Itärajan sulkeminen Ukrainan sodan myötä

  • 423 364
  • 4 444

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miten on mahdollista, että a) pääministeri sallii RKP:n luistelun ja b) RKP saa toimillaan vaarantaa lain hyväksymisen sekä c) RKP voi jopa estää vastoin hallitusohjelman kirjausta vieraan valtion välineellistetyn maahanmuuton hillitsemistä.

Ihan sillä samalla tavalla kuin sekoilu ps:n rassesiiven kanssa ja "vakavat keskustelut". Petteri ei ole johtaja, valitettavasti.

Mitä lain läpimenoon tulee, voi mennä yllättävänkin tarkalle, kun istunnossa puuttuu aina porukkaa. Vaikka esim. kepu kannattaa lakia, tokkopa on välttämättä koko ryhmä paikalla äänestämässä sielläkään. Ministereillä on liki aina joillain virkatehtäviä jne.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
RKP:n höpinät ettei kyse ole hallitusohjelman mukaisesta laista ovat vähintäänkin väistelyä. Hallitusohjelman mukaan "hallitus laatii kansallisen turvallisuuden strategian. Kartoitetaan yhteiskunnan haavoittuvuudet vieraiden valtioiden laaja-alaiselle vaikuttamiselle ja korjataan puutteet".
Väistelyä tai ei niin rajalakia ei ole mainittu hallitusohjelmassa eikä sellaisesta ole hallitusneuvotteluissa sovittu. RKP:lla ei ole mitään velvollisuutta seurata persujen ja Orpon politiikkaa tässä asiassa. Yhtälailla RKP voisi sanoa ettei uusi rajalaki ole kansallisen turvallisuuden kannalta järkevää. Suomelle kansainvälisten sopimusten noudattaminen on turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
RKP:n höpinät ettei kyse ole hallitusohjelman mukaisesta laista ovat vähintäänkin väistelyä. Hallitusohjelman mukaan "hallitus laatii kansallisen turvallisuuden strategian. Kartoitetaan yhteiskunnan haavoittuvuudet vieraiden valtioiden laaja-alaiselle vaikuttamiselle ja korjataan puutteet".
Aika hölmöäkin väistelyä. Tai voihan sitä äänestää vastaan, mutta turha perustella millään hallitusohjelmalla. Jos hallitusohjelmaan kirjattaisiin kaikki mahdolliset sisä-, ulko- ja turvallisuuspoliittiset skenaariot mitä neljän vuoden aikana voi tapahtua, niin sehän olisi kymmeniä tuhansia sivuja pitkä.

Tuskin viime hallituksen ohjelmaankaan ihan kaikkea oli kirjattu, mitä sitten neljän vuoden aikana vastaan tuli...
 

Baldrick

Jäsen
Miten ajattelisit sen voitavan huomioida? Suomi voi säätää minkälaisen lain tahansa, eikä sillä vaikuteta Venäjän toimintaan.

Siellä pakkasessa saattaa palella sata ihmistä, mutta kun tieto siitä leviää, hyvin nopeasti ne seuraavat tuhat jäävät tulematta, puhumattakaan kukaan Moskovan koneeseen astumista harkitseva.
Suomi ei yksinkertaisesti voi jättää esim. mainitsemaasi sataa ihmistä vain paleltumaan jääpuikoiksi, jos jäävät raja-alueelle limboon. Tuo on jopa hyvin todennäköinen skenaario, jos se organisoitu ihmisvyöry sieltä talvella tulee. Kerta tässä ollaan varautumassa, niin luulisi nyt selkeimmät skenaariot otettavan huomioon? Vai varaudutaanko tässä vain puolivillaisesti?

Muistaakseni olet profiloitunut Gazan siviiliväestöä puolustamaan toisessa ketjussa. Oletetaan, että Venäjä saa masinoitua palestiinalaisia Suomen rajalle ja kumpikaan ei päästä niitä enää rajan yli. Annetaan paleltua pois? Eikös se ole parempi sitten vain ottaa nopeampi lähtö jonkin Israelin pommin kohteena kuin tehdä pitkä matka Suomen rajalle ja paleltua sinne?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yhtä lailla ercopet voisivat saman tien kaataa hallituksen ja vipeltää Vaasaan uutta nousua toivomaan ja apupuolueen paikkaa venaamaan. Jos vasemmisto pääsee hallitusta kokoamaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Suomi ei yksinkertaisesti voi jättää esim. mainitsemaasi sataa ihmistä vain paleltumaan jääpuikoiksi, jos jäävät raja-alueelle limboon. Tuo on jopa hyvin todennäköinen skenaario, jos se organisoitu ihmisvyöry sieltä talvella tulee. Kerta tässä ollaan varautumassa, niin luulisi nyt selkeimmät skenaariot otettavan huomioon? Vai varaudutaanko tässä vain puolivillaisesti?

Parhaiten Suomi suojelee näitä ihmisiä viestimällä selkeästi, että rajan yli ei pääse. Tällöin nämä ihmiset eivät edes tule rajalle, tai tulevat eri rajalle. Tämä ”ihmiset jäätyvät rajalle” on ikävä kyllä venäjänkielistä retoriikkaa vähintään asteikolla hyödyllinen idiotismi. Ei sinne viime talvenakaan ihmiset jäätyneet hankeen, vaikka raja kiinni olikin. Tämäkin huomioiden tällaisen skenaarion esittäminen todennäköisenä on jälleen sitä tähän päivään epämielekästä retoriikkaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan sillä samalla tavalla kuin sekoilu ps:n rassesiiven kanssa ja "vakavat keskustelut". Petteri ei ole johtaja, valitettavasti.

Mitä lain läpimenoon tulee, voi mennä yllättävänkin tarkalle, kun istunnossa puuttuu aina porukkaa. Vaikka esim. kepu kannattaa lakia, tokkopa on välttämättä koko ryhmä paikalla äänestämässä sielläkään. Ministereillä on liki aina joillain virkatehtäviä jne.

Näin se valitettavasti on, että Orpo ei ole näinä haastavina aikoina sellainen johtaja jota tarvittaisiin. En kaipaa mitään diktaattoria vaan pääministerin, joka kykenee johtamaan Suomea ilman, että esimerkiksi presidentin tarvitsee antaa ohjeistusta. PS:n viime kevään jälkeisen ns. uuden rasismin ja vakavien keskustelujen osalta Orpo on juuri niin heikko kuin pilkkalaulut ja sarjakuvat antavat ymmärtää.

Laki menee tiukille ja siksi hallituksen tulee olla yhtenäinen. Mitä se ei ole. Valitettavasti.
 

Baldrick

Jäsen
Parhaiten Suomi suojelee näitä ihmisiä viestimällä selkeästi, että rajan yli ei pääse. Tällöin nämä ihmiset eivät edes tule rajalle, tai tulevat eri rajalle. Tämä ”ihmiset jäätyvät rajalle” on ikävä kyllä venäjänkielistä retoriikkaa vähintään asteikolla hyödyllinen idiotismi. Ei sinne viime talvenakaan ihmiset jäätyneet hankeen, vaikka raja kiinni olikin. Tämäkin huomioiden tällaisen skenaarion esittäminen todennäköisenä on jälleen sitä tähän päivään epämielekästä retoriikkaa.
Siis se on kyllä selvää, että nimenomaan halutaan tulointoa himmata, mutta tuskin se pyöreään nollaan tipahtaa, jos Venäjä Jemenissä markkinoi Suomea ja tarjoaa kyydit. Tämä siis sillä olettamalla, että Venäjä näitä edes lähtee masinoimaan, kun ei kai sekään nyt vielä kiveen kirjoitettua ole.

Viime talvenahan joutuivat moni kykenevä mies lähtemään tykinruuaksi, eli siinä mielessä olisivat olleet turvapaikan tarpeessa näin jälkiviisaasti.

Sinäkö et pidä lainkaan mahdollisena, että Venäjä vetää oman rajansa ylittävien takaa kiinni ja katsoo Suomen bluffin?

Ja minkäslaista idiotismia se sitten on, että täällä panikoidaan lain kiirehtimisen kanssa ja syytellään vastustajia ryssänkätyreiksi, että lopulta saadaan nopeasti raja auki, ja väki salakuljettamaan tavaraa molempiin suuntiin ja juntit tankkaamaan Venäjän sotakassaa? Paperilla kuulostaa sellaiselta, mistä KGBääpiö olisi varsin tyytyväinen, kun paniikki ja kahtiajako lisääntyy, sekä raja aukeaa — ei ryysylän tarvitse tehdä muuta kuin olla pelottava.
 
Parhaiten Suomi suojelee näitä ihmisiä viestimällä selkeästi, että rajan yli ei pääse. Tällöin nämä ihmiset eivät edes tule rajalle, tai tulevat eri rajalle. Tämä ”ihmiset jäätyvät rajalle” on ikävä kyllä venäjänkielistä retoriikkaa vähintään asteikolla hyödyllinen idiotismi. Ei sinne viime talvenakaan ihmiset jäätyneet hankeen, vaikka raja kiinni olikin. Tämäkin huomioiden tällaisen skenaarion esittäminen todennäköisenä on jälleen sitä tähän päivään epämielekästä retoriikkaa.
Tuosta viestin alusta täysin samaa mieltä, selkeästi viestimällä että rajan yli ei pääse, tapahtui mitä tahansa, suojellaan niitä ihmisiä parhaiten epämiellyttäviltä skenaarioilta.

Mitä tuohon loppuosaan, niin ymmärrän kyllä tavallaan pointtisi, mutta mielestäni on vähän kyseenalaista syytellä ihmisiä hyödyllisiksi idiooteiksi, kun he esittää ihan relevantteja, epätodennäköisiä mutta silti relevantteja, skenaarioita ja miettii kuinka niissä sitten tilanteen eskaloituessa toimitaan. Sitä yleensä kutsutaan keskustelun tukahduttamiseksi, ja se vasta (minun mielestäni) onkin hyödyllistä idiotismiä yrittää tukahduttaa keskustelua demokratiassa. Kyllä itseäni ihan henkilökohtaisestikin kiinnostaa, että jos tämä tilanne menisi tähän epätodennäköiseen skenaarioon, että kuka sen viimeisen määräyksen antaa jos siellä alkaa porukkaa tippua rajalla ja kuinka siinä tilanteessa toimitaan. Josta alleviivaan edelleen, erittäin epätodennäköistä skenaariota.

Siksi tämä henkilökohtaisesti kiinnostaa, koska on täysin mahdollista ja jopa suht todennäköistä, että siellä tilanteen eskaloituessa olen henkilökohtaisesti paikalla, uuden asevelvollisuuslain muutoksen läpi mennessä.


Terveisin reservin upseeri itäisestä Suomesta.
 

Jeffrey

Jäsen
Siis se on kyllä selvää, että nimenomaan halutaan tulointoa himmata, mutta tuskin se pyöreään nollaan tipahtaa, jos Venäjä Jemenissä markkinoi Suomea ja tarjoaa kyydit. Tämä siis sillä olettamalla, että Venäjä näitä edes lähtee masinoimaan, kun ei kai sekään nyt vielä kiveen kirjoitettua ole.

Siihen jo sopisi herätä, että Venäjä ihan oikeasti on ikävä valtio joka tulee tekemään kaikenlaista isompaa ja pienempää kiusaa meille ja muulle maailmalle.

Onneksi Venäjä sekään ei kaikkeen pysty. Antaa heidän markkinoida, mutta jos tänne ei pääse niin kyllä he siellä Jemenissä tämän tiedon saavat.

Suomen ykköstehtävä on suojella omiaan. Venäjä tekee ikäviä temppuja, mutta emme me voi vastuuta ottaa heidän teoistaan. Eivät he lopeta heidän operaatioitaan meitä kohtaan mikäli me sallitaan niiden jatkua.
 

Jeffrey

Jäsen
Mitä tuohon loppuosaan, niin ymmärrän kyllä tavallaan pointtisi, mutta mielestäni on vähän kyseenalaista syytellä ihmisiä hyödyllisiksi idiooteiksi, kun he esittää ihan relevantteja, epätodennäköisiä mutta silti relevantteja, skenaarioita ja miettii kuinka niissä sitten tilanteen eskaloituessa toimitaan. Sitä yleensä kutsutaan keskustelun tukahduttamiseksi, ja se vasta (minun mielestäni) onkin hyödyllistä idiotismiä yrittää tukahduttaa keskustelua demokratiassa. Kyllä itseäni ihan henkilökohtaisestikin kiinnostaa, että jos tämä tilanne menisi tähän epätodennäköiseen skenaarioon, että kuka sen viimeisen määräyksen antaa jos siellä alkaa porukkaa tippua rajalla ja kuinka siinä tilanteessa toimitaan. Josta alleviivaan edelleen, erittäin epätodennäköistä skenaariota.

Ehkä niin. Itse näen lillukanvarsiin tarttumisena sitä jos todella tarpeellista lakimuutosta vastustetaan hyvin hypoteettisilla skenaarioilla joiden suhde lakiin on todella minimaalinen ja skenaario itse vielä todella kaukainen.

Sen kyllä ymmärrän, että ison muutoksen edessä on inhimillistä tarttua nyansseihin ja kokea niiden kautta muutosvastarintaa. Haasteet ratkaistaan lopulta silloin kun ne tulevat eteen. Ja tässäkin ketjussa tuotu näitä mahdollisuuksia esiin esimerkiksi Puolan esimerkillä.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Itse näen lillukanvarsiin tarttumisena sitä jos todella tarpeellista lakimuutosta vastustetaan hyvin hypoteettisilla skenaarioilla
Koko lakihan perustuu hypoteettisen skenaarion torjuntaan. Lakiuudistus on täynnä ongelmakohtia joista ei haluta välittää. Suomi on kansainvälisten lakien ohittamisessa nyt eturintamassa vaikka juuri niiden lakien ansiosta olemme itse turvassa. Venäjä ei ole rikkonut lakia Suomen rajalla. Huonoa käytöstä se on harjoittanut kyllä. Jos populistihallitus saa tahtonsa läpi, se tarkoittaa nyt suljetun rajan osittaista avaamista.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja minkäslaista idiotismia se sitten on, että täällä panikoidaan lain kiirehtimisen kanssa ja syytellään vastustajia ryssänkätyreiksi, että lopulta saadaan nopeasti raja auki, ja väki salakuljettamaan tavaraa molempiin suuntiin ja juntit tankkaamaan Venäjän sotakassaa? Paperilla kuulostaa sellaiselta, mistä KGBääpiö olisi varsin tyytyväinen, kun paniikki ja kahtiajako lisääntyy, sekä raja aukeaa — ei ryysylän tarvitse tehdä muuta kuin olla pelottava.
No eipä Suomessa nähty liikennettä maiden välillä juuri ongelmana, ennen kun Venäjä hybridioperaation loppusyksystä aloitti. Siis vaikka Venäjä päivä toisensa jälkeen liikenteestä hyötyi. Varsin käsittämätöntä minusta, no mutta eipä Suomessa ole kiirettä pitänyt Yangonkaan kieltämisessä.

Vähintään toivoisi jonkinlaista suunnitelmaa, miten raja saadaan pidettyä kiinni, vaikka laki menisi läpi.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Teknisesti voisi, käytännössä ei, sillä peruste eduskunnan hajottamiseen ei täyty. Laissa on myös esityöt.

Niin no tarkoitinkin siis sellaista tilannetta, jossa hallitus ei tosiaan saa vaadittua enemmistöä kasaan, mutta katsoo lain kuitenkin niin tärkeäksi, että olisi valmis tällaiseen kikkailuun. Eli että aloite asiaan lähtisi nimenomaan hallituksen sisältä. Ei se toki varmaan realistista olisi, mutta toisaalta kun tiedetään jo valmiiksi millainen itku ja parku alkaa, jos laki ei syystä tai toisesta mene nopeutetussa järjestyksessä läpi, niin silloinhan sellaiseen voisi kait vaan vastata, että uudet vaalit ja ei tarvita enää kuin 2/3 enemmistö.
 

Baldrick

Jäsen
Siihen jo sopisi herätä, että Venäjä ihan oikeasti on ikävä valtio joka tulee tekemään kaikenlaista isompaa ja pienempää kiusaa meille ja muulle maailmalle.

Onneksi Venäjä sekään ei kaikkeen pysty. Antaa heidän markkinoida, mutta jos tänne ei pääse niin kyllä he siellä Jemenissä tämän tiedon saavat.

Suomen ykköstehtävä on suojella omiaan. Venäjä tekee ikäviä temppuja, mutta emme me voi vastuuta ottaa heidän teoistaan. Eivät he lopeta heidän operaatioitaan meitä kohtaan mikäli me sallitaan niiden jatkua.
Siis jos Venäjä ihmisiä rajalle kiikuttaa, niin pidän sitä hyvinkin todennäköisenä, että nimenomaan tarvittaessa osoittavat aseilla, että on vain yksi suunta ja se on rajalta länteen. Kuten sanoit, Venäjä on ikävä valtio ja tuollainen kiusanteko olisi juuri sellaista mitä odottaa saattaa. Elleivät sitten ota tykinruuaksi Ukrainaan tietysti, kun burjaatit alkaa loppua.
Ehkä niin. Itse näen lillukanvarsiin tarttumisena sitä jos todella tarpeellista lakimuutosta vastustetaan hyvin hypoteettisilla skenaarioilla joiden suhde lakiin on todella minimaalinen ja skenaario itse vielä todella kaukainen.

Sen kyllä ymmärrän, että ison muutoksen edessä on inhimillistä tarttua nyansseihin ja kokea niiden kautta muutosvastarintaa. Haasteet ratkaistaan lopulta silloin kun ne tulevat eteen. Ja tässäkin ketjussa tuotu näitä mahdollisuuksia esiin esimerkiksi Puolan esimerkillä.
Itse siis vänkään tässä siksi, että täällä porukka hyperventiloi kuinka laki on pakko saada ajettua äkkiä läpi tai muuten vie hukka. Ei ajatella kovinkaan paljoa sen vaikutuksia tai hirveästi skenaarioajattelua jos Venäjä laittaa lain ja Suomen moraalin testiin. Nythän tällä lailla yritetään vain hypoteettisessa tilanteessa vähän jouduttaa byrokratiaa, mutta ei tämä laki mikään deus ex machina ole, jolla Suomi vapautuu kuin taivaanlahjana kiusanteosta rajalla.

Näen lain hyödyllisenä juurikin sen lähtöä ehkäisevän vaikutuksen takia ja toivottavaa olisi, ettei kukaan tule koittamaan, mutta toivossa on hyvä elää vain tiettyyn pisteeseen asti. Ei lain läpi mentyä kuitenkaan voi vain lyödä hanskoja tiskiin ja todeta, että maailma on valmis. Mielestäni on varsin validia pohtia sitä, jos Venäjä sanoo ”entäs sitten?” ja kiikuttaa ihmismassoja rajalle joka tapauksessa, oli lakia tai ei.

Ja hyvä tätä muutenkin on miettiä monelta kantilta, koska kyllä kuitenkin kansainvälisistä sopimuksista poikkeamista voi pitää raskaan sarjan tekona, vaikkakin välttämättömänä. Mielestäni tilanne kuitenkin edellyttää, että ymmärretään kokonaisuutena mitä ollaan tekemässä näin isoissa asioissa, eikä vain tehdä hätäistä ratkaisua ja siitä eteenpäin ”mietitään, kun tulee vastaan”.

Venäjälle voisi hyvin myös ilmoittaa, että jos rajalle ilmestyy ihmismassoja, niin Tehtaankadun vakoilukeskus ja kaikki muutkin lähetystöt menee kiinni ja Venäjälle jätetään vain yksi diplomaatti Suomeen välttämätöntä yhteydenpitoa varten. Venäjä harkitsisi varmasti toimiaan tarkemmin, jos heille koituisi siitä jotain haittaa, eikä varmasti halua menettää tutka-asemaansa Helsingin kantakaupungissa.

Sitäkin on syytä pohtia, että tarkoittaako rajalain läpimeno rajan avaamista? Se jos mikä olisi massiivinen virhe ja haitallinen seuraus lain läpimenosta. Mietitäänkö tätäkin vasta sitten myöhemmin?

Noo, kai minä olen vain hyödyllinen idiootti, kun haluan pitää rajan kiinni ja yritän katsoa karttaa vähän seuraavaa mutkaa pidemmälle. Sillä saa kivasti jatkaa yksisilmäistä panikointiaan rauhassa, kun kriitikot on automaattisesti kansanvihollisia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin no tarkoitinkin siis sellaista tilannetta, jossa hallitus ei tosiaan saa vaadittua enemmistöä kasaan, mutta katsoo lain kuitenkin niin tärkeäksi, että olisi valmis tällaiseen kikkailuun. Eli että aloite asiaan lähtisi nimenomaan hallituksen sisältä. Ei se toki varmaan realistista olisi, mutta toisaalta kun tiedetään jo valmiiksi millainen itku ja parku alkaa, jos laki ei syystä tai toisesta mene nopeutetussa järjestyksessä läpi, niin silloinhan sellaiseen voisi kait vaan vastata, että uudet vaalit ja ei tarvita enää kuin 2/3 enemmistö.

Eduskuntaa ei 2000 perustuslain myötä enää vain tuosta vaan hajoteta, eli hallitus ei päätä siitä (vaikka ensimmäinen lukko on pääministerin perusteltu aloite). Eduskuntaryhmiä on kuultava ja niiden pitää esitöiden mukaan olla liki yksimielisiä asiassa, pitää käydä uudet hallituksenmuodostamiskierrokset ensin jne. Todella pitkissä puissa.
 

Baldrick

Jäsen
Koko lakihan perustuu hypoteettisen skenaarion torjuntaan.
Ja juuri tämä minua hämmentää. Ei sieltä nytkään ole mitään ”maahantunkeutujien invaasiota” ole tullut viime kuukausina, vaikka meillä ei ole mitään poikkeuslakia avuksi. Viimeksikin fillaristien tulo tyrehtyi ilman poikkeuslakia. Jarmo Limnell sanoi, että ei ole mitään tiedustelutietoa, jonka varjolla olisi kiire.

Miksi siis nyt yhtäkkiä on ihan helvetinmoinen hoppu tämä saada kasaan?

Ja edelleen, kannatan jonkinsortin käännytyslakia, mutta tässä vaiheessa pitää myös vain miettiä, että millä askelmerkeillä mennään eteenpäin eri tilanteissa. Että ollaan valmiita myös, jos paska osuu tuulettimeen niiltä monilta muilta osin, mihin laki itsessään ei tarjoa ratkaisua. Eikä vain hysteerisesti yritetä teippikorjausta ja lakata miettimästä siitä pidemmälle.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Eduskuntaa ei 2000 perustuslain myötä enää vain tuosta vaan hajoteta, eli hallitus ei päätä siitä (vaikka ensimmäinen lukko on pääministerin perusteltu aloite). Eduskuntaryhmiä on kuultava ja niiden pitää esitöiden mukaan olla liki yksimielisiä asiassa, pitää käydä uudet hallituksenmuodostamiskierrokset ensin jne. Todella pitkissä puissa.

Kun en tätä asiaa niin hyvin tunne, tuon vuoden 2000 muutosten jälkeen, niin kun kirjoitat että "liki yksimielisiä", niin tarkoittaako se helpompaa vai vaikeampaa rastia, kuin se 5/6 osan enemmistö?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitäkin on syytä pohtia, että tarkoittaako rajalain läpimeno rajan avaamista? Se jos mikä olisi massiivinen virhe ja haitallinen seuraus lain läpimenosta. Mietitäänkö tätäkin vasta sitten myöhemmin?
Eipä tästä pahemmin näy käytävän edes keskustelua. Saa toki linkata, mikäli asiasta on esim. eduskunnassa keskusteltu. Kerta kaikkiaan vaikea löytää syitä, miten itärajan avaaminen palvelisi maamme intressejä. Kirjoitin asiasta jo pidemmin aiemmin tänään, mutta samaan aikaan kun Suomen ja Venäjän välit ovat kireimmillään vuosikymmeniin ja itäraja on ollut henkilöliikenteeltä suljettuna jo yli puoli vuotta, olisi sen osittainenkin avaaminen varsin kummallinen veto Suomelta tähän väliin.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Miksi siis nyt yhtäkkiä on ihan helvetinmoinen hoppu tämä saada kasaan?
Siinäpä se. Ehkä eduskunta haluaa lomille asap.
Meillä on raja toistaiseksi kiinni eikä missään ole määritelty kauan toistaiseksi kestää. Rajalaki ei estä mahdollista venäläisten masinoimaa massojen rajan yli saattamista. Sellainen nyt vain olisi logistisesti käytännössä mahdotonta ja erittäin riskialtista Venäjälle itselleen. Koko maa tuntuu nielleen perus-suomalaisuuden koukkuineen paskoineen. Jos uusi rajalaki saadaan aikaan, on sitä myös lähes mahdotonta ja täysin hyödytöntä ”ottaa käyttöön”. Itäraja kiinni toimii ja hyvä niin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kun en tätä asiaa niin hyvin tunne, tuon vuoden 2000 muutosten jälkeen, niin kun kirjoitat että "liki yksimielisiä", niin tarkoittaako se helpompaa vai vaikeampaa rastia, kuin se 5/6 osan enemmistö?

Käytännössä sikäli vaikeampaa, että vaaditaan valtioneuvosto, eduskuntaryhmät ja vielä TP asian taakse. Siis ihan yksinkertaisesti Suomessa ei eduskuntaa tuollaisesta nykyperustuslain aikana hajoteta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllä itseäni ihan henkilökohtaisestikin kiinnostaa, että jos tämä tilanne menisi tähän epätodennäköiseen skenaarioon, että kuka sen viimeisen määräyksen antaa jos siellä alkaa porukkaa tippua rajalla ja kuinka siinä tilanteessa toimitaan.
Jos ymmärrän oikein tuon 'tippumisen' niin sitä käskyä ei anna kukaan Suomen puolella rajaa, vaan komento annetaan venäjän kielellä.
 

Baldrick

Jäsen
Nostan hattua myös panikoijille pari sivua taaksepäin, jotka paisuttelivat jonossa tulijoiden määrää, että varmasti vaikuttaa pelottavalta maailmanlopulta. Alkuun oli puhe sadoista ja muutamista tuhansista. Sitten entäpä 10k? Entäpä 30k? Jospa rajan takana yhtäkkiä onkin 50k? Mitä sinä tekisit kun rajaa ylittää 100k? Sitten jollain lähtikin lapasesta ja hetkessä rajalla odottaisi 200k-1000k turvapaikanhakijaa. Kohta niitä on jo kvaziljoonabiljoonaa. Sitten vielä annetaan ymmärtää, että vähintään iso osa näistä on jotain sabotöörejä ja piilosotilaita hälytysvalmiudessa.

Eikö tässä porukka nyt yhtään huomaa, että tätä ajetaan kiireesti eteenpäin enemmän tunteella (paniikki) kuin järjellä? Venäjän kikat uppoaa Suomen kansaan kuin kuuma veitsi voihin. Ja Kremlissä höhötellään, kun muurahaispesä kuhisee kaaoksessa koskemattakin.
 

Flonaldo

Jäsen
Suomi ei yksinkertaisesti voi jättää esim. mainitsemaasi sataa ihmistä vain paleltumaan jääpuikoiksi, jos jäävät raja-alueelle limboon.
Mutta kun juuri se on rajalain lähtökohta. Kuten todettua jo aiemmin, jos hallitus ajattelee niin, että joka tapauksessa tiukan paikan tullen taivutaan, silloin tämä koko lain säätäminen on pelkkää näytelmää.

En myöskään lähtisi nykymaailmassa mistään "no eihän ne nyt niin voi tehdä" lähtökohdasta, vaan siitä, mitä konkreettisesti nyt tapahtuu. Ja se on, että hallitus säätää lain, mikä käyttöön otettaessaan tarkoittaa juuri tuota.

Muistaakseni olet profiloitunut Gazan siviiliväestöä puolustamaan toisessa ketjussa. Oletetaan, että Venäjä saa masinoitua palestiinalaisia Suomen rajalle ja kumpikaan ei päästä niitä enää rajan yli. Annetaan paleltua pois? Eikös se ole parempi sitten vain ottaa nopeampi lähtö jonkin Israelin pommin kohteena kuin tehdä pitkä matka Suomen rajalle ja paleltua sinne?
Ehkä tässä nyt on vaikeuksia erottaa mikä on minun henkilökohtainen mielipiteeni ja mitä tässä yritän kertoa hallituksen esityksen olevan. Kun sen hallituksen esityksen tuntuu vähän kukin haluavan itse kuvittelevan haluamakseen tai sopimaan omaan moraalikäsitykseensä.

Oma mielipiteeni on se, että nykymuotoinen turvapaikanhaku pitäisi Euroopassa lopettaa kokonaan tai uudistaa koskemaan vain hyvin rajattuja yksittäisiä henkilöitä. Sanotaanko nyt vaikka otsikon "toisinajattelijat ja poliittiset vankit" alle menevät ihmiset.

Ja sitten 20-kertaistetaan pakolaiskiintiömme, kaikkialla Euroopassa.

Nykyjärjestelmä tuottaa perverssin tilanteen, missä ikävimmistä oloista pakenevat vain (verrattain) varakkaat ja parhaassa kunnossa olevat ihmiset, jotka siis pelkästään noista lähtökohdista ovat vähiten suojan tarpeessa. Sitten ne varat menevät ihmissalakuljettajille, jotka tekevät rahoilla jotain ikäviä asioita.

Matkan varrella ihmiset kärsivät kuukausia tai jopa vuosia, ja valtava määrä ihmisiä hukkuu Välimereen, paleltuu Valko-Venäjän metsään tai jotain yhtä hirvittävää. Ja tämä on sitten parasta mahdollista ihmisoikeuksien puolustamista olevinaan.

Minä en myöskään halua, että palestiinalaisia tapetaan omassa maassaan, vaan että he saisivat siellä asua rauhassa. JOS ajauduttaisiin tilanteeseen, että Palestiinasta halutaan ihmisiä tuoda pysyvästi muualle, koko Euroopassa vain sitten ovet auki (tai, no, ensisijaisesti tämä olisi kyllä Yhdysvaltojen vastuulla, kun ovat tilanteen aiheuttaneetkin). Sen sijaan en halua yhtäkään palestiinalaista venäläisten pahoinpitelemäksi, varastamaan heidän omaisuutensa ja sitten käyttämään heitä hybridisodassaan hyväkseen.
 

Baldrick

Jäsen
Jos ymmärrän oikein tuon 'tippumisen' niin sitä käskyä ei anna kukaan Suomen puolella rajaa, vaan komento annetaan venäjän kielellä.
Käsittäisin, että kyse tuossa on ”hyytyvistä” yksilöistä, eli nälkään/kylmään kuolevista, eikä ampumisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös