jatkoa vol 2
On vaikea taistella disinformaatiota ja epäluuloja vastaan, kun vastineita tulee niin monelta suunnalta. Iranin mahdolliset joukkotuhoaseet liittyvät mielestäni olennaisella tavalla Israelin ja sen olemassaolon oikeutukseen, joten on mielestäni ihan oikea ketju. No joo, vastineita kirjoituksiin tulee paljon, mutta yritän nyt koota vastuakseni tähän viestiin.
Toistan vielä kerran ihan selvyyden vuoksi: Israel ja sen eri järjestöt tekevät virheitä. Totta kai, olisi luonnotonta, jos niitä ei tapahtuisi. Silti mielestäni on syytä tarkastella asioita kokonaiskuvan kannalta ja tässä tapauksesa erinäisiä tavoitteita. Kuten on tuotu esille, niin Israel ei todellakaan ole mitenkään yhtenäinen valtio, mutta on silti olemassa selkeä yhtenäinen tavoite – elää rauhassa. Mikäli mennään Israelin sisäisiin poliittisiin kysymyksiin ja toimintatapoihin. Täällä on olemassa selkeä pääpiirre. Israelin innokkaimmat kritisoijat tulevat maansisältä. Aivan samalla kuin Suomessa käydään julkista keskustelua siitä miten pitäisi toimia, Israelin kansalaiset keskustelevat luultavasti vielä kiivammin kuin mikä on oikein ja väärin.
Joku viisas mies on sanonut, että Israelin johtajien tehtävä on kuin tasapainoilu hyvin ohuella nuoralla. Toisaalta on olemassa ulkoinen uhka, joka ei välitä mistään kansainvälisistä säännöksistä ja pelaa koko ajan sääntöjen ulkopuolella ainoana tarkoituksena tuhota Israel.Toisaalta samaan aikaan pitäisi säilyttää se oma identiteetti ja oma tapa johtaa maata demokraattisesti rakentaen kehittyvää yhteiskuntaan oman moraalin ja arvopohjaan perustuen . (Tiedoksi muuten ihmisille, että Israelin arvopohja ja moraali on hyvin kytköksissä ja samankaltainen kuin länsimaiden uskoen vapauteen, demokratiaan ja ihmisarvoon). Tämä tehtävä on äärimmäisen vaikea.
Näistä rypälepommeista ja muista vastaavista ongelmista löytyy myös toinenlainen totuus. Mitä arabiterrostit tekevät? Ensiksi he pommittivat siivileitä tarkoituksella, jonka jälkeen he itse muuntautuvat siviileiksi. Ongelma mikä Israelilla on siis erotella ei-taistelijat ja taistelijat toisistaan. Se, että tapahtuu ylilyöntejä on valitettavaa, mutta on olemassa selkeä perusvire, joka on mielestäni niin selkeä ettei sitä voi kieltää. Israel pyrkii kohdistamaan iskunsa sotilaskohteisiin ja tätä arabiterroristit eivät tee. Se, joka väittää vastaan tuokoon tässä ja nyt todisteet.
Minua ärsytttä suuresti, että kirjoitan pitkän tekstin, jossa selitän seikkaperäisesti mitä on tapahtunut ja pyytäen todisteita, jos olen väärässä. Todisteita ei tule, mutta sitten huudetaan, että Israel sortaa palestiinalaisia.
Nyt kertokaa minulle ne henkilöt, jotka väittävät, että miksi Israel sortaa palestiina ja millä tavalla? Siis ihan seikkaperäisesti.
Lukekaa tekstini ja ymmärtäkää se ja jos olette eri mieltä toki voitte kommentoida. Muistakaa toki, että alkuperäinen aihe oli Iran ja sen mahdolliset joukkutuhoaseet, mutta tämä Israelin ”ongelma” liittyy olennaisesti kyseiseen aiheeseen, joten puolestani jatketaan.
Lisätään vielä yksi knoppitieto tähän. New York Times:n teettämän tutkimuksen 5.4.2003 70 - 80 % palestiinalaisista tukevat itsemurhapommittajia. En sitten tiedä mihin tämä vaikuttaa. vink vink