Itärajan sulkeminen Ukrainan sodan myötä

  • 423 586
  • 4 446

Baldrick

Jäsen
Mutta kun juuri se on rajalain lähtökohta. Kuten todettua jo aiemmin, jos hallitus ajattelee niin, että joka tapauksessa tiukan paikan tullen taivutaan, silloin tämä koko lain säätäminen on pelkkää näytelmää.
Ymmärsin kyllä joissain kohti, että puhut nimenomaan hallituksen esityksestä, mutta ilmeisesti myös itse kannatat ihmisten jättämistä jäätymään?

Turvapaikkajärjestelmästä ja koko pakolaisjärjestelmän uudistamisesta olen samaa mieltä.

Oma vahva uskomukseni on, että Suomi ei jätä lopulta joka tapauksessa ihmisiä limboon kuolemaan, jos sellainen tilanne tulee vastaan, enkä itse haluaisikaan. Tavallaan Suomi sen siinä tapauksessa päättää, että selviääkö ne ihmiset hengissä, koska idässä ihmishenki on arvoton.

Tai jos Suomi jättää ihmiset paleltumia, ja tieto ensimmäisistä rajalle paleltuneista tulee julki, niin se repii Suomea sisäisesti varmasti enemmän kuin joku 50k turvapaikanhakijan käsittely, jota jo vajaa 10 vuotta sitten harjoiteltiinkin, ja nyt ukrainalaisiakin on samaa kokoluokkaa tullut.

Olisiko kuitenkin kokonaisvaltaisesti parempi vain luoda jouheva järjestelmä tulijoita varten ja varasuunnitelma, ja antaa joku ukaasi (esim. Tehtaankadun Ahvenanmaan sulku) jos väkeä tulee. Toki tällä ei tulijoihin ole ennaltaehkäisevää vaikutusta, mutta eipä sieltä ketään tule jos Kreml ei anna. Pysähtyisi ongelma suoraan syntylähteellä.
 

Flonaldo

Jäsen
Ymmärsin kyllä joissain kohti, että puhut nimenomaan hallituksen esityksestä, mutta ilmeisesti myös itse kannatat ihmisten jättämistä jäätymään?
Tuollaisella linjalla sitten ajattelit jatkaa keskustelua ja oletat, että en ajattele sinun olevan ... ?

Rajoituspäätös olisi mahdollista tehdä, jos 1) on tieto tai perusteltu epäily siitä, että vieras valtio pyrkii vaikuttamaan Suomeen maahantulijoita hyväksikäyttämällä; 2) vaikuttaminen vaarantaa vakavasti Suomen täysivaltaisuutta tai kansallista turvallisuutta; 3) rajoittaminen on välttämätöntä Suomen täysivaltaisuuden tai kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi; ja 4) muut keinot eivät ole riittäviä Suomen täysivaltaisuuden tai kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi.
Tämän lain ympärillä on nyt sekoiltu oikeastaan pelkästään. Pääoppositiopuolen pääkommentaattori kertoo, että lailla ei ole väliä, kun kv-sopimukset kuitenkin estävät sen toteuttamisen. Meinaako Mäkynen soittaa YK:n vaihteeseen ja ilmoittaa, että nyt tarvitaan Suomessa maailmanpoliisia estämään hallituksen toiminta? Toisaalla todetaan, että ei sitä lakia kuitenkaan käytetä kuten se on kirjattu, vaan kuten minä toivon.

Kaikki välttelevät niistä oikeista skenaarioista ja todellisuudesta keskustelemisesta.

Lain käyttömahdollisuus on rajattu erittäin tiukaksi. Se voi olla korkeintaan kuukauden kerrallaan voimassa, maantieteellisesti selvästi rajatulla alueella, perustuen hyvin vankkaan viranomaistietoon ja vaatien valtioneuvoston erillispäätöksen vielä.

Ja sitten tullaan yllä lainattuun kohtaan. Nämä ovat siis ainoat olosuhteet, joissa laki on mahdollista ottaa käyttöön.

KUN Suomen kansallinen turvallisuus on vakavasti vaarantunut ja mikään muu keino ei ole avuksi, mitä tehdään? Jos vastaus on, annetaan vaarantua vaan, itse haluaisin eduskunnan hajotettavaksi seuraavana päivänä ja uudet vaalit sitä seuraavalle päivälle.

Joten kyllä: tuossa skenaariossa minä valitsen sata kertaa sadasta sen, että joku viaton muun maan kansalainen voi potentiaalisesti kärsiä jossain.

Olisiko kuitenkin kokonaisvaltaisesti parempi vain luoda jouheva järjestelmä tulijoita varten ja varasuunnitelma, ja antaa joku ukaasi (esim. Tehtaankadun Ahvenanmaan sulku) jos väkeä tulee. Toki tällä ei tulijoihin ole ennaltaehkäisevää vaikutusta, mutta eipä sieltä ketään tule jos Kreml ei anna. Pysähtyisi ongelma suoraan syntylähteellä.
Tällähän on valtava ennaltarohkaiseva vaikutus. Signaloidaan Putinille, että nyt olisi pirun hyvä hetki pistää suomalainen yhteiskunta sekaisin ja oikeastaan toivotamme sen tervetulleeksi.

Olisiko nyt jo aika herätä siihen, että naapurissamme on erittäin aggressiivinen, arvaamaton, häikäilemätön ja meille pahaa toivova valtio johtajineen.

Vai uskotaanko tässä johonkin omaan erinomaisuuteemme kuten suhtauduimme Varsovan liiton maihin? Ei meille käy kuten Ukrainalle, ei meidän tarvitse olla peloissamme kuten Viro, ei meidän kannata varautua kuten Puola koska... me Suomi olemme erikoistapaus ja Niinistökin oli Putin-kuiskaaja ja ja ja ja.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
X:ssä 12,7 tuhatta seuraajaa on suomalaisittain kuitenkin melkoinen joukko ja kyllähän häntä on vuosien aikana aika säännöllisesti siteerattu mediassa eri asioista, että vääjäämättähän hänen sanallaan on painoarvoa. Sanotaan nyt varmuuden vuoksi, etten itse Scheininin "kannattajiin" lukeudu.
Aleksi Valavuorellakin taisi olla joku 100k seuraajaa Twitterissä ja kappas kun jotain siistintää tehtiin niin hävisi vain 95k pois. Ihan samalla tavalla sillä Scheinilläkin voi olla seuraajia maailman ääristä vaikka tuo 12,7k, mutta ei sitä kannata nyt koittaa suomalaisiksi tunkea. Luultavasti ryssäbotteja ainakin se 10k.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Kaikki välttelevät niistä oikeista skenaarioista ja todellisuudesta keskustelemisesta.



Joten kyllä: tuossa skenaariossa minä valitsen sata kertaa sadasta sen, että joku viaton muun maan kansalainen voi potentiaalisesti kärsiä jossain.

Aamun Ykkösaamussa Ben Zyskowicz sai ainakin minut vakuuttuneeksi, että tämä käännytyslaki ei tule asettamaan asiallisia turvapaikanhakijoita vaaraan.

Benin mukaan laki koskee vain Venäjän välineellistämiä tulijoita, jotka Venäjä työntää rajalle. Heidät torjutaan ja pitää torjua, kansallisen turvallisuuden vuoksi. Mutta tämä laki ei vaikuta normaaliin lainsäädäntöön, vaan normaali turvapaikanhakujärjestelmä on koko ajan taustalla voimassa ja omin neuvoin liikenteessä olevat turvapaikanhakijat otetaan normaalisti vastaan.

Benin mukaan sellaiset hakijat ja pienet ryhmät, jotka itse saapuvat maastorajalle ilman Venäjän masinointia, otetaan normaalisti turvapaikkamenettelyyn.

Benin mukaan ne, jotka Venäjä kuljettaa bussilla, tai antaa polkupyörät tms ne torjutaan, mutta samaan aikaan vaikka 100km päässä itse maarajalle tulevat siis otetaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itäraja on nyt kiinni ja hyvä niin. Miten tuo rajalaki muuttaa tilannetta? Halutaanko raja siis avata?

Onko lain myötä siis niin, että tulijat käännytetään heti, mutta mitä sitten jos/kun Venäjä ei ota heitä vastaan? Jätetäänkö ne ihmiset pakkaseen vai mitä niiden kanssa tehdään?

Jotenkin tuntuu, että tällä rajalakiasialla käännetään huomiota sisäpolitiikasta poispäin.

Siihen entisenmalliseen rajaliikenteeseen kun ei millään ole enää paluuta, niin luulisi tuon avaamisen olevan muutamia hyvin miehitettyjä pisteitä, joissa sitten läpimeno yhä tiukemmassa. Perheenjäsenten tapaamisia ym. jotka selkeästi dokumentoitavissa.

Kyllähän vasemmistopuolueet tuossa ovat ihan oikeassa, että ei tuon EU- ja KV-lainsäädännön yli olisi menemistä, koska se painaa kansallista lainsäädäntöä enemmän. Ei tuommoista käännytyslakia ole mahdollista tehdä rikkomatta noita sopimuksia.

Ilmeisesti Puolassa ja Liettuassa on kuitenkin noiden sopimusten yli kävelty, vaikka se ei kansainvälisen lain näkökulmasta olekaan mitenkään ok.

En tiedä sitten, joku ratkaisu tähän jumiin on nyt kuitenkin löydettävä.

Väkisinhän joudutaan menemään Suomelle edullisiin tulkintoihin turvallisuudessa, ja joitain ristiriitojakin tulee vanhoihin kv-sopimuksiin. Eihän Suomi pysty itärajaa hallitsemaan mahdollisilta -jopa todennäköisiltä- hybridituonneilta ollenkaan, jos se hirttäytyy niihin sopimuksiin siten, kun esimerkiksi Kiljunen tai Andersson esittää.

Niin kaunis ajatus kun se olisikin, että olisi joitain isoja keskuksia pitkin rajaa, joissa sitten saisi ylläpidon paperikäsittelyn ajaksi, niin eihän sellainen nyt ole mahdollista mitenkään. Eikä edelleenkään ole paikkaa joihin palauttaa. Esimerkiksi niistä 800 jotka jo tulleet hybridissä, niin 24 saanut paikan. Loput ovat edelleen täällä, ja osa heistä karannut eikä voida saada yhteyttä. En tiedä missä Liisojen Ihmemaassa vasemmisto elää, mutta ei heillä ainakaan rajaturvallisuuden ymmärtämisen kanssa hirveästi ole yhteistä.
 
Nostan hattua myös panikoijille pari sivua taaksepäin, jotka paisuttelivat jonossa tulijoiden määrää, että varmasti vaikuttaa pelottavalta maailmanlopulta. Alkuun oli puhe sadoista ja muutamista tuhansista. Sitten entäpä 10k? Entäpä 30k? Jospa rajan takana yhtäkkiä onkin 50k? Mitä sinä tekisit kun rajaa ylittää 100k? Sitten jollain lähtikin lapasesta ja hetkessä rajalla odottaisi 200k-1000k turvapaikanhakijaa. Kohta niitä on jo kvaziljoonabiljoonaa. Sitten vielä annetaan ymmärtää, että vähintään iso osa näistä on jotain sabotöörejä ja piilosotilaita hälytysvalmiudessa.

Eikö tässä porukka nyt yhtään huomaa, että tätä ajetaan kiireesti eteenpäin enemmän tunteella (paniikki) kuin järjellä? Venäjän kikat uppoaa Suomen kansaan kuin kuuma veitsi voihin. Ja Kremlissä höhötellään, kun muurahaispesä kuhisee kaaoksessa koskemattakin.
Hankala on täältä löytää panikointia, toki osa sellaista mielikuvaa haluaa väkisin vääntää. Fakta on, että erilaisilla skenaarioita näissä joudutaan aina miettimään, ja määräthän ajan saatossa voivat olla esimerkiksi jotain 1000 ja 1000000 väliltä. Ja eihän tuossakaan odota kukaan, että siellä rajan takana yhtäkkiä on 500k ihmistä vaan niitä tulee pikkuhiljaa esim 500-2000 päivässä. Jos turvapaikkaan näistä on oikeutettu arviolta 2 - 7 prosenttia niin mitäs me lopuille tehdään?

Samoin kukaan ei nähdäkseni ole täällä odottanut, että tulijoista iso osa on sabotöörejä tai sotilaita. Jos tulijoita on puolen vuoden aikana vaikka 20k niin niistä esimerkiksi puoli prosenttia on jo 100 henkeä.

Ihmeellinen tarve vääristellä muiden sanomisia osalla kyllä on.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aamun Ykkösaamussa Ben Zyskowicz sai ainakin minut vakuuttuneeksi, että tämä käännytyslaki ei tule asettamaan asiallisia turvapaikanhakijoita vaaraan.
Ben aiheuttaa varmasti turhautumista heissä, jotka haluavat ajatella hänen kanssaan eri tavalla mutta eivät pysty perustelemaan kantaansa edes lähelle yhtä hyvin kuin hän.

Tuppurainen avasi demarien näkemyksiä tuossa keskustelussa hyvin, ja ainakin itse näen heidän toimintansa nyt paljon paremmassa ja loogisemmassa valossa kuin ennen. Vielä kerran pyöräytys PeV:n kautta vaadittiin siksi, että sillä varmistetaan päätöksentekijöiden oma oikeusturva. Tämä on hyvä perustelu. Hän myös avasi sitä problematiikkaa mitä julkisessa keskustelussa on ollut. Kannattaa katsoa tuo keskustelu Areenasta, jos se kiinnostaa mutta meni ohi.

Oli siellä myös Sofia Virta. Hän ei aiheuttanut yllätyksiä.
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viime syksynä saapui yli 1300 polkupyöräturistia itärajan kautta "turvapaikanhakijoina". Heistä viidensadan hakemus on keritty käsitellä ja näistä viidestäsadasta kokonaiset 20 kappaletta on johtanut myönteiseen turvapaikkapäätökseen. 480 hakijaa on siis ollut väärällä asialla liikenteessä. Samalla prosentilla kun perataan loputkin, niin huomataan ettei siellä oikeita avuntarvitsijoita ole juuri nimeksikään.

Käännytyslaki voimaan sillä Suomi ei todellakaan tarvitse näitä vale-turvapaikanhakijoita riesakseen.
 

Baldrick

Jäsen
Viime syksynä saapui yli 1300 polkupyöräturistia itärajan kautta "turvapaikanhakijoina". Heistä viidensadan hakemus on keritty käsitellä ja näistä viidestäsadasta kokonaiset 20 kappaletta on johtanut myönteiseen turvapaikkapäätökseen. 480 hakijaa on siis ollut väärällä asialla liikenteessä. Samalla prosentilla kun perataan loputkin, niin huomataan ettei siellä oikeita avuntarvitsijoita ole juuri nimeksikään.

Käännytyslaki voimaan sillä Suomi ei todellakaan tarvitse näitä vale-turvapaikanhakijoita riesakseen.
Tähän tuo laki kulminoituu — byrokratian keventämiseen. Sekä tietysti ennaltaehkäisevään vaikutukseen. Nämä molemmat ovat siis kannatettavia tavoitteita ja hyvää varautumista Vladimir Vaippaanpaskantajan temppuja vastaan.
Tuollaisella linjalla sitten ajattelit jatkaa keskustelua ja oletat, että en ajattele sinun olevan ... ?
Niin siis en saanut sinulta käsittääkseni vastausta siihen, että mitä tehdään jos ihmiset jää rajalle limboon ja idässä vastassa ollaan aseet tanassa. Vetosit vain hallituksen esitykseen useammin, että rajan yli ei päästetä. Minkä muun johtopäätöksen voin tehdä?
Joten kyllä: tuossa skenaariossa minä valitsen sata kertaa sadasta sen, että joku viaton muun maan kansalainen voi potentiaalisesti kärsiä jossain.
Tässä vielä käytännössä vahvistat sen, että jääköön paleltumaan. Toki meillä voi myös olla erilainen käsitys maan turvallisuuden vakavasta vaarantumisesta ilman muuta keinovalikoimaa, mutta itse en pidä esim. muutamaa kymmentätuhatta elintasopakolaista vielä sellaisena, kun siitä on ennenkin selvitty.

Tässä vaiheessa jos oikeasti halutaan ehkäistä rajaruuhkaa, niin pitäisi oikeasti laittaa sitä ukaasia Kremlin suuntaan, että heille koituu myös suoria seurauksia, mikäli organisoivat väkeä rajalle. Jos minä olisi Puten kaltainen häikäilemätön kusipää, niin varmasti katsoisin Suomen bluffin. Jos ei millään meinaa läpi päästä, niin pakkovärväisin ne juoksemaan kohti Ukrainan joukkoja. Jos ei nappaa, niin kyllä Venäjällä on lääniä mihin joukkohaudan saa, tai antaa vain poistumisaikaa viikko vankeuden uhalla. Hävittävää Putella on tuossa melko vähän, kun ei tarvitse miettiä kenenkään hyvinvointia, ja Suomi larppaa kovista rajalla.
 

Baldrick

Jäsen
Hankala on täältä löytää panikointia, toki osa sellaista mielikuvaa haluaa väkisin vääntää. Fakta on, että erilaisilla skenaarioita näissä joudutaan aina miettimään, ja määräthän ajan saatossa voivat olla esimerkiksi jotain 1000 ja 1000000 väliltä. Ja eihän tuossakaan odota kukaan, että siellä rajan takana yhtäkkiä on 500k ihmistä vaan niitä tulee pikkuhiljaa esim 500-2000 päivässä. Jos turvapaikkaan näistä on oikeutettu arviolta 2 - 7 prosenttia niin mitäs me lopuille tehdään?

Samoin kukaan ei nähdäkseni ole täällä odottanut, että tulijoista iso osa on sabotöörejä tai sotilaita. Jos tulijoita on puolen vuoden aikana vaikka 20k niin niistä esimerkiksi puoli prosenttia on jo 100 henkeä.

Ihmeellinen tarve vääristellä muiden sanomisia osalla kyllä on.
Boldaus oma.

Kerran tässä skenaarioita pitää miettiä, niin mites sellainen jos ne 500-2000 päivässä änkevät väkisin Suomeen, kun Venäjä estää heidän paluunsa väkivalloin? Estetään myös pääsy väkivalloin ja heitetään takaisin limboon raja-alueelle, kunnes kuolevat tai Venäjä antaa periksi?
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä on vähän kaksijakoiset fiilikset tämän käännytyslain suhteen. Toisaalta ymmärrän että tarvitsemme työkalut Venäjän potentiaalisia hybridioperaatioita vastaan. Toisaalta ymmärrän senkin että lakien pitäisi ainakin suunnilleen olla perustuslakimme ja kansainvälisten sopimustemme mukaisia.
Yhden huomion olen tästä keskustelusta tehnyt (ei niin tällä palstalla) eikä se oikein imartele kaikkia lain puolustajia: Vastustus perustuu enimmäkseen siihen että laki on ristiriidassa sekä perustuslain että meitä sitovien kansainvälisten sopimusten kanssa. Vasta-argumentit taas ovat suurimmaksi osaksi olleet sitä tasoa, että vastustajat ovat joko kommareita tai vihervassareita tai putkinäköisiä yhden asian lakiniiloja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siihen entisenmalliseen rajaliikenteeseen kun ei millään ole enää paluuta, niin luulisi tuon avaamisen olevan muutamia hyvin miehitettyjä pisteitä, joissa sitten läpimeno yhä tiukemmassa. Perheenjäsenten tapaamisia ym. jotka selkeästi dokumentoitavissa.
Tiedä sitten, onko rajaviranomaisilla kuitenkaan resursseja tutkia esim. joka ikisen rajan ylittävän auton takakonttia.

Omasta mielestäni edes yhden rajanylityspisteen avaaminen on tässä maailmanajassa liikaa ja voitto Venäjälle. Sukulaisia tapaamaan kyllä pääsee edelleen ainakin Viron ja Turkin kautta.

Siinä missä vielä jotain vuosia sitten Suomen ja Venäjän välistä rajan yli tapahtuvaa kanssakäymistä ja yhteistyötä pyrittiin monella tapaa edistämään, tulisi nyt linjan olla päinvastainen.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yhden huomion olen tästä keskustelusta tehnyt (ei niin tällä palstalla) eikä se oikein imartele kaikkia lain puolustajia: Vastustus perustuu enimmäkseen siihen että laki on ristiriidassa sekä perustuslain että meitä sitovien kansainvälisten sopimusten kanssa. Vasta-argumentit taas ovat suurimmaksi osaksi olleet sitä tasoa, että vastustajat ovat joko kommareita tai vihervassareita tai putkinäköisiä yhden asian lakiniiloja.

Aika outo näkemys. Palstaa lukemalla näyttäisi lain kannattajien perustelut olevan kuitenkin tähän suuntaan:

* Laki tarvitaan, jotta nykyisestä väliaikaisesta rajasulusta päästään
* Laki tarvitaan, jotta Suomi saisi ääritapauksissa (joita ei nyt ole) yhden lisätyökalun
* Laki tarvitaan, jotta rajalle ei voisi muodostua tilannetta, jossa rajavartiostolla ei ole enää kontrollia
* Laki tarvitaan jotta se voisi toimia ennalta ehkäisevänä tietona siirtolaisille

Samoilla täällä mennään kuin asiantuntijoiden, presidentin ja hallituksen sekä SDP:n ja Keskustan perustelut ovat.

Jos samalla tavalla liioittelisi toiseen suuntaan, somessa lakia vastustavat näyttäisivät aika maukkaasti omineen oikeusvaltion ja näkevän oikeusvaltion murskajaiset luokkaa 180 kansanedustajan, presidentin ja suurten ja keskisuurten puolueiden toimesta. Mikä tietenkin on aivan höpöä.

Tällaistakin on, mutta se on väärä kuva. Moni vastustaja on aidosti huolissaan esimerkiksi siitä, vaarantuuko salakuljettajien ja/tai FSB:n kelkkaan lähteneiden ihmisten henki Suomen ja Venäjän välissä talvipakkasella. Itsekin olen samaa pohtinut vaikka rajalla ei juuri tilaa ole. On joko Suomessa tai Venäjällä.

Toisaalta on tullut mieleen, että Suomen info näille ihmisille on ensiarvoisen tärkeää. Jos - siis jos - Venäjä myllynsä käynnistää joku vuosi, lähtemällä FSB:n matkaan he asettuvat Venäjän pelinappuloiksi ja ottavat riskin joutua kaltoin kohdelluiksi Venäjän toimesta. Osa ihmisistä saatetaan FSB:n toimesta pakottaa rajalle. Hyvin vaikea tilanne heille ja myös Suomen viranomaisille.
 
Viimeksi muokattu:

Flonaldo

Jäsen
Tässä vaiheessa jos oikeasti halutaan ehkäistä rajaruuhkaa, niin pitäisi oikeasti laittaa sitä ukaasia Kremlin suuntaan, että heille koituu myös suoria seurauksia, mikäli organisoivat väkeä rajalle.
Mitä suoria seurauksia? Ahvenanmaan konsulaatin sulkemista väläyttelit aiemmin, sitäkö meinasit?

Ihan potentiaalinen strategia, jos tarkoitus on tappaa Putin nauruun ja sitä kautta saada mukavampi hallitsija Venäjälle. Harmi vaan että Putin ei ole varmaan 50 vuoteen nauranut.
 

Baldrick

Jäsen
Mitä suoria seurauksia? Ahvenanmaan konsulaatin sulkemista väläyttelit aiemmin, sitäkö meinasit?

Ihan potentiaalinen strategia, jos tarkoitus on tappaa Putin nauruun ja sitä kautta saada mukavampi hallitsija Venäjälle. Harmi vaan että Putin ei ole varmaan 50 vuoteen nauranut.
Tehtaankatu ensisijaisesti, muut voi laittaa samalla ovenavauksella. Toivottavasti valtionjohdolla myös jotain muutakin keinovalikoimaa on, esim. venäläisomistusten pakkolunastukset yms. Venäjän valtiokin taitaa omistaa kiinteistöjä Suomessa, niin myyntiin vaan ja rahat Ukrainaan, jos alkaa väkeä kertyä rajalle. Vai onko rypäleiden omaisuudensuoja pyhää, mutta perustuslakia ja ihmisoikeussopimuksia* voidaan ilmoituksella polkea.

Ja nämä keinot siis voi laittaa vaikka käännytyslain päälle. Itse en ainakaan näe miten käännytyslaki itsessään olisi suuri pidäke Kremlille, vrt. suorat omaisuuden menetykset ja Helsingin keskustassa sijaitseva vakoiluasema.

*edit. korvattu ihmisoikeudet ihmisoikeussopimuksilla ja perustuslailla.
 
Viimeksi muokattu:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kerran tässä skenaarioita pitää miettiä, niin mites sellainen jos ne 500-2000 päivässä änkevät väkisin Suomeen, kun Venäjä estää heidän paluunsa väkivalloin?
Miksi Venäjä estäisi palauttamisen väkivalloin? Venäjän argumenttien mukaan henkilöt ovat laillisesti Venäjällä ja siksi eivät voisi estää poistumasta Suomeen. Silloinhan ei pitäisi olla estettä palauttaa henkilöt takaisin, koska ovat laillisesti siellä jo olleet.
 

Baldrick

Jäsen
Miksi Venäjä estäisi palauttamisen väkivalloin? Venäjän argumenttien mukaan henkilöt ovat laillisesti Venäjällä ja siksi eivät voisi estää poistumasta Suomeen. Silloinhan ei pitäisi olla estettä palauttaa henkilöt takaisin, koska ovat laillisesti siellä jo olleet.
Niin että Venäjä kunnioittaa lakia ja on johdonmukainen toimija masinoidessaan hybridisotaa välineellistetyllä maahanmuutolla? Jos ne väkeä rajalle roudaavat, niin pitäisin hyvin Venäjälle luonteenomaisena, että ne ihmiset pökätään oman pisteen toiselle puolelle ja jätetään Suomen päänvaivaksi.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Miksi Venäjä estäisi palauttamisen väkivalloin? Venäjän argumenttien mukaan henkilöt ovat laillisesti Venäjällä ja siksi eivät voisi estää poistumasta Suomeen. Silloinhan ei pitäisi olla estettä palauttaa henkilöt takaisin, koska ovat laillisesti siellä jo olleet.
Ei Venäjästä voi puhua normaalina sääntöjä ja sopimuksia noudattavana valtiona. Jos Venäjä ei heitä ota takaisin niin se ei ota heitä takaisin.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Niin että Venäjä kunnioittaa lakia ja on johdonmukainen toimija masinoidessaan hybridisotaa välineellistetyllä maahanmuutolla? Jos ne väkeä rajalle roudaavat, niin pitäisin hyvin Venäjälle luonteenomaisena, että ne ihmiset pökätään oman pisteen toiselle puolelle ja jätetään Suomen päänvaivaksi.
Venäjä kunnioittaa vain omia lakejaan (osittain). Retoriikka siellä sitten muuttuu, jos tulkinnat muuttuu. Ei meillä ollut ongelma sulkea rajaa talvella, joten jos poikkeuslaki ei toimi, suljetaan raja uudelleen.
 

Baldrick

Jäsen
Venäjä kunnioittaa vain omia lakejaan (osittain). Retoriikka siellä sitten muuttuu, jos tulkinnat muuttuu. Ei meillä ollut ongelma sulkea rajaa talvella, joten jos poikkeuslaki ei toimi, suljetaan raja uudelleen.
Tai sitten vain pidetään se raja kiinni? Ei sen avaaminen ole Suomelle mitenkään tarpeellista ja siinä vain tarjotaan Venäjälle pieni voitto.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tai sitten vain pidetään se raja kiinni? Ei sen avaaminen ole Suomelle mitenkään tarpeellista ja siinä vain tarjotaan Venäjälle pieni voitto.
Aiemmin jo kirjoitin, että tämä sopisi minulle oikein hyvin. Valtion johto ja moni oikeusoppinut taitaa olla vain eri mieltä.
 

Baldrick

Jäsen
Aiemmin jo kirjoitin, että tämä sopisi minulle oikein hyvin. Valtion johto ja moni oikeusoppinut taitaa olla vain eri mieltä.
Taitaa moni oikeusoppinut olla myös käännytyslakia vastaan, eli valtionjohto lienee tässä se muuttuva tekijä. Ja mitäpä sitä PääLapaselta voi muuta odottaakaan kuin pettymyksiä. Persut tietysti innoissaan ajavat lakia, jolla saadaan vääränväriset jätettyä ulos.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tai sitten vain pidetään se raja kiinni? Ei sen avaaminen ole Suomelle mitenkään tarpeellista ja siinä vain tarjotaan Venäjälle pieni voitto.

Rajahan on kiinni, mutta perusteet kiinni pitämiseen - ihmisiä Venäjän välineellisessä maahantulossa - puuttuvat. Tällöin Suomi rikkoo mm. monen vasemmistolaisen silmin kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeuksia. Ottamatta kantaa rikkooko, perusteet rajan sulkemiseen olivat riittävät mutta ovat tuskin riittävät, jos uhkaa Venäjän suunnalta ei ole.

Siksi välitilanteesta halutaan eroon ja jos Venäjä ei vaikeuta asioita, raja saatetaan osin avata kun on työkalu eli rajalaki tilanteeseen, jossa sitä tarvitaan.

Monimutkaisuutta kuvaa se, että "poikkeuslaillakaan ei voi poistaa mahdollista ristiriitaa kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden kanssa kansainvälisen oikeuden kannalta. Poikkeuslaki tulee kuitenkin valtionsisäisesti sovellettavaksi poikkeuksiksi määritellyin osin. Suomi on yhä sidottu ihmisoikeusvelvoitteisiin ja vastaa tarvittaessa mahdollisista ihmisoikeusloukkauksista. Poikkeus koskee valtion sisäistä oikeutta."

Tarkemmin alla Heikki Vestman (kok) perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja ja Johanna Ojala-Niemelä (sd) perustuslakivaliokunnan jäsen, joka oli valiokunnan puheenjohtaja vuosina 2019–2023.

 
Boldaus oma.

Kerran tässä skenaarioita pitää miettiä, niin mites sellainen jos ne 500-2000 päivässä änkevät väkisin Suomeen, kun Venäjä estää heidän paluunsa väkivalloin? Estetään myös pääsy väkivalloin ja heitetään takaisin limboon raja-alueelle, kunnes kuolevat tai Venäjä antaa periksi?
Niin jossain vaiheessahan tuohonkin joudutaan menemään jos tulijoita tulee tarpeeksi. Se onko raja tuossa määrässä en osaa sanoa. Jos rajaa ei vedettäisi vaan porukkaa vaan lappaisi tulemaan niin käytännössä varmaa olisi, että seuraavissa vaaleissa kansa äänestää sellaisen eduskunnan joka tekee tuolle lopun.

Ihan sama tulee koskemaan joskus EU-tasollakin. Kun ilmastonmuutos jatkuu niin Lähi-Idästä ja Afrikasta kyllä tulijoita riittää niin ettei kantokyky riitä. Kun tekoäly ja automaatio jo muutenkin vähentävät ihmisten töitä niin aika naivi saa olla jos ei ymmärrä ettei ihmiset ole valmiita omasta elintasostaan tinkimään hirvittävästi siirtolaisten takia.

Edit. Voisi oikeastaan sanoa, että Euroopan iso heikkous on se ettei olla henkisesti kykeneviä ymmärtämään miltä seuraavat vuoden voivat pahimmillaan näyttää. Omaa valtiota voidaan ihan oikeasti joutua suojelemaan vaikka asein. Se ei varmasti todennäköisin skenario ole ja toivottavasti sitä ei tule, mutta siihen pitäisi oikeasti ihmisten valmistautua.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Perussuomalaisten Joakim Vigeliuksen mukaan vielä ei voida tietää, miten EU suhtautuu käännytyslakiin. Hän ennakoi, että unioni joutuu tarkastelemaan omaa suhtautumistaan välineellistettyyn maahantuloon.

– Muuten EU-maissa ruvetaan tekemään omaehtoisesti lainsäädäntöä tai syyllistytään erilaisiin ylilyönteihin, Vigelius sanoo.



Jäin pohtimaan tätä Vigeliuksen kommenttia.

Siis onko tilanne tosiaan tämä, ettei hallitus ole käynyt lakivalmisteluun liittyen tiivistä ja jatkuvaa dialogia EU:n kanssa? Vai puhuuko Vigelius nyt ihan totaalisesti omiaan?

Minulla on ollut käsitys, että hallitus on tässä asiassa ollut varsin tiiviissäkin yhteydessä EU-johdon kanssa ja esimerkiksi komission puheenjohtajalta on ongelmaan tullut paitsi ymmärrystä, myös tukea. Von der Leyenia on myös viety henkilökohtaisesti rajalle tutustumaan tilanteeseen.

Tämä Ylen artikkeli viittaisi varsin vahvasti siihen, että Vigelius puhuu pehmeitä - mikä nyt voi johtua puhtaasti tietämättömyydestäkin (eihän hän itse ole valtioneuvoston jäsen). Toki on mahdollista, että kevään jälkeen hallituksen yhteydenpito Brysseliin on unohtunut, mutta en millään siihen usko.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös