Tuollaisella linjalla sitten ajattelit jatkaa keskustelua ja oletat, että en ajattele sinun olevan ... ?Ymmärsin kyllä joissain kohti, että puhut nimenomaan hallituksen esityksestä, mutta ilmeisesti myös itse kannatat ihmisten jättämistä jäätymään?
Tämän lain ympärillä on nyt sekoiltu oikeastaan pelkästään. Pääoppositiopuolen pääkommentaattori kertoo, että lailla ei ole väliä, kun kv-sopimukset kuitenkin estävät sen toteuttamisen. Meinaako Mäkynen soittaa YK:n vaihteeseen ja ilmoittaa, että nyt tarvitaan Suomessa maailmanpoliisia estämään hallituksen toiminta? Toisaalla todetaan, että ei sitä lakia kuitenkaan käytetä kuten se on kirjattu, vaan kuten minä toivon.Rajoituspäätös olisi mahdollista tehdä, jos 1) on tieto tai perusteltu epäily siitä, että vieras valtio pyrkii vaikuttamaan Suomeen maahantulijoita hyväksikäyttämällä; 2) vaikuttaminen vaarantaa vakavasti Suomen täysivaltaisuutta tai kansallista turvallisuutta; 3) rajoittaminen on välttämätöntä Suomen täysivaltaisuuden tai kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi; ja 4) muut keinot eivät ole riittäviä Suomen täysivaltaisuuden tai kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi.
Kaikki välttelevät niistä oikeista skenaarioista ja todellisuudesta keskustelemisesta.
Lain käyttömahdollisuus on rajattu erittäin tiukaksi. Se voi olla korkeintaan kuukauden kerrallaan voimassa, maantieteellisesti selvästi rajatulla alueella, perustuen hyvin vankkaan viranomaistietoon ja vaatien valtioneuvoston erillispäätöksen vielä.
Ja sitten tullaan yllä lainattuun kohtaan. Nämä ovat siis ainoat olosuhteet, joissa laki on mahdollista ottaa käyttöön.
KUN Suomen kansallinen turvallisuus on vakavasti vaarantunut ja mikään muu keino ei ole avuksi, mitä tehdään? Jos vastaus on, annetaan vaarantua vaan, itse haluaisin eduskunnan hajotettavaksi seuraavana päivänä ja uudet vaalit sitä seuraavalle päivälle.
Joten kyllä: tuossa skenaariossa minä valitsen sata kertaa sadasta sen, että joku viaton muun maan kansalainen voi potentiaalisesti kärsiä jossain.
Tällähän on valtava ennaltarohkaiseva vaikutus. Signaloidaan Putinille, että nyt olisi pirun hyvä hetki pistää suomalainen yhteiskunta sekaisin ja oikeastaan toivotamme sen tervetulleeksi.Olisiko kuitenkin kokonaisvaltaisesti parempi vain luoda jouheva järjestelmä tulijoita varten ja varasuunnitelma, ja antaa joku ukaasi (esim. Tehtaankadun Ahvenanmaan sulku) jos väkeä tulee. Toki tällä ei tulijoihin ole ennaltaehkäisevää vaikutusta, mutta eipä sieltä ketään tule jos Kreml ei anna. Pysähtyisi ongelma suoraan syntylähteellä.
Olisiko nyt jo aika herätä siihen, että naapurissamme on erittäin aggressiivinen, arvaamaton, häikäilemätön ja meille pahaa toivova valtio johtajineen.
Vai uskotaanko tässä johonkin omaan erinomaisuuteemme kuten suhtauduimme Varsovan liiton maihin? Ei meille käy kuten Ukrainalle, ei meidän tarvitse olla peloissamme kuten Viro, ei meidän kannata varautua kuten Puola koska... me Suomi olemme erikoistapaus ja Niinistökin oli Putin-kuiskaaja ja ja ja ja.