Viestin lähetti CnB
Mietin tässä, että onko jollain joskus tullut ajatuksiin vastaava tilanne ja mikä siihen on mahdollisesti ollut syynä?!?
Omakohtaista kokemusta on kertynyt itsemurhista monella eri tasolla.
Eräs sukulaisemme teki "pitkitetyn itsemurhan" vuosikymmeniä sitten, tosin vasta paljon myöhemmin saimme mummini kautta tietää kuolemansa syyksi itsemurhan. Teko oli pitkälle alkoholisoituneen miehen viimeinen, tämä oli ensimmäinen kokemukseni itsemurhasta.
Myöhemmin, työkaverini - hyvä sellainen - päätti päättää elämänsä eräänä talvi-iltana, niinpä hän hirttäytyi mökillään. Tieto teosta oli meille työyhteisössä yllätys koska mitään viitteitä moisesta ei ollut ilmaantunut aiemmin. Moni asia oli näemmä mennyt vikaan ja lopulta taakka muotoutui liiankin raskaaksi kantaa.
Jokunen muukin kaukaisesti tuntemani ihminen on päätynyt tähän lopulliseen ratkaisuun.
Voinen tässä yhteydessä kertoa myös erään entisen työkaverini kokemuksista. Hän oli/on rekkakuski, eräänä aamuyönä hän oli liikenteessä täysperävaunuyhdistelmällä Jyväskylästä Lappeenrantaan, Jyväskylän ja Mikkelin välillä suorahkolla tieosuudella hänen kuljettamaansa rekkaa päin ajoi nuorimies henkilöautollansa. Teko oli itsemurha, tämä paljastui myöhemmin. Tapaus kosketti tätä rekkamiestä hyvin kovasti vaikka hänellä oli vuosikymmenien kokemus työstään, kesti nimittäin yli puolivuotta ennen kuin hän kykeni jälleen pidemmille linjoille.
Tunnen myös kohtuullisen hyvin useitakin ihmisiä jotka ovat yrittäneet itsemurhaa, toistaiseksi epäonnistuen yrityksissään. Heistä kullakin on omat syynsä tekonsa yritykseen eikä mieleeni tulisi kuunaan ryhtyä arvostelemaan tai syyllistämään heitä tekonsa tähden, tähän tietty vaikuttaa se, että olen itse ollut tilanteessa jossa olen ajatellut itsemurhaa kuin myös yrittänyt sitä.
Olen ollut sairaalahoidossa yritykseni jälkeen, hoito käsitti sisätautipolilla tehostettua tarkkailua ja tämän jälkeen psyk.osastolla jatkunutta hoitoa, myöhemmin hoito on sitten jatkunut psyk.ryhmäterapiana p-osastolla ja lopulta avoterapiana jossa siis nyt olen.
Minut tekoon ajoi hyvin pitkään jatkunut (vuosia) vakava masennus johon liittyi voimakkaita ahdistuskohtauksia ja lopulta voimakasta itsetuhoista käyttäytymistä (rajatilapersoona) mikä lopulta johti itsemurhayritykseen ja ylläkuvailemaani sairaalahoitoon.
vlad.