Noh, edellisten esimerkin innoittamana pistetääs pientä mietteentynkää noista uusvanhan kokoonpanon, eli "modernin Maidenin" levytyksistä! Pahoittelen jo etukäteen pituutta...
Mitään absoluuttista rankingia en oikein osaa lyödä lukkoon, mutta A Matter of Life and Death on kyllä itselle ihan top 3 albumeita fiiliksen puolesta koko Maidenin tuotannossa ja asettuu näin ollen selkeästi ykköseksi tuoreemmasta materiaalista puhuttaessa. Onhan se aika raskassoutuinen, eikä masteroimatta jättäminen varsinaisesti soundimaailmaa kirkastakaan, mutta vähän The X-Factorin (sillä erotuksella, että AMOLAD on mielestäni vieläpä paljon parempi) tapaan albumi tekee raskassoutuisuudestaan ja synkkyydestään ikäänkuin viehätystekijän. AMOLAD on toki myös sovituksellisesti aikalailla raskainta Maidenia. Kiekolta välittyy tajuton itsevarmuus ja siinä missä Brave New World ja Dance of Death olivat mainioita levyjä, on A Matter of Life and Death mielestäni se yhtyeen uuden aamunkoiton kulminaatiopiste, jossa kaikki vaan loksahtaa upeasti kohdalleen. Koko albumin vetäminen alusta loppuun keikoilla myös tukee tätä käsitystä.
Loput onkin sitten vaikeampi pistää järjestykseen. Se kertoo - lähinnä hyvässä, liekö vähän myös pahassa - yhtyeen tuoreemman tuotannon tasaisuudesta! Mielestäni sieltä ei ole tosiaan mitään jäätävää tuubaa ole nyt hetkeen tullutkaan, vaikka lähes joka levyllä olisikin tiivistämisen varaakin aika paljon.
Alla tarkempia fiiliksiä noista levyistä:
Brave New World & Dance of Death (2000 & 2003)
Brave New World on tasainen ja soundien puolesta mukavan raikas. Blazen aikakaudella alkunsa saaneet biisit The Mercenary, Dream of Mirrors, The Nomad ja The Thin Line Between Love & Hate istuvat nätisti tuoreeltaan Brucen ja Adrianin kanssa kirjoitetun materiaalin sekaan. Kaikuja 90-luvun lopun toisto-, venytys- ja hokemasyndroomasta tosin on noissa aika vahvasti ja vähän tämänkin levyn jälkeen nähty, mutta eihän nuo sentään mitään The Angel and the Gamblereita ole. Etenkin tuo The Thin Line on mielestäni hieno kappale ja tarjoilee vähän erilaisia tuulahduksia. Out of the Silent Planet on toiminut mulle aina hienosti, kyl rokkaaa! Levyn avaava neljän suora on ihan ansainnut modernien klassikkojen statuksenaa: The Wicker Man, Ghost of the Navigator, Brave New World ja Blood Brothers ovat kaikki hienosti aikaa kestäneitä biisejä, joista ensiksi ja viimeiseksi mainittu ovat ihan syystäkin olleet semivakioita keikkasetissä. En panisi pahakseni, jos Fear of the Darkin annettaisiin joku kiertue levätäkin ja Brave New World nappaisi sen slotin. Noh, nää on näitä.
Dance of Deathilla ne huiput on ehkä jopa Brave New Worldiakin kovemmat: nimikkobiisi, Montsegur (!!!) ja Paschendale on ihan timanttisia! Saisipa tuo Paschendale vielä settilistaedustusta alleen... Montsegur on mielestäni koko tuotannon aliarvostetuimpien veisujen joukossa. Albumilla on Maiden-historian kannalta jänniä kuriositeettejä, kuten Nickon ainokainen sävellysmerkintä sinänsä aika kädenlämpöisessä New Frontierissa ja Maidenin ainoa tuplabasaribiisi, Face in the Sand - on muuten kova! Sinfonisien elementtien perään flirttaillaan keskimääräistä Maidenia enemmän ja biiseissä on jylhyyttä, mutta kokonaisuus ei ole mielestäni ihan yhtä tasainen, kuin esimerkiksi edeltävällä ja seuraavalla levyllä. Esimerkiksi mainittu New Frontier, Age of Innocence ja jopa avaus- ja singleraita Wildest Dreams on aika puolitehoisia kyhäelmiä, vaikka niilläkin on hetkensä. Wildest Dreams tosin on ihan menevä liveraita, mutta vastaavantasoisia löytyy vähän joka sormelle. 2010 keikoilla vedetty sovitus oli kyllä upea, kun sinänsä hieno väliosan nostatus jätettiin Brucen osalta kokonaan väliin ja tilaa annettiin Adrianin upealle soololle. Adrianin soolo tuokin biisille kovasti sielua, muuten jäisi todella ontoksi. Siinä missä Wildest Dreams on mielestäni Maidenin levynavaajaksi aika kädenlämpöinen, on heti perään tuleva Rainmaker taas yksi tuoreemman tuotannon kovimpia "rockereita" ja kestää mielestäni vertailun kasariajan virkaveljiensä kanssa. Kelpaisi livesettiin koska tahansa! Potkii niin jumetusti!
Tuotantoarvot on tällä levyllä sitä itseään, kun Steven "julkaistaan keskeneräistä" -fetissi oli vuonna 2003 huipussaan, aina miksauksesta kansitaiteeseen, mutta vuoden 2015 remasteri korjaa sen mitä on korjattavissa. Kyllähän tämä albumi kaikessa turboahdetussa rouheudessaan rokkaa hienosti, mutta jossain Montsegurissa ja toki muissakin biiseissä olisi voinut vähän hiotummalla tuotannolla tulla nyanssit paremmin esiin. Noh, tämä tietty itsepintaisuus on toisaalta yksi niitä syitä, miksi Maiden on edelleen olemassa ja jos ei muuta, niin kuulostapahan oikeasti itseltään ja taatusti erilaiselta kuin miltä 90% kaikesta rock-musiikista tuntuu nykyään kuulostavan. Olen vissiin nuoreen ikääni nähden ihan hirveä soundikonservatiivi, mutta täyteen ahdettu ylikliininen tuotanto vailla oikeaa dynamiikkaa on vaan tosi väsyttävää, joten siinä mielessä en osaa nähdä näitä Maidenin Caveman-ajan tuotantoperseilyjä ihan niin paskanakaan juttuna, jos kohta siinä on sudenkuoppansakin.
A Matter of Life and Death (2006)
Vahva kokonaisuus ja heikommatkin biisit, kuten The Pilgrim, rytmittävät kokonaisuutta kelvollisesti. For the Greater Good of God oli mahtavaa kuulla livenä 2018. Ko. biisihän on kieltämättä aikamoinen kliseepökäle, mutta osa Steve Harrisin magiaa on just se, että noi näennäisesti väsyneet jutut saa toimimaan noin hienosti. Upea tunnelma. The Reincarnation of Benjamin Breeg ja Brighter Than a Thousand Suns edustavat sitä rankempaa Maidenia ja noihin biiseihin kiteytyykin mielestäni hienosti tämän albumin tajuton "draivi", näyttämisen halu ja energia. Etenkin tuo Brighter Than a Thousand Suns on mielestäni - nimenomaan positiivisessa mielessä - sellainen kappale, jota 80-luvun Maidenkaan ei olisi pystynyt tekemään. Sanoisin jopa, että kyseessä on oikeasti yksi Maidenin kovimpia kappaleita, ainakin suhteessa yleiseen huomioarvoon. Out of the Shadows ei ole ihan sitä kirkkainta kärkeä ja olisi luultavasti hyötynyt vähän raikkaammasta tuotannosta, mutta on tuollaisenaankin toimiva puoliakustinen välipala. Lord of Light avaa tunnelmallisella introlla, jonka jälkeinen riffittely ja Brucen huima laulusuoritus pistää karvat pystyyn. Monipuolinen ja kestoonsa nähden mielestäni todella tiukka albumi!
Käsitän kyllä täysin, miksi AMOLAD ei kaikille maistu; yksittäistet kompastuskivet on helppo allekirjoittaa, mutta mielestäni tämä on niitä albumeita, joka on reilusti enemmän kuin osiensa summa.
The Final Frontier (2010)
The Final Frontieriin liittyy siinä mielessä hienoja muistoja, että se oli ensimmäinen Maiden-albumi, jota olin ihan uutena julkaisuna odottamassa ja kunnolla ennakkohypessä mukana. Sen kunniaksi vähän pidemmät mietteet. Avaruusestetiikka oli hauska kortti tässä vaiheessa, kesän 2010 lavashow näytti upealta ja vaikka maistiaisbiisi El Dorado ei ollut mikään tajunnanräjäyttävä, oli siinä ihan kivaa "energiaa." Ylipäätään levyn ennakkohype oli tosi onnistunutta ja singlebiisien "sarjakuvakannet" (jota ei toki koskaan fyysisessä formaatissa julkaistu) on ihan vakavissaan Maidenin sinkkukansien kärkipäätä. Siinä ois ollu hyvä sauma rahastaa keräilijöitä seiskatuumaisilla!
No, hyvinhän albumi lopulta maistui. Tuotannollisesti jännä levy. Kiva kitarasoundi ja ylipäätään kuultavissa on yritystä pikkuisen edeltäjäänsä raikkaampaan suuntaan, mutta kaikki jää siltä osin vähän piippuun. Erityisesti Brucen lauluosuudet, vaikka esim. The Talismanissa vetääkin järjettömän upean suorituksen, kuulostaa aika hätäisesti äänitetyiltä ja tuotanollisesti aika kuivalta. No, ite biisit toimii pääosin aika hyvin! Satellite 15... -intro on AMOLAD-ajan mittaisen paussin jälkeen paluu Steven keskeneräisyyspervesioon; Adrianin demopohja päätyi sellaisenaan, rumpukonetta myöten levylle. Mahdollisuus kaoottiseen, tunnelmalliseen ja johdattelevaan intropätkään on olemassa, mutta tuollaisenaan tuo on aikamoinen pökäle. Itse The Final Frontier -osuus avausraidasta rullaa ihan ok-hyvin, mutta on kuitenkin aika puolitehoinen, eikä oikein räjähdä käyntiin sellaisella intensiteetillä, mitä toivoisi. Keikoilla toimi pikkuisen paremmin, mutta tämä musiikillisesti aika vähäisillä korteilla (mikä ei siis itsessään ole huono asia!) pelaava avausbiisi olisi kaivannut pikkuisen lihaa luidensa ympärille toimiakseen kunnolla. El Dorado rullaa heti perään ihan kivasti. Tavallaan albumin pienoinen kompastuskivi tulee kuitenkin jo tässä esiin: avauskaksikko kellottaa yhteensä noin vartin, mutta ei siinä vartissa ihan kauheasti ehdi tapahtua. Biisit on sinäsä hyviä ja etenkin El Doradon sanoitus on mitä mainioin, mutta pientä lisäintensiteettiä olisi kaivattu. Mother of Mercyn kertosäe on aika kireää kuultavaa, mutta kappale toimii. Coming Home on nätti ja kertsissä on voimaa - potki upeasti livenä - mutta tunkkainen tuotanto, etenkin Brucen laulun osalta, ei anna biisin hengittää kunnolla. The Alchemist on menevä "rockeri" ja etenkin pre-chorus on mielestäni loistava, mutta ei tässäkään dynamiikalla juhlita.
Albumi on rytmitetty jännästi, sillä pidemmät biisit on kasattu kaikki loppupuolelle. Periaatteessa biisityyppejä enemmän sekoittava järjestys voisi toimia paremmin, mutta erikoisen kappalejärjestyksen kunniaksi on sanottava, että pitkätkin veisut ovat hyvin erilaisia keskenään, eikä etenkin Steven sävellysten perisyntiin, liialliseen toistojyystöön oikeastaan sorruta lainkaan. Isle of Avalon ja Starblind ovat albumin mielenkiintoisinta ja jopa soitannollisesti intensiivisintä antia. Avalonin saari on melkoista Adrianin juhlaa ja Bruce paahtaa Starblindin kanssa kuin viimeistä päivää; tässä hengästyttävä lyriikoidensylkytahti toimii aika kivasti ja lyriikat ovat täynnä herkullisia "Bruceismeja." Molemmat biisit olisivat kyllä tykänneet vähän ilmavammasta tuotannosta.
Kaikille vissiin tulikin jo selväksi, mikä tällä levyllä eniten tökkii? Soundi on miellyttävä, mutta "pökälöityvät" pahasti ja vetoihin olisi tarvittu paikoitellen pikkuisen lisää potkua.
The Talisman, kun kahden minuutin intron jälkeen malttaa lopulta räjähtää kunnolla käyntiin, tarjoilee vanhaa kunnon seikkailu-Maidenia! Brucen laulusuoritus on tosiaan päätähuimaava. The Man Who Would be King on osittain tyypillinen Daven outolintusävellys. Paljon hienoja juttuja, mutta kokonaisuus on vähän tilkkutäkki ja säkeistöt on aikamoista "lauleskelua." Periaatteessa mielenkiintoinen biisi, joka alkaa ja loppuu tunnelmallisesti, mutta kahdeksan ja puoli minuuttia kellottavaksi raidaksi johdonmukaisuutta olisi kaivannut lisää.
Päätösraita, Steve Harrisin ehkä folkein sävellys, When the Wild Wind Blows kellottaa lähemmäs 11 minuuttia, mutta tästä sitä johdonmukaisuutta löytyy. Päämelodia on älyttömän nätti ja siirtymätkin toimii luontevasti. Biisi soljuu komeasti koko kestonsa ajan, joskin loppu kierrättää intron ehkä vähän liian leikkaa-liimaa-oloisesti. Tämäkin biisi toimii parhaiten livenä!
Tämäkin albumi on sinänsä tasainen, sillä kaikki biisit vähintäänkin ihan hyviä, mutta paikoin kunnianhimoinen ja välillä jopa aidon innovatiivinen kokonaisuus ei saavuta samanlaista johdonmukaista, tiukkaa ja itsevarmaa fiilistä, mitä edeltäjänsä.
The Book of Souls (2015)
Yhtyeen ensimmäinen studiotupla - vinlyyliformaatissa tripla! No, oikeasti pituusero niin ikään tuotannon pidempää puolta edustaviin edeltäjiinsä ei ole mikään tajuton, vaan syntyy lähinnä Empire of the Cloudsin kunnianhimoisen keston myötä. Pituuteensa nähden albumi soljuu kuitenkin yllättävänkin hyvin eteenpäin! The Final Frontierin innoton kliinisyys on vaihtunut innokkaaseen löysyyteen; välillä hiomattomuus kuuluu, mutta albumilla on sellaista rosoisuutta ja intensiteettiä, joka tekee tästä mielestäni edeltäjäänsä miellyttävämpää kuunneltavaa. Biisimateriaali ei varsinaisesti ole kauttaaltaan parempaa, mutta hieman BNW-DOD kaksikon tapaan huiput on tällä levyllä ehkä jopa edellistä korkeampia. Brucen sooloprojektista Maidenin levylle eksynyt If Eternity Should Fail on The Wicker Manin jälkeen väkevin avausbiisi ja flirttailee levynavaajan roolissa vähän Moonchildin ja Sign of the Crossin suuntaan. Ja tämä muuten näyttää edellislevyn avausraidalle miten kaksiosainen, teatraalisen intron ja puolitempoisen rocker-osuuden yhteispeli oikeasti kuuluu toteuttaa.
Biisijärjestyksen rooli albumin sujuvuudessa korostuu Sielujen kirjassa: Speed of Light, When the River Runs Deep ja Death or Glory eivät ole mitään järin kummoisia biisejä, vaikka kaikista löytyy hienoja elementtejä, mutta rytmittävät kokonaisuutta erinomaisesti. Steve Harrisin kynäilemä The Red and the Black on pelkästään myönteisessä mielessä aivan naurettava. Löytyy näppäilyintro-outro. Löytyy turvallisia sointukuvioita. Löytyy hengästyttävä laulusovitus, jossa Bruce pidetään sopivasti mukavuusalueensa ulkopuolella. Löytyy woo-oota. Kliseitä kliseen perään, mutta jokin tässä vaan toimii. Ihan älytön Maiden-pervoilubiisi. Nostaa hymyn korviin ja aiheuttaa kylmät väreet myös livetaltiointina. Onhan se älyttömän siistiä, miten monta tuhatta Maiden-fania hoilottaa uuden biisin mukana ihan täysillä.
Nimikkobiisi on jylhä kuin mikä! Brucen teatraalinen tulkinta huimaa taas kerran päätä. Tears of a Clown olisi kelvannut mielestäni singlelohkaisuksikin, sen verran kova tuo kertsi on. Tunnelmallinen biisi, joka kuulostaa Maidenilta, mutta tuo palettiin vähän uuttakin. Soolot albumin parhaasta, tai ainakin mieleenpainuvimmasta päästä. Shadows of the Valley on laatubiisi, mutta lopun kertosäekierto on mielestäni vähän turha, kun biisi savuuttaa huippunsa väliosaa seuraavan laulu- ja woo-oo-pätkän myötä:
"Into the valley of death fear no evil
We will go forward no matter the cost..."
The Man of Sorrows tarjoilee taas pienen Murray-erikoisuuden. Biisi olisi kaivannut ehkä pari ottoa lisää ja hiotumman tuotannon, sillä nyt vaikutelma on vähän demomainen. Albumin päättävä Empire of the Clouds kantaa varsin upeasti koko mammuttimaisen kestonsa, joskin olisi kestänyt pientä pätkimistäkin. Huipennnus on upea. "The dreamers may die, but the dreams live on." Tihkuu sydänverta.
The Book of Soulsissa on kaikessa hiomattomassa, välillä ärsyttävän viimeistelemättömässä rosoisuudessaan mielenkiintoista ikääntyneen bändin charmia ja arvokkuutta. Kaikessa puolivillaisuudessaankin on jotenkin vaikuttavaa, miten Maiden pystyy tolleen "vähän biisejä sisään soitellessaan" tuottamaan tällaista. Livenä biisit tiukentuu mukavasti, mutta muutaman kohdalle olisin toivonut levytysvaiheessakin vähän lisähuomiota. Tällaisenaankin albumi on mielestäni kuitenkin onnistunut, tasapainoinen kokemus. Mammuttilevyksi yllättävän vaivaton kuunneltava ja huippukohdat kestävät vertailun lähes minkä tahansa aiemman albumin vastaavien kanssa. Keskinkertaisimmillaankin levy toimii, kiitos ok-tason koukkujen ja hyvän rytmityksen. Lyhyemmät biisit rokkaa kivasti ja pidemmissä on tarpeeksi ideaa kantaakseen koko kestonsa ajan, vaikka muutaman kohdalla ei olisi tarkempikaan tarkastelu ja vähemmän jeesjees-henkinen tuottaja tehnyt pahaa.
Mielestäni noiden DifferentWorldThePilgrimTheAlchemistSpeedofLightit on siitä vähän hassuja biisejä, että rakenteellisesti ne edustaa just sitä, mitä monet tuntuu toivovan noiden modernin Maidenin mammuttibiisien sekaan, mutta vähän väliinputoajiksihan ne jää, kun eivät mitään Aceshighejä ole. The Wicker Man ja aliarvostettu Rainmaker taitaa olla ainoita näistä "myöhemmän" tuotannon lyhyemmistä kappaleista, jotka ovat omassa biisityypissään mestariteoksia.
Toisaalta taas, olisiko Death or Glory tai vaikkapa The Pilgrim aliarvostettu ja livesettiin kaivattu klassikko, jos ne vaihtaisivat jossain toisessa universumissa paikkaa jonkun Sun and Steelin (mainio biisi, ei siinä!) kanssa?
Tulevan albumin suhteen olen varovaisen optimistinen. Sävelkynä yhtyeellä on ollut terävä, mutta kyllähän tuoreemmat levytykset myös vähän rönsyilee. Toisaalta taas biisien taso itsessään on todella kova ja vähän maltillisempi hiominen ja kokonaisuuksien tiivistäminen ja vaikka sitten ylijäämän pariin palaaminen seuraavan albumin merkeissä voisi palvella kokonaisuuksia nykyistä paremmin.
Mutta kuten todettu, tietynlainen rasittava uppiniskaisuus ja tinkimättömyys hyvässä ja pahassa on osa sitä Maidenin taikaa ja uskallan väittää, että myös merkittäviä syitä bändin pitkäikäisyydelle. Tässä kohtaa, fanilasit päässä eli ei, suon yhtyeelle ihan hyvillä mielillä sen omaehtoisuuden ja omaleimaisuuden ilman sen kummemmpia mutinoita. Hyvä voisi olla vieläkin parempaa, mutta siinä kohtaa kun Bruce kajauttaa Starblindissa The preacher loses face with Christ, religion's cruel device is gone...
The Talismanin säkeistö räjähtää käyntiin, The Book of Soulsin kertsi kohoaa Maya-pyramidien huippujen korkeuksiin tai Adrianin soolo The Writing on the Wallissa alkaa hyväilemään korvakäytäviä ei kauheasti viiti noita kauneusvirheitä miettiä.
Silloin oon aina yhtä hymyä. Seventh Son of a Seventh Son on ehkä itselleni se kovin albumi, mutta diggailen kyllä tätä tuoreempaa tuotantoa todella paljon. Ja varmasti tulen laulamaan noita uusia biisejä keikoilla. Niidenkin fanien edestä, jotka pitävät uuden tuotannon aikana kusi- ja kaljanhakutauon (sekin on ihan okei!)
Tulipas romaani. No hei, The Book of Souls julkaistiin kuutisen vuotta sitten, joten ei tämä uuden Maiden-julkaisun ennakkohypen tuoma sentimentaalisuus ihan jokavuotista lystiä ole. Tsihi.