Vois tietysti olla, että kun kunnolla palvelee niin myös komentajat kunnioittavat sitten päätöksiä mitä nyt on tehnytkin. Itselläni nyt ei mitään perusteitakaan ole, että miks en vois vuotta olla. Koulukin loppuu just tänä keväänä niin sekään ei käy perusteeksi ja varsinkin kun menen kesällä armeijaan niin harvemmin koulut alkaa keskellä talvea.
Meikäläisellä kävi juuri näin. Tai ainakin niin olen asian ymmärtänyt. Tein hommat hyvin ja olin muutenkin jämpti, mutta toin kyllä selkeästi esiin sen, etten halua vuotta palvella. Sitten kun tätä kysyttiin, niin ilmoitin luutnantille vain, että motivaatio ei yksinkertaisesti riitä. Tiesin että motivaatio on hyvin tärkeä asia ja uskon, että se auttoi osaltaan siihen puolen vuoden kakkuun.
Toki tein esim. erilaiset johtajatestit vähän puolivaloilla, enkä osoittanut erityistä halua päästä AUK:iin. En kuitenkaan perseilemällä, vaan ihan siten, että en oikeastaan keskittynyt niissä mitenkään.
Muistaakseni meillä ei edes ketään pakotettu menemään AUK:iin, vaikka siitä aina kauhujuttuja kuulee. Kyllä itse olen siinä uskossa, että kapiaiset kunnioittavat myös omia toiveita, varsinkin jos ihan oikeasti halukkaita vuoden miehiä löytyy.
Sen verran meillä ehkä homma erosi, että olimme ns. sotakomppania joten vuoden nakkeja ei kauheasti ollut AUK:n ja vaunumiesten lisäksi.