Mainos

Itsemurha

• 328 060
  • 852

Québec

Jäsen
Oletko yrittänyt selvittää asioita kuntoon heidän kanssaan? Tiedän tasan tarkkaan, miten raastavaa on kantaa syyllisyyttä riidasta hyvän/hyvien kavereiden kanssa. Tosin omalla kohdalla ne tapahtuivat jo pääosin ala-asteaikana, mutta sain puhuttua asiat lopulta halki yhden vanhan todella hyvän kaverin kanssa myöhemmin ja nykyään olemme taas ihan hyvissä viestittelyväleissä. Se merkkasi minulle henkilökohtaisesti todella paljon ja tuntui että valtava kivi vierähti pois sydämeltä.

Haluan sanoa ennenkaikkea sinulle, että älä luovuta, ja että ei tuon tilanteen tarvitse jäädä pysyväksi. Kyllä ne asiat järjestyy, ja harvemmin ne syyt välirikkojen takana kuitenkaan ovat elämää suurempia, etteikö niitä voisi saada ainakin osin korjattua.
Sovintoa on yritetty, mutta sain siitä vaan enemmän paskaa niskaani. Tosin en tiedä että haluaisinko edes olla heidän kanssa muutenkaan tekemisissä. En halua nyt avata sen enempää että miksi. Ehkä joskus.

En luovuta.

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Sovintoa on yritetty, mutta sain siitä vaan enemmän paskaa niskaani. Tosin en tiedä että haluaisinko edes olla heidän kanssa muutenkaan tekemisissä. En halua nyt avata sen enempää että miksi. Ehkä joskus.

En luovuta.
Okei, ikävä tilanne. En muuta osaa sanoa tässä tilanteessa kun en keissiä tiedä sen tarkemmin. Toivotan silti paljon tsemppiä jatkoon, kyllä se elämä kummasti kantaa vaikka ei aina siltä ehkä tunnu. Aikakin voi auttaa.

Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles

En luovuta.
Se on oikein ….jatketaan matkaa eikä luovuteta. Itselläni opiskelu oli melkoista takkuamista aikanaan…ilman nykyistä vaimoani tuskin olisin valmistunut. Nyt työ elämää takana jo reilu 25 vuotta valmistumisen jälkeen.
Stemppiä ja sitkeyttä …kovalla työllä menet vaikka läpi harmaan kiven.

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Haluan pois
Nyt voi tuntua siltä, mutta kello on kolme yöllä ja se on hyvin huono aika tehdä päätöksiä. Kuten aiemmin tuossa kirjoitit niin fiilikset vaihtelee ja nyt olo on tuo. Koittaisitko miettiä on tuossa vaikka 12 tunnin päästä sama olo? Päivänvalossa asiat voi näyttää toisenlaiselta.

Minuutti, tunti jne kerrallaan. Olet selvinnyt aiemminkin ja selviät varmasti tästäkin. Opiskelutko painaa? Vai ihmissuhteet?

Oisko mahdoton ajatus yrittää nukkua?

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Santeri Huovila #61. Philadelphia Flyers
Silloin kun tuli oltua todella syvällä suossa, niin tämä ajatus pyöri päässä joka päivä. Sitä vaan toivo, että ei aamulla heräisi enää, koska olin niin munaton tapaus, ettei sen toteutus olisi onnistunut millään keinolla.

Nykylääkitys on luojan kiitos kohdillaan ja vaikka onkin vaikea masennus ym, niin ei ole enää itsemurha ollut vaihtoehto.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Mä olen huomannut että kaikki reagointi masennukseen ja yleiseen pahaan oloon on lisääntynyt täällä ja lähipiirissä. Vuosia masennuksen ja ahdistuksen kanssa tapelleena, on ollut helvetin vaikea oppia puhumaan omista tunteista ja fiiliksistä. Myös viime kevään ryhmäterapiassa huomasin, että se vertaistuki ja että huomaa muiden tappelevan samojen asioiden kanssa, auttaa myös itseä.

Siksi mä olen nyt luonut discord-palvelimen jonka tarkoitus on juuri tämä. Saa olla nimettömänä, kaikki perseilijät poistetaan välittömästi ja paskaan käytökseen on nollatoleranssi. Aloittelen muutamalla eri aihepiirillä ja niitä lisätään tarvittaessa.

Tervetuloa piiriin!

Saipamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Erittäin vaikea viikko menossa. Läheinen ihminen päätyi lopulliseen ratkaisuun maanantaina. Tuli aivan puskista tieto kuten varmasti monesti nämä tulevat. Päivä kerrallaan tässä yritetään mennä surussa eteenpäin.
Läheinen pistetty multiin. On se olo vaikea edelleen ja varmaan pitkään. On se omakin olo ollut elämän monissa vaiheissa todella vaikea, mutta en silti ole tuota viimeistä ratkaisua miettinyt. Ahdistaa silti hiton paljon. Pitäkää läheisistänne huolta. Ei tämä olo ole kovinkaan helppoa.

Jaatis

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lohi
Läheinen pistetty multiin. On se olo vaikea edelleen ja varmaan pitkään. On se omakin olo ollut elämän monissa vaiheissa todella vaikea, mutta en silti ole tuota viimeistä ratkaisua miettinyt. Ahdistaa silti hiton paljon. Pitäkää läheisistänne huolta. Ei tämä olo ole kovinkaan helppoa.
On kokemusta läheisen itsemurhasta ja siitä jäi tavallaan katkera olo, että toinen riisti elämänsä. Itsemurha on tavallaan hieno sana, koska jättää aina saman läheisille kuin olisi murhattu. Itse olen ollut koko elämäni vailla oikeastaan hyvän olon tunteita ja elämä tuntunut usein turhalta, mutta vaikka mistään ei saa oikein kiinni, niin tämä on se ainoa elämä joka sinulla on, joten miksei katsoisi loppuun asti. Sisäiset tunteet ja ahdistukset ovat vaan pään sisällä ja niillä ei ole mitään merkitystä maailman kannalta, joten elämänsä päättäminen on maailman turhin asia. Jokainen päivä voi muuttaa elämää. Pitää katsoa elämäänsä omalta kantilta, eikä vertailla sitä mihinkään muuhun. Jokaisen elämä on aivan yhtä arvokas, oli se sitten mitä tahansa, ainakin siihen asti kuin loukkaat jonkun toisen elämää. Jotenkin tuntuu tyhmältä sanoa, mutta kannattaisi ottaa oppia niistä huonoistakin päivistä ja osata asennoitua niihin.

Byvajet

Jäsen
Itse olen ollut koko elämäni vailla oikeastaan hyvän olon tunteita ja elämä tuntunut usein turhalta, mutta vaikka mistään ei saa oikein kiinni, niin tämä on se ainoa elämä joka sinulla on, joten miksei katsoisi loppuun asti.
En jaksa syvän sisäistetyn häpeäni ja arvottomuuteni vuoksi. Olen ajautunut elämään elämääni diagnoosieni kanssa tukirahalla, mikä kaapii häpeää esiin entistä enemmän. Häpeä murtaa minua kahdella tasolla. Se mitätöi minut sekä ihmisenä, persoonana, että yhteiskunnan jäsenenä.

Melkein joka päivä koen, ettei minulla ole oikeutta elää. Tunne ei ole pohdintaa, vaan se hyvin konkreettisesti vaatii minua tappamaan itseni. Se kysyy, miksi olisin oikeutettu jäämään eloon, kun en pysty sopeutumaan yhteiskunnan normeihin ja olen muille pelkkä taakka. Se kysyy, mikä arvo minulla on ja mihin kuvittelen sen perustuvan.

Katkera en ole, mutta hyvin väsynyt kyllä. Olen kokonaisvaltaisen valmis lähtemään. Nukkumaan mennessäni toivon joka ikinen kerta, etten enää aamulla heräisi.

Minusta meille väsyneille olisi sekä armollista että rationaalista suoda eutanasia, hallittu ja helppo lähtö. Missään tapauksessa en tarjoa sitä vaihtoehdoksi kaikille syrjäytyneille, vaan ainoastaan meille halukkaille uupuneille. Elämääni on mahtunut kaikenlaista, mutta nyt näen edessäni ainoastaan kuoleman odotuksen, joka on pitkäveteistä ja tympeää hommaa.

Toimintakykyni ei mahdollista eteenpäin pääsemistä, joten ratkaisuvaihtoehdoiksi jäävät luonnollinen kuolema tai aktiivisesti valittu kuolema.

Ihmisen itseisarvo on pelkkää sanahelinää. Ihmisen arvo perustuu suoriutumiseen ja yhteiskunnalliseen asemaan. Kilpailujärjestelmässä on aina voittajansa ja häviäjänsä. Minä hävisin.

Jaatis

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lohi
En jaksa syvän sisäistetyn häpeäni ja arvottomuuteni vuoksi. Olen ajautunut elämään elämääni diagnoosieni kanssa tukirahalla, mikä kaapii häpeää esiin entistä enemmän. Häpeä murtaa minua kahdella tasolla. Se mitätöi minut sekä ihmisenä, persoonana, että yhteiskunnan jäsenenä.

Melkein joka päivä koen, ettei minulla ole oikeutta elää. Tunne ei ole pohdintaa, vaan se hyvin konkreettisesti vaatii minua tappamaan itseni. Se kysyy, miksi olisin oikeutettu jäämään eloon, kun en pysty sopeutumaan yhteiskunnan normeihin ja olen muille pelkkä taakka. Se kysyy, mikä arvo minulla on ja mihin kuvittelen sen perustuvan.

Katkera en ole, mutta hyvin väsynyt kyllä. Olen kokonaisvaltaisen valmis lähtemään. Nukkumaan mennessäni toivon joka ikinen kerta, etten enää aamulla heräisi.

Minusta meille väsyneille olisi sekä armollista että rationaalista suoda eutanasia, hallittu ja helppo lähtö. Missään tapauksessa en tarjoa sitä vaihtoehdoksi kaikille syrjäytyneille, vaan ainoastaan meille halukkaille uupuneille. Elämääni on mahtunut kaikenlaista, mutta nyt näen edessäni ainoastaan kuoleman odotuksen, joka on pitkäveteistä ja tympeää hommaa.

Toimintakykyni ei mahdollista eteenpäin pääsemistä, joten ratkaisuvaihtoehdoiksi jäävät luonnollinen kuolema tai aktiivisesti valittu kuolema.

Ihmisen itseisarvo on pelkkää sanahelinää. Ihmisen arvo perustuu suoriutumiseen ja yhteiskunnalliseen asemaan. Kilpailujärjestelmässä on aina voittajansa ja häviäjänsä. Minä hävisin.
Minulle sinun viestisi oli tärkeä ja se tekee sinusta ihmisen, jolla on merkitystä. Ei elämä ole arpa, jossa saa yllättäen voittoja tai jää saamatta, se on on sinun vaellus tässä maailmassa. Nämä mitä sanot, oikeudet eloon ja muut paskat, näillä ei ole mitään merkitystä. Kaikki lähtee sisältäsi, jos olo on tuollainen mitä sanooit, niin voisi kannattaa jutella vaikka terapeutille, vaikka tuntuisi turhalta. Tunnen ja tiedän turhuutesi ja uskon sinun olevan itseäni nuorempi, ihan kirjoituksestasi päätellen. Itse en ole tuntenut mitään odotuksiin tai vastaaviin asioihin liittyvää ahdistusta, mutta ainoastaan yleistä haluttomuutta elää, mutta kuten aiemmin mainitsin, niin olisi hyvä tunnistaa ne huonot päivät itse, se auttaa jo paljon. Mutta se pitää muistaa, pienikin valo on kirkas, jos sen näkee oikeasta kulmasta.

Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ihmisen itseisarvo on pelkkää sanahelinää. Ihmisen arvo perustuu suoriutumiseen ja yhteiskunnalliseen asemaan.
Ei perustu. Se on lopulta ihan yhdentekevää miten monta tutkintoa tai mitalia kaapista löytyy, ei se tee kenestäkään onnellisempaa tai parempaa ihmistä. Se taas on esimerkiksi tärkeää miten kohtelee muita ihmisiä ja läheisiään.

Itse olin nuorempana töissä oikeasti todella vaikeavammaisten ihmisten parissa, joiden hoito on yhteiskunnalle todella, todella kallista. Silti en pysty sanomaan, etteikö heidän elämänsä olisi ollut arvokasta.

Jos me haluttaisiin yhteiskunta, jossa on pelkästään parasta geenilaatua ja kovia suorittajia, niin sehän on natsi-Saksa ja sehän kokeilu meni ihmiskunnalta ihan helvetin hyvin putkeen se.

Se että oma tilanne näyttää toivottomalta ei tarkoita sitä, että vaihtoehtoja ei olisi.

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Työnnetään tähän ketjuun pikkaisen päivitystä siitä missä mennään
No kuukausi sitten tuli lähtö töistä. Tuli varastettua työnantajan omaisuutta ja siitä jäätiin kiinni.
Myönsin suoraan rikoksen ja hyväksyin että minun ura päättyisi.
Helvetti miten tyhmä ihminen voi olla.
Sinne meni aivan uskomattoman hyvä työpaikka ja ystävät sieltä. Vain sen takia että sain ruokittua sairauttani.
Pari viikkoa asia otti raskaammin päähän. Onneksi puoliso tuki alusta asti eikä tuominnut ihan kokonaan. Vaikka kyllä muistutti miten tyhmästi tein.
No nyt onneksi saan työnpaikalta vielä 6kk täyttä liksaa ilman työvelvoitetta.
Maanantaina päätin laittaa CV:n kuntoon ja hakemuksia taivaalle.
Tänään kun olin tyttären kanssa laskee mäkeä niin puhelin soi. Ihan tuntematon numero mutta päätin kumminkin vastata.
No hemmetti sieltä oltiin erittäin kiinnostuneita palkkaamaan minut. Maanantaina olisi vielä Teams haastattelu mutta sellainen kuva jäi että kyllä tuo paikka olisi minun jos kiinnostusta vain löytyy.
Palkka olisi pikkuisen heikompi kuin edellisessä paikassa. Työ olisi aivan uutta minulle. Hyvä käsitys kyllä siitä miten homma tuolla toimii.
Pitää nyt viikonloppuna tutustua tuon firman historiaan ja tuotteisiin enemmän. On sitten maanantaina kaikki mahdolliset faktat kunnossa kun alkaa haastattelu

Zohan

Jäsen
Hienoa kuulla @Gostisbehere . Tsemppiä työhaastatteluun ja vaikka kävisi niin, että tällä kertaa ei tärppäisi niin kyllä sinulle varmasti vielä jotain löytyy. Elämä voittaa aina lopulta, kuten tässäkin tapauksessa.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
No kuukausi sitten tuli lähtö töistä. Tuli varastettua työnantajan omaisuutta ja siitä jäätiin kiinni.
Sinne meni aivan uskomattoman hyvä työpaikka ja ystävät sieltä. Vain sen takia että sain ruokittua sairauttani.
Pari viikkoa asia otti raskaammin päähän. Onneksi puoliso tuki alusta asti eikä tuominnut ihan kokonaan. Vaikka kyllä muistutti miten tyhmästi tein.
Tänään kun olin tyttären kanssa laskee mäkeä niin puhelin soi. Ihan tuntematon numero mutta päätin kumminkin vastata.
No hemmetti sieltä oltiin erittäin kiinnostuneita palkkaamaan minut. Maanantaina olisi vielä Teams haastattelu mutta sellainen kuva jäi että kyllä tuo paikka olisi minun jos kiinnostusta vain löytyy.
Palkka olisi pikkuisen heikompi kuin edellisessä paikassa. Työ olisi aivan uutta minulle. Hyvä käsitys kyllä siitä miten homma tuolla toimii.
Pitää nyt viikonloppuna tutustua tuon firman historiaan ja tuotteisiin enemmän. On sitten maanantaina kaikki mahdolliset faktat kunnossa kun alkaa haastattelu
Jesss!!

Québec

Jäsen
Olen huono onnittelemaan, mutta nyt tuntui että mun täytyy. Paljon tsemppiä haastatteluun ja onnea tulevaan. Näin vaan ne asiat taas kääntyy paremmaksi.

Vain sen takia että sain ruokittua sairauttani.
Kiinnittäisin tähän asiaan nyt kaikki voimavarat, koska ennen kuin tämä asia on edes jossain määrin hallinnassa, kaikki muu on turhaa.

Oletan kyseessä siis olevan peliriippuvuus, joka on riippuvuussairauksista valitettavasti se vaikein ja ongelmallisin, koska se on harmittavan helppo peittää.

Suosittelen psykologilla käyntiä, siellä avointa puhetta ja heidän kauttaan esim. Kelan tukemaan terapiaan.

Toki en tiedä mitä kaikkea olet tähän mennessä yrittänyt sairautesi hillitsemiseksi, mutta keinoja on monia ja apua on saatavilla.

MUTTA... Kaikki lähtee itsestä. Jos et oikeasti ole sitoutunut 110% hoitoihin ja pelien lopettamiseen sekä elämän muutokseen, noista ei ole mitään hyötyä.

Voidaan jatkaa yv:llä jos haluat jutella mistä vaan. Mieluusti autan.

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
No niin tänään oli sitten työhaastattelu.
Se meni omasta mielestä todella hyvin. Tultiin hyvin juttuun kaikesta. Lopuksi kysyi että olisiko jotain suosittelijaa? Hän tykkää kun löytyy niitä. Kaivoin vanhan esimiehen numeron tiskiin.
Hetki sitten vanha esimies soitti mulle. Sanoi että tämä uusi työnantaja on kyllä erittäin vakuuttunut minun kyvyistä ja tulee huomenna tarjoamaan minulle uusia hommia.
Sanoin vain että olen erittäin kiitollinen tästä tuesta minkä sain

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joskus se aurinko paistaa myös risukasaan.
Sieltä tulikin puhelua heti aamulla ja tarjottiin työtä mitä lähdin hakemaan. Aloitus heti vuoden vaihduttua.
Kyllä putosi iso kivi harteilta. Ei tarvinnut kovin pitkään ihmetellä että mistä niitä haasteita löytää.
Kiitoksia kaikille tuesta ja kannustuksesta

Ketjunootti:
Muista, että apua mielenterveyden ongelmiin on tarjolla. Jos sinun tai läheisesi tilanne on kiireellinen, soita suoraan yleiseen hälytysnumeroon 112. Apua saa myös mm. Mieli ry:n ympäri vuorokauden päivystävästä puhelinnumerosta 09 2525 0111. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja täysin luottamuksellisesti.

Katso tarkemmat tiedot Mieli ry:n palveluista näistä linkeistä:
Kriisipuhelin (24h) MIELI Kriisipuhelin 09 2525 0111
Chat-palvelu Chattaa tai kirjoita
Kriisikeskusten yhteystiedot: Keskusteluapua kriisivastaanotoilla
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy