Erittäin hyvä ja asiallinen kirjoitus.
Olen pitkälti samoilla linjoilla noissa esille nostamisssasi pointeissa. Marjamäki on tehnyt lyhyessä ajassa valtavan paljon hyvää Oulun Kärpille, joka nyt tuntuu menettävän arvostustaan tässä Viuhkola-casessa. Marjamäki tuli, näki, voitti ja muutti ummehtuneen ja väsyneen organisaation, palautti uskottavuuden ja nosti omien junioreiden arvostuksen sille tasolle, jolla sen pitääkin olla. Eikös me kaikki juuri tätä toivottu ja haluttu Alasajon, HaapaMikon ja Aravirran aikojen jälkeen?
Kärpät voitti viime kaudella Laten johdolla mestaruuden ja tälläkin kaudella tulemme pelaamaan isoimmasta pytystä. Muutamien kärppäfanien suurin ongelma tuntuu nyt olevan Jari Viuhkolassa, joka ei ole pelannut ehjää kautta pitkiin aikoihin. Viuhkola on ollut joskus dominoiva sentteri SM-liigassa, mutta on vaikea kuvitella, että hän pystyisi olemaan sitä nyt.
Olemme saaneet lukea yhden Kalevan toimittajan nuoleskeleva ja hypettävä kirjoitus Jarin ns. huippukunnosta, josta ei ole mitään todisteita sillä SM-liigatasolla. Olen satavarma, että kärppävalmennus on tarkkaillut Viuhkolaa, keskustellutkin mahdollisesti hänen kanssaan ja pohtinut, että olisiko hänestä vielä apua Kärpillä tämän kauden tavoitteiden saavuttamisessa. Jos nykyvalmennuksen ammattitaitoinen näkemys asiasta on, että Viuhkolan kanssa ei uskalleta/haluta ottaa riskiä, niin sitten asia on niin. Jokainen saa toki olla mitä mieltä tahansa, vapaassa maassa kun eletään, mutta Marjamäen työn ja ammattitaidon aliarvioimista en tässä tilanteessa ymmärrä. En usko hetkeäkään, etteikö Marjamäki ilmoittaisi johtoportaalle Viuhkolan palkkaamista, mikäli Late näkisi Jarin olevan kykenevä auttamaan joukkuetta. Marjamäki on puhunut ja korostanut kärppäarvoja paljon ja on hyvin vaikea kuvitella, että Late jättäisi Viuhkolan palkkamatta tehdäkseen kiusaa jollekin. Marjamäen silmissä ainoa merkittävä asia on Kärppien menestys ja sen eteen tehdään varmasti kaikki mahdollinen.
Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, niin arvostan Jari Viuhkolaa ja hänen saavutuksiaan Kärpissä todella paljon ja #24 paikka on Raksilan hallin katossa sitten joskus tulevaisuudessa. Nyt on kuitenkin parempi, että Jarin peliura jatkuu jossain muualla eikä siinä ole mitään pahaa. Eikä puolikkaan kauden pelaaminen esimerkiksi Lukossa vähennä Viuhkolan Kärppälegendan asemaa pätkääkään.