Siihen jo sopisi herätä, että Venäjä ihan oikeasti on ikävä valtio joka tulee tekemään kaikenlaista isompaa ja pienempää kiusaa meille ja muulle maailmalle.
Onneksi Venäjä sekään ei kaikkeen pysty. Antaa heidän markkinoida, mutta jos tänne ei pääse niin kyllä he siellä Jemenissä tämän tiedon saavat.
Suomen ykköstehtävä on suojella omiaan. Venäjä tekee ikäviä temppuja, mutta emme me voi vastuuta ottaa heidän teoistaan. Eivät he lopeta heidän operaatioitaan meitä kohtaan mikäli me sallitaan niiden jatkua.
Siis jos Venäjä ihmisiä rajalle kiikuttaa, niin pidän sitä hyvinkin todennäköisenä, että nimenomaan tarvittaessa osoittavat aseilla, että on vain yksi suunta ja se on rajalta länteen. Kuten sanoit, Venäjä on ikävä valtio ja tuollainen kiusanteko olisi juuri sellaista mitä odottaa saattaa. Elleivät sitten ota tykinruuaksi Ukrainaan tietysti, kun burjaatit alkaa loppua.
Ehkä niin. Itse näen lillukanvarsiin tarttumisena sitä jos todella tarpeellista lakimuutosta vastustetaan hyvin hypoteettisilla skenaarioilla joiden suhde lakiin on todella minimaalinen ja skenaario itse vielä todella kaukainen.
Sen kyllä ymmärrän, että ison muutoksen edessä on inhimillistä tarttua nyansseihin ja kokea niiden kautta muutosvastarintaa. Haasteet ratkaistaan lopulta silloin kun ne tulevat eteen. Ja tässäkin ketjussa tuotu näitä mahdollisuuksia esiin esimerkiksi Puolan esimerkillä.
Itse siis vänkään tässä siksi, että täällä porukka hyperventiloi kuinka laki on pakko saada ajettua äkkiä läpi tai muuten vie hukka. Ei ajatella kovinkaan paljoa sen vaikutuksia tai hirveästi skenaarioajattelua jos Venäjä laittaa lain ja Suomen moraalin testiin. Nythän tällä lailla yritetään vain hypoteettisessa tilanteessa vähän jouduttaa byrokratiaa, mutta ei tämä laki mikään deus ex machina ole, jolla Suomi vapautuu kuin taivaanlahjana kiusanteosta rajalla.
Näen lain hyödyllisenä juurikin sen lähtöä ehkäisevän vaikutuksen takia ja toivottavaa olisi, ettei kukaan tule koittamaan, mutta toivossa on hyvä elää vain tiettyyn pisteeseen asti. Ei lain läpi mentyä kuitenkaan voi vain lyödä hanskoja tiskiin ja todeta, että maailma on valmis. Mielestäni on varsin validia pohtia sitä, jos Venäjä sanoo ”entäs sitten?” ja kiikuttaa ihmismassoja rajalle joka tapauksessa, oli lakia tai ei.
Ja hyvä tätä muutenkin on miettiä monelta kantilta, koska kyllä kuitenkin kansainvälisistä sopimuksista poikkeamista voi pitää raskaan sarjan tekona, vaikkakin välttämättömänä. Mielestäni tilanne kuitenkin edellyttää, että ymmärretään kokonaisuutena mitä ollaan tekemässä näin isoissa asioissa, eikä vain tehdä hätäistä ratkaisua ja siitä eteenpäin ”mietitään, kun tulee vastaan”.
Venäjälle voisi hyvin myös ilmoittaa, että jos rajalle ilmestyy ihmismassoja, niin Tehtaankadun vakoilukeskus ja kaikki muutkin lähetystöt menee kiinni ja Venäjälle jätetään vain yksi diplomaatti Suomeen välttämätöntä yhteydenpitoa varten. Venäjä harkitsisi varmasti toimiaan tarkemmin, jos heille koituisi siitä jotain haittaa, eikä varmasti halua menettää tutka-asemaansa Helsingin kantakaupungissa.
Sitäkin on syytä pohtia, että tarkoittaako rajalain läpimeno rajan avaamista? Se jos mikä olisi massiivinen virhe ja haitallinen seuraus lain läpimenosta. Mietitäänkö tätäkin vasta sitten myöhemmin?
Noo, kai minä olen vain hyödyllinen idiootti, kun haluan pitää rajan kiinni ja yritän katsoa karttaa vähän seuraavaa mutkaa pidemmälle. Sillä saa kivasti jatkaa yksisilmäistä panikointiaan rauhassa, kun kriitikot on automaattisesti kansanvihollisia.