Sori, tarkoitin ymmärtäjiä. Minulta ei löydy ymmärrystä kummankaan puolen ymmärtäjille nykyisten toimien ollessa mitä ovat, eikä pitäisi kenelläkään muullakaan...
Me taidamme ymmärtää asioiden ymmärtäjät kovin eri tavalla, sinun "ymmärtäjät" arveluni mukaan tuntuvat kuuluvan minulla siihen ryhmään joita voin pitää ennemminkin "hyväksyjinä". Minusta näiden kahden ryhmän välillä on merkityksellinen ero ja ihminen, joka ymmärtää jokin käyttäytymisen syyn ei välttämättä hyväksy sitä käyttäytymismallia vaikka ymmärtääkin siihen johtavat syyt.
Minä ymmärrän kummankin osapuolen toiminnan, ymmärrän sen miksi hamas turvautuu epäsymmetriseen sodankäyntiin Israelia vastaan ja toisaalta ymmärrän sen miksi Israel käyttäytyy toisinaan kuin norsu posliinikaupassa, mutta edellinen ei tarkoita sitä, että minä hyväksyisin kummankaan toiminnan kaikessa laajudessaan, tai hyväksyisin kaikkia kummankin osapuolen toimintamalleja. Tämä minusta on huomioitava ja minusta pitää pyrkiä siihen, että kykenee löytämään niitä ymmärrettäviä syitä tietylle toiminnalle ja kun niitä on löydetty (yhdestä useampaan), on niihin helpompaa pureutua ja operoida niitä vastaan ja näin mahdollisesti ratkaista ongelma tavalla tai toisella.
Tämä aiheesta hyvin lyhyelti tässä ketjussa - ties monennenko kerran.
vlad.