Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Itärajan sulkeminen Ukrainan sodan myötä

  • 522 505
  • 5 209

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Hesarin vain tilaajille näkyvän artikkelin mukaan käänytyslaista on tehty kanteluja Euroopan komissiolle. Lainattu osa jutusta: "Ainakin neljän kantelun taustalta löytyy suomalaistutkija: kantelun ovat HS:n tietojen mukaan tehneet kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi, Helsingin yliopiston transnationaalisen eurooppaoikeuden professori Päivi Leino-Sandberg, Britannian tiedeakatemian oikeustieteen tutkimusprofessori Martin Scheinin sekä Helsingin yliopiston oikeustieteen tutkijatohtori Milka Sormunen".

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hesarin vain tilaajille näkyvän artikkelin mukaan käänytyslaista on tehty kanteluja Euroopan komissiolle. Lainattu osa jutusta: "Ainakin neljän kantelun taustalta löytyy suomalaistutkija: kantelun ovat HS:n tietojen mukaan tehneet kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi, Helsingin yliopiston transnationaalisen eurooppaoikeuden professori Päivi Leino-Sandberg, Britannian tiedeakatemian oikeustieteen tutkimusprofessori Martin Scheinin sekä Helsingin yliopiston oikeustieteen tutkijatohtori Milka Sormunen".

Olipas yllättäviä nimiä joskin määrä jäi odottamaani pienemmäksi. Mutta kantelut ovat hyvästä.

Nyt saadaan komissiolta vastaus, joka tosin olisi tullut muutenkin. Komissio muistaakseni ilmoitti jo aiemmin, että rajalaki arvioidaan komissiossa. Toivottavasti tämä vielä nopeuttaa prosessia.

Mielenkiintoinen käsittely tulee. Rajalaki on usean asiantuntijan toimesta ja myös lainvalmistelussa todettu olevan tavalla tai toisella EU-oikeuden vastainen ja rikkovan unionin oikeuden etusijaperiaatetta. Suomen (presidentti, hallitus, eduskunta 5/6) kanta on ollut suoraan sanoen se, että vähät siitä, Suomen turvallisuus on meille ensisijainen asia.

Kuten pitääkin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hesarin vain tilaajille näkyvän artikkelin mukaan käänytyslaista on tehty kanteluja Euroopan komissiolle. Lainattu osa jutusta: "Ainakin neljän kantelun taustalta löytyy suomalaistutkija: kantelun ovat HS:n tietojen mukaan tehneet kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi, Helsingin yliopiston transnationaalisen eurooppaoikeuden professori Päivi Leino-Sandberg, Britannian tiedeakatemian oikeustieteen tutkimusprofessori Martin Scheinin sekä Helsingin yliopiston oikeustieteen tutkijatohtori Milka Sormunen".

Suuret kansalaisjoukot ovat siis pöyristyneet ja älähtäneet käännytyslain takia.
Jäämme odottamaan järisyttäviä seurauksia
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Scheininin kaltaiset vasemmistoliberaalit ovat täysin eri linjoilla kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen suomalaistuomari Pauliine Koskelo. Palautetaan mieliin mitä Koskelo sanoi Oikeusvaltio | EIT:n suomalaistuomari Koskelo: Eikö Venäjän kautta Suomeen tulevilla ole mitään omaa vastuuta?

"Suomen tilanteessa keskeistä on, että välineellistetyn maahantulon taustalla on valtiollinen toimija, joka järjestää tai edesauttaa ihmisten liikkumista rajalle tai sen yli. Tällaiseen tilanteeseen Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei ole suoraan ottanut kantaa.

Tällöin valtiollinen toimija kontrolloi Koskelon mukaan sekä sitä, ketkä rajalle pyrkivät, että sitä, mikä riski heihin kohdistuu, jos rajanylitys torjutaan.

Tosiasiallinen määräysvalta siirtyy vieraalle, vihamieliselle valtiolle. Mitä silloin jää jäljelle kansainvälisen oikeuden periaatteesta, jonka mukaan valtiolle kuuluu kontrolli maahan pääsystä?”


Viisaita sanoja.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tosiaan olisi niin hienoa, jos joku saisi Scheinin motiivit tuotua julki. Onko oikeasti ihmisoikeuksista kyse vai Venäjän etujen ajamisesta? Miksi ei noiden muidenkin motiivit samalla selvityksellä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Oikeusoppineet kuitenkin arvioivat, että lakia ei pitäisi voida säätää edes poikkeuslakina, koska se rikkoo kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia."

Toisin sanoen, Venäjälle pitää jättää mahdollisuus rikkoa esteettä kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia, siirtelemällä kolmansien maiden kansalaisia milloin millekin rajalle, milloin milläkin tekosyyllä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielenkiintoinen käsittely tulee. Rajalaki on usean asiantuntijan toimesta ja myös lainvalmistelussa todettu olevan tavalla tai toisella EU-oikeuden vastainen ja rikkovan unionin oikeuden etusijaperiaatetta. Suomen (presidentti, hallitus, eduskunta 5/6) kanta on ollut suoraan sanoen se, että vähät siitä, Suomen turvallisuus on meille ensisijainen asia.

Kuten pitääkin.
En nyt suhtautuisi tähän karuun pakkotilanteeseen kauhean vähätellen. On erittäin raskasta meille luopua edes tilapäisesti oikeusvaltioperinteestämme, joka on monessa epätoivoisessa tilanteessa ollut tämän maan pelastus, ja sen perusta. Viimeksi kun selkeästi rikoimme sitä taisi olla sotasyyllisyysprosessi ja senkin pyrimme niin täysin minimoimaan ja nollaamaan kuin vain mahdollista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En nyt suhtautuisi tähän karuun pakkotilanteeseen kauhean vähätellen.

En minäkään suhtautuisi. Se että tiivistin ylivoimaisen enemmistön kannan kahteen sanaan, ei ole vähättelyä. Muistelin Stubbin sanomisia ja hän totesi vapaasti lainaten, että onhan tuossa perusteita olla hyväksymättä lakia, mutta mentäsiinkö tällä kertaa turvallisuus edellä.

Sanotaan näin, että olin hyvin tyyni vrt tähän porukkaan, joka masinoi valheilla oikeusvaltion vaarantumisesta ja Suomen olevan Unkarin sekä Puolan tiellä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Muistelin Stubbin sanomisia ja hän totesi vapaasti lainaten, että onhan tuossa perusteita olla hyväksymättä lakia, mutta mentäsiinkö tällä kertaa turvallisuus edellä.

Sanotaan näin, että olin hyvin tyyni vrt tähän porukkaan, joka masinoi valheilla oikeusvaltion vaarantumisesta ja Suomen olevan Unkarin sekä Puolan tiellä.
Mikä tahansa suvereeni tasavalta menee turvallisuus edellä - paitsi ehkä Suomi syksyllä 2015. Mutta enpä vaan suhtautuisi yhtään kevyesti tähän asiaan, se on vaarallinen ennakkotapaus. Etenkin jos siihen suhtaudutaan kevyesti. Ehkä kysymyksessä ei ole mikään slippery slope kuten jossain Puolassa ja Unkarissa, mutta se liittyy pitkälti juurikin kaikkeen siihen vastarintaan, vastahakoisuuteen ja kritiikkiin jonka tämä (omastakin mielestäni välttämätön) askel on saanut osakseen. Tämä ei ole mikään leikin asia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mikä tahansa suvereeni tasavalta menee turvallisuus edellä - paitsi ehkä Suomi syksyllä 2015. Mutta enpä vaan suhtautuisi yhtään kevyesti tähän asiaan, se on vaarallinen ennakkotapaus. Etenkin jos siihen suhtaudutaan kevyesti.

Niin, kuka nyt suhtautuu kevyesti kun et sinä suhtaudu enkä minä?

Siitä riippumatta, on erinomaista, että Scheinin ja kumppanit tekivät kantelun. EU komissio ottaa kantaa ja se kanta on jatkossa ei mikään vaarallinen ennakkotapaus vaan ihan oikea ennakkotapaus EU:n sopimuksiin, säädöksiin ja muuhun liittyen. Sellainen tarvitaan. Sen jälkeen Venäjän rajanaapurit tietävät, mitä voidaan tehdä ja miten mahdollisesti lakeja tulee säätää tai muuttaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suuret kansalaisjoukot ovat siis pöyristyneet ja älähtäneet käännytyslain takia.
Jäämme odottamaan järisyttäviä seurauksia
Vaikka osalle oppositoista asia oli todella vaikea ja pari päivää somessa näkyi vasemmalta laidalta näitä "Suomi ei ole enää oikeusvaltio."-kommentteja, aika pieni jälkipolemiikki on kuitenkin ollut. Ei isoja mielenosoituksia, ei oikeastaan mitään.

Vihreillä olisi ollut mielestäni hyvä tsäänssi tukea hallitusta ja äänestää suuren osan demareista tapaan lain puolesta, tai ottaa kenties vielä isompi rooli. Erinomainen tilaisuus profiloitua mielikuvissa porvarillisemmaksi puolueeksi hukattiin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
se kanta on jatkossa ei mikään vaarallinen ennakkotapaus vaan ihan oikea ennakkotapaus EU:n sopimuksiin, säädöksiin ja muuhun liittyen.
Tarkoitin siis ennakkotapauksella sitä, että Suomen tasavalta säätää lain, jonka se tietää melkoisen varmasti perustuslain vastaiseksi. Edellisen kerran tämä tosiaan kai selkeästi tapahtui sotasyyllisyysprosessin yhteydessä (kai Kekkosen poikkeuslakivalinta noin muodollisesti meni lain puitteissa). En yhtään epäile sitä, etteikö EU suhtautuisi lain noudattamiseen vähintään jonkin verran kevyemmin ja joustavammin kuin mitä tämä maa on tavannut tehdä. Todennäköisesti selvästikin kevyemmin ja joustavammin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarkoitin siis ennakkotapauksella sitä, että Suomen tasavalta säätää lain, jonka se tietää melkoisen varmasti perustuslain vastaiseksi. Edellisen kerran tämä tosiaan kai selkeästi tapahtui sotasyyllisyysprosessin yhteydessä (kai Kekkosen poikkeuslakivalinta noin muodollisesti meni lain puitteissa). En yhtään epäile sitä, etteikö EU suhtautuisi lain noudattamiseen vähintään jonkin verran kevyemmin ja joustavammin kuin mitä tämä maa on tavannut tehdä. Todennäköisesti selvästikin kevyemmin ja joustavammin.
Eikös rajalaki äänestetty 5/6 enemmistöllä kiireellisenä juuri siksi, että tuo ehdotus koskee perustuslakia. Eli eihän rajalaki silloin voi olla perustuslain vastainen, kun se on säädetty perustuslain säätämisjärjestyksellä 5/6 enemmistöllä. Käytännössä siiis perustuslain tulkintaa muutettiin. Tavalliset laithan säädetään yksinkertaisella enemmistöllä.

EU-oikeuden ja kansainvälisten sopimusten vastainen se voi toki olla.

Tämä nyt on pilkunnussintaa, mutta menkööt.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
EU-oikeuden ja kansainvälisten sopimusten vastainen se voi toki olla.

Tämä nyt on pilkunnussintaa, mutta menkööt.
No siis onhan tuo aika intiimiä kanssakäymistä. Olemme siis omalla lainsäädännöllämme sitoutuneet noihin menettelytapoihin. Nyt olemme (toki käytännössä pakkotilanteessa) säätäneet lain, joka on ilmeisessä ristiriidassa muun lainsäädäntömme ja siis myös perustuslain kanssa. Tämä on tavannut Suomessa olla giganttinen asia ja sen on hyvä sellaisena pysyäkin vaikka maailma onkin peräti kosolti täynnä maita ja organisaatioita, joissa tälläiset asiat eivät niin vakavia ole.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tarkoitin siis ennakkotapauksella sitä, että Suomen tasavalta säätää lain, jonka se tietää melkoisen varmasti perustuslain vastaiseksi. Edellisen kerran tämä tosiaan kai selkeästi tapahtui sotasyyllisyysprosessin yhteydessä (kai Kekkosen poikkeuslakivalinta noin muodollisesti meni lain puitteissa). En yhtään epäile sitä, etteikö EU suhtautuisi lain noudattamiseen vähintään jonkin verran kevyemmin ja joustavammin kuin mitä tämä maa on tavannut tehdä. Todennäköisesti selvästikin kevyemmin ja joustavammin.

Perustuslain tulkinnan osalta perustuslakivaliokunta on ratkaisevassa roolissa. Siellä ei nähty, että laki on perustuslain vastainen. Vasemmistoliittoa lähellä oleva Euroopan unionin tuomioistuimen entinen tuomari, oikeustieteen tohtori Allan Rosas totesi:

”Kun tarkastellaan rajavartiolain 16. pykälää kokonaisuudessaan, siinä on mielestäni yritetty aika hyvin saada aikaan tasapainoa eri perus- ja ihmisoikeusvelvoitteiden välillä. Minä en ainakaan pystyisi sanomaan, että pykälä olisi kansainvälisten ihmisoikeussopimusten vastainen."

Yllä oleva liittyi tosin rajasulkuun, huomasin juuri nyt.

Kyse on todellisessa kriisitilanteessa eli Venäjän isossa vyörytyksessä tai sen uhkaamana välikaisesti käyttöön oleva laki. Se on vain yksi työkalu torjuttaessa Venäjän valitsemaa ja päättämää välineellistettyä maahanmuuttoa, jossa ihmisistä on tehty hybridivaikutusaseita.

Kuka päättää sen, että perustuslakivaliokunta ei tulkitset perustuslakia oikein? Minusta sellaista tahoa ei ole ja siksi näkemys, jossa laki on melkoisen varmasti perustuslain vastainen - vaikka perustuslakivaliokunta ei sellaista näe - on aika mielenkiintoinen noin oikeusvaltion ja demokratian kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No siis onhan tuo aika intiimiä kanssakäymistä. Olemme siis omalla lainsäädännöllämme sitoutuneet noihin menettelytapoihin. Nyt olemme (toki käytännössä pakkotilanteessa) säätäneet lain, joka on ilmeisessä ristiriidassa muun lainsäädäntömme ja siten myös perustuslain kanssa. Tämä on tavannut Suomessa olla giganttinen asia ja sen on hyvä sellaisena pysyäkin vaikka maailma onkin peräti kosolti täynnä maita ja organisaatioita, joissa tälläiset asiat eivät niin vakavia ole.
Suomessa eduskunta säätää poikkeuslain perustuslainsäätämisjärjestyksessä. Poikkeuslaille on tyypillistä, että se syrjäyttää perustuslain säännöksiä, mutta ei julista itseään perustuslaiksi.
Muistaakseni poikkeuslakeja säädettiin kyllä esimerkiksi koronan vuoksi 2020 ja tainnut 2000-luvulla olla muitakin, eli ei tässä nyt Kekkosen tarvitse palata.

Eli ihan Suomen lakien mukaan tässä on menty.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Muistaakseni poikkeuslakeja säädettiin kyllä esimerkiksi koronan vuoksi 2020 ja tainnut 2000-luvulla olla muitakin, eli ei tässä nyt Kekkosen tarvitse palata.
Erotuksena siis se, ettei poikkeuslaki sinänsä ole mitenkään perustuslain vastainen vaan että juuri tuo poikkeuslaki Kekkosen valitsemiseksi ilman vaaleja täydessä rauhantilassa oli kyllä aika tavalla räikeästi perustuslain hengen vastainen. Jos meillä olisi ollut joku ideaalinen perustuslakituomioistuin niin olisi ehkä torpannut tuon absurdin episodin. Toki, jos Kreml ei ole raastuvanoikeus niin eipä sitä Helsinkikään ole ääritilanteissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erotuksena siis se, ettei poikkeuslaki sinänsä ole mitenkään perustuslain vastainen vaan että juuri tuo poikkeuslaki Kekkosen valitsemiseksi ilman vaaleja täydessä rauhantilassa oli kyllä aika tavalla räikeästi perustuslain hengen vastainen. Jos meillä olisi ollut joku ideaalinen perustuslakituomioistuin niin olisi ehkä torpannut tuon absurdin episodin. Toki, jos Kreml ei ole raastuvanoikeus niin eipä sitä Helsinkikään ole ääritilanteissa.
Kekkosesta toki luonnollisesti samaa mieltä, mutta sitten jos rajalakia vertaa ”perustuslain hengen” osalta Kekkosen uudelleenvalintaan, niin silloin kyse on mielipiteestä, eikä faktuaalisesti perustuslain vastaisuudesta. Enkä sano, etteikö tuo mielipide voisi olla oikein.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Perustuslain tulkinnan osalta perustuslakivaliokunta on ratkaisevassa roolissa. Siellä ei nähty, että laki on perustuslain vastainen.
Tässäpä näemme tämän meidän ainutlaatuisen instituutiomme heikkouden - viime kädessä perustuslakivaliokunta on poliittinen, sen jäsenet ovat kansanedustajia, poliittisten puolueiden suoria edustajia. Sillä on jotain arvovaltaa silloin (ja menneisyyden perintönä), kun se on merkittävästi yksimielinen. Nyt sen saattaa hyvinkin pelastaa EU:n suomalaista perinnettä huomattavasti joustavampi kanta laillisuusperiaatteeseen, mikä ei ole ihan ideaalinen tilanne.

Kaipa sitten olen huomattavan vanhakantainen, käytännössä konservatiivinen, siis tämän Suomen tasavallan suhteen. Vaikka itse asiassa sinänsä huomattavankin suomettarelainen ja kyllähän se siellä pohjalla edelleen toki on, mistä syystä kannatinkin tuon lain säätämistä: tasavallan itsepuolustus menee yli kaiken laillisuuspurismin. Mutta suomettarelaisuus ilman perustuslaillisuutta voi päätyä hyvinkin vaarallisille vesille, kuten päätyi mm. Kekkosen aikana.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kekkosesta toki luonnollisesti samaa mieltä, mutta sitten jos rajalakia vertaa ”perustuslain hengen” osalta Kekkosen uudelleenvalintaan, niin silloin kyse on mielipiteestä, eikä faktuaalisesti perustuslain vastaisuudesta. Enkä sano, etteikö tuo mielipide voisi olla oikein.
Hmm, jos laki on niin kuin se tulkitaan niin sitten olet varmaan oikeassa. Mutta luulisinpa, että jos K.J. Ståhlberg noin postuumisti saisi sanoa mielipiteensä niin olisi eri mieltä...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässäpä näemme tämän meidän ainutlaatuisen instituutiomme heikkouden - viime kädessä perustuslakivaliokunta on poliittinen, sen jäsenet ovat kansanedustajia, poliittisten puolueiden suoria edustajia.

No, silti se on PeV. Minusta tulkintaoikeus kuuluu sinne, minne se on lain mukaan osoitettu.

Nyt eniten sorääniä on kuulunut laitavasemmalta, vihreistä sekä Tuorilta ja Scheininiltä. Kenties ovat oikeassa ainakin osin, mutta näkisin Venäjän brutaalin hyökkäyksen ja sen vaatiman turvallisuusvastauksen Suomessa koettelevan jatkossakin myös Suomea.

Ehkä sen takia perustuslakituomioistuin voisi tulevaisuudessa toimia paremmin,
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta on hyvä että tämä asia käydään läpi EU-tasolla niin saadaan selvyyttä miten käännytyslaki suhteutuu kv. velvoitteisiimme. Jos valiokunnan kuulemista asiantuntijoista ylivoimaisesti suurin osa piti tätä lakia ongelmallisena niin en pitäisi tätä vain vihervasemmiston kantana.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tämä valittaminen on siksikin erikoista, että ns. asiantuntijoiden luulisi tietävän, EUn maahanmuuttopaktin tulevan voimaan 2026, jonka jälkeen mennään EU säädöksiin. Tässä valituksesta ei aiheudu mitään muuta kuin turhia kuluja.

Lisäksi ihmettelen aina miten juristit ovat aina ja koko ajan niin pihalla sääntelyn funktiosta. Säädökset ovat demokratian työkalu tietyn tavoitteen saavuttamiseksi. Nyt tavoitteena on suojella Suomen suvereniteettia ja alueellista koskemattomuutta. Valtiosääntöasiantuntijoiden ym. juristien tehtävä on ennen kaikkea auttaa taivuttamaan säädökset eduskunnan tahdon mukaisiksi. Näkisin, että nämä valittaneet eivät ymmärrä omaa rooliaan edes vähän alusta. Hyvää on se, että menettivät kyllä asiantuntija statuksensa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä ymmärtäisin jos hallitus olisi yksinkertaisella enemmistöllä säätänyt lain, joka olisi perustuslain vastainen. Se olisi väärin. Poikkeuslakina perustuslain säätämisjärjestyksellä 5/6 enemmistöllä säädetty poikkeuslaki on demokraattinen teko.

Kerran olen erään perustuslakiasiantuntijan kanssa jutellut face-to-face ja siitä kyllä huomasi, että henkilö katsoi maailmaa vain omasta vinkkelistään. Eikä kyse ollut Scheinista. Tottakai fiksusta tyypistä oli kyse ei siinä mitään.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näkisin, että nämä valittaneet eivät ymmärrä omaa rooliaan edes vähän alusta.

Nämä ovat henkilöitä joiden koko ammatillinen identiteetti nojaa heidän omaan tulkintaansa asioista. Demokratia yms. ovat täysin epärelevantteja asioita kyseisten henkilöiden tekemisten ja näkemysten osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös