toimesta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei tuohon junnujen peluuttamiseen mun mielestä mitään yhtä oikeaa tapaa ole. Esimerkiksi Nordgren on aika lapanen tuolla edustuksessa tällä hetkellä, Olisi vähän erikoista nyt vaan väkisin peluuttaa isoilla minuuteilla "korkoa kasvamassa" ja odottaa jotain ihmettä, vaikka ei riitä rahkeet vielä. Esimerkiksi Winberg sitten taas on valmiimpi, ja isommat minuutit täysin perusteltuja jo nyt.

Mutta nää on vähän vaikeita juttuja, että minkälaisilla minuuteilla peluutetaan ja missä roolissa. Itse en näe mitään ongelmaa siinä, että pelaa A-junnuissa 20min/peli ja meillä 5-10min/peli. Toki se isompi steppi sitten vaan otettava jossain kohtaa, kuten Lundellin kanssa, ja valmennuksen tehtävä on tunnistaa ne kyvyt hoitaa se paikka. Nyt loukkaantumiset ovat antaneet lisää mahdollisuuksia jokaiselle, ja esim. Enbergillä mennyt todella hyvin. Itselle on tärkeää tässä kannattamisessa myös se, että näkee pelaajia ottaneen isoja harppauksia pelitaidoissa.

Ei mitään tietoa vielä Pikkaraisen kyvyistä isommin kehittää pelaajia, mutta kyllä se tässä selviää.
 
Viimeksi muokattu:

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Nyt vähän tuntuu siltä, että haet @Lätty-ylämummo tappelua aivan tyhjästä, joten siihen en halua lähteä.

Minusta kielteinenkin kritiikki on arvokkaampaa, kehittävämpää ja tärkeämpää kuin tyhjä ja sokea myötäily tai mielistely. Mikään ei ikinä kehity ilman, että joku uskaltaa nostaa ongelmakohdat parrasvaloihin.

Esimerkkisi (tuo "Vittu IFK on paska" -onelineri) ei mielestäni ole kritiikkiä, vaan esimerkki juuri niistä harvoista turhista dissauksista, jotka olen onnistunut pitkälti välttämään. Tuollaisessa sisällöttömässä pahan olon purkauksessa ei toki ole mitään arvokasta, kehittävää eikä tärkeää. Uskoakseni usea turhia onelinereita viljelevä on saanut bannit, mutta ei minulla ole esimerkkejä antaa, ja koitan muutenkin aktiivisesti ignoroida kirjoittajia, jotka eivät tuo mitään lisäarvoa palstalle. Suosittelen samaa "hämmentävää selektiivisyyttä" sinullekin.

Olet varmaankin oikeassa, ettei kukaan ole kirjoittanut, että 'pakit ovat paskoja ja sillä siisti'
Mutta yllättävän monessa postauksessa yhdistyy sana paska ja joku pakkimme nimi.

Tuo väitehän oli sinun, että negapuolen mielestä pakit ovat yksinkertaisesti paskoja, ja ettei väitteille löydy perusteluja. Mielestäni pelaajien otteita on perusteltu tilastoin sekä silmähavainnoin ja avattu tarkemmin mikä kenenkin pelissä häiritsee, eikä vain todettu paskaksi ja sillä siisti.

Voi toki olla, että löytyy sivutolkulla viestejä, joissa yhdistyy pakin nimi sekä sana paska, mutta eihän se tarkoita, etteikö niissä viesteissä voisi olla paljonkin sisältöä ja rikasta analyysiä. Eikä se edes osoita, että pakkia on haukuttu paskaksi, ehkä yksittäinen syöttö on nähty paskana tai ehkä pelaajan on pelätty menneen paskaksi?


Lainaan jälleen sinua:
"Toki näin, mutta yhtä lailla Pikeä puolustavien tulisi hyväksyä eriävän mielipiteen valideiksi argumenteiksi pelinsisäisen reagoinnin puute, paineen alta pääsyn vaikeus, variointien vähyys esim. avauspelissä tai keskialueen ylityksessä, sota-alueen ulkopuolella hiihtely, ykkössektorille raivaamisen raivon puuttuminen tai alimpien pelaajien useasti toistuvat harhasyötöt/kiekonmenetykset. Nämä kritiikin kohteet eivät suinkaan kohdistu vain PIkeen, vaan koko valmennukseen ja pelaajistoonkin, mutta ovat olleet toistuvia ongelmakohtia - joita on mielestäni eritelty kritiikkiä antaessa, eikä vain annettu syyksi häviö."

Tässä olet asian ytimessä. Olen itsekin ehdottomasti sitä mieltä, että eriävät mielipiteet pitää hyväksyä, mutta pitääkö ne niellä perusteluitta? Jos joku kokee IFK:n ongelmaksi paineen alta pääsemisen, niin onko perusteltua kysyä mitä peliä hän tarkoittaa? Tätä ongelmaa on esitetty usein, mutta itse olen tällä kaudella nähnyt kaksi (2) peliä, jossa se on jonkun kokoinen ongelma ollut. Reagoinnin puute. Miten mitataan pelin sisäinen riittävä reagointi? Onko paikoilleen napsuvat aikalisät, niistä johtuneet pelimuutokset ja kokoonpanon vaihtelut sitä?
Maalineduspelaamisesta olen ollut koko kauden samaa mieltä kaikkien niiden kanssa, joiden mielestä se ei ole ollut riittävää. Poikkeuksena Sallisen lyhyt kausi jämien saamisen jälkeen, mutta sekin hiipui.
Itselläni on muutamasta muustakin peliin liittyvästä yksityiskohdasta kritisoitavaa, mutta tiedän viime kevään perusteella asian korjaantuvan, nin se niistä. Kaiken kaikkiaan Pikeen kohdistuvassa kritiikissä, paljonko siinä oikeasti on perusteltua ongelmaa vs. juntti ulos negaa?

Ei pidä niellä perusteluitta, mutta kun tuossa nimenomaan on pitkä lista niitä perusteluja. Juntti ulos -negat jätän omaan alhaiseen arvoonsa tai ignoroin kokonaan. Paineen alta pääsyn vaikeus on korostunut tiettyjä kovaa prässääviä jengejä vastaan, mutta on se ollut ongelmana huomattavasti useammassa pelissä kuin kahdessa. Kyllä reagoinnilla tarkoitan juurikin riittävän aikaisessa vaiheessa otettuja aikalisiä, ketjumuutoksia ja esim. passiivisen trapin vaihtamista aktiivisempaan viuhkapaineistukseen, tai esim. maskimiehen käyttämistä jos on vaikeuksia murtautua sota-alueelle.

Lukisin mielelläni noista muistakin pelin yksityiskohdista, joista sinulla on kritisoitavaa.

Olenko minä vai joku muu pahoittanut mielesi yesyes-fanituksella?
Onko se jotenkin vähempiarvoinen kannanotto tai mielipide, kuin kauniisti maalailemasi kritiikki, joka ei läheskään aina täytä kritiikin tunnuksia, vaan nimenomaan menee dissaukseksi?

Et sinä tai kukaan muukaan ole pitkään aikaan pahoittanut mieltäni. Tyhjä dissaus on aivan yhtä turhaa kuin tyhjä mielistelykin.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nyt vähän tuntuu siltä, että haet @Lätty-ylämummo tappelua aivan tyhjästä, joten siihen en halua lähteä.

Minusta kielteinenkin kritiikki on arvokkaampaa, kehittävämpää ja tärkeämpää kuin tyhjä ja sokea myötäily tai mielistely. Mikään ei ikinä kehity ilman, että joku uskaltaa nostaa ongelmakohdat parrasvaloihin.

Esimerkkisi (tuo "Vittu IFK on paska" -onelineri) ei mielestäni ole kritiikkiä, vaan esimerkki juuri niistä harvoista turhista dissauksista, jotka olen onnistunut pitkälti välttämään. Tuollaisessa sisällöttömässä pahan olon purkauksessa ei toki ole mitään arvokasta, kehittävää eikä tärkeää. Uskoakseni usea turhia onelinereita viljelevä on saanut bannit, mutta ei minulla ole esimerkkejä antaa, ja koitan muutenkin aktiivisesti ignoroida kirjoittajia, jotka eivät tuo mitään lisäarvoa palstalle. Suosittelen samaa "hämmentävää selektiivisyyttä" sinullekin.



Tuo väitehän oli sinun, että negapuolen mielestä pakit ovat yksinkertaisesti paskoja, ja ettei väitteille löydy perusteluja. Mielestäni pelaajien otteita on perusteltu tilastoin sekä silmähavainnoin ja avattu tarkemmin mikä kenenkin pelissä häiritsee, eikä vain todettu paskaksi ja sillä siisti.

Voi toki olla, että löytyy sivutolkulla viestejä, joissa yhdistyy pakin nimi sekä sana paska, mutta eihän se tarkoita, etteikö niissä viesteissä voisi olla paljonkin sisältöä ja rikasta analyysiä. Eikä se edes osoita, että pakkia on haukuttu paskaksi, ehkä yksittäinen syöttö on nähty paskana tai ehkä pelaajan on pelätty menneen paskaksi?




Ei pidä niellä perusteluitta, mutta kun tuossa nimenomaan on pitkä lista niitä perusteluja. Juntti ulos -negat jätän omaan alhaiseen arvoonsa tai ignoroin kokonaan. Paineen alta pääsyn vaikeus on korostunut tiettyjä kovaa prässääviä jengejä vastaan, mutta on se ollut ongelmana huomattavasti useammassa pelissä kuin kahdessa. Kyllä reagoinnilla tarkoitan juurikin riittävän aikaisessa vaiheessa otettuja aikalisiä, ketjumuutoksia ja esim. passiivisen trapin vaihtamista aktiivisempaan viuhkapaineistukseen, tai esim. maskimiehen käyttämistä jos on vaikeuksia murtautua sota-alueelle.

Lukisin mielelläni noista muistakin pelin yksityiskohdista, joista sinulla on kritisoitavaa.



Et sinä tai kukaan muukaan ole pitkään aikaan pahoittanut mieltäni. Tyhjä dissaus on aivan yhtä turhaa kuin tyhjä mielistelykin.


Tappelun haluisuudestani voi toki jokainen vetää omat johtopäätöksensä tänne kirjoittamani perusteella.
Kuten siitäkin, olenko valehtelija.
Tai olenko takink... äh... kääntelenkö takkiani.
Siirtelenkö maalia.
Muokkaanko tilastoja.
Narri-trolli.
Vai olenko myötäilijä tai mielistelijä.
Ja monta muutakin väitettä, mitä en nyt muista.

Oleellista itselleni on se, että kirjoitan sen, minkä takana pystyn seisomaan tarvittaessa omalla naamallani.
Täällä aktiivisia kirjoittajia on harvalukuinen joukko, mutta lukijoita sitten senkin edestä. Täältä lätkästä ammatikseen kirjoittavat käyvät noukkimassa juttuleadejä, seurat/pelaajat seuraavat kukin tavallaan, ja aloittelevat lätkäfanit omaksuvat näkökantoja ja toimintatapoja. Eli tämä ei ole mikään suljettu yhteisö, jossa raivota omaan turhautumiseensa vittua ja paskaa, vaan valtakunnan vaikuttavin lätkän keskustelupalsta. Siksi en ole norannut, enkä taatusti tule noraamaankaan ketään, sillä minua kiinnostaa todellakin jokainen tänne IFK-osuuteen kirjoitettu viesti.

Omasta näkökulmastani olisi lätkäkeskustelun helpoimpia tehtäviä yksilöidä vaikkapa ne pelit, joissa IFK:n pääsy paineen alta on ollut ongelma. Onko mielestäsi väite siitä, että se on ollut ongelma, myöskin perustelu, jos ei pystytä nimeämään sitä ottelua, jossa se nyt oli sitten se ongelma?

Aktiiviset viuhkapaineistukset on mulle samassa kategoriassa volttilähtöjen ja porrastettujen myötäsivupaikkamiesvartiointien liirumlaarumien kanssa. Mä näen lätkän aika yksinkertaisena pelinä, jossa toinen hyökkää ja toinen puolustaa. Miten se tehdään kummallakin puolella, on sitten valmentajan ja pelaajiston ja päivän fiiliksen yhteisluomus, joka välillä toimii, tai sitten ei.
Mutta kritiikkinä aktiivisen viuhkapaineen puutteella IFK:ta arvostelevat saavat kyllä huomioni heräämään, se on varma.

Mun mielestäni on se ja sama, mistä kritisoisin IFK:ta, niin kauan kuin minulla ei ole mitään parempaa esittää tilalle.
Siksi en niistä asioista avaudu, enkä katso sitä taas minkään mielistelemiseksi, vaan johdonmukaiseksi omaksi toimintatavakseni. Jos ei ole parempaa tarjota, niin mennään tällä. Maailmassa riittää kyseenalaistajia ja kriitikkoja ja paskanhuutajia ihan taatusti ilman minuakin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Olen kriittinen Pikkaraiselle monesta syystä, mutta eihän hänelle ole helpoksi tuota työtä tehty ihan jo rouva Fortunankaan toimesta.

En tiedä, syyttääkö Esteriä, rouva Fortunaa, Mustaa Leskeä vai ketä, mutta mun ei ainakaan käy kyllä pätkääkään kateeksi Pikeä ja muita rosterin sorvaajia, jotka joutuu jollain tapaa pitämään uskoa yllä, että valtakunnan kalleimmalla nipulla ja ylivoimaisimmalla miehityksellä tänäänkin hommia painetaan.

Ammatikseen lätkästä kirjoittavat olivat kyllä huomioineet KooKoon karmaisevan tilanteen, kun kokonaista kolme (3) kaveria saikuttaa.
Osanottoni.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
En tiedä, syyttääkö Esteriä, rouva Fortunaa, Mustaa Leskeä vai ketä, mutta mun ei ainakaan käy kyllä pätkääkään kateeksi Pikeä ja muita rosterin sorvaajia, jotka joutuu jollain tapaa pitämään uskoa yllä, että valtakunnan kalleimmalla nipulla ja ylivoimaisimmalla miehityksellä tänäänkin hommia painetaan.

Ammatikseen lätkästä kirjoittavat olivat kyllä huomioineet KooKoon karmaisevan tilanteen, kun kokonaista kolme (3) kaveria saikuttaa.
Osanottoni.

Joo. Aina sitä naurahtaa, kun täällä joku kirjoittelee, että ”onhan muillakin loukkaantumisia”.

Kun selailin noita matsiennakkoja läpi niin syntyi mielikuva, että lokakuun jälkeen yhtä peliä lukuunottamatta (Saipa meillä kotona) on aina vastustajalla ollut vähemmän poissaoloja kuin meillä.

Edit: Korjaan. Taisi olla yksi viikko, kun oli käytännössä ehjä miehistö. Kunnes alkoi se uusi iso loukkaantumissuma. Syyskuuhan meni terveenä veskoja lukuunottamatta...joka tietenkin on aika saamarin iso asia.
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kiinnostava artikkeli (linkissä hyökkäystilastoista). Ahokas pesee tällä hetkellä aika monta kalliimmalla materiaalilla operoivaa jengiä tilastoissa. Kookoolla on tainnut myös olla ”tervein” kärkiukkomiehistö tällä kaudella.

Samalla HIFK on myös ihan hyvin edustettuna noissa tilastoissa. Lähinnähän tuo kuudes sija alkaa eniten selittymään noilla hölmöilyillä. Jos oltaisiin edes pari noista hölmöilypeleistä (Kalpa nyt viimeisimpänä) hoidettu maaliin, oltaisiin taistelemassa runkkarin kärkisijoista.

Ei tää nyt ihan toivotonta ole vaikka ei kuudes sija tyydytäkkään.

 
J

Just-Ice-Hockey

Samalla HIFK on myös ihan hyvin edustettuna noissa tilastoissa. Lähinnähän tuo kuudes sija alkaa eniten selittymään noilla hölmöilyillä. Jos oltaisiin edes pari noista hölmöilypeleistä (Kalpa nyt viimeisimpänä) hoidettu maaliin, oltaisiin taistelemassa runkkarin kärkisijoista.

Tähän tartun, koska asiat harvoin ovat niin yksinkertaisia, miltä ne vaikuttavat. Jos IFK:lta "siivotaan" hölmöilypelit, niin vastaava toimi pitäisi tehdä kaikille joukkueille. 60 ottelun runkosarjan hienous on siinä, että otanta on riittävän iso tasaamaan hölmöilyt. Vain oma tekeminen ja sen laatu ratkaisevat.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Kattokaa toi lehdistöwhateveri. Pakko tykkää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kattokaa toi lehdistöwhateveri. Pakko tykkää.

Kyllä. Hänellä saattaa olla jotakin hajua, mitä onkaan täällä tekemässä. Tai sitten se olikin vain paska housussa, mistä haju tuli. Nimittäin naapurilla.

Ja ennen kuin Jose Ahokasta voidaan edes harkita tänne valmentajaksi, hänet pitää vierottaa hifki-sanan viljelystä. Vaikka väkisin. Korvani särkyivät.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ja ennen kuin Jose Ahokasta voidaan edes harkita tänne valmentajaksi, hänet pitää vierottaa hifki-sanan viljelystä. Vaikka väkisin. Korvani särkyivät.
Olen kuullut Kiben myös käyttävän kyseistä sanaa, ja myös silloin vihloi korvia. Vai oliko termi jopa "IFKi" (?), joten eipähän nämä lätkäjätkät tunnu hirveän vakavasti ottavan tätä meidän JA-hullujen "koodistoa".

Pikkarainen ansaitsee kehuja viime aikojen toiminnastaan, sillä nyt on varsin kirjavilla kokoonpanoilla haettu hienoja voittoja. Varsinkin eilen taas pitkästä aikaa Nordikselle palannut totaalinen revolverikarvaus on kyllä parhaimmillaan täyttä sexyä. Siinä oli Urheilulehden männä viikolla nostama KooKoon "todella vahva puolustus" aivan paskat housussa, ja paikkoja syntyi IFKlle kerta toisensa jälkeen. Seuraavaksi onkin vastassa taas erinomainen mittari, kun Talonpolttajan Tappara tulee vastaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Frankie , Tappara-matsista tulee erittäin mielenkiintoinen ja varmasti haetaan asetelmia pleijareita ajatellen. En kuitenkaan usko, että tiistain pelissä nähdään HIFK:lta vielä mitään kovin erikoista, vaan kani pysyy hatussa myöhempiä aikoja varten. Viimeksihän HIFK hävisi keskinäisen pelin täysin luokattomaan alkuun ja kaksi erää vietiin peliä kunnolla, mutta se ei lopulta riittänyt. En usko, että samanlaista alkua tullaan nyt näkemään. Tai sitten nähdään. HIFK on siitä jännä jengi, että koskaan ei tiedä, mitä sieltä tulee. Lataus voi hyvin mennä ylikin, jos sitä paskaa alkua lähdetään oikein porukalla välttelemään. Ja oman mausteensa peliin tuo taas kerran uudet koostumukset, jos saikkulasta ja jet lag-hoitolasta palaa/tulee useampia hemmoja kokoonpanoon.

Elämme jännittäviä aikoja.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Komppaan @BOL ja jatkan:

Yksi tämän runkosarjan hienouksia, ettei ainakaan tylsää hetkeä ole ollut IFK:n kannattamisessa/tekemisiä seuraillessa. Ja onneksi runkosarjaa on vielä 10 peliä jäljellä, sillä odotan trendin jatkuvan, ja kakkua/kikkaretta tulevan tuutista edelleenkin katsojien suureksi riemuksi.
Selkeitä ulospuhalluksia kauteen ei taida mahtua kuin yksi, mutta vastapainona upea taisteluvoitto hämpylässä.
lahelaisten kanssa olisi ollut hyvä saada omituinen kierre poikki, mutta ompahan tavoitteita ensikin kaudelle.
Nyt jälkikäteen tähän astisia katsellessa mysteeriksi on jäämässä vain kauden alku, ja siellä ongelmana ollut viimeistely. Pelejä hallittiin suvereenisti. Salmelainen reagoi, ja toi kehään M.Keräsen jouluun asti ulottuneella tryoutilla maalin tekoon, mutta eihän lisä pahaa tee, ja Leskinen sisään. Mutta ihan kaikkeen ei tuokaan ryhmä riittänyt, vaan hävisi pienen pienelle pasiliskolle. Nyt kun jälkikäteen on katsellut kokoonpanoja, niin ei voi kuin ihmetellä, että miten hyvää lätkää jengi on kumminkin pystynyt kimpassa pelaamaan alati vaihtuvien kokoonpanojen kanssa. Arvostan.

Pakistolla on ollut pelaamisessaan murheensa, mutta uskon vahvasti heidän omin avuin nostavan tasonsa, aivan samoin kuin maalivahditkin ovat tehneet. Dehneriltä lienee lupa odottaa sitä samaa vakautta ja rauhaa, jota joukkue on osoittanut olemalla kiirehtimättä hänen peliin tuomistaan. Eli pakistonkin tekemisiin on lupa odottaa playoff-upgreidausta.

Sarjataulukko-seuraajillekin saattaa olla tapahtumia luvassa, sillä keskinäiset pelit HPK, Ilves, KooKoo ja Lukko antavat täydet mahdollisuudet isoihinkin uudelleenjärjestelyihin vielä viimeisen JYP pelinkin pisteillä/pisteettömyydellä. Eli Otteluohjelman laatijoille kiitos ja kumarrus, siellä osataan asiansa. Pelipäivärytmistä en sano mitään.
Summarum, säästöpossut lihoiksi ja playoff-kausarin ostoon. Vaikka menisi kuinka munilleen, niin siinä on sitten käsiraha seuraavan kauden runkosarjan kausariin, eli hävitä ei voi! Liigalätkä livenä voittaa sohvaseuraamisen 100-0
Huononakin päivänä...
 

Alanahka

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid.
Nyt näyttää siltä, että tuo järjetön pitkien hyökkäyksien hakeminen on lopetettu. Nyt haetaan parilla siirrolla laukaisupaikka. Aivan selkeä ero tuohon vanhaan pelaamiseen, jossa pyrittiin pitämään kiekkoa hinnalla millä hyvänsä. Tämä lähes pakosti tarkoittaa myös ylipitkiä välejä, koska muuten tuota kiekkoa ei yksinkertaisesti voi pitää itsellä pitkiä aikoja. On pysyttävä kaukana kaverin mailoista, ja se tekee myös maalipaikoille murtautumisen hyvin vaikeaksi.

Tällä nipulla pystyy pelaamaan teräviä hyökkäyksiä pienillä väleillä. Nopeasti pelattu maalipaikka on aina parempi kuin hitaasti. Hyvähyvä!
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Kyllä. Hänellä saattaa olla jotakin hajua, mitä onkaan täällä tekemässä. Tai sitten se olikin vain paska housussa, mistä haju tuli. Nimittäin naapurilla.

Ja ennen kuin Jose Ahokasta voidaan edes harkita tänne valmentajaksi, hänet pitää vierottaa hifki-sanan viljelystä. Vaikka väkisin. Korvani särkyivät.

Hifki on käsittääkseni ollut jo ikiajat normaalia puhekieltä myös joukkueen pelaajiston taholta. Itsekin tuohon olen tottunut jo vuosikymmeniä sitten eikä yhtään vihlo korvia. Jopa 90-luvun tunnusbiisissä HIFK- muita ei oo hoilattiin “hifki on kotoisin stadista ... hifki pistää paremmaks” jne.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hifki on käsittääkseni ollut jo ikiajat normaalia puhekieltä myös joukkueen pelaajiston taholta. Itsekin tuohon olen tottunut jo vuosikymmeniä sitten eikä yhtään vihlo korvia. Jopa 90-luvun tunnusbiisissä HIFK- muita ei oo hoilattiin “hifki on kotoisin stadista ... hifki pistää paremmaks” jne.

Olen varsin tietoinen, että hifkiä ja ifkiä käytetään niin omien kuin vieraiden pelaajien toimesta. Osaan myös Go IFK:n sanat. En menettänyt yöuniani Ahokkaan hifkeilyn vuoksi, mutta voisi käyttää mieluummin IFK:ta niin kuin muutkin koutsit. Joku ehkä puhuu kohta ”julleista”, onhan sekin puhekielessä seurasta käytetty nimitys.

Sillä hetkellä särähti korvaan ja ärsytti, mutta eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös