Inttiin lähdössä?

  • 1 218 548
  • 3 574

Dängleri

Jäsen
Onko jossain kerrottu, että tapauksessa käytettiin intin asetta? Voi olla että on, mutta itse en ole tällaista tietoa vielä mistään bongannut. Kyllähän sinne kassulle on aika helppo tuoda vaikka mitä muiden tietämättä, puhumattakaan jostain pienestä pistoolista.

Ainakin tässä Iltalehden uutisessa mainitaan poliisin vahvistaneen kyseessä olleen rynnäkkökivääri. Muita yksityiskohtia asiasta ei ole julkaistu, eikä varmaan tulla julkaisemaankaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kyse ei ole siitä, että ne pitäisi saada katseilta piiloon vaan puhtaasti siitä, että pidetään huolta turvallisuudesta. Varusmiehillä ei ole mitään syytä päästä käsiksi aseeseen iltayhdeksältä. Jos asetta pitää putsata, sen voi tehdä seuraavana päivänä kun skapparit ovat vahtimassa. Jos eteenvientiä pitää päästä harjoittelemaan, sitä voi tehdä seuraavana päivänä kun on taukoa tetsaamisesta.
Ei kai niitä aseita iltamyöhällä kenellekään annetakaan. Oli avaimet sitten kappareilla tai päivystäjällä.

Esimerkiksi vekoset ja aseet ovat huono yhdistelmä. Kaveriporukka tulee turpa täynnä takaisin kasarmille, ottaa päivystäjältä aseet ja lähtevät tetsaamaan suihkutiloihin. Joku muistaa, että minullahan on pari kutia kaapissa, leikitäänkö vähän ja siinähän sitä sitten tapahtuu.
Osaatko kertoa tapauksen, jossa näin on tapahtunut? Mulla ei ole ainakaan tiedossa tapausta, jossa kännisille varusmiehille olisi annettu ase leikkikaluksi. Pahasti menee mutkat suoraksi tuossa jankkauksessa.

Voitko antaa yhtään järkevää perustetta sille, miksi aseiden pitäisi olla 24/7 käytävillä (jälleen kärjistetty) kaikkien saatavilla?
Kärjistetty hyvinkin, ja reilusti jälleen kerran. Eihän se tarkoita, että aseet ovat yötäpäivää vapaassa käytössä, jos ne ovat lukitussa telineessä. Vai osaatko kertoa esimerkin palveluspaikasta, jossa telineessä olevat rynnäkkökiväärit ovat 24/7 varusmiesten käytössä.

Tätä tragediaa ei olisi estänyt se, että pyssyt olisivat olleet, vaikka itse Tarja Halosen säilytyksessä. Kundi olisi toteuttanut tekonsa sitten myöhemmin leirillä.
Hommassa ihmetyttää lähinnä se, että ainakaan meidän aikaan ei kokelailla ollut aseita lainkaan. Aukkiin lähtiessä luovuttivat aseet pois, eikä Haminan jälkeen uusia kuitattu. Myöskään koviin patruunoihin kokelaat eivät pahemmin päässeet käsiksi, koska eivät niitä mihinkään tarvinneet. Patruunoita saattoivat joskus ampumaradalla jakaa, mutta meillä ne oli ainakin niin tarkassa laskussa, ettei kuormasta olisi ollut mahdollista panoksia nyysiä.
 

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muita yksityiskohtia asiasta ei ole julkaistu, eikä varmaan tulla julkaisemaankaan.

Saamani tiedon mukaan olisi ampunut itsensä vessassa. Motiivi: tyttöystävä jätti.
 

tutzba

Jäsen
Ei kai niitä aseita iltamyöhällä kenellekään annetakaan. Oli avaimet sitten kappareilla tai päivystäjällä.

IS: Parikymppinen varusmies menehtyi ampumavammaan Karjalan Prikaatin varuskunnassa Vekaranjärvellä myöhään maanantai-iltana.

Tarvitseeko sanoa enempää?

Osaatko kertoa tapauksen, jossa näin on tapahtunut? Mulla ei ole ainakaan tiedossa tapausta, jossa kännisille varusmiehille olisi annettu ase leikkikaluksi. Pahasti menee mutkat suoraksi tuossa jankkauksessa.

En osaa, tuo oli kärjistetty esimerkki. Tuskin tulee koskaan tapahtumaan, mutta eihän sitä tiedä. Kukapa näitä ampumatapauksia muutenkaan osaa ennustaa. Sehän onkin jännä puoli tässä elämässä, että kukaan ei koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan.

Kärjistetty hyvinkin, ja reilusti jälleen kerran. Eihän se tarkoita, että aseet ovat yötäpäivää vapaassa käytössä, jos ne ovat lukitussa telineessä. Vai osaatko kertoa esimerkin palveluspaikasta, jossa telineessä olevat rynnäkkökiväärit ovat 24/7 varusmiesten käytössä.

Jos avain on päivystäjällä tai apupäivystäjällä, aseet ovat käytännössä 24/7 vapaassa käytössä. Apupäivystäjänä joku kuukauden verran palvellut alokas, kokelas tulee sanomaan, että avaapa aseteline niin mitä tekee alokas? No avaa tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä näköjään keskustelu käy kuumana tuosta Vekaranjärvellä palvelleesta kokelaasta joka päätti päivänsä firman aseella.

Monissa paikoissa on käytäntönä että asekaappien avain on virka-aikaan päivystäjällä ja virka-ajan päätyttyä avaimen vie skapparit mennessään, jolloin samalla lasketaan aseiden vahvuus ja tarkistetaan että kaapit on myös varmasti kiinni.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Saamani tiedon mukaan olisi ampunut itsensä vessassa. Motiivi: tyttöystävä jätti.

Itse kuulin että ampui itsensä vessassa, koska hänen isänsä olisi kuollut. En sitten tiedä että kumpi on oikein, mutta siis kuitenkin joku kotopuolen onglema johti sitten tuohon ratkaisuun.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kuulin että ampui itsensä vessassa, koska hänen isänsä olisi kuollut. En sitten tiedä että kumpi on oikein, mutta siis kuitenkin joku kotopuolen onglema johti sitten tuohon ratkaisuun.
Kuulin myös, että olisi ollut itse päivystäjänä joten siitä syystä pääsi asekaapille päivystäjän avaimilla. Kaverini serkku oli ollut samassa komppaniassa ja taisi vielä itsekin olla koksu, joten uskoisin hänen puhuvan totta. Voi olla, että tuollaisen tapahtuman jälkeen on aika vaikea jatkaa palvelusta...

Toiselta kaverilta, myös Vekaralla palveleva, kuulin ettei heidän komppaniassa oltu infottu tästä lähestulkoon mitään ja uutisen saivat lukea netistä. Mutta näinhän se vähän on, että PV:n julkaisemissa tiedotteissa tuppaa aina olemaan vähän sitä kuuluisaa värikynää.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kuulin myös, että olisi ollut itse päivystäjänä joten siitä syystä pääsi asekaapille päivystäjän avaimilla. Kaverini serkku oli ollut samassa komppaniassa ja taisi vielä itsekin olla koksu, joten uskoisin hänen puhuvan totta. Voi olla, että tuollaisen tapahtuman jälkeen on aika vaikea jatkaa palvelusta...

Toiselta kaverilta, myös Vekaralla palveleva, kuulin ettei heidän komppaniassa oltu infottu tästä lähestulkoon mitään ja uutisen saivat lukea netistä. Mutta näinhän se vähän on, että PV:n julkaisemissa tiedotteissa tuppaa aina olemaan vähän sitä kuuluisaa värikynää.

Meillä ei ainakaan koksut joutuneet ikinä päivystämään vaan, jokainen koksu oli vuorollaan koko roskan "pääjehuna". Kaipa tuossa on sitten komppania kohtaisia eroja.

Komppanioiden kykyä huonoa kykyä informoida asiasta en taas pidä järin yllättävänä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kuulin myös, että olisi ollut itse päivystäjänä joten siitä syystä pääsi asekaapille päivystäjän avaimilla. Kaverini serkku oli ollut samassa komppaniassa ja taisi vielä itsekin olla koksu, joten uskoisin hänen puhuvan totta. Voi olla, että tuollaisen tapahtuman jälkeen on aika vaikea jatkaa palvelusta...

Toiselta kaverilta, myös Vekaralla palveleva, kuulin ettei heidän komppaniassa oltu infottu tästä lähestulkoon mitään ja uutisen saivat lukea netistä. Mutta näinhän se vähän on, että PV:n julkaisemissa tiedotteissa tuppaa aina olemaan vähän sitä kuuluisaa värikynää.

Priceless: On koksu, joten on automaattisesti ainut totuus. Hienoa, ehkä joku uskoo minuakin tästä lähtien. Olen sentään ollut joskus koksu.

Miksi ihmeessä koksut ovat päivystäjinä?
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Priceless: On koksu, joten on automaattisesti ainut totuus. Hienoa, ehkä joku uskoo minuakin tästä lähtien. Olen sentään ollut joskus koksu.

Miksi ihmeessä koksut ovat päivystäjinä?
Lähinnä tarkoitin sitä, että oli erittäin lähellä tuota kyseistä henkilöä, kenties jopa samassa tuvassa. Ainakin meillä kokelaat oli omassa tuvassaan keskenään.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tuo varusmiehen kuolema kyllä hieman pysäytti, kyseinen tapaus tapahtui aivan seinän takana omasta yksiköstäni 2. kenttätykistöpatterin puolella ja itse kuulun 3. patteriin, joten kauheasti ei väliä ollut. Tupakaverini kertoi yöllä kuulleensa jotain ääniä, mutta mitään varmoja muistikuvia hänelläkään ei ollut. P-kausi loppui juuri ja itsestäni tehtiin kuin tehtiinkin mp-lähetti loppupalveluksen ajaksi. Hieman kyllä kuumotti tiistaina kun valintapäivä oli, että miten ne valinnat nyt sitten menevät, olin kuitenkin vetänyt jokaisen homman parhaan kyvyn mukaan, onneksi se ei tällä kertaa maksanut liikaa, erikoistehtävät rulettaa vai miten se meni? Tj 127.
 

Sic

Jäsen
Jees, kyllä siinä vaan niin kävi että viestimieheksi 6kk hommiin päästiin, elikkä kuskin nakki vältettiin ja tammikuussa koittaa kotiutuminen. Hieman tänään otti toki päähän kun meidän hyvä P-kauden tupa hajosi muuttojen takia, vaikka yksi p-kauden tupalainen sentään jäi vielä E-kaudeksikin samaan tupaan mikä oli ihan hyvä juttu. Silti oli melko haikea fiilis kun monet hienot jantterit vaihtoivat rakennusta, oli onnea että sattui noin hyvä tupa p-kauden ajaksi, enpä usko että tuleva tupa on niin hyvä. Mutta jöö, suht hyvillä fiilareilla siis etiäppäin.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Niinisalon kohtalontoverit minne päin eksyitte. Itse eksyin TAS AUK:iin joten en pidä juurikaan ketään juuri minään.
 

Samurai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS (+sympatiat muille turkulaisseuroille)
Niinisalon kohtalontoverit minne päin eksyitte. Itse eksyin TAS AUK:iin joten en pidä juurikaan ketään juuri minään.
Vai että Niksulan ainoaan tosimiesAUKiin eksyit. Toivottavasti jaksat raportoida tännekin ko. linjan nykyisistä kuvioista, ainakin omana aikanani linjan kouluttajista löytyi parikin erittäin intohimoista Ässien fania, tulet kyllä itsekin huomaamaan kenestä on kyse jos herrat vielä TASsilla vaikuttavat.

T: Niksulan TAS AUKin II/07 käynyt
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saamani tiedon mukaan olisi ampunut itsensä vessassa. Motiivi: tyttöystävä jätti.

1/2 totta. En asiasta viitsi sen enempää puhua, kun ei se minulle kuulu, mutta aika traaginen tapaus kaiken kaikkiaan. Ei siitä kyllä vekaralla hirveitä tiedotuksia ole pidetty tai ainakaan itse en tuollaisessa ole mukana ollut. Ilmeisesti ei ole vekaralta medioita tiedotettu asiasta yhtään enempää kuin tuon yhden uutisen verran?
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Myös silloin kun itse olin intissä (1/07 Säkylä) niin eräs naapurikomppanian ulkomaalaistaustainen spade teki itsemurhan kuivaushuoneessa rynkyllä. Ainakin meillä oli tapana puhdistella aseita iltaisin ja aseen sai lukitusta telineestä kun pyysi päivystäjän avaamaan sen. Iltavahvarin jälkeen telineet lukittiin ja päivystäjä laski valvojan(skappari) kanssa aseet.

Tämän tapauksen jälkeen tuli hetkeksi aikaa uudet ohjeet että iltavahvarin jälkeen aseisiin ei enää kosketa,niitä ei saanut viedä pois käytävältä ja päivystäjän piti aina olla näkemässä jos aseita puhdistettiin.

Naapurikomppanian taistelijat oli heti tapauksen jälkeen lukittu tupiinsa eikä tuosta mitään ihmeempää infoa järjestetty. Lehdestä sitten luettiin.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Ei ollut lääkäri ilmeisesti päästänyt AUK:iin. Aika jännä tilanne nyt sitten, kun b-miehenä pistettiin tykkimieheksi miehistöhommiin. Vähän vituttaa, ku olis voinnu olla joku kirjurin töhö mielummin... Mutta ei siinä. Elämä hymyilee. Naisasiatkin kulkee melko paljon paremmin intissä. =D että ei haittaa vaikka tammikuussa tulee jo pois.
 

DaleDoback

Jäsen
Suosikkijoukkue
Prospects
Itse päätin lähteä AUKkiin ja heitinlinjalla ollaan. Nyt kuitenkin olen huomannut, että AUKin kokeet ovat todella haastavia, jos niihin ei lue ja enpä juuri niihin ole lukenut. Mikäli kokeita ei pääse läpi niin lopputuloksena on vuoden jääkäri, joten osaisiko joku täällä kertoa mitä vuoden jääkärin toimenkuvaan kuuluu? En ole ikinä kuullut, että joku tälläiseen pestiin olisi joutunut, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.

Tosiaan kokeita voi uusia, mutta ne järjestetään sellaisena viikonloppuna, jolloin olisi lomat. Tämän rästivkl:n takia meitsille on tulossa neljän viikon kinkku eli motivaatio lukemiseen ja ylipäätänsä kaikkeen toimintaan on nollassa.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse päätin lähteä AUKkiin ja heitinlinjalla ollaan. Nyt kuitenkin olen huomannut, että AUKin kokeet ovat todella haastavia, jos niihin ei lue ja enpä juuri niihin ole lukenut. Mikäli kokeita ei pääse läpi niin lopputuloksena on vuoden jääkäri, joten osaisiko joku täällä kertoa mitä vuoden jääkärin toimenkuvaan kuuluu? En ole ikinä kuullut, että joku tälläiseen pestiin olisi joutunut, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.

Tosiaan kokeita voi uusia, mutta ne järjestetään sellaisena viikonloppuna, jolloin olisi lomat. Tämän rästivkl:n takia meitsille on tulossa neljän viikon kinkku eli motivaatio lukemiseen ja ylipäätänsä kaikkeen toimintaan on nollassa.

Jos vaikka käyttäisit iltaisin edes osan vapaa-ajasta asioiden kertailemiseen ja menisit sitten vasta sotkuun imemään rasvaa ja sokeria.

Ei nuo nyt mitään mahdottoman vaikeita ole. Perusasioita.Heitinkään nyt ei niin järin tekninen laite ole.

Harvoin AUK:ista vuoden jääkäriksi joutuu,yhden korpraalin tiedän joka lopetti tuon kun polvi ei kestänyt ja palveli loppuajan kirjurina. Meilläkin oli muutama jannu jotka olivat korppeja varmaan kuukauden vielä alokkaiden saapumisen jälkeenkin. Oli jotain kokeita tai suoritteita tekemättä ja ennen ei alikin nappuloita saanut kun kaikki oli suoritettu.
 

DaleDoback

Jäsen
Suosikkijoukkue
Prospects
Jos vaikka käyttäisit iltaisin edes osan vapaa-ajasta asioiden kertailemiseen ja menisit sitten vasta sotkuun imemään rasvaa ja sokeria.

Ei nuo nyt mitään mahdottoman vaikeita ole. Perusasioita.Heitinkään nyt ei niin järin tekninen laite ole.

Niin pitäisi käyttää vapaa-aikaa siihen lukemiseen, mutta jotenkin vain ei natsaa. Lukiossa oli sama juttu ja sieltä juuri ja juuri päästiin pois. Olen tosiaan Kajaanissa ja täällä sotkun lisäksi on myös monia muita mahtavia vapaa-ajan mahdollisuuksia. Esimerkiksi Heikin hallilla tulee käytyä uimassa, pelaamassa säbää ja sitten frisbee-golfia tulee hakattua ja samoin änäriä VMTK:ssa. Itsestä tämä on kiinni ja pitääs vaan jaksaa lukea.
 

tutzba

Jäsen
Mikäli kokeita ei pääse läpi niin lopputuloksena on vuoden jääkäri, joten osaisiko joku täällä kertoa mitä vuoden jääkärin toimenkuvaan kuuluu? En ole ikinä kuullut, että joku tälläiseen pestiin olisi joutunut, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.

Meillä oli eräs alikersantti, joka oli sen verran hmv-äijä, ettei saanut mitään aikaan. Arvo hänellä pysyi, mutta muuten meni tekemään samoja hommia puolen vuoden miesten kanssa. Voin kertoa, että ei ollut kauhean iloinen, mutta oma moka oli.

Jos mahdollista, lue ja pääse AUKista läpi.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Niin pitäisi käyttää vapaa-aikaa siihen lukemiseen, mutta jotenkin vain ei natsaa. Lukiossa oli sama juttu ja sieltä juuri ja juuri päästiin pois. --- Itsestä tämä on kiinni ja pitääs vaan jaksaa lukea.
Suomen lukiolaitos on perseestä, koska sieltä pääsee lukematta läpi. Tämä on toki jonkun muun ketjun asiaa, mutta mainitsinpa nyt, kun mieltä painoi.

Vastasit itsellesi viestisi lopussa. Jos haluat osata opetettavat asiat, niitä lienee syytä opetella. Nykynuoriso jne.
 

DaleDoback

Jäsen
Suosikkijoukkue
Prospects
Vastasit itsellesi viestisi lopussa. Jos haluat osata opetettavat asiat, niitä lienee syytä opetella. Nykynuoriso jne.

Juu tiedän, mutta alunperin halusinkin vain kysellä mitä ne vuoden jääkärit oikeen duunailee.
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Santahamina

Mites Santiksessa vois selvitä 6kk palvelusajalla? Onko jokin tietty mihin kannattaa hakea että kuudella kuukaudella selviäis pois..?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös