Olen myös suurella mielenkiinnolla seurannut tätä käytyä keskustelua ja poimin siitä pari kohtaa puolesta tai vastaan. Kerrottakoon heti alkuunsa, että itsekin olen Jari Viuhkolan "suuri ihailija". Hän on pelaaja jonka pelaajaominaisuuksista pidän ja hän vaikuttaa ihmistyypiltä josta kuvittelisin voivani pitää. Vieraspelejä kierrän Pikun pelipaita päälläni - ja tulen näin tekemään jatkossakin jatkoipa Jari uraansa missä sitten tahansa.
Aivan ensimmäiseksi mitä tulee Marjamäkeen niin minun mielestä Kärppien edun nimissä on erityisen hyvä asia, että saimme nuoren ja eteenpäin urallaan pyrkivän valmentajan ja mikä myös tärkeää riittävästi ns sisäpiirirakenteiden ulkopuolelta. Hänen kätensä eivät ole liiaksi mihinkään sidotut ja hän näin ollen kykenee tekemään ratkaisuja objektiivisesti arvioiden. Kuten joku totesi tätä toivoimme ja tätä sen saatuamme joukolla ylistimme.
Koskaan ei voi miellyttää kaikkia. Kveton, Dechamps, Mikkola, miksei Lehtonenkin, nyt Viuhkola.... Tärkeää minusta on, että rohkenee reagoida ja tehdä ratkaisuja. Olen varma, että Marjamäellä ei ole mitään Viuhkolaa vastaan ja näen asian myös niin, että se ei se ole häneltä mitään "pikavoittojen tavoittelua" jos hän ei enää Pikun palveluksia käyttökelpoisina koe. Ensimmäiset voitot on voitettu ja nyt rakennetaan jatkuvuutta kenties isompiakin kenttiä kuin sm-liiga silmällä pitäen. Minä näen tilanteen niin, että Marjamäellä on selkeä näkemys siitä mihin suuntaan peliä tulee pitkässä kaaressa kehittää, hänellä on ammattimainen näkemys siitä mitä Piku tähän kehitystarpeeseen pystysi antamaan ja hän ilmeisesti myös tietää kaiken tarvittavan Viuhkolan tilanteesta. Jos kykenee laittamaan tunteet nurkkaan ja toimimaan vastoin "vanhan kannattajakaartin" toiveita voi asia olla hyvinkin yksinkertainen. Totean kuitenkin, että minulle se ei sitä ole. Mutta enpä ole liioin Marjamäkikään.
Seuraperinteet, arvot ja niin edelleen joita etenkin nimimerkki McTorso ansiokkaasti esiin nostaa ovat minustakin aina huomioitavia asioita kun strategioita seurassa luodaan. Takavuosien jokeritouhu oli kammoksuttavaa. Kärpätkin tuossa joku aika takaperin oli minun mielestä hukkaamassa arvojaan ja sitä kautta identiteettiään, mutta tilanne on korjattu. Toivon arvojen ja perinteiden tietysti kunnossa pysyvänkin. Ajassa on kuitenkin aina mentävä eteenpäin ja paikalleen ei vaan voi jäädä.
Tykkään myös McTorso sinusta kirjoittajana. Sinussa on tunnetta ja kunnioitat aina kanssakirjoittajaa. Kaikella kunnioituksella nyt minusta kuitenkin tuntuu, että tunteet ovat jo ottamassa sinusta yliotetta ja vähän sumentamassa arvostelukykyäsikin. Tunteiden yliotetta olin näkevinäni 10.11 kirjoittamissasi viesteissä joissa oli jo aika ikävä ja päävalmentajan aikaan saannoksia vähättelevä sävy. En todellakaan ole asettamassa Marjamäkeä jalustalle mihin arvostelun ei tule yltää. Ei, älä niin ymmärrä. Itse olen vaan ainakin toistaiseksi ollut häneen kovin tyytyväinen.
Konkreettisena asiana kovasti kyselet, että miksi ihmeessä Pikulle ei voisi koeajan nimissä antaa reilua mahdollisuutta. Tässä ja nyt tilanteessa minäkin uskon Pikun panokseen siinä määrin, että hän tuskin tulisi mukana ollessaan joukkueen pelillistä tilaa huonontamaan ja riittävästi pelituntumaa saadessaan rohkenisin kuvitella sen jopa parantuvan. Mutta ehkä tässä nyt vaan "tylysti" katsotaan ajassa eteenpäin. Johonkin se raja vaan on aina laitettava. Minusta Kärpät on jo antanut mahdollisuuksia.
Kärjistetysti ilmaistuna Lauri Marjamäkeä ei ole palkattu Kärppiin ainakaan ensisijaisesti vaalimaan seuraperinnettä tai arvoja vaan nostamaan seura uudelleen resurssiensa edellyttämälle tasolle. Tätä työtä tehdessään hän joutuu katsomaan eteenpäin ja tekemään koviakin päätöksiä. Ja hän on pitkälti vastuussa ainakin urheilullisesta tuloksesta.
Enkä ole ollenkaan pahoillani vaikka Piku jossain Raumalla tai missä tahansa uuteen lentoon lähtisi. Kärpissäkin se saa puolestani tapahtua. Tässä kontekstissa annan itselleni oikeuden kannattajana nostaa "pelaajan seuraa suuremmaksi". Mutta pointtini on, että ymmärrän ja hyväksyn Marjamäen vastuuvalmentajana tekemät ratkaisut.