Inttiin lähdössä?

• 1 239 372
  • 3 632
Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne.

Voit toki mennä mutta en suosittele koska sillä ei ole luultavasti mitään merkitystä. Nostat turhaan vaan päätäsi tikunnokkaan. Kaveri kävi aikoinaan sanomassa mille lie päällikölle edeltävänä päivänä että jos joudun aukkiin lähen vetämään. Molemmat piti päänsä.

Itseni kohalla oli listalla ihme hyppäys aakkosissa ja päädyin aluksi vanhan luokkakaverini vastapäätä. Alikersanttina toki piti huolen ettei puolta vuotta pidempään tarvinut maailman turhimmassa paikassa lonnia.

Sic

Jäsen
Jos et ole riemumielin olemassa sitä vuotta menee se kuitenkin kuskihommissa huomattavasti helpommin kuin AUK/RUK .

Juu kyllähän se niin on mullakin että AUK/RUK tulee vasta kuskin hommien jälkeen, parhaimpana puolena kuskin hommissa on just tuo ettei metsässä tarvitse enää ryynäillä jne. Mutta toisaalta kuskin hommat on jo niin rentoja että itellä varmaan pää sekoaisi siihen tylsyyteen ja päivien laskemiseen. Samalla sitä varmaan miettis että miks vitussa sen piti olla juuri minä joka sai tämän nakin. Sit kun suurin osa muista kuskeista olemaan jotain bensalenkkareita niin voi jööses, vaikka onhan siellä sellastakin porukkaa ketkä eivät ole kuskiksi ikinä halunneet haastatteluissa.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Nojoo, mahdollisimman asiallisesti toki yritän asiani saada selväksi. Mahdollinen vuoden nakki vituttaa ja masentaa ihan pirusti jo nyt, enpä tiedä mitä tässä tekisi...

Onhan noita keinoja, kunhan esität asiasi järkevästi. Jos järki ei vetele, niin sano että pelkäät ajaa autoa tms. Esimerkkinä kaveri, joka aluksi suurin vaivoin perusteli itsensä pois AUK:sta opiskeluasioiden (pääsykokeiden) vuoksi ja lopulta sitten konemiehen 9kk tehtävästä sillä verukkeella, että on räjähdehobia. Tuskallista jauhaa, mutta palkinto oli mieluinen ja ensimmäinen veruke oli jopa pätevä.

Itse myös venkoilin AUK-silmukasta pois pääsykokeisiin vedoten. Sanoi, että heinäkuun erässä vielä toimii, mutta tammikuussa ei olisi hyväksynyt (suurempi määrä keskeytyksiä).

Toki nämä keskustelut sekä reaktiot niihin ovat aina tapauskohtaisia.

Tai sitten ajat siviilissä kännissä ja menetät korttisi - avot. Mutta jos turvaudut tähän, niin tee se nopeasti. Wau, mikä idea!

Egonomic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Mestis KalPa
Aikoinaan itsekkin taistelin AUK komennusta vastaan ja hyvällä menestyksellä. Se päivä kun jokainen sai kuulla oman tulevan tehtävänsä niin meitä oli 3, jotka otettiin vielä keskustelemaan omasta tulevaisuudesta komppaniassa. Yhdelle sanottiin suoraan, että AUK kutsuu ja toinen käskettiin tekemään toinen pällitesti niin, että pisteet riittää AUKiin.. No, minähän kävin vähän pitemmän keskustelun komppanianpäällikön kanssa ja perustelin oman kielteisyyteni AUkia kohtaan mm. työtilanteellani sekä suunnitelmillani opiskeluiden suhteen.

Eli kyllä meillä ainakin tuntuivat ymmärtävän hyvin, kun kertoi asiallisesti, että työpaikka on tiedossa ja hakee syksyllä opiskelemaan, jolloin myös rahalle on käyttöä. Lisäksi tietenkin tuli mainittua, ettei AUK kiinnosta yhtään. Jostain ne sitten minun tilalleni sinne jonkun sankarin etsivät.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä toimivat ihan oikeastikin.

Keplottelin itselleni 6kk pestin ensin vetämällä P2-kokeen päin vittua (lue 0 pistettä, 1 vai 2 piti olla ehdoton minimi AUKiin.) Sitten P-kauden lopulla jouduin jonkun tyyliseen esihaastatteluun missä oli haluttomia AUK / kuskiehdokkaita toivepapereiden mukaan.
Tämä toimi ja pääsin 180 vuorokauden kuluessa palvelukseen astumisesta kotiin.

E-kauden tupakaverikin pääsi kuskihommista pois, ajamalla rattijuopumuksen pari viikkoa ennen P-kauden päättymistä (tahallisuus-motiivista ei varmaa tietoa), joten luonnollisestikaan ilman korttia häntä ei voitu laittaa kuskiksi.

Nämä ovat huonoja,koettu käytännössä. Porukka teki tuota koetta uudestaan kun oli P2-koe tehty selvästi tahallaan päin vittua.

Myös meillä yksi vuoden kuskinakkiin "pakotettu" ajeli E-kauden ekoilla lomilla kännissä kun halusi päästä pois puolella vuodella. Oli kuitenkin sen verran myöhässä että palvelusajaksi oli ehditty vahvistamaan 12kk. Oli sitten vuoden diplomikirjuri ja yleinen nakkikone. Samaten oli yksi vanhempi kuski joka oli järkeillyt että jos ei pääse intin autokoulusta läpi ja siis saa rekkakorttia pääsee lyhyemmällä palveluksella(eräs toinen kuskiksi määrätty oli saanut vaihdettua hommia kun äkillisen näön huononemisen takia ei voinutkaan ajaa rekkaa) Eihän se ihan niin mennyt ja kyseinen sankari palveli 12kk henkilöautokuskina.

Opiskelut ovat myös huono peruste jos porukkaa on lopettanut liiaksi tai esim. AUK:kiin on liian vähän halukkaita. Toimivaksi sen sijaan on koettu AUK halukkuutta kysyttäessä vastata ettei kiinnosta yhtään/motivaatio=0/vetää itsensä jojoon jos joutuu. Ensisijaisesti ottavat pelkästään vapaaehtoisia.

Toki edelleen kuskinakin saaminen on todennäköistä.

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Olenko minä päästäni sekaisin, kun olen ihan mielelläni menossa vuoden palvelukseen? =D varsinkin kun lukee viimeisiä viestejä. En osaa kyllä tosin sanoa, miten sen asenteen saa sellaiseksi kun itellänikin on. Mutta minusta on mukava pistää itseni ihan "rajoille" ja kyllä se kroppa ilmoittaa, kun riittää. Väsymys ja kipuhan on mielentila, näin minulle venäläinen valmentaja on opettanut. Kuollut tuolla on tainnut harva. Kyllä sieltä selviää, kunhan pää kestää.

Ainoa asia mikä tällä hetkellä vituttaa on aamuherätykset. Ei mikään muu kuin se, että joku karjaisee sen herätyksen. Voisin ihan hyvin herätäkin 6:lta, mutta mielummin vaikka herätyskelloon kuin siihen huutoon.

Toinen ehkä on se, että oon ollu nyt kaks viikkoa enemmän tai vähemmän kipeänä. Nytkin on selvästi poskiontelotulehdus, mutta en kehtaa lähteä vemppaan, kun morttileiri on tulossa. Olin jo vempassa viime viikolla, kun muut oli tetsausleirillä vesisateessa. Käydään sitten lämärin tykönä leirillä ja sitten perjantaina veksissä, kun on vkl muutenkin kiinni (virka-apu).

TimanttiLada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen kiekko ylipäätänsä
Nyt heinäkuussa kotiutuneena ja vuoden palvelleena suositten kyllä anatsku ehdottomasti koko vuotta, mikäli vain yhtään on kiinnostusta. AUK oli hienoa aikaa ja jos vaan antaa elämäntilanne periksi, suosittelen käymään. Kuulostaa hirveältä kliseeltä, mutta kyllähän se kasvattaa ihan helvetisti ihmisenä, kun joutuu ottamaan vastuu 20-30 herrasta pelkän oman perseen sijasta. Oppii tuntemaan itseään ihan eri tavalla, kun vastuu kasvaa.

Itsehän kävin Meritulenjohto-AUK:n, ja voin kyllä se uusien alokkaiden kanssa puuhailtu 8 viikkoa oli melkein parasta aikaa tuolla palveluksessa.

Niin ja herätyksetkin helpottuvat, kun tulee nappulaa rintaan ja yhtäkkiä sitä huomaakin olevan itse se, joka karjuu niitä alokkaita ylös.

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Nämä ovat huonoja,koettu käytännössä. Porukka teki tuota koetta uudestaan kun oli P2-koe tehty selvästi tahallaan päin vittua.

Sen kokeen kyllä voi tehdä johdonmukaisesti huonosti. Jos olet huono vastaaman niihin väittämiin mitä sieltä tulee niin sitten voit joutua uusimaan sen testin.

Mortti-leirille suosittelen ottaa omaa safkaa jonkin verran mukaan, koska sen poteron kaivaminen käy työstä ja jotenkin oman muistikuvana mukaan tällä leirillä oli myös sitä safka-aikaa tavallista vähemmän. Joku lamppu on myös kätevä varsinkin, jos joudut hälyytystä juoksemaan niin pilkkopimeässä vesisateessa tuo ei onnistu kovin nopeasti. Yksi kaveri, eri joukkueesta tosin eksy tonne metsään ja oli onnistunut aamu neljäksi kävelemään takaisin kasarmille, joka oli noin 7km päässä leiripaikasta muistaakseni. Oli päivystäjällä ollut vähän outo tilanne, kun spollet toivat kaverin yksikön ovelle.

Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...E-kauden tupakaverikin pääsi kuskihommista pois, ajamalla rattijuopumuksen pari viikkoa ennen P-kauden päättymistä (tahallisuus-motiivista ei varmaa tietoa), joten luonnollisestikaan ilman korttia häntä ei voitu laittaa kuskiksi.

Siis kaverisi vaihtoi kalliin ajokorttikoulutuksen rikosrekisterimerkintään ja ajokieltoon?? Hölmö kaveri.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Siis kaverisi vaihtoi kalliin ajokorttikoulutuksen rikosrekisterimerkintään ja ajokieltoon?.

Tyhmä kysymys, joka ei edes sinällään liity aiheeseen, mutta eikö kännissä ajelusta (, vaikka kortin menettäisikin) voi selvitä ilman ehdollistakin/yhdyskuntapalvelua, jolloin mitään merkintää ei toki tule. Ei siinä, tyhmäähän tuo toiminta on.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tyhmä kysymys, joka ei edes sinällään liity aiheeseen, mutta eikö kännissä ajelusta (, vaikka kortin menettäisikin) voi selvitä ilman ehdollistakin/yhdyskuntapalvelua, jolloin mitään merkintää ei toki tule. Ei siinä, tyhmäähän tuo toiminta on.

En tiedä, ehkä näin on, mutta pohdin vaan motamoron kaverin toimivaa keplottelua. Vaihtoehtoina vuosi armeijassa, käteen kuorma-autokortti tai puoli vuotta ja rattijuoppous, tosi toimivaa.

Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Itse lähdin armeijaan ihan suht mielelläni ja tavoitteena johtajakoulutus, eikä se siitä ole mihinkään muuttunut, päinvastoin. Kyllähän sielä välillä on rankkaa ja vituttaa seistä sateella vartiossa yms. mutta ei tuo nyt mitenkään ylivoimaista ole ja välillä jopa ihan mukavaa.

edit. Ihmettelen muuten sitä, että, kun useaan otteeseen on painotettu sitä, että ampumataito on sotilaan tärkein taito, niin ainakin tähän asti ampumamäärät ovat olleet naurettavan pieniä. Itse harrastan metsästystä/ammuntaa, joten eipä tuo siirtyminen rk:hon suuri ongelma ole, mutta kuitenkin suurin osa porukasta ei ole juuri ilmakkoa kummemmalla aseella ampunut. Eihän tuolla mitään mestariampujia tarvitse kouluttaa, mutta ei sitä ampumista nyt ihan muutamilla ampumaratapäivillä vielä kummoiseksi saada(Kirkonmaalla on tainnut olla muistaakseni 3-4 päivää ampumaradalla, kulloinkin joitakin kymmeniä laukauksia).

Viimeksi muokattu:

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä, ehkä näin on, mutta pohdin vaan motamoron kaverin toimivaa keplottelua. Vaihtoehtoina vuosi armeijassa, käteen kuorma-autokortti tai puoli vuotta ja rattijuoppous, tosi toimivaa.

Tuossa motamoron viestissä tosin sanottiin ettei tahallisuudesta rattijuopumuksen ja lyhyemmän intissä olemisen välillä ole varmaa tietoa.

Toisaalta rattijuopumus lienee aina tahallista, joten kukin tulkitsee tavallaan.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa motamoron viestissä tosin sanottiin ettei tahallisuudesta rattijuopumuksen ja lyhyemmän intissä olemisen välillä ole varmaa tietoa.

Toisaalta rattijuopumus lienee aina tahallista, joten kukin tulkitsee tavallaan.

Enemmänkin minua häiritsi motamoron viestin henki. Minulle tuli sellainen kuva, että hänestä rattijuoppus on parempi kuin vuoden palvelu, josta jäisi taskuun ammattiin kelpaava kuorma-autokortti. Toimii.

ScottStevens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, NasKi
kävin intissä aukin ja olin kuljetuskomppaniassa(yli 10 vuotta sitten). Olin vuoden ja sain natsojen lisäksi ison E -kortin siviiliin. kun ajattelen jälkeenpäin oli todella löysää, mutta mielenkiintoista aikaa ja lähtisin uudelleenkin. En ymmärrä henkilöitä, jotka yrittävät päästä vähällä, se on kuitenkin pieni aika elämästä! Jos jollain ei pää sitä kestä niin se pää hajoaa työelämässä, koska se on paljon rankempaa!!

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jos menee heinäkuussa inttiin ja ihmettelee miksi lukion käynyt ja pitkää matikkaa opiskellutkin saattaa "joutua" kuskiksi, niin kannattanee miettiä kuinka paljon heinäkuun erässä on yleensäkin lukion käyneitä mukana. Ei tuo lukio ja laaja matikka ainakaan vuonna 97 merkinnyt paskaakaan, mutten toki edes hakenut AUK:iin tai RUK:iin. Joka tapauksessa se "oppineempi" osa aloittaa inttinsä pääsääntöisesti nimenomaan heinäkuussa.

Edit. Tiivistettynä siis seuraavaa. Ei se lukio tai pitkä matematiikka ole mikään kummoinen meriitti heinäkuun saapumiserässä.

Edit 2. Onkos joku muu täällä saanut kertauskutsua 24.-25.9. Säkylään?

Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eihän tuolla mitään mestariampujia tarvitse kouluttaa, mutta ei sitä ampumista nyt ihan muutamilla ampumaratapäivillä vielä kummoiseksi saada(Kirkonmaalla on tainnut olla muistaakseni 3-4 päivää ampumaradalla, kulloinkin joitakin kymmeniä laukauksia).

Tosin Kirkonmaalla on kuitenkin loppupeleissä tuota ammuntaa huimasti enemmän kuin monessa muussa paikassa, koska ampumarata on kasarmilta vain kävely/traktorin peräkärrymatkan päässä. Lisäksi kun alokkaita on vähän, niin tungostakaan ei ole. Tai siis näin oli ainakin silloin joskus. Kyseleppän vaikka muualla palvelevilta kavereiltasi kuinka usein ovat käyneet ampumassa, niin luulen että määrät ovat melko paljon pienempiä. Pajalahteenkin pääset vielä paljon nikkeliä laskemaan. Kuitenkin onnittelut hyvästä palveluspaikan valinnasta.

Edit:

En ymmärrä henkilöitä, jotka yrittävät päästä vähällä, se on kuitenkin pieni aika elämästä!

Itselleni taas ei tämä perustelu ole oikein koskaan auennut. Tai no tavallaan ymmärrän pointin, mutta onhan tuossa parinkympin kieppeillä puolivuotta monelle pitkä aika. Tai siltä se ainakin tuntuu ja se kai lopulta merkitsee. Lisäksi tuossa vaiheessa monella on elämä varsin aktiivisessa vaiheessa, jolloin tuon kuusi kuukautta viettää muutoinkin mieluummin kavereiden/tyttöjen/pääsykokeiden tjsp. kanssa kuin intissä, varsinkaan jos oma motivaatio firman hommiin ei ole kovin korkea. Kuten tämän vertauksen kohdalla usein kuulee, niin töitä ehtii kyllä tekemään. Joo ihan varmasti, mutta toisaalta olet nuori vain hetken.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia.

Viimeksi muokattu:

ScottStevens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edit:

Itselleni taas ei tämä perustelu ole oikein koskaan auennut. Tai no tavallaan ymmärrän pointin, mutta onhan tuossa parinkympin kieppeillä puolivuotta monelle pitkä aika. Tai siltä se ainakin tuntuu ja se kai lopulta merkitsee. Lisäksi tuossa vaiheessa monella on elämä varsin aktiivisessa vaiheessa, jolloin tuon kuusi kuukautta viettää muutoinkin mieluummin kavereiden/tyttöjen/pääsykokeiden tjsp. kanssa kuin intissä, varsinkaan jos oma motivaatio firman hommiin ei ole kovin korkea. Kuten tämän vertauksen kohdalla usein kuulee, niin töitä ehtii kyllä tekemään. Joo ihan varmasti, mutta toisaalta olet nuori vain hetken.

Ei siinä, jokainen tavallaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia.

Uskon, että ymmärrät molemmat puolet, tässä ketjussa näyttää vaan olevan tapana kirjoittaa mahdollisimman vähällä pääsemisestä. Puoli vuotta missä tahansa elämän vaiheessa on perkeleen pieni aika ja ainakin minulla oli intissä hauskaa, vaikka en muuten ole firman hommista kiinnostunut.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mielestäni rattijuoppudessa ei ole kuin huonoja puolia.

Puhuin toki ylipäätään tuosta "kuusi kuukautta vai vuosi"-jutusta. Tietääkseni en tuohon rattijuopumuspuoleen, jonka toki tuomitsin jo aikaisemmassa viestissä, tarttunut. Pahoittelut mahdollisesti huonosta ilmaisusta, kun näemmä väärinymmärrys kävi.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
ainakin minulla oli intissä hauskaa, vaikka en muuten ole firman hommista kiinnostunut.

Tällöinhän olet selkeästi ollut oikeassa paikassa tuolloin ja näinhän se pitäisi juuri kaikkien kohdalla mennä. Tykkäsin useista jutuista intissä, mutta tuossa tilanteessa kuusi kuukautta tuntui toimivammalta ratkaisulta, kuten tähänkin ketjuun olen aikaisemmin kirjoittanut. Onneksi olin Kirkonmaalla, jossa ainakin tuolloin oli järki mukana näissä palvelusaikajutuissa tai ainakin rehellisyys (parhaat valitsevat [FASlapsi; nyt ei ollut humble bragia..]). Itse ainakin vedän selkeän erotuksen sille, jos joku toivoo kuuden kuukauden palvelusta syystä tai toisesta ja sitten näille "keksi-syy-että-saat-vapautuksen"-juipeille.

ScottStevens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse ainakin vedän selkeän erotuksen sille, jos joku toivoo kuuden kuukauden palvelusta syystä tai toisesta ja sitten näille "keksi-syy-että-saat-vapautuksen"-juipeille.

Niinkuin aiemmin kirjoitin meillä on samanlaiset ajatukset asiasta! Nyt minä menen maate ja sotajutut jatkuu joskus myöhemmin

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt mielestäni kirjoitat ketjussa aiemmasta asiasta, etkä ollenkaan tästä mitä lainaat. Lainauksessa puhutaan inttiin menosta ja siellä vietetystä ajasta. >Toivon että luet ketjun uudelleen ja korjaat kirjoitustasi

En näe syytä korjata kirjoitustani, Cottonmouth kommentoi ak:n viestiä ja minä hänen.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
En näe syytä korjata kirjoitustani, Cottonmouth kommentoi ak:n viestiä ja minä hänen.

Toinen tyhmä kysymys, mutta oletatko ihan oikeasti, että kommentoin jotenkin puolustavasti tuota rattijuoppoilua, kuten nyt hieman tästä viestistäsi saa kuvan. Jos näin, niin missä kohtaa.. *hymiö* Toki varmaankin omia harhaisia la/su-yön kuvitelmia, mutta kuitenkin..

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy