Mainos

Inttiin lähdössä?

• 1 240 447
  • 3 632

tutzba

Jäsen
Huomattavasti helpompaa, jotta aseet saadaan helposti mukaan harjoituksiin, ilman massiivisia järjestelyjä, joissa kolme auktorisoitua henkilöä (Paavi, USA:n presidentti ja Puolustusvoimain komentaja?) avaa avainkaapin kukin omalla avaimellaan.

Viisi-kymmenen minuuttia ennen harjoituksia mennään holvin eteen, jokainen ottaa omansa ja siirtyy ulos. Ei tarvita Paavia tai Obamaa.

Avain voidaan kyllä ottaa päivystäjältä pois, siltä osin jos joissain varuskunnissa avain vielä päivystäjällä on. Avain skappareilla, aseet telineissä lukoissa, ei siitä sen monimutkaisempaa ole syytä tehdä.

Kelpaa minulle tuo järjestely.

Kun merkittävä osa asepalveluksesta nukutaan teltassa rynkky pään takana, niin en nyt näe edelleenkään pienintäkään järjellistä pointtia aseiden demonisoimiseksi kasarmiolosuhteissa ja piilottamiseksi asekaappeihin, joka ei yksinkertaisesti ole kauhean käytännöllistä.

Mitä ihmeen demonisointia tuo on? Tässä yksi syy, minkä takia pääsyä aseiden luo ei pitäisi varusmiehille suoda ilman skappareita. Ok, tuo tilanne kävi juuri skappareille, mutta helpostihan tuo on nähtävissä kahden varusmiehenkin välille.

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Minä lopettaisin hyysäilyn tässä asiassa. Kun on tehty valinta kouluttaa suuri osa ikäluokan miehistä toimintaan, jossa käytetään aseita, niin silloin hyväksytään myös se riski, että ikäluokan epävakaat persoonallisuudet saavat mahdollisuuksia käyttää aseita väärin. Toki porukkaa pyritään jollain tasolla seulomaan, mutta ei sellainen voi koskaan aukotonta olla.

Nythän näitä tapauksia ei käsittääkseni tapahdu kovin paljoa kuitenkaan. Luulen, ettei millään turvallisuusjärjestelyllä olisi mahdollista päästä ongelmasta kokonaan irti.

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko jossain kerrottu, että tapauksessa käytettiin intin asetta? Voi olla että on, mutta itse en ole tällaista tietoa vielä mistään bongannut. Kyllähän sinne kassulle on aika helppo tuoda vaikka mitä muiden tietämättä, puhumattakaan jostain pienestä pistoolista.

Haske

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ko. varusmieshän oli kokelas, joten aika helposti hän sai varmasti (apu)päivystäjältä jollain tekosyyllä pyydettyä asekaapin avaimen. Eristyisesti jos päivystäjänä/apupäivystäjänä oli vasta reilun kuukauden palvellut varusmies, joka ei olisi varmasti uskaltanut kyseenalaista kokelaan pyyntöä.

Simba

Jäsen
Aseet käytävillä telineissä, avain päivystäjällä vs. aseet teräsoven takana kolmella erillisellä lukolla suojattuna, avain ainoastaan skappareilla. Pointti tässä on nyt se, miksi päivystäjällä pitää olla avain?
.

Meillä ainakin saatettiin mennä aamulla valmiiksi ampumaradalle, niin että paikat oli sitten valmiina kun skapparit tuli töihin. Tuolla kuitenkin nopeutettiin hommaa rutkasti, kun ei tarvinnut ensin odottaa, että skapparit tulee töihin.

tutzba kirjoitti:
Esimerkiksi vekoset ja aseet ovat huono yhdistelmä. Kaveriporukka tulee turpa täynnä takaisin kasarmille, ottaa päivystäjältä aseet ja lähtevät tetsaamaan suihkutiloihin. Joku muistaa, että minullahan on pari kutia kaapissa, leikitäänkö vähän ja siinähän sitä sitten tapahtuu.

Tälläisessä tapauksessa voidaankin sitten kysyä, että mitähän se päivystäjä on ajatellut, kun on asetelineet kavereille avannut. Ja jos niitä aseita aletaan väkisin ottamaan, niin siinä kohtaa pyydetään sitten vartiopäällikkö paikalle.

Ja kuten jo todettua, niin kyllä siellä leirillä saa sitten viimeistään itsensä halutessaan hengiltä. Opitaanpahan elämään niiden aseiden kanssa, kun ovat koko ajan näkyvillä, eikä aina viedä piiloon.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Riippuu toki paikasta, mutta eihän tuollainen mitään kovin erikoista järjestelyä vaadi. Patruuna taskuun ammunnoissa, yöllä käytävään, ammus sisään ja pam. Esimerkiksi Kirkonmaalla aseet säilytettiin käytävällä ja siten, että lukituksena toimi rautatanko, joka työnnettiin RK:n perän läpi. Itse rynkkyä pystyi kääntelemään telineessä mihin päin tahansa ja ei kai tuo suuri vaiva olisi ollut kiivetä telineelle ja laittaa suu piippuu, vaikka kiinteästi tuossa olisivat olleetkin. Ei tällaisia tapauksia kai oikein koskaan voida 100% estää, jos samassa tilassa on nuoria ja ampuma-aseita. Se että ampuja olisi koksu, on nyt sinällään ihan triviaalia. Samanlaisia jamppoja samoilla ongelmilla tuossa vaiheessa kaikki ovat.

Sitä taasen en suoranaisesti ymmärrä, että tämä on nostettu valtakunnan uutiseksi. Nuorten itsemurhia tapahtuu paljon ja kokonaisuudessaan varmaankin 99% muualla kuin intissä.

(linkki: rautatanko ja RK-62)

tutzba

Jäsen
Opitaanpahan elämään niiden aseiden kanssa, kun ovat koko ajan näkyvillä, eikä aina viedä piiloon.

Kyllä mekin opittiin niiden kanssa elämään, vaikka aseita säilytettiin holvissa. Kukaan meistä ei kuvitellut sitä minkäänlaisena piilona, ainoastaan turvallisena ja järkevänä paikkana aseelle. Monesti mietittiinkin kun yksikön seinillä oli asetelineet, että on se hyvä kun niitä ei käytetä.

Ase on ase eikä mikään leikkikalu. Kaikkina aikoina kun sitä ei käytetä, sitä tulee säilyttää turvallisessa paikassa, jonne ihan kenellä tahansa ei ole pääsyoikeutta. Tämä näin yleismaailmallisena mielipiteenäni, ei koske pelkästään armeijaa.

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kyllä mekin opittiin niiden kanssa elämään, vaikka aseita säilytettiin holvissa. Kukaan meistä ei kuvitellut sitä minkäänlaisena piilona, ainoastaan turvallisena ja järkevänä paikkana aseelle. Monesti mietittiinkin kun yksikön seinillä oli asetelineet, että on se hyvä kun niitä ei käytetä.

Ase on ase eikä mikään leikkikalu. Kaikkina aikoina kun sitä ei käytetä, sitä tulee säilyttää turvallisessa paikassa, jonne ihan kenellä tahansa ei ole pääsyoikeutta. Tämä näin yleismaailmallisena mielipiteenäni, ei koske pelkästään armeijaa.

Tätä tragediaa ei olisi estänyt se, että pyssyt olisivat olleet, vaikka itse Tarja Halosen säilytyksessä. Kundi olisi toteuttanut tekonsa sitten myöhemmin leirillä.

Miten toteuttaisit tuon aseiden hallussapidon leireillä? Skappareidenko pitäisi aina, joka tilanteessa kun asetta ei käytetä lastata ne autoon ja lukita ovet ja jakaa ne sitten aamulla?

Jos ihminen haluaa vahingoittaa itseään hän kyllä siihen keinot keksii. Vaikka kaikki maailman aseet ja kirveet sun muut olisivat holveissa lukkojen takana.

tutzba

Jäsen
Minulle tämä kuulostaa, että nimenomaan ette oppineet elämään niiden kanssa.

Ok. Minulle se kuulostaa siltä, että opimme ns. arvostamaan aseita ja tiedostimme sen, että ne on parempi pitää holvissa, jonne emme pääse. En nyt siis puhu itsestäni tai muista varusmiesjohtajista, sen verran hyvin tunnen heidät että meistä kukaan ei olisi itseään ampunut. Ennemmin tuo henkilö olisi jutellut tuntemuksistaan meille muille. Alokkaissa ja myöhemmin tykkimiehissä olikin jos jonkinlaista vipeltäjää, joille ei mielellään olisi antanut mahdollisuutta leikkiä aseella ilman valvovaa silmää.

Kundi olisi toteuttanut tekonsa sitten myöhemmin leirillä. -- Miten toteuttaisit tuon aseiden hallussapidon leireillä? Skappareidenko pitäisi aina, joka tilanteessa kun asetta ei käytetä lastata ne autoon ja lukita ovet ja jakaa ne sitten aamulla?

En ymmärrä miksi mielipiteeni pitää väkisin ymmärtää väärin. Kuten olen jo tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut, haluaisin minimoida tilanteet, jolloin varusmiehillä on vapaa pääsy aseeseen. Tämä tarkoittaa kasarmiolosuhteita. Maastossa ase on tietysti aina mukana. Kuten myös olen sanonut, jos aseet ovat holvissa ja itsemurhaa hautova henkilö joutuu odottamaan vaikka päivänkin ennen kuin pääsee käsiksi pyssyyn, on pieni mahdollisuus että hänen mielipiteensä päivien päättämisestä muuttuu ja hän tajuaakin hakea apua eikä ammu aivojaan pihalle saatuaan avaimen päivystäjältä.

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Sitä taasen en suoranaisesti ymmärrä, että tämä on nostettu valtakunnan uutiseksi. Nuorten itsemurhia tapahtuu paljon ja kokonaisuudessaan varmaankin 99% muualla kuin intissä.

(linkki: rautatanko ja RK-62)

Kun syyksi on varmistunut itsemurha niin uutinen vajoaa muiden alle. Meillä Niinisalossa ensimmäisenä viikonloppuna yksi päätti päivänsä muiden ollessa kirkossa. Aluksi uutinen oli ensimmäisenä kaikissa medioissa, mutta muistaakseni vielä saman päivän aikana itsemurhan varmistuttua se hävisi totaalisesti tai hautautui muiden uutisten alle.

Dängleri

Jäsen
Onko jossain kerrottu, että tapauksessa käytettiin intin asetta? Voi olla että on, mutta itse en ole tällaista tietoa vielä mistään bongannut. Kyllähän sinne kassulle on aika helppo tuoda vaikka mitä muiden tietämättä, puhumattakaan jostain pienestä pistoolista.

Ainakin tässä Iltalehden uutisessa mainitaan poliisin vahvistaneen kyseessä olleen rynnäkkökivääri. Muita yksityiskohtia asiasta ei ole julkaistu, eikä varmaan tulla julkaisemaankaan.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kyse ei ole siitä, että ne pitäisi saada katseilta piiloon vaan puhtaasti siitä, että pidetään huolta turvallisuudesta. Varusmiehillä ei ole mitään syytä päästä käsiksi aseeseen iltayhdeksältä. Jos asetta pitää putsata, sen voi tehdä seuraavana päivänä kun skapparit ovat vahtimassa. Jos eteenvientiä pitää päästä harjoittelemaan, sitä voi tehdä seuraavana päivänä kun on taukoa tetsaamisesta.
Ei kai niitä aseita iltamyöhällä kenellekään annetakaan. Oli avaimet sitten kappareilla tai päivystäjällä.

Esimerkiksi vekoset ja aseet ovat huono yhdistelmä. Kaveriporukka tulee turpa täynnä takaisin kasarmille, ottaa päivystäjältä aseet ja lähtevät tetsaamaan suihkutiloihin. Joku muistaa, että minullahan on pari kutia kaapissa, leikitäänkö vähän ja siinähän sitä sitten tapahtuu.
Osaatko kertoa tapauksen, jossa näin on tapahtunut? Mulla ei ole ainakaan tiedossa tapausta, jossa kännisille varusmiehille olisi annettu ase leikkikaluksi. Pahasti menee mutkat suoraksi tuossa jankkauksessa.

Voitko antaa yhtään järkevää perustetta sille, miksi aseiden pitäisi olla 24/7 käytävillä (jälleen kärjistetty) kaikkien saatavilla?
Kärjistetty hyvinkin, ja reilusti jälleen kerran. Eihän se tarkoita, että aseet ovat yötäpäivää vapaassa käytössä, jos ne ovat lukitussa telineessä. Vai osaatko kertoa esimerkin palveluspaikasta, jossa telineessä olevat rynnäkkökiväärit ovat 24/7 varusmiesten käytössä.

Tätä tragediaa ei olisi estänyt se, että pyssyt olisivat olleet, vaikka itse Tarja Halosen säilytyksessä. Kundi olisi toteuttanut tekonsa sitten myöhemmin leirillä.
Hommassa ihmetyttää lähinnä se, että ainakaan meidän aikaan ei kokelailla ollut aseita lainkaan. Aukkiin lähtiessä luovuttivat aseet pois, eikä Haminan jälkeen uusia kuitattu. Myöskään koviin patruunoihin kokelaat eivät pahemmin päässeet käsiksi, koska eivät niitä mihinkään tarvinneet. Patruunoita saattoivat joskus ampumaradalla jakaa, mutta meillä ne oli ainakin niin tarkassa laskussa, ettei kuormasta olisi ollut mahdollista panoksia nyysiä.

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muita yksityiskohtia asiasta ei ole julkaistu, eikä varmaan tulla julkaisemaankaan.

Saamani tiedon mukaan olisi ampunut itsensä vessassa. Motiivi: tyttöystävä jätti.

tutzba

Jäsen
Ei kai niitä aseita iltamyöhällä kenellekään annetakaan. Oli avaimet sitten kappareilla tai päivystäjällä.

IS: Parikymppinen varusmies menehtyi ampumavammaan Karjalan Prikaatin varuskunnassa Vekaranjärvellä myöhään maanantai-iltana.

Tarvitseeko sanoa enempää?

Osaatko kertoa tapauksen, jossa näin on tapahtunut? Mulla ei ole ainakaan tiedossa tapausta, jossa kännisille varusmiehille olisi annettu ase leikkikaluksi. Pahasti menee mutkat suoraksi tuossa jankkauksessa.

En osaa, tuo oli kärjistetty esimerkki. Tuskin tulee koskaan tapahtumaan, mutta eihän sitä tiedä. Kukapa näitä ampumatapauksia muutenkaan osaa ennustaa. Sehän onkin jännä puoli tässä elämässä, että kukaan ei koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan.

Kärjistetty hyvinkin, ja reilusti jälleen kerran. Eihän se tarkoita, että aseet ovat yötäpäivää vapaassa käytössä, jos ne ovat lukitussa telineessä. Vai osaatko kertoa esimerkin palveluspaikasta, jossa telineessä olevat rynnäkkökiväärit ovat 24/7 varusmiesten käytössä.

Jos avain on päivystäjällä tai apupäivystäjällä, aseet ovat käytännössä 24/7 vapaassa käytössä. Apupäivystäjänä joku kuukauden verran palvellut alokas, kokelas tulee sanomaan, että avaapa aseteline niin mitä tekee alokas? No avaa tietenkin.

Viimeksi muokattu:

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä näköjään keskustelu käy kuumana tuosta Vekaranjärvellä palvelleesta kokelaasta joka päätti päivänsä firman aseella.

Monissa paikoissa on käytäntönä että asekaappien avain on virka-aikaan päivystäjällä ja virka-ajan päätyttyä avaimen vie skapparit mennessään, jolloin samalla lasketaan aseiden vahvuus ja tarkistetaan että kaapit on myös varmasti kiinni.

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Saamani tiedon mukaan olisi ampunut itsensä vessassa. Motiivi: tyttöystävä jätti.

Itse kuulin että ampui itsensä vessassa, koska hänen isänsä olisi kuollut. En sitten tiedä että kumpi on oikein, mutta siis kuitenkin joku kotopuolen onglema johti sitten tuohon ratkaisuun.

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kuulin että ampui itsensä vessassa, koska hänen isänsä olisi kuollut. En sitten tiedä että kumpi on oikein, mutta siis kuitenkin joku kotopuolen onglema johti sitten tuohon ratkaisuun.
Kuulin myös, että olisi ollut itse päivystäjänä joten siitä syystä pääsi asekaapille päivystäjän avaimilla. Kaverini serkku oli ollut samassa komppaniassa ja taisi vielä itsekin olla koksu, joten uskoisin hänen puhuvan totta. Voi olla, että tuollaisen tapahtuman jälkeen on aika vaikea jatkaa palvelusta...

Toiselta kaverilta, myös Vekaralla palveleva, kuulin ettei heidän komppaniassa oltu infottu tästä lähestulkoon mitään ja uutisen saivat lukea netistä. Mutta näinhän se vähän on, että PV:n julkaisemissa tiedotteissa tuppaa aina olemaan vähän sitä kuuluisaa värikynää.

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kuulin myös, että olisi ollut itse päivystäjänä joten siitä syystä pääsi asekaapille päivystäjän avaimilla. Kaverini serkku oli ollut samassa komppaniassa ja taisi vielä itsekin olla koksu, joten uskoisin hänen puhuvan totta. Voi olla, että tuollaisen tapahtuman jälkeen on aika vaikea jatkaa palvelusta...

Toiselta kaverilta, myös Vekaralla palveleva, kuulin ettei heidän komppaniassa oltu infottu tästä lähestulkoon mitään ja uutisen saivat lukea netistä. Mutta näinhän se vähän on, että PV:n julkaisemissa tiedotteissa tuppaa aina olemaan vähän sitä kuuluisaa värikynää.

Meillä ei ainakaan koksut joutuneet ikinä päivystämään vaan, jokainen koksu oli vuorollaan koko roskan "pääjehuna". Kaipa tuossa on sitten komppania kohtaisia eroja.

Komppanioiden kykyä huonoa kykyä informoida asiasta en taas pidä järin yllättävänä.

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs

Priceless: On koksu, joten on automaattisesti ainut totuus. Hienoa, ehkä joku uskoo minuakin tästä lähtien. Olen sentään ollut joskus koksu.

Miksi ihmeessä koksut ovat päivystäjinä?

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Priceless: On koksu, joten on automaattisesti ainut totuus. Hienoa, ehkä joku uskoo minuakin tästä lähtien. Olen sentään ollut joskus koksu.

Miksi ihmeessä koksut ovat päivystäjinä?
Lähinnä tarkoitin sitä, että oli erittäin lähellä tuota kyseistä henkilöä, kenties jopa samassa tuvassa. Ainakin meillä kokelaat oli omassa tuvassaan keskenään.

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tuo varusmiehen kuolema kyllä hieman pysäytti, kyseinen tapaus tapahtui aivan seinän takana omasta yksiköstäni 2. kenttätykistöpatterin puolella ja itse kuulun 3. patteriin, joten kauheasti ei väliä ollut. Tupakaverini kertoi yöllä kuulleensa jotain ääniä, mutta mitään varmoja muistikuvia hänelläkään ei ollut. P-kausi loppui juuri ja itsestäni tehtiin kuin tehtiinkin mp-lähetti loppupalveluksen ajaksi. Hieman kyllä kuumotti tiistaina kun valintapäivä oli, että miten ne valinnat nyt sitten menevät, olin kuitenkin vetänyt jokaisen homman parhaan kyvyn mukaan, onneksi se ei tällä kertaa maksanut liikaa, erikoistehtävät rulettaa vai miten se meni? Tj 127.

Sic

Jäsen
Jees, kyllä siinä vaan niin kävi että viestimieheksi 6kk hommiin päästiin, elikkä kuskin nakki vältettiin ja tammikuussa koittaa kotiutuminen. Hieman tänään otti toki päähän kun meidän hyvä P-kauden tupa hajosi muuttojen takia, vaikka yksi p-kauden tupalainen sentään jäi vielä E-kaudeksikin samaan tupaan mikä oli ihan hyvä juttu. Silti oli melko haikea fiilis kun monet hienot jantterit vaihtoivat rakennusta, oli onnea että sattui noin hyvä tupa p-kauden ajaksi, enpä usko että tuleva tupa on niin hyvä. Mutta jöö, suht hyvillä fiilareilla siis etiäppäin.

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Niinisalon kohtalontoverit minne päin eksyitte. Itse eksyin TAS AUK:iin joten en pidä juurikaan ketään juuri minään.

Samurai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS (+sympatiat muille turkulaisseuroille)
Niinisalon kohtalontoverit minne päin eksyitte. Itse eksyin TAS AUK:iin joten en pidä juurikaan ketään juuri minään.
Vai että Niksulan ainoaan tosimiesAUKiin eksyit. Toivottavasti jaksat raportoida tännekin ko. linjan nykyisistä kuvioista, ainakin omana aikanani linjan kouluttajista löytyi parikin erittäin intohimoista Ässien fania, tulet kyllä itsekin huomaamaan kenestä on kyse jos herrat vielä TASsilla vaikuttavat.

T: Niksulan TAS AUKin II/07 käynyt

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy