Inttiin lähdössä?

  • 1 218 448
  • 3 574
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Itse lähdin armeijaan ihan suht mielelläni ja tavoitteena johtajakoulutus, eikä se siitä ole mihinkään muuttunut, päinvastoin. Kyllähän sielä välillä on rankkaa ja vituttaa seistä sateella vartiossa yms. mutta ei tuo nyt mitenkään ylivoimaista ole ja välillä jopa ihan mukavaa.

edit. Ihmettelen muuten sitä, että, kun useaan otteeseen on painotettu sitä, että ampumataito on sotilaan tärkein taito, niin ainakin tähän asti ampumamäärät ovat olleet naurettavan pieniä. Itse harrastan metsästystä/ammuntaa, joten eipä tuo siirtyminen rk:hon suuri ongelma ole, mutta kuitenkin suurin osa porukasta ei ole juuri ilmakkoa kummemmalla aseella ampunut. Eihän tuolla mitään mestariampujia tarvitse kouluttaa, mutta ei sitä ampumista nyt ihan muutamilla ampumaratapäivillä vielä kummoiseksi saada(Kirkonmaalla on tainnut olla muistaakseni 3-4 päivää ampumaradalla, kulloinkin joitakin kymmeniä laukauksia).
 
Viimeksi muokattu:

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä, ehkä näin on, mutta pohdin vaan motamoron kaverin toimivaa keplottelua. Vaihtoehtoina vuosi armeijassa, käteen kuorma-autokortti tai puoli vuotta ja rattijuoppous, tosi toimivaa.

Tuossa motamoron viestissä tosin sanottiin ettei tahallisuudesta rattijuopumuksen ja lyhyemmän intissä olemisen välillä ole varmaa tietoa.

Toisaalta rattijuopumus lienee aina tahallista, joten kukin tulkitsee tavallaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa motamoron viestissä tosin sanottiin ettei tahallisuudesta rattijuopumuksen ja lyhyemmän intissä olemisen välillä ole varmaa tietoa.

Toisaalta rattijuopumus lienee aina tahallista, joten kukin tulkitsee tavallaan.

Enemmänkin minua häiritsi motamoron viestin henki. Minulle tuli sellainen kuva, että hänestä rattijuoppus on parempi kuin vuoden palvelu, josta jäisi taskuun ammattiin kelpaava kuorma-autokortti. Toimii.
 

ScottStevens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, NasKi
kävin intissä aukin ja olin kuljetuskomppaniassa(yli 10 vuotta sitten). Olin vuoden ja sain natsojen lisäksi ison E -kortin siviiliin. kun ajattelen jälkeenpäin oli todella löysää, mutta mielenkiintoista aikaa ja lähtisin uudelleenkin. En ymmärrä henkilöitä, jotka yrittävät päästä vähällä, se on kuitenkin pieni aika elämästä! Jos jollain ei pää sitä kestä niin se pää hajoaa työelämässä, koska se on paljon rankempaa!!
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jos menee heinäkuussa inttiin ja ihmettelee miksi lukion käynyt ja pitkää matikkaa opiskellutkin saattaa "joutua" kuskiksi, niin kannattanee miettiä kuinka paljon heinäkuun erässä on yleensäkin lukion käyneitä mukana. Ei tuo lukio ja laaja matikka ainakaan vuonna 97 merkinnyt paskaakaan, mutten toki edes hakenut AUK:iin tai RUK:iin. Joka tapauksessa se "oppineempi" osa aloittaa inttinsä pääsääntöisesti nimenomaan heinäkuussa.

Edit. Tiivistettynä siis seuraavaa. Ei se lukio tai pitkä matematiikka ole mikään kummoinen meriitti heinäkuun saapumiserässä.

Edit 2. Onkos joku muu täällä saanut kertauskutsua 24.-25.9. Säkylään?
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Eihän tuolla mitään mestariampujia tarvitse kouluttaa, mutta ei sitä ampumista nyt ihan muutamilla ampumaratapäivillä vielä kummoiseksi saada(Kirkonmaalla on tainnut olla muistaakseni 3-4 päivää ampumaradalla, kulloinkin joitakin kymmeniä laukauksia).

Tosin Kirkonmaalla on kuitenkin loppupeleissä tuota ammuntaa huimasti enemmän kuin monessa muussa paikassa, koska ampumarata on kasarmilta vain kävely/traktorin peräkärrymatkan päässä. Lisäksi kun alokkaita on vähän, niin tungostakaan ei ole. Tai siis näin oli ainakin silloin joskus. Kyseleppän vaikka muualla palvelevilta kavereiltasi kuinka usein ovat käyneet ampumassa, niin luulen että määrät ovat melko paljon pienempiä. Pajalahteenkin pääset vielä paljon nikkeliä laskemaan. Kuitenkin onnittelut hyvästä palveluspaikan valinnasta.

Edit:

En ymmärrä henkilöitä, jotka yrittävät päästä vähällä, se on kuitenkin pieni aika elämästä!

Itselleni taas ei tämä perustelu ole oikein koskaan auennut. Tai no tavallaan ymmärrän pointin, mutta onhan tuossa parinkympin kieppeillä puolivuotta monelle pitkä aika. Tai siltä se ainakin tuntuu ja se kai lopulta merkitsee. Lisäksi tuossa vaiheessa monella on elämä varsin aktiivisessa vaiheessa, jolloin tuon kuusi kuukautta viettää muutoinkin mieluummin kavereiden/tyttöjen/pääsykokeiden tjsp. kanssa kuin intissä, varsinkaan jos oma motivaatio firman hommiin ei ole kovin korkea. Kuten tämän vertauksen kohdalla usein kuulee, niin töitä ehtii kyllä tekemään. Joo ihan varmasti, mutta toisaalta olet nuori vain hetken.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia.
 
Viimeksi muokattu:

ScottStevens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, NasKi
Edit:



Itselleni taas ei tämä perustelu ole oikein koskaan auennut. Tai no tavallaan ymmärrän pointin, mutta onhan tuossa parinkympin kieppeillä puolivuotta monelle pitkä aika. Tai siltä se ainakin tuntuu ja se kai lopulta merkitsee. Lisäksi tuossa vaiheessa monella on elämä varsin aktiivisessa vaiheessa, jolloin tuon kuusi kuukautta viettää muutoinkin mieluummin kavereiden/tyttöjen/pääsykokeiden tjsp. kanssa kuin intissä, varsinkaan jos oma motivaatio firman hommiin ei ole kovin korkea. Kuten tämän vertauksen kohdalla usein kuulee, niin töitä ehtii kyllä tekemään. Joo ihan varmasti, mutta toisaalta olet nuori vain hetken.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia.

Uskon, että ymmärrät molemmat puolet, tässä ketjussa näyttää vaan olevan tapana kirjoittaa mahdollisimman vähällä pääsemisestä. Puoli vuotta missä tahansa elämän vaiheessa on perkeleen pieni aika ja ainakin minulla oli intissä hauskaa, vaikka en muuten ole firman hommista kiinnostunut.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mielestäni rattijuoppudessa ei ole kuin huonoja puolia.

Puhuin toki ylipäätään tuosta "kuusi kuukautta vai vuosi"-jutusta. Tietääkseni en tuohon rattijuopumuspuoleen, jonka toki tuomitsin jo aikaisemmassa viestissä, tarttunut. Pahoittelut mahdollisesti huonosta ilmaisusta, kun näemmä väärinymmärrys kävi.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
ainakin minulla oli intissä hauskaa, vaikka en muuten ole firman hommista kiinnostunut.

Tällöinhän olet selkeästi ollut oikeassa paikassa tuolloin ja näinhän se pitäisi juuri kaikkien kohdalla mennä. Tykkäsin useista jutuista intissä, mutta tuossa tilanteessa kuusi kuukautta tuntui toimivammalta ratkaisulta, kuten tähänkin ketjuun olen aikaisemmin kirjoittanut. Onneksi olin Kirkonmaalla, jossa ainakin tuolloin oli järki mukana näissä palvelusaikajutuissa tai ainakin rehellisyys (parhaat valitsevat [FASlapsi; nyt ei ollut humble bragia..]). Itse ainakin vedän selkeän erotuksen sille, jos joku toivoo kuuden kuukauden palvelusta syystä tai toisesta ja sitten näille "keksi-syy-että-saat-vapautuksen"-juipeille.
 

ScottStevens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, NasKi
Itse ainakin vedän selkeän erotuksen sille, jos joku toivoo kuuden kuukauden palvelusta syystä tai toisesta ja sitten näille "keksi-syy-että-saat-vapautuksen"-juipeille.

Niinkuin aiemmin kirjoitin meillä on samanlaiset ajatukset asiasta! Nyt minä menen maate ja sotajutut jatkuu joskus myöhemmin
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt mielestäni kirjoitat ketjussa aiemmasta asiasta, etkä ollenkaan tästä mitä lainaat. Lainauksessa puhutaan inttiin menosta ja siellä vietetystä ajasta. >Toivon että luet ketjun uudelleen ja korjaat kirjoitustasi

En näe syytä korjata kirjoitustani, Cottonmouth kommentoi ak:n viestiä ja minä hänen.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En näe syytä korjata kirjoitustani, Cottonmouth kommentoi ak:n viestiä ja minä hänen.

Toinen tyhmä kysymys, mutta oletatko ihan oikeasti, että kommentoin jotenkin puolustavasti tuota rattijuoppoilua, kuten nyt hieman tästä viestistäsi saa kuvan. Jos näin, niin missä kohtaa.. *hymiö* Toki varmaankin omia harhaisia la/su-yön kuvitelmia, mutta kuitenkin..
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toinen tyhmä kysymys, mutta oletatko ihan oikeasti, että kommentoin jotenkin puolustavasti tuota rattijuoppoilua, kuten nyt hieman tästä viestistäsi saa kuvan. Jos näin, niin missä kohtaa.. *hymiö* Toki varmaankin omia harhaisia la/su-yön kuvitelmia, mutta kuitenkin..

En tiedä, sinusta oli vaan tärkeää kertoa, että rattijuoppoudesta ei välttämättä tule rikosrekisterimerkintää vaikka se ei ollut alkuperäisen viestin idea.

Sinä kirjotat pian minun viestini jälkeen: Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Oletin, että ymmärsit myös motamoron perusteluja vuoden palvelun välttämiselle. Ja motamoro toi esille tämän rattijuopumustuomion hankkimisen vaihtoehtona vuoden palvelulle.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En tiedä, sinusta oli vaan tärkeää kertoa, että rattijuoppoudesta ei välttämättä tule rikosrekisterimerkintää vaikka se ei ollut alkuperäisen viestin idea.

Sinä kirjotat pian minun viestini jälkeen: Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Oletin, että ymmärsit myös motamoron perusteluja vuoden palvelun välttämiselle. Ja motamoro toi esille tämän rattijuopumustuomion hankkimisen vaihtoehtona vuoden palvelulle.

Ei hyvä Luoja, pistä nyt iso mies korkki tältä illalta kiinni ja kömmi mamman viereen.. :D Ei siinä, varsinkin tuo sinusta oli vaan tärkeää kertoa-juttu on kyllä tulkinnan natsikultaa. Eihän siinä, sovitaan että minusta rattijuoppous on hyväksyttävää, jos se yhtään oloa helpottaa. Ja kiitos muuten vielä, nukkumaan menee aina mielellään pieni hymynkare suupielillä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ei siinä, varsinkin tuo sinusta oli vaan tärkeää kertoa-juttu on kyllä tulkinnan natsikultaa. Eihän siinä, sovitaan että minusta rattijuoppous on hyväksyttävää, jos se yhtään oloa helpottaa...

En ole missään kohdassa väittänyt, että sinusta rattijuoppous olisi hyväksyttävää, tämä on täysin sinun omaa kuvitelmaasi.

Sinä kommentoit minun viestiäni, jossa puutuin niihin vaihtoehtoihin ja hetken päästä kirjoitit: Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Ilmeisesti ymmärsin väärin tämän viestisi, olen pahoillani tästä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
.. hetken päästä kirjoitit: Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Ilmeisesti ymmärsin väärin tämän viestisi, olen pahoillani tästä.

Jep, näin kirjoitin (ja tätä ennen tein sinulle ihan yleisluontoisen [tyhmä se näemmä ainakin oli, kuten jo tuolloin kirjoitin] kysymyksen, kun en ollut varma miten nuo tuomiot menevät). Toki tuolloin kommentoin nimimerkki ScottStevensin viestiä ihan lainauksen kera ja aivan eri asiaa. Mutta sattuuhan näitä ja minua tämä lähinnä naurattaa eli eipä mitään. Lisäksi edes tiedä miksi tätä selitän..
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
...

Myös meillä yksi vuoden kuskinakkiin "pakotettu" ajeli E-kauden ekoilla lomilla kännissä kun halusi päästä pois puolella vuodella. Oli kuitenkin sen verran myöhässä että palvelusajaksi oli ehditty vahvistamaan 12kk. Oli sitten vuoden diplomikirjuri ja yleinen nakkikone. Samaten oli yksi vanhempi kuski joka oli järkeillyt että jos ei pääse intin autokoulusta läpi ja siis saa rekkakorttia pääsee lyhyemmällä palveluksella(eräs toinen kuskiksi määrätty oli saanut vaihdettua hommia kun äkillisen näön huononemisen takia ei voinutkaan ajaa rekkaa) Eihän se ihan niin mennyt ja kyseinen sankari palveli 12kk henkilöautokuskina.
...

Meidän komppaniassa oli yksi töhömpi tapaus josta piti tulla kuski, ja nimenomaan rekkakuski. No kuskikurssilla sitten ajonopettajat huomasivat että eihän tästä tule yhtään mitään, Oli kuulema vähän jännittänyt(opettajaa) siinä vaiheessa kun scania+täysperävaunu alkaa valumaan Porin keskustassa taaksepäin ku ei mäkilähtö oikeen onnistunut.

No sitten päätettiin että tehdään hänestä pelkkä 9kk kuorma-auto kuski, en muista päästiinkö siinä ajokokeeseen saakka, mutta eipä siitäkään saatu hyväksyttävää suoritusta millään tehtyä. Kyseisellä sankarilla oli kuitenkin siviilissä C-kortti, sitä ei taida tietää kukaan miksi. Mutta ei ollut ilmeisesti ihan ensiyrittämällä sitäkään saatu.

No lopulta hän palveli 9kk sotilaskodissa munkkeja vääntämässä Siinäkin meinasi käydä hauskasti, kotiutumispäivä alkoi jo kolkuttelemaan kun huomattiin että eihän hänen palvelusaikaa ole muutettu missään vaiheessa 12kk->9kk. No kyllä poika pääsi lopulta ihan ajallaan pois. En tiedä oliko helpotus suurempi hänelle itselleen vai komppanialle=)

Toinen kaveri selvitti hienosti kuskikurssin ja oli innoissaan kun pääsi vielä polttoainekuskiksi, no parin viikon jälkeen lomilla nukahti kännissä auton rattiin ja ajoi metsään. Pollisit kävi puhalluttamassa ja otti kortin pois, 12kk PVA-kopin päivystäjänä. Eli tosiaan jos aikoo kortin menettää, niin se kannattaa tehdä ajoissa.

Tästä tuli vielä yksi hauska juttu mieleen. P-kaudella meillä oli yksi maanviljelijä/Viljelijän poika, Heillä oli ilmeisesti vähän enemmänkin peltoa, joten hän otti aika reilusti "Hösseliä" (HSL) jotta sai peltotyöt tehtyä rauhassa. Tämähän tarkoittaa sitä että palvelus ikäänkuin keskeytyy ja jatkuu sitten taas loman jälkeen, joten kotiutumispäivä siirtyy lomapäivien verran eteenpäin. No hän palveli 6kk kuljetuskeskuksen varastomiehenä ja aikanaan sitten kotiutui kun 180 päivää tuli täyteen.

Lopulta koitti viimeinen viikko itse xAnZax kohdallekkin, niin eikö tämä maanviljelijä ilmesty takaisin kasarmille. Joku kirjuri/vastaava olikin laskenut väärin, hänellä olikin vielä muutama päivä jäljellä palvelusta. Hän kävi hakemassa maastopuvun ja kengät yms. pientä varustevarastolta ja kulutti vain aikaa viimeiset päivät. Kotiutumispäivänäni hänellä taisi olla vielä 2 päivää jäljellä, tosin hän sai lähteä lomille samaan aikaan kun me muut kotiuduimme ja sitten hän tuli vain maanantaina hakemaan portilta sotilaspassinsa.

Eli ikinä et voi olla varma koittaako kotiutuminen 180 vai 365 päivän päästä.
 

Sic

Jäsen
Itselleni taas ei tämä perustelu ole oikein koskaan auennut. Tai no tavallaan ymmärrän pointin, mutta onhan tuossa parinkympin kieppeillä puolivuotta monelle pitkä aika. Tai siltä se ainakin tuntuu ja se kai lopulta merkitsee. Lisäksi tuossa vaiheessa monella on elämä varsin aktiivisessa vaiheessa, jolloin tuon kuusi kuukautta viettää muutoinkin mieluummin kavereiden/tyttöjen/pääsykokeiden tjsp. kanssa kuin intissä, varsinkaan jos oma motivaatio firman hommiin ei ole kovin korkea. Kuten tämän vertauksen kohdalla usein kuulee, niin töitä ehtii kyllä tekemään. Joo ihan varmasti, mutta toisaalta olet nuori vain hetken.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia.

Juuri näin ajattelen itsekin, kyllä tuon "ylimääräisen" puoli vuotta voi käyttää paljon paremminkin kuin istuskellessa kasarmilla ja laskeskellessa päiviä, mitä se homma tulee luultavasti pääasiassa olemaan kuskin tehtävissä. Paljon motivoituneempana tekisin puolen vuoden hommaa ja lähtisin vuodenvaihteessa pois, very simple.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juuri näin ajattelen itsekin, kyllä tuon "ylimääräisen" puoli vuotta voi käyttää paljon paremminkin kuin istuskellessa kasarmilla ja laskeskellessa päiviä, mitä se homma tulee luultavasti pääasiassa olemaan kuskin tehtävissä. Paljon motivoituneempana tekisin puolen vuoden hommaa ja lähtisin vuodenvaihteessa pois, very simple.

Tuokin riippuu todella paljon millaiseen tehtävään pääsee/joutuu. Itse pääsin Kuljetuskeskukseen asentajaksi, itse asentajan hommia oli aika vähän, pääasiassa jotain pikkuhommia ja enimmäkseen olimmekin yleismiehinä jos Kukessa tarvittiin kuskia.

Suurimmaksi osaksi vietiin autoja Sisulle huoltoon jos jotain vikaa oli, siinä kului päivä mukavasti kun ajoi pari kertaa päivässä Säkylä-Pori väliä, luonnollisesti harjavallan nesteellä piti pysähtyä kahville/heselle vähintään kerran per reissu. Tämän lisäksi kävin pari kertaa Patrialla heittämässä pasikuskeja jotka hakivat paseja yms. Kerran käytiin hakemassa vekarajärveltä 8x8 eemeleitä, siihen meni yksi päivä komeasti. Kalkussa(nokialla) kuljetusvarikolla vai mikä lie tuli käytyä useasti, milloin viemässä jotain ja milloin hakemassa. Rauman satamassa purettiin rauhanturvaajien ajoneuvot pois laivasta ja ajettiin Säkylään/Kalkkuun,joukossa oli kaikkea Defederistä nosturiautoon. Itse pääsin jopa Raisun rattiin,mielenkiintoinen kokemus sekin. Ainiin, tuolla reissulla saatiin pippuripihvit sun muut herkut valtion piikkiin, kun laivan keulaportissa oli jotain vikaa eikä sitä meinattu saada auki joten käytiin sataman yhteydessä olleessa ravintelissä syömässä sillä välin.

Tätä voisi jatkaa loputtomiin, itse olin ainakin tyytyväinen vuoden kuski nakkiin, en olisi kokenut ikinä tuollaisia asioita puolenvuoden miehenä sivarista puhumattakaan.
 

Sic

Jäsen
Ainakin meidän komppanian kuskin hommista olen saanut pääosin löysän kuvan, nukkua saa rutkasti ja CS:ää voi hakata tuvassa. Toisaalta, eiköhän noillakin sit vähän tehtävän täyteisiäkin päiviä tule, mutta tällaista olen havainnut itse.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse kävin elektroniikka-AUKin joka oli lepokodeista parhain. Ei skappareita iltaisin eikä auk:ssa ollut kouluttajia edellisen kurssin puuttumisen takia. Eli katsoimme iltaisin tv-huoneessa leffoja koneelta härövarusteissa. Toki kurssi oli erittäin vaativaa opiskelua viitenä päivänä viikossa ja välillä joutui viemään kurssimateriaalia kotiin opiskelua varten. Viimeiset 5 kuukautta palvelin tietotekniikkakorjaamolla Kyminlinnassa Kotkassa jossa olin ainut varusmies koko korjaamolla. Eli kutsuin esimiehiä (kapteeniluutnantista alaspäin) etunimellä esimiehen käskystä. Myös kahvipaussit vietin skapparien kahvituvassa samassa pöydässä skapperien ja aentajien kanssa paskaa jauhaen tietotekniikasta. Rentoa oli. Välillä käytiin linnakkeilla korjaamassa/huoltamassa tutkia (suuntauduin siis rannikkotutkien korjaajaksi). Eli voi sen armeijan hoitaa näinkin.

-Tinke-80
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Tästä tuli vielä yksi hauska juttu mieleen. P-kaudella meillä oli yksi maanviljelijä/Viljelijän poika, Heillä oli ilmeisesti vähän enemmänkin peltoa, joten hän otti aika reilusti "Hösseliä" (HSL) jotta sai peltotyöt tehtyä rauhassa. Tämähän tarkoittaa sitä että palvelus ikäänkuin keskeytyy ja jatkuu sitten taas loman jälkeen, joten kotiutumispäivä siirtyy lomapäivien verran eteenpäin.

Hmm onko todella näin? Minun aikanani Hösseleitä oli lähes mahdotonta saada, mutta niitä ei todellakaan "korvattu" jos sattui saamaan. Itsehän sain kahden viikon Henkilökohtanen syy loman läpi, kun kuorma-autoilija isäni jätti kätensä perälautanosturin väliin. Sävelsin kyllä hakemuksessani kuin Mozart ja sain asian vaikuttamaan siltä, että perheemme on perikadossa jos en pääse välittömästi hoitamaan faijan duuneja :) Kaikki lääkärintodistukset ja muut piti olla ihan viimeisen päälle. Kotiuduin täsmälleen samaan aikaan kuin muutkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös