Kyllähän faktat ovat selvät, eikä niistä pitäisi syntyä väittelyä. Taklaus oli teknisesti puhdas ja sääntöjen sallima - ellei sääntölinjaukseksi sitten lasketa sitä, että loukkaantumiseen johtavasta taklauksesta annetaan rangaistus.
Tulkinnanvaraa on sen sijaan siinä, oliko taklaus pelin hengen mukainen. Pelin henkihän ei perustu sääntökirjaan, vaan pelaajien moraaliin ja keskinäiseen kunnioitukseen. Pelin hengen vastainen teko voi olla yhtä tuomittava kuin sääntöjen vastainen teko. Etenkin NHL:ssä pelin hengen vastaisista teoista joutuu usein vastaamaan välittömästi muille pelaajille, koska tuomarien keinovalikoima ei niihin puuttumiseen riitä.
Pelin hengen mukaisuutta määriteltäessä on tarpeellista kääntyä auktoriteettien (asiantuntijat, ammattilaiset) puoleen. Näyttää siltä, että useimpien vakavasti otettavien asiantuntijalausuntojen mukaan Ruudun taklaus ei ollut pelin hengen vastainen. Itse olen taipuvainen samalle kannalle. Pelin henki tuntuu olevan se, minkä Jarmo Kekäläinen tylysti toteaa:
"Jääkiekossa yritetään eliminoida vastustaja ja jos se onnistuu sääntöjen puitteissa niin, että vastustajan ottelu loppuu siihen, ei ottelun aikana kysellä kuinka kävi tai pyydellä anteeksi."
Monet ovat kuitenkin sitä mieltä, että jos ja kun Ruudun taklauksen kaltaiset teot ovat pelin hengen mukaisia, niin pelin henki on vääränlainen. Heillä on täysi oikeus mielipiteeseensä. Tämä on puhtaasti arvokysymys. Jollekulle ns. rehti urheiluhenki on tärkeämpi arvo kuin voittaminen. Jonkun etiikka taas hyväksyy kaikki sääntöjen sallimat keinot voiton tavoittelussa. Onpa niitäkin, joiden mielestä mikä tahansa on hyväksyttävää, jos se palvelee voittamista.
Jarkko Ruudun taklaus ei ollut sääntöjen vastainen. Uskoakseni se ei ollut myöskään pelin hengen vastainen. Pelin henki sen sijaan on mielestäni alkanut haista enemmän ja enemmän sitä mukaa, kun olen itse kerännyt lisää ikävuosia, näkemystä ja elämänkokemusta.