Mitähän tästäkin nyt sanoisi? Jalosen rangaistuksen perustelut olivat luonnollisestikin aivan perseestä, sillä mitään pitävää näyttöähän häntä vastaan oli mahdotonta kerätä. Itse kuitenkin hyväksyn ratkaisun siksi, koska uskon vahvasti, että tuomio ei tullut käskyttämisestä vaan siitä, että asiasta huudeltiin hyvinkin julkisesti etukäteen. Ilman tuota mainosta Jalonen olisi satavarmasti selvinnyt ilman rangaistusta, vaikka kuvio olisi silti ollut ihan sama ja Muukkonenkin olisi sen tiennyt. Ja käsi sydämelle nyt kaikki, eihän tämä maailma ja sm-liigakaan voi toimia niin, että ilmoitetaan etukäteen lehdessä, että "Tuukkaa taputellaan torstaina turpaan" ja sitten uhkauksen toteutuksen jälkeen päivitellään, että mitäs tässä nyt tehtiin muka väärin.
Itse hyväksyn täysin tämän pelin sisäisen kurinpidon ja mielestäni HIFK teki ehdottoman oikein antaessaan näpäytyksen Mäntylälle. Samoin tulee toimia jatkossakin aina kun tarvetta ilmenee. Mutta kuten markkinointiketjussamme jo kirjoitin, pitäisin nämä joukkueen sisäisinä asioina monestakin syystä:
1) Kuuluu mielestäni myös lajin kirjoittamattomiin sääntöihin, että näistä asioista ei tehdä mitään markkinointitemppuja.
2) Mielestäni ratkaisut tulee tehdä joukkueen sisällä, etukäteen mainostamalla ulkoinen paine pakottaa toimimaan mahdollisesti toisin kuin haluttaisiin.
3) Tällainen uhoaminen yleensä sattuu lopulta omaan nilkkaan. Tulee sanktioita, mikä toisaalta silloin tällöin on ihan OK. Lievästi sanottuna suomettunutta liigajohtoa joutaa kyllä välillä vähän ravistella, mutta lopulta joudutaan kuitenkin taipumaan, kun on tarpeeksi monta sakkoa ja ottelukieltoa niskassa. Ja alkujärkytyksen jälkeen tällaisen perusteella on aika helppo asettaa koko touhu naurunalaiseksi vaikkapa kyselemällä, miten HIFK aikoo toivottaa esimerkiksi Helgen tervetulleeksi ja kuka mahtaa kyseisessä tervetuliaiskomiteassa toimia pääpukarina.
Hauskaahan tämä oli, kun ei ota liian vakavasti, mutta olisiko pidemmän päälle sitten niin hauskaakaan, enpä tiedä. Eli siis tuomio kai tuli nimenomaan mainoksesta, minkä tietysti olisi voinut rangaistuksessa sanoa suoraan. Eikö vvoinut, kun liiga itse oli mainoksen hyväksynyt?? Ja minä sen kyllä ymmärrän, vaikka tiedänkin, että kaikki eivät.