Kerro vain rohkeasti oma mielipiteesi. Itse en tosiaan osaa sanoa, kultaako aika muistot vai mistä on kyse. SM-liigassa kuitenkin tulee ottelurangastuksia ja loukkaantumisia mielestäni niin usein, että ei asia tunnu enää ihan normaalilta.
Minä voin kertoa mielipiteeni, mutta en minä niitä pysty perustelemaan tai kumoamaan noilla faktoilla (tai ovatko nekin sitten "faktoja") jos ihan vakavissani olen.
Minä uskon että SM-liiga vaikuttaa vaarallisemmalla kuin se onkaan sen takia että pelaajat on opetettu makaamaan jäässä ja kalastamaan jäähyjä. Vastaavasti NHL vaikuttaa hieman turvallisemmalta kun se onkaan, koska loukkaantumisia pimitetään ja salaillaan eikä niistä huudella ja ruikutella pitkin ja poikin.
Näinollen jos SM-liiga oikeasti on huolissaan lajin imagosta, niin sen päätös palkita loukkaantumiset on vaikutuksiltaan täysin nurinkurinen.
Jos taas SM-liiga on oikeasti huolissaan pelaajien turvallisuudesta, niin en siihen usko tällä palkitsemissäännöllä olevan vaikutusta. En todellakaan usko että jääkiekosta pystytään poistamaan vaaralliset eli loukkaantumisia aiheuttavat taklaukset ilman, että poistetaan myös muut kovat ja joskus vähemmänkin kovat taklaukset kokonaan. Pelaajan kannalta teko kuin on valtaosalta samanlainen, joskus vain sattuu vahinko kun taklataan kovaa. Tietenkin jos ei taklattaisi niin vahinkoja ei sattuisi, joten siksi voidaan pysyä myös "vahingoista".
Jostain pitäisi kaivaa tilasto, että kuinka usein NHL:ssä pitää pelaaja taluttaa ulos ja kuinka usein SM-liigassa näin. Nykyään ei aika riitä NHL:ää seuraamaan ollenkaan samassa määrin kuin nuorempana, mutta silti näppituntumalla väittäisin että liigassa on talutettu pelaajia ulos jopa lukumäärällisesti useammin kuin NHL:ssä, vaikka pelejen määrä on vain murto-osa. Viimeisimmässä katsomassani matsissa Detroitin Draper taklasi Kingsin Ivanansille aivotärähdyksen, mutta ihan omin avuin - vaikkakin horjahdellen - Raitis kaukalosta ulos luisteli. Liigassa vastaavia miehekkäitä suorituksia on nähty noin kerran tällä kaudella (en nyt muista että kuka oli kyseessä).