Hyvä Porvoon Kärppä, olen erimielinen kanssasi lähes koko viimeksi kirjoittamastasi viestistä. Se ei haittaa minua, enkä ole sinua samanmieliseksi kanssani käännyttämässä. Arvostan mielipidettäsi.
Tämä on juuri sitä "saunakerholaisuutta" mistä pitää pyrkiä eroon. Viuhkolan ansiot Kärppien taannoisessa menestysputkessa ovat kiistattomat mutta ei sillä ansaita ikuista paikkaa joukkueessa. Vanhojen starbojenkin täytyy pystyä joka päivä osoittamaan kuuluvansa peliesitystensä puolesta jengiin. Ei Viuhkolaa pidä ottaa mukaan vain sen takia että hän on hyvä jätkä ja pelannut seurassa kauan. Jos hänet sen takia otetaan, se on sitä selänpesuhommaa mistä aiemmin haluttiin eroon.
Viuhkola treenaa kovasti paluu huipulle mielessään. Hän on julkisuudessa kertonut, että Kärpät olisi hänen ykkösvaihtoehtonsa ensikauden joukkueeksi. Uskon Viuhkolan pääsevän kuntoon ja pystyvän vahvistamaan joukkuettamme. En näe häntä uhkana seuramme menestykselle. Näen Viuhkolan palkkaamisen suurena mahdollisuutena niin Kärpille kuin pelaajalle itselleen. Vaikka kuinka yritän, en näe Pikun palkkaamisessa selänpesua, vaan kunniakkaita arvoja.
Kärppäläisyyttä ei uhrata sillä että ymmärretään luopua veteraaneista ajoissa. Sinäkin voit sen tunnustaa jos uskallat että Viuhkola on jo nyt saanut Kärpiltä paljon enemmän kuin peruspelaaja. Hänet on monta kertaa parsittu kuntoon ja tehty soppari puolikuntoisenakin luottaen siihen että Piku sieltä nousee. Ilman Kärppätaustaa mies ei taatusti olisi tällaista kohtelua Oulusta saanut.
Tässäpä meillä on se suurin mielipide-ero. Minä uskon veteraanipelaajien panoksen auttavan Kärppiä eteenpäin niin pelillisesti asiaa tarkasteltaessa kuin kokonaisvaltaisemmassakin tarkastelussa. Mitä tulee Viuhkolan kohteluun Kärppien taholta, niin Piku ei ole mikään peruspelaaja, eikä häntä tule sellaisena kohdeltavan.
Enkä keksi yhtään syytä miksi Marjamäki haluaisi ottaa itselleen mitään "Piku back" -projektia. Hänellä on aivan tarpeeksi tekemistä siinäkin että luotsaa joukkuetta kohti menestystä ja sen lisäksi hänellä on käsissään useita huipputalentteja tyyliin Puljujärvi ja Aho, joihin extrapanostaminen on takuulla huomattavasti mielekkäämpää ja palkitsevampaa kuin kohta 35-vuotiaaseen veteraaniin.
Minusta tällaisen erityisen urheilutarinan puhaltaminen uuteen liekkiin sekä Kärppien ja Viuhkolan erityislaatuisen suhteen menestyksekkään jatkumisen kuvittelisi olevan valmentajalle motivoivaa. En todellakaan usko, että se mitenkään Puljujärveltä, Aholta tai menestyksestä olisi pois.
Minusta sinunkin olisi pikku hiljaa aika alkaa asennoitua siihen että Viuhkolan ura Kärpissä on ohi. Ei hän voi Kärpissä ikuisesti pelata vaikka kuinka toivot sitä. Kaikki loppuu aikanaan, niin myös Viuhkolan Kärppäura. Ei muuta kuin katsetta kohti tulevaisuutta ja uusia, tulevia Kärppälegendoja.
Kiitoksia huolenpidostasi, mutta kyllä minä vielä luotan onnelliseen loppuun Case-Viuhkolassa. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että kaikki loppuu aikanaan, eikä Viuhkola ikuisesti Kärpissä pelaa. Pari sivua haluaisin Viuhkolan tarinassa kuitenkin vielä kääntää. Tulevaisuus näyttää Kärpien kannalta erinomaiselta ja uusia lupauksia pukkaa liukuhihnalta. Siitä en ole varma, voiko tällä hetkellä vallitsevien arvojen puristuksessa syntyä samanlaista Kärppälegendaa kuin Jari Viuhkola on. No, ajat ja arvot muuttuvat, joten toivoa on.