Jos joku oikeasti potkaisee vastustajaa kasvoihin, kaksi peliä on aivan naurettavan vähän pelikieltoa. Kyllä tässä kahdessa pelissä haisee se, että Muukkonen ei ole itse nähnyt tilannetta mistään ja ei vaan uskalla antaa enempää pelkän linjurin raportin pohjalta, vaikka väittääkin asian olevan kiistaton. Olen nähnyt tilanteen, jossa alemmassa sarjassa on tuomittu OR potkuista, jotka erotuomarin raportin mukaan osuivat "useita kertoja kiekkoa jaloillaan laitaa vasten sulkeneen pelaajan luistimiin". Ja olin täysin puolettoomana seuraamassa peliä, että ei ollut mikään sellainen tilanne, jonka haluaisin nähdä toisella tavalla ja pääsin lukemaan erotuomarin raportin tilanteesta. Eli siis suomeksi pelaaja yritti luistimillaan kaivaa kiekkoa sulkeneen pelaajan luistimien takaa takaisin peliin. Tuollaisessa tilanteessa potkusta OR on ihan naurettava tuomio, korkeintaan pelin viivyttämisestä kakkonen kiekkoa sulkevalle pelaajalle - ei ne tuomarienkaan näkemykset aina ihan fiksuja ole. Sinäänsä Muukkosen tuomio vaikuttaa todella kompromissilta, jossa ei oikeasti olla kuitenkaan ihan varmoja, mitä on tapahtunut.
The Hockey Handbook lienee linjurin/linjurien lisäksi ainoa, joka on tilanteen havainnut, joten miksi en hänen kirjoitukseensa luottaisi. Olen kyllä tuonkin kuvauksen jälkeen sitä mieltä, että kaksi peliä on aika vähän loppujen lopuksi, mutta mikäli potku on ollut enemmänkin hieraisu, jotkut 10+ peliä on ihan naurettavaa. Olisin kuitenkin itse hyväksynyt ja itse jopa kurinpitäjänä lätkäissyt tuon perusteella esim 5 peliä ihan huoletta.
Kaikista pelottavinta tässä päätöksessä on kuitenkin se, että julkisuuteen tulleiden perustelujen mukaan potkua kasvoihin ei pidetä mitenkään erityisen törkeänä tekona. Muukkosen on tämän perustelun jälkeen vaikea perustella sitä, että karatepotku munille onkin sitten jo isompi juttu kuin potku maassa makaavan pelaajan naamaan. Seuraavaa potkua sitten vaan odotellessa...
The Hockey Handbook lienee linjurin/linjurien lisäksi ainoa, joka on tilanteen havainnut, joten miksi en hänen kirjoitukseensa luottaisi. Olen kyllä tuonkin kuvauksen jälkeen sitä mieltä, että kaksi peliä on aika vähän loppujen lopuksi, mutta mikäli potku on ollut enemmänkin hieraisu, jotkut 10+ peliä on ihan naurettavaa. Olisin kuitenkin itse hyväksynyt ja itse jopa kurinpitäjänä lätkäissyt tuon perusteella esim 5 peliä ihan huoletta.
Kaikista pelottavinta tässä päätöksessä on kuitenkin se, että julkisuuteen tulleiden perustelujen mukaan potkua kasvoihin ei pidetä mitenkään erityisen törkeänä tekona. Muukkosen on tämän perustelun jälkeen vaikea perustella sitä, että karatepotku munille onkin sitten jo isompi juttu kuin potku maassa makaavan pelaajan naamaan. Seuraavaa potkua sitten vaan odotellessa...