Iron Maiden

  • 378 430
  • 2 069

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Onko Iron Maidenin konsertti Ullevilla Göteborgissa 7.9.2005 yhtyeen huippukohta livenä? Kova energia ja Bruce laulaa kuin jumala. Kuunneltavissa youtubessa. Osoittakaa että olen väärässä:)

Ed Hunter-turnee saattaisi olla yksi kovimmista kiertueista, harmittavasti tuolta kiertueelta ei ole muutamia sinkkujen b-puolia lukuunottamatta kauhean hyvälaatuista materiaalia saatavilla. Tai siis, en ole itse ainakaan törmännyt, en toki ole hetkeen etsinytkään.

Edit: Ja tosiaan tuo Brave New Worldin kiertue oli kyllä ihan timanttia, kruununa tuo Rock in Rio. Oma suosikkini virallisista Maidenin livejulkaisuista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zeic

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko Iron Maidenin konsertti Ullevilla Göteborgissa 7.9.2005 yhtyeen huippukohta livenä? Kova energia ja Bruce laulaa kuin jumala. Kuunneltavissa youtubessa. Osoittakaa että olen väärässä:)
Tuo oli kyllä hyvää aikaa. Helsingissä timanttinen keikka, yö Helsingin rautatieasemalla kaverin kanssa ja kotiin päästyä seuraavana päivänä kakkoselta ruotsin keikka. Parhaaksi taltioinniksi kuitenkin arvostaisin Rock In Rio 2001. Paras yksittäinen veto Flight 666, Rime Of The Ancient Mariner
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sieltähän se lätykäinen tänään postissa tipahti ja avausraita soi parhaillaan kaiuttimista.

Annetaan levyn tehdä työtään tuosta nyt muutaman läpikuuntelun kautta, ja katsellaan sitten niitä arvioita, että minkäsmoisesta teoksesta tässä nyt onkaan kyse.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Erittäin lupauksia herättävää soitantaa tämä ainakin on!

Sori naapurit.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Olin seuraillut, että koska levy lähetetään ja kun postitus merkittiin vasta tänään aamulla tapahtuneeksi, niin olin varma, että levy saapuu ensi viikolla. Mukavana yllätyksenä kuitenkin levy ilmestyi iltapäivällä postiluukusta.

Vähän kommenttia yhden kuuntelun jälkeen:
- Sinkkujen lisäksi ykköslevyltä toimi parhaiten ensikuuntelulla Lost in a Lost World.
- Days of Future Pastista ei jäänyt oikein mitään päähän, vaikka kestonsa puolesta toivoi sieltä jotain menevää ja iskevää tulevan.
- Nimikkobiisi jätti myös kylmäksi, mutta voinee olla, että siinä vaiheessa ei ollut vielä "zonessa".
- The Time Machinen väliosan alusta tuli mieleen NES-Castlevaniat.
- Kakkoslevyltä Darkest Hour vaikuttaisi olevan ihan jees Maiden-balladi. Ja pidän siitä, kun Brucekin saa laulaa matalempaa läpi koko biisin, eikä tarvitse viimeistään kertsissä ruveta pinnistämään ääntä pihalle korkeudelta, joka ei enää kauhean vaivattomalta kuulosta.
- Death of the Celtsistä jäi lähinnä päähän, että oli aika paljon harrismeja mukana.
- Itämaisia melodioita viljelevä The Parchment maistui, mitä nyt toki 12:39 pituudesta oli helppo päätellä jo ennakkoonkin, että ns. ilmaahan tässä on mukana. Eli vähän voisi jotain toistoja kitkeä ja kasassa olisi laadukas ja tiukka biisi. Lisäksi säkeistö toimisi huomattavasti paremmin minun makuun ilman tuota laulumelodiaa toistavaa lead-kitaraa. Eli sama ongelma kuin Strategossa. Ei ole koskaan maistunut tuo sovitustyyli.
- Hell on Earth alkaa parin minuutin yhdentekevällä introlla. Harrisin biisi? Kyllä. Säkeistössä (ja kertsissä) taas kitara soittamassa laulumelodiaa. No sentään oktaavia alempaa tässä biisissä, jolloin se ei hyppää niin paljon esiin. Kertsi on levyn parhaimmistoa.

Nämä tosiaan fiilikset ensimmäisen kuuntelun perusteella. Paljon voi muuttua jatkossa. Esim. The Writing on the Wall oli julkaisunsa aikaan "ihan ok", mutta nyt fiilistelin sitä jo ihan kunnolla. Eli lisää kuunteluita alle.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
En ole vielä levyä kuunnellut, mutta tämä herätti kiiman.

Simon's Questin Night Themehän on tunnetusti maailman paras biisi.

EDIT. Eikäkö siis Day Theme (Bloody Tears).
Edit selvensi, sillä Bloody Tearsin parhauteen on helppo yhtyä. No ei ehkä ihan maailman paras biisi, mutta todella kova. Vaikka tämä nyt alkaa mennä off-topicin puolelle pahasti, niin suosittelen muuten tutustumaan tökerösti nimettyyn Perfect Selection Dracula Battle -levyyn, jos ei ole entuudestaan tuttu. Löytyy Bloody Tearsit ja muut klassikot todella tyylikkäinä metalliversioina:




The Time Machinen suhteen taasen voi tulla vähän liikaa odotuksia tuon viittaukseni vuoksi. Sinällään perus-Maidenia se väliosan aloituskin, mutta jostain syystä itselle tuli Castlevania-yhtymät mieleen.
 

SkagGully

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Real Atlético Viinijärvi City United
Edit selvensi, sillä Bloody Tearsin parhauteen on helppo yhtyä. No ei ehkä ihan maailman paras biisi, mutta todella kova. Vaikka tämä nyt alkaa mennä off-topicin puolelle pahasti, niin suosittelen muuten tutustumaan tökerösti nimettyyn Perfect Selection Dracula Battle -levyyn, jos ei ole entuudestaan tuttu. Löytyy Bloody Tearsit ja muut klassikot todella tyylikkäinä metalliversioina:




The Time Machinen suhteen taasen voi tulla vähän liikaa odotuksia tuon viittaukseni vuoksi. Sinällään perus-Maidenia se väliosan aloituskin, mutta jostain syystä itselle tuli Castlevania-yhtymät mieleen.


Ihan uskomattomia sävellyksiä tuolta Nintendo-hevin aikakaudelta löytyy. Esmes tuo alkuperäinen Bloody Tears on puhdasta hevimetallia ja sävellyksenä huikea. Nerokas. Hyvä että näille nykyään osataan tehdä kunniaa.

Senjutsun suhteen odotukset loppujen lopuks melko maltilliset yhä, vaikka ne arviot mitä on omiin silmiin osunut ovat olleet lupaavahkoja, positiivisia arvioita. Ja näin. Pitää yrittää lähipäivinä kuunnella ajatuksella ja tunnustella omia fiiliksiä.

On tässä muuten sattumalta tullut kuunneltua tuo Nights of The Dead -liveä ja sen myötä on inhottavasti realisoitunut omalla kohdalla tuo Brucen äänialan kapeneminen. Toki se on ollut tiedossa jo hyvän aikaa ja siellähän se ikä tuppaa näkymään, mutta kuulostaa välillä niin väkinäiseltä, ponnettomalta ja jopa suoraan sanoen paskalta (ja esim. mainitun liven Run To The Hillsissä jo välillä huvittavaltakin), että kannattaako tuota enää livelle taltioida. En tiä. Toki studiossa voi uudet biisit tehdä helpommaksi, jos luonto antaa periksi, välillä tuntuu että sielläkin on tavoiteltu nuotteja joihin ei enää yllä ja menee sitten pihinäksi (kaksi edellistä levyä ennen Senjutsua).

Kun noita 2000-luvun alun livevetoja katsoo, niin uskomaton veto on ollut bändillä. Ei sitä silloin oikein tajunnutkaan... Onneksi on päässyt todistamaan Maidenia livenä vielä kun olivat todella tikissä. Ei sillä, tulee varmaan jatkossakin lähdettyä katsomaan, jos nyt vaikka vielä 15-20 vuotta kiertäisivät.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Iron Maiden on mulle samanlainen bändi kuin Metallica. 80-luvun ja 90-luvun alun tuotanto oli niin huikeata, että ei tarvinnut kuin yhden pettymyksen täytteisen levyn, jonka jälkeen olen kuunnellut vain noita vanhoja hyviä levyjä. Ei pysty enää antamaan mahdollisuutta.

Sama tosin on tapahtunut elokuvien kanssa. Vain klassikot maistuvat. Setämiehen arkea.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Iron Maiden on mulle samanlainen bändi kuin Metallica. 80-luvun ja 90-luvun alun tuotanto oli niin huikeata, että ei tarvinnut kuin yhden pettymyksen täytteisen levyn, jonka jälkeen olen kuunnellut vain noita vanhoja hyviä levyjä. Ei pysty enää antamaan mahdollisuutta.

Sama tosin on tapahtunut elokuvien kanssa. Vain klassikot maistuvat. Setämiehen arkea.

Mulla tää menee päinvastoin. Aikanaan puhkikuunneltu on kuuntelukelvotonta oli se miten hyvää tahansa. Toki välillä pieninä annoksina menee ja hetkittäisinä nostalgiapläjäyksinä. Uusi on aina mielenkiintoista, vaikka ei aina välttämättä superhyvää olekaan. Koskee kaikkia suosikkibändejäni, kuten Helloween, Megadeth, Metallica, In Flames...

Huomenna sitten tän Senjutsun kimppuun.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko oli Spotifysta heti kun vuorokausi vaihtui laittaa uutta Maidenia tulemaan. Parasta Maidenia sitten X-Factorin. Osa biiseistä ei vielä oikein lähde mutta eiköhän se siitä kun saa kuuntelukertoja alle. Death Of The Celts ja Senjutsu kitarasoolot olivat mahtavia. Up The Irons!
 

Polvivaiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Detroit Red Wings
Ensikuuntelun perusteella olen sitä mieltä, että jos tämä on Iron Maidenin joutsenlaulu, niin parempaa ei olisi voinut toivoa. Thombson sanoi, että parasta maidenia sitten X-Factorin, itse sanon, että parasta sitten seventh sonin. Papat laittoivat parastaan.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Äxästä piti hakea vinyyli heti puoliltaöin, kun kerran liikkeet avasivat Maidenia varten. Noh, levari antoi itse sitten sellaista kosketushäiriötä (täytyisi käydä korjauttamassa), että Spotifyyn piti turvautua. Yhdyn muutamiin edellisiin, mutta totean että parasta Maidenia sitten A Matter of Life and Deathin, joka omissa kirjoissa on yhtyeen top4-levy. Enimmäkseen tuttua ja turvallista, mutta hyvää. Pitkiä introja ja polveilevia, joskin hieman toisteisia biisejä. Useaan otteeseen levisi hymy naamalle, että kyllä, Meideniä, on se Meideniä. Ensikuuntelu lupasi joka tapauksessa kokonaisuudessaan hyvää.

Muutamia huomioita:
- Kuuntelin tätä odotellessa parin viime viikon aikana koko tuotannon alusta loppuun ja panin merkille, että viimeisimmällä levyillä ne mieleenpainuvimmat biisit ovat olleet pidempiä eepoksia, kun moni "rocker" ei oikein tahdo lähteä. Joku The Alchemist tai When The River Runs Deep ovat todella yhdentekeviä biisejä. Tällä levyllä taas nuo pari lyhkäisempää vetoa (Stratego, Days of Future Past) lähtivät pirun hyvin heti ensikuuntelulla.
- Tempo ei missään vaiheessa nouse hirveästi, mutta ei kai sitä sediltä voi enää olettaakaan.
- Syntikat tuntuvat oleman isommassa roolissa kuin millään muulla levyllään, mutta voi johtua miksauksestakin. Soundien puolesta raikkaimman kuuloinen levy sitten Brave New Worldin.
- Nimibiisi jäi varmaan parhaiten mieleen, tämä ei myöskään tuntunut niin tutulta ja turvalliselta Maidenilta kuin loppulevy (pl. Writing on the Wall tietysti). Pirun hieno veto.
- Gersin biisien introt alkavat kyllä toistaa itseään. Löysin The Time Machinen introsta samoja fiiliksiä kuin Book of Soulsista ja The Talismanista. Pieni yksityiskohta, mutta tuli kuunnellessa mieleen.
- Death of the Celtsin alusta löytyi hyvin Clansman-fiilistä - voi johtua nimestä tehdystä assosiaatiostakin, mutta anyway.
- Käyttäjän @ChosenTwo mainitsema liidikitara toistamassa laulumelodiaa säkeistöissä on kieltämättä hieman ylikäytetty tehokeino tällä levyllä.
- The Parchment... Ei hitto, sittenkin Hell on Earth, vaikuttaa potentiaalisimmalta näistä pidemmistä veisuista. No sanotaan molemmat. Toisaalta minä nyt pidän The Legacya ja When The Wild Wind Blowsiakin ihan vitosen arvoisina mestariteoksina.
- Levy ei tuntunut yhtään niin pitkältä kuin se todellisuudessa on. Lupaa hyvää.

Niin ja kyllä se ikääntyminen vaan Brucen äänestä kuuluu, mutta ei häiritsevällä tavalla. Paljon vähemmän joutuu tällä uutukaisella vetämään aivan äärirajoilla kuin noilla parilla edellisellä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvin vähän vasta kuunnellut niin en halua biiseistä sanoa vielä mitään, mutta eikö kukaan muu ole kiinnittänyt huomiota soundeihin? Niiden taso on mielestäni helvetin huono. Kännykkä taskuun ja rec-päälle - tasoa. Mitä helvettiä? Tunkkainen puuro, jossa erottelevuus heikkoa. En todellakaan ole ammattilainen, mutta tältä tämä nyt minun korviin kuulostaa.

En sano, että se levyä voisi pilata, mutta en oikein tiedä onko tämä niin hyväkään tehokeino. Ilman muuta se on kuitenkin tarkoituksellista.
 

Tyttebären

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers
Nyt kuunnellu yhden kerran läpi ja Hell on earth paras tähän mennessä. Muihin menee varmaa aikaa ennen kuin alkaa hiffaan mistä on kyse, onko synat aina ollu näin kovalla, vähä ärsyttää ääni jotenkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin vähän vasta kuunnellut niin en halua biiseistä sanoa vielä mitään, mutta eikö kukaan muu ole kiinnittänyt huomiota soundeihin?
Missä formaatissa kuuntelet? Stream, cd vai vinyyli?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Spotifystä olen toistaiseksi kyllä vaan kuunnellut. Voisiko vaikuttaa noin paljon. CD:n ostan kyllä myös lähipäivinä.
En ole vielä kuunnellut, mutta voi tuo alusta vaikuttaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei tullut kyllä itse huomattua ensimmäisellä kuuntelulla, että soundit olisivat jotenkin erityisen huonot. Kitarat kuulostivat ainakin tosi hyviltä ja tuttua Maiden-poljentoa oli monissa biiseissä. Writing on The Wall toimi levyllä entistä paremmin.

Pitää tänään kuunnella tarkemmalla korvalla uudestaan levy läpi. Meni ekalla kerralla vähän taustamusana vielä, muuta touhutessa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Otin kuulokkeet korville ja volumea lisää niin ei tilanne nyt niin huono ole mitä ensin kuvittelin. Joku tässä edelleen harmittaa, mutta en oikein keksi mikä. Olisiko laulu vähän tavallista hiljaisemmalla? Rummuissakin on mielestäni jotenkin tunkkainen soundi.

Mutta tämä tästä. Keskityn biiseihin nyt.

edit2: Näköjään redditissä keskustelua myös huonoista soundeista ja juurikin laulun miksaamisesta turhan alas.
 
Viimeksi muokattu:

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Otin kuulokkeet korville ja volumea lisää niin ei tilanne nyt niin huono ole mitä ensin kuvittelin. Joku tässä edelleen harmittaa, mutta en oikein keksi mikä. Olisiko laulu vähän tavallista hiljaisemmalla? Rummuissakin on mielestäni jotenkin tunkkainen soundi.

Mutta tämä tästä. Keskityn biiseihin nyt.

edit2: Näköhään redditissä keskustelua myös huonoista soundeista ja juurikin laulun miksaamisesta turhan alas.

Harris miksannut niin että kuulostaa hyvältä vain virallisilla Iron Maiden kuulokkeilla. Iltapäivällä kun emäntä lähtee töihin niin voi laittaa soimaan nupit kaakossa. Nyt kun töiden ohessa kuunnellut lisää niin Nicko on liekeissä, parasta rummuttelua aikoihin.
 

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Samoilla tylsillä linjoilla jatketaan kuten viimeiset 15 vuotta. Ylipitkää "progeilua", toistoa ja unohdettavia kertosäkeitä. Bruce ja temmot ovat ymmärrettävästi aika alhaalla ja syntikoita on lisätty. Eniten iski ja yllätti The Writing... ja Stratego. Jos kolme edellistä albumia on maistunut niin ei muuta kuin nautiskelemaan. Omat 2000-luvun levyt parhausjärjestyksessä. 1.Brave New World/Blood Brothers 2.Dance Of Death/Paschendale 3.The Final Frontier/When the Wild Wind Blows 4-5.A Matter of Life and Death&Book Of Souls/Ihan sama
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Tuttuja Maiden-elementtejä ja vähän jotain kaikilta 2000-luvun levyiltä. Teatraalista Dance of Deathia, synkkää tunteilua AMOLAD:lta ja muutama biisi selvää jatkumoa Book of Soulsille. Pari kertaa olen pyöritellyt läpi ja vähän jo sentään jää mieleen jotain. Hitaasti avautuu, kuten Maidenin kanssa aina on ollut itselläni.

Varovaisen positiivinen fiilis toistaiseksi!
 
Autossa Spotifyin kautta ehdin kolme ekaa raitaa kuunnella ja ei oikein meinaa saada sanoista selvää. No nyt kotona, pyöritellääs pari kertaa läpi ihan kunnolla. Luonnollisesti muutama Trooper olut seurana.

Days of Future Past ihan toimiva rokkeri, noita kaikkia pidempiä täytyy selkeästi kuunnella useamman kerran!
 
Viimeksi muokattu:

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvin vähän vasta kuunnellut niin en halua biiseistä sanoa vielä mitään, mutta eikö kukaan muu ole kiinnittänyt huomiota soundeihin? Niiden taso on mielestäni helvetin huono. Kännykkä taskuun ja rec-päälle - tasoa. Mitä helvettiä? Tunkkainen puuro, jossa erottelevuus heikkoa. En todellakaan ole ammattilainen, mutta tältä tämä nyt minun korviin kuulostaa.

En sano, että se levyä voisi pilata, mutta en oikein tiedä onko tämä niin hyväkään tehokeino. Ilman muuta se on kuitenkin tarkoituksellista.
Mun korvaan ihan samat fiilikset. Tuli jo sinkkubiiseistä. Ja vinyyliä juuri pyörittelen, joten ei ole formaatistakaan kiinni.

Sinänsä harmi, kun musiikillisesti vaikuttaa pätevältä tekeleeltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös