Hmm, siis ihan oikeasti, miten? Anyway, olen todellakin huomattavan pahoillani, jos olen loukannut sinua, mutta olen kyllä yrittänyt pysyä mahdollisimman analyyttisenä ja viileänä tässä keskustelussa. Minusta mahdollisessa uskonnollisessa vakaumuksessa ei tietenkään ole mitään pahaa: pointtini tässä keskustelussa eivät liity sinuun vaan erääseen lähisukulaiseeni, joka helluntailaisen vakaumuksen myötä on todella palava Israelin kannattaja ja jonka kanssa minulla on ollut sangen mielenkiintoisia keskusteluita aihepiiristä. Siinä näkemyksessä ei juuri ole sijaa nyansseille tai millekään ymmärrykselle palestiinalaisia kohtaan. Mutta henkilönä noin muuten mitä miellyttävin ja järkevin.
Kerrot olevasi pahoillasi jos olet loukannut minua. En edes ajattele asiaa siltä kannalta, en ole myöskään loukkaantunut mitenkään, edelleen väsynyt ja koitan samalla tehdä hommia ja emotionaalisesti hyvin tasapainossa.
Saat toki anteeksi vaikka tässä sinänsä ei ole tapahtunut mitään niin suurta, että pitäisi anteeksi pyydellä, en loukkaannu kovin helposti oikeasti, mutta tottakai sanon suoraan sekä puolustaudun täällä jos keskustelu lähtee kohdistumaan minuun henkilönä tai minun emotionaaliseen tilaani.
Meillä on eri käsitys analyyttisestä, sillä omaan analyyttiseen ajatteluuni ei kuulu arvioida sinun uskonnollisuuttasi tai emotionaalista tilaa eikä se minua kiinnosta eikä edes kuulu minulle pätkääkään. Analysoin nytkin lähdeviitteisiin tukeutuen Hamasin kannatusta ja mitä se tarkoittaa, eli terrorismin tukemista. Jos haluat analysoida jotain muuta kuin minua, niin silloin ei ehkä kannata minua tägätä tai lainata.
Jos haluat kritisoida kirjoituksiani, niin kritisoi ja mielellään liittyen mihin asialla viittaat kertoen myös, että miksi asian näet niin jos et meinaa löytää asiaan lähdeviitteitä, mielellään ilman argumentaatiovirheitä. On olemassa näkemyksiä ja on olemassa tieteellisiä tutkimuksia, tieteellisestä tutkimuksesta ei voi vetää arviota, että joku ulkopuolinen on syyllinen, ei ainakaan suoraan ja harvoin myöskään ilman vahvaa faktista tietoa miksi näin on.
Jos Hamasin kannatus kuten tutkimuksessa sanottiin on 53%, niin johtopäätös siitä ei todellakaan ole Netanjahun syyllisyys Hamasin kannaukseen. Todellinen johtopäätös 53% Hamas kannatuksesta on se, että 53% palestiinalaisista aikuisista kannattaa terrorismia sekä sitä kaikkea mitä toissalauantaina nähtiin.
Terrorismiryhmä ei siis ole mikään tavallinen demokraattisen valtion puolue, joka voi olla jonkun mieleen ja toisen mielestä heillä on ärsyttäviä päätöksiä. Terrorismiryhmä, jonka perustaminen, kaikki heidän teot sekä tavoitteet on murhata, tarkoittaa juuri sitä itseään.
Toki terroristiryhmittymilläkin on erilaisia tavoitteita ja jonkun terroristiryhmän tavoitteet voi olla joskus lievempiä vaikka yhtälailla hirveyksiin ne yleisesti pyrkii.
Hamasin tavoite on tuhota juutalaiset, tuhota kokonainen ihmisryhmä ja vieläpä tuhota sama ihmisryhmä minkä natsit halusi tuhota. Heidän toiminta on myös hyvin pitkälle samaa toteutuksen puolesta sillä erotuksella, että natsien takana oli kokonainen suuri valtio joka oli hetken myös aseellisesti maailmanlaajuisesti todella voimakas.
Tälle kaikelle on hyvin naiivia ja jopa typerää yrittää etsiä vastauksia jostain muusta kuin itse syyllisistä, eli Hamasista ja heitä tukevista ihmisistä. Tämän tason tavoitteet esittelevä terroristiryhmä on niin täynnä todellista pahuutta ja sitä ei pysty perustelemaan Netanjahulla ihan sama mitä Bibi olisi elämässään tehnyt.
Olen katsonut viimeaikoina Maailman kovimmat vankilat -sarjaa, jossa on tullut esiin todella hirveisiin asioihin pystyviä ihmisiä, harva kuitenkaan Hamas tason pahuuksiin.
Pahin näistä oli yhdessä ukrainalaisessa vankilassa ollut Sergei Tcakh. Hän murhasi tuomion mukaan yli 30, 8-18 vuotiasta tyttöä sekä käytti heitä hyväkseen murhattuaan. Mahdollisesti uhreja on ollut jopa 100.
Tässä puhutaan äärimmäisestä pahuudesta. Samanlaisesta pahuudesta, jota natseilla nähtiin. Samaan äärimmäiseen pahuuteen syyllistyivät Hamasin murhaajat, täysin samaan. Puhutaan jopa sadoista tai tuhansista Hamasin terroristeistä, jotka kykenee "serial killer" tason pahuuteen, toteuttaa sitä, juhlii sitä ja jatkaa sen jälkeen. Ihmisten silpomisten jälkeen kun saivat vietyä vielä kidnappaamansa lapset Gazan kellareihin, he menivät todennäköisesti koteihinsa halasivat vaimoaan ja lapsiaan. Vaimo mahdollisesti vielä onnitteli näistä karmeuksista.
Tässä on siis tämä keskustelun todellinen konteksti, mitä tälläkin palstalla yritetään laimentaa. Israel on virallinen valtio, joka on yksi demokraattisimmista valtiosta maailmassa. Myös yksi hyväksyvimmistä.
Israel yrittää tehdä kaikkensa etukäteen kertoen, että ampuvat. Tätä Hamas ei ole tehnyt kertaakaan historiassa ja ampuvat ohjuksia siviilialueille paljon useammin kuin mitä lehdissä kerrotaan. Myös silloin kun olin käymässä Israelissa, sinne ammuttiin ohjuksia, mutta ei paikkoihin joissa olin, en kokenut ilmahälytyksiä tai nähnyt mitään siihen liittyvää onnekseni. Minua ei kuitenkaan pelottanut pätkääkään siellä, koska Israel on ollut turvallisimman oloinen valtio missä olen käynyt.
Monesti selityksenä kerrotaan, että israelilaisia siviilejä on kuollut vähemmän. Fakta tosin on se, että yritetty on kyllä sitäkin enemmän ja Hamas nimenomaan yrittää tappaa siviileitä, toki myös sotilaita Israelissa.
Hamas ampuu ohjuksia summittain ja syy miksi siviilejä näissä kuolee vähän on Israelin hyvä ohjuspuolustus ja Hamasin huonot ohjukset, mutta ne ohjukset ei ole mitään jousipyssyn nuolia vaan ohjuksia tai raketteja, jotka tappaa osuessaan. Toimii välillä kuin kissanpierut ja lentää vain johonkin siviilien sekaan tappaen ihmisiä osuessaan, monesti ohjukset lentävät Gazaan gazalaisten niskaan.
Suurin syy Gazassa Israelin iskuissa siviilikuolemisiin on Hamas ja Hamas on aina käyttänyt tätä hyvin propagandassaan. Suurin syy nimenomaan siksi, että käyttävät lapsia ihmiskilpinä, eivät päästä evakuoitumaan ja pitävät ihmisiä otteessaan alueella. Mitä tulee propagandaan, nytkin ilmestyi video missä isä kantaa kuollutta lastaan, joka olikin tosiasiallisesti nukke. Siellä kuolee syyttömiä, mutta sodassahan ei siis edes ole mikään vaatimus varoittaa pommituksista ja silti Israel sitä tekee juurikin välttääkseen siviiliuhreja. Tätä varoitusta on tietenkin myös toteltava, mieluiten jo etukäteen jos tietää, että omalla puolella on terroristeja.
Syy sotien alkamiseen tuolla on aina toistanut samaa kaavaa. Palestiinalaiset ja muut arabimaat haluaa tuhota Israelin ja tappaa kaikki juutalaiset, mutta häviävät sodan. Tämän jälkeen eivät suostu mihinkään rauhanehtoihin tai tunnustamaan Israelia valtiona, mutta haluavat silti ehdottomasti Israelin sodassa valtaamat alueet takaisin. Ja tämä toistuu aina uudestaan, kuten nytkin.
Minulla on paljonkin näkemyksiä palestiinalaisten hädästä ja yllä osa siitä. Se, että en kirjoita palestiinalaisista, niin ei tarkoita ettenkö tuntisi viattomia palestiinalaisia kohtaan empatiaa. Tottakai tunnen, mutta näen syypäänä Hamasin ja tämä tuntuu olevan monelle se kovin paikka jostain syystä. Siviilien kaikki ongelmat kumpuaa tuolla alueella toimivasta ääriajattelusta, pääasiassa siis Hamasin ääriajattelusta.
Israelissa asuu palestiinalaisia ja heitä käy siellä töissä. Ei Israel teloita palestiinalaisia siviileitä jonnekin tien poskeen Israelissa, joka kertoo nimenomaan siitä, että Israel ei ole se ongelma. Ja jos kaikki rauhaa rakastavat palestiinalaiset asuisivat Israelissa eivätkä haluaisia murhata juutalaisia, niin mitään ongelmaa ei olisi, koko ongelmaa ei olisi ollut vuosikymmeniin.