Toivottavasti laki saadaan. Silloin EU-oikeus tulee aikanaan ottamaan kantaa siihen, onko vihamielisen maan turvallisuuspalvelun toimet EU:n jäsenvaltion sisäisen turvallisuuden horjuttamisessa sellaisia, että ne mahdollistavat käännytykset tarkkaan erikseen määritellyissä tilanteissa. Mitään käytäntöä tästä ei vielä ole.
Tuskin olen mitään lakiesitystä koskaan pohtinut niin hartaasti, kuin tätä.
Pointti on siinä, että tässä on vastakkain kaksi aivan fundamentaalisen tärkeää kokonaisuutta, joita ilman ei ole sitä toista. Välitön kansallinen turvallisuus sekä perustuslaillisuus. Ilman tarkkaa demokraattista perustuslaillisuutta ei ole kansallista turvallisuutta eikä ilman kansallista turvallisuutta ole demokraattista perustuslaillisuutta.
Siksi minun on ollut äärimmäisen vaikeaa muodostaa kantaa tähän lakiin. On tuntunut siltä, että päättäminen toisen fundamentaalisen kokonaisuuden nimissä asettaisi sen toisen vaaraan.
Tämä kohta, jonka lainasin
@Cobol kirjoituksesta, on oikeastaan peruste sille, miksi olen kallistunut sen kannalle, että laki pitäisi hyväksyä tällaisenaan. Kyseessä on ennakkotapaus - tämmöistä tilannetta ei ole ennen tapahtunut. Mikäli laki hyväksytään, on mahdollista, että jossakin vaiheessa - todennäköisesti akuutin tilanteen ollessa jo ohi - EU-tuomioistuin ottaa asiaan kantaa joko siunaten menettelyn lailliseksi tai antamalla Suomelle moitteet EU-lain vastaisesta toiminnasta. Sitten toimitaan päätöksen mukaan. Lainsäädäntö toimii myös ennakkotapausten kautta. Kävi kummin päin tahansa, pidän varmana, että menettely saa vahvasti ymmärrystä myös laajemmin EU:lta ja muilta jäsenmailta. Lisäksi lain kannalle asettumista puoltaa se, ettei Suomi tässä ole sooloilemassa. Suomi on tuonut esiin tilanteen EU:ssa useasti ja EU:n johto on tutustunut asiaan nähdäkseni tarkasti sekä ymmärtää sen.
Vaikka tämä ei ole laillisuuden kannalta yksiselitteinen asia, ei näe tässä merkittävää riskiä, että olisimme luiskahtamassa mihinkään mieron tielle. Suomi tietysti on vahva oikeusvaltio jatkossakin, joskin sitä pitää myös jatkossakin yhtä tarkasti ja tinkimättömästi puolustaa. Laillisuus ei ole automaatio.
Mikäli taas lakia ei hyväksytä, selviämme kyllä siitäkin. Mikäli tilanne rajalla kärjistyy, me varmasti pystymme sen hallitsemaan niinkuin olemme pystyneet tähänkin saakka. Suomen oikeusvaltio on vahva ja varautuminen korkeatasoista ja virkakoneisto kaikesta kritiikistä huolimatta hyvin tehokas. Emme myöskään ole yksin, vaan meitä tukee vahvat liittolaiset. Nämä asiat todellakin hillitsevät Kremlin perseilyä ja jos siitä huolimatta päättävät sille tielle lähteä, niin he ovat siinä kisassa lopulta häviäjä.
Keskustelu asiasta on ollut harvinaisen vastenmielistä. Se on jäänyt liian monilta (tarkoituksettomasti tai tahallaan) ymmärtämättä, että tämän asian tarkastelu ja perusteleminen pääsääntöisesti laillisuusaspektien kautta on aivan yhtä lailla kotimaan puolustamista, kuin asian tarkastelu ja perustelu pääsääntöisesti turvallisuusaspektien kautta. Ne kulkevat käsi kädessä ja paras tulos saavutetaan, kun asioita puntaroidaan kylmäpäisesti ja ilman leimakirveitä.