Mainos

Inttiin lähdössä?

• 1 240 469
  • 3 632
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Maanantaina se on menoa, Santahaminaan käypi tie. Tuli haettua aikaistusta ja sainkin paikan viime maanantaina. Ei oikein tiennyt pitäisikö itkeä vai olla iloinen, kun hakemisesta huolimatta ei tuohon oikein osannut valmistautua henkisesti.

vilho

Jäsen
Parisen viikkoa sitten tuli kirje, jossa meidän kerrottiin olleen niin hyviä sotimaan et päästään marraskuun lopussa 10 päiväksi koko komppanian voimin kertaamaan. Ihan mielenkiinnolla odotan, mulla oli ainakin intissä ihan nastaa.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jaaha, onkos täältä Säkylään tulossa monneja? Muistakaa sitten mosanderit, että aliupseerikurssi on ainutkertainen mahdollisuus saada elämän kestäviä muistoja, ja te HALUATTE päästä aliupseerikurssille.

Toiveissa olisi, ettei kukaan mosa puukottaisi meikäläistä heti tänään. Ei vaan, kyllä p-kausi on ollut tähän asti intin parasta aikaa heti vanhojen kotiutumisen jälkeisen viikon jälkeen, jos siis lomia ei lasketa.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mä oon töissäkin sanonut aina kaikille nuoremmille, jotka lähtee armeijaan että älkää ottako siellä asioita kovin vakavasti. Silloin selviää kaikkein helpoimmalla. Nykyään vaan tuppaa olemaan niin, että nuoret ottaa heti itseensä ja kaiken kirjaimellisesti. Sillä mentaliteetilla tuo intti, varsinkin pari ekaa viikkoa, voi olla aikamoista helvettiä.

Huumoripohjalta liikkeelle niin kaikki sujuu.

Taccutucca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, TUTO Hockey, Atlético de Madrid
Ihan jees vissiin jatkiksen tämänhetkinen varusmiesedustus.

Särmät alikit Kainaloon ja Tucca sekä alokkaat machine, Orri ja Maski.

Sanoisin muuten aamuja, mutta te saatte kuulla sitä niin paljon, että se on vähän kulunut juttu. Ei siinä mitään, tänäänkin kävin ensimmäistä kertaa tupakkapaikalla, kun se vaikutti hyvältä paikalta tiirailla uusia monneja.

Onhan se innostavaa nähdä millä melankolissella asenteella porukka valuu porteista sisään ja muutamat innostuneetkin varmaan parin viikon sisään gonahtaa.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Heh, 9 kk sitten tuli päästyä pois vekaralta, 9 kk oli enemmän kuin tarpeeksi itselleni. Tsemppiä vain kaikille palvelukseen astuville! Aika saattaa mennä hitaasti (itsellä ainakin se aika valui), mutta kyllä se sitten myös aikanaan loppuukin ja se on sitten hyvä fiilis se! Hammasta purren vaan, huumoria kehiin niin paljon kuin vain pystyy niin jokainen kotiutuu palveluksen suorittaneena!

Hyviä tarinoita saatte mukaanne ainakin jos ei muuta...

Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Maanantaina se on menoa, Santahaminaan käypi tie. Tuli haettua aikaistusta ja sainkin paikan viime maanantaina. Ei oikein tiennyt pitäisikö itkeä vai olla iloinen, kun hakemisesta huolimatta ei tuohon oikein osannut valmistautua henkisesti.
Jaahas. Ja se on kotiin. C:n paperit tärähti tiskiin terveystarkastuksessa - täysin yllätyksenä. Mittakaavassa aika pienehköstä asiasta, jota ei aikoinaan kutsunnoissa edes noteerattu. Toki intti olisi voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita lopulta, joita ei varmasti kukaan halua. Tänne kun nyt kerran tuli, niin olisin halunnut palvella ihan loppuun asti. Noh, se ois muuttoa pikimmiten opiskelupaikkakunnalle tältä rakkaalta pääkaupungiseudulta.

Aamuja. Helvetti, jollain tapaa tätä jää kaipaamaan. Vaikka ehdinkin olla vain puolitoista päivää.

Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Pitäisi varmaan joskus ottaa läppäri kauniiseen käteen ja kirjoittaa lopulta se perseilyn käsikirja edistyneemmille. "Miten alistat esimiehiäsi henkisesti, maksimoit kuntoisuuslomat, vältät turhat maastoaamut, paskot posliinilla, et päivystä päivääkään (yksikössä), syöt muovilta/pahvilta, saat vemppaa krapulaan ja nautit oluen terassilla silloin tällöin palvelusajalla." Joukkorahoitus vaan vetämään...

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Intin plussat ja miinukset ensimmäisen kymmenen päivän perusteella.

Plussat:

- Liikuntaa saa mukavasti
- Ampuminen on ihan nastaa hommaa
- Ainakin osa koulutuksissa käytävistä rasteista on ainakin omasta mielestä mielenkiintoisia
- Ruoka on hyvää

Ja sitten ne miinukset:

- Aina on kiire odottamaan
- Unen puute
- Aikaiset herätykset
- Pari vittumaista alikkia (näitähän löytyy joka komppaniasta)

.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ja sitten ne miinukset:
- Unen puute
- Aikaiset herätykset

Nämä liittynevät toisiinsa. En toki tunne unentarpeesi määrää, mutta koitapa mennä nukkumaan heti kymmeneltä. Ei kai kukaan siellä kasarmilla pakota valvomaan? Kyllä useimmille riittää nukkumiseen uni noin kympistä noin kuuteen. (En tiedä mihin aikaan nykyisin herätys kasarmeilla on.) Leirit ovat sitten oma asiansa, niillä unen puute on ymmärrettävämpää.

godspeed

Jäsen
- Pari vittumaista alikkia (näitähän löytyy joka komppaniasta)

Noista tulee peruskauden jälkeen ihan tavallisia ja reiluja jamppoja, jotka ovat natsoja lukuun ottamatta samalla viivalla kuin sinäkin. Niille on aukissa opetettu, että pitää olla vähän vittumainen, mutta eivät ne sitä touhua loppuun asti jaksa eikä sitä heiltä myöhemmin enää edellytetäkään. Ellei sitten kyse ole ns virkaintoisista tyypeistä, jotka eivät ymmärrä löysätä vannetta pään ympärillä sitten kun niin voi tehdä.

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitten kun tilanne sallii, niin nukkumaan kannattaa oikeasti mennä niin aikaisin kuin pystyy. Helpottuu elo hirvittävän paljon ja päivät rullaa todella nopeasti ja virkeästi. Sotku jne on nopeasti nähty eikä ysin jälkeen ole muuta juuri kuin vessahommat ja kännykällä räpläily.

Ja se kiire odottamaan on ihan ok. Mielummin liian ajoissa paikalla kuin että matkalla joku homma kusee ja sitten juostaankin ampumarataa ympäri kun oltiin ikävästi myöhässä.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ei inttiin nukkumaan mennä. Itse ainakin valvon lähes joka ilta sinne kahdentoista korville. Omalla p-kaudella herätys oli yleensä 6.30 muistaakseni, aukissa kuudelta, ja nykyään (jos ap herättää) 5.05. Kyllä sitä usein ehtii päivän aikana nokoset ottaa, eikä se väsymys muutenkaan kestä kuin aamupäivän. Ja jos ei muuten saa unta, niin hakee sitten vp:tä (hymiö). Harjoituksissahan saa, mikäli osuu hyvät hommat kohdille, paljon enemmänkin unta kuin kassulla.

Ja kiire odottamaan perustuu siihen, että se viimeinenkin äijä saadaan ajoissa. Jos on vajaat 200 alokasta, niin ne ensimmäiset yleensä saavat hyvän tovin odotella, mutta ei se tarkoita sitä, että voitaisiin mähmiä.

Ruuan hyvyydestä en kyllä tiedä, meikäläistä ainakin alkaa vähitellen tympäisemään muken safkat. Liikuntaakin varmaan saa mukavasti, jos haluaa, mutta kyllä tuon intin voi käydä ihan rötisemällä läpi.

Eikä meille kyllä opetettu aukissa, että pitäisi olla vittumainen, vaan korjata aktiivisesti virheitä. Joka komppaniasta ei kyllä löydy paria vittumaista alikkia, mutta pari vittumaista alokasta löytyy ihan saletisti.

Maanantaina olisi Sodankylään lähtö edessä. Missään nimessä ei palvelukseen astuminen vituta, vaan oikeastaan odotan jo maanantaita. Varmasti tulee olemaan sellainen kokemus, jota on jälkeenpäin mukava muistella :D
Mihinkä komppaniaan jouduit? Itse olin tukikomppaniassa kranaatinheitinalikessuna. Hyviä hommia, suosittelen. Oli sitten johtaja tai ei.

Elokuun puolen välin jälkeen muuten kertaamaan viikoksi. Kaikelle muulle oikeastaan yks lysti, mutta onpahan vaan pirun hienoja nähdä jätkiä näin 4-5 vuoden jälkeen.

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Mihinkä komppaniaan jouduit? Itse olin tukikomppaniassa kranaatinheitinalikessuna. Hyviä hommia, suosittelen. Oli sitten johtaja tai ei.

1. JK

@MacRef nyt intin ensimmäisinä päivinä on ollut tuota varusteiden pakkaamista eri reppuihin sen verran paljon, että nukkumaan on päässyt vasta kahdentoista aikaan. Kunhan meno tästä vähän rauhoittuu, niin ehdottomasti pyrin menemään nukkumaan heti kun mahdollista.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Siis ihan palvelusta puolille öin asti vaiko omaehtoista pakkaamista? Eikös palvelus pitäisi loppua hyvissä ajoin illalla? No, omista ajoista on niin kauan, että kuviot voi olla muuttuneet ja parempi olla esittämättä mitenkään tietäväistä asioista.

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
1. JK

@MacRef nyt intin ensimmäisinä päivinä on ollut tuota varusteiden pakkaamista eri reppuihin sen verran paljon, että nukkumaan on päässyt vasta kahdentoista aikaan. Kunhan meno tästä vähän rauhoittuu, niin ehdottomasti pyrin menemään nukkumaan heti kun mahdollista.

Jos tilanne ei ole muuttunut pariin vuoteen, niin kannattaa varatua jatkuvaan vittuiluun koskien 1. JK.

Itsehän siis tosiaan myös kävin Sodankylässä intin ja saapumiserä oli 2/14. Silloin p-kauden myös olin 1. JK:ssa ja oletan, että olette vieläkin siellä aivan perällä? Mahdollisimman kaukana sotkusta? 7. kassu? Jos sitä ei ole rempattu, niin kuumina päivinä oppitunnit olivat melkoista tuskaa, kun siitä tilasta muodostuu melkoinen sauna.

Intistä näin muuten, niin eihän se elämän hohdokkainta aikaa ole. Itsekin taisin muutaman viestin tänne silloin kirjoittaa. Hyvä tupa auttaa tilannetta erittäin paljon. Omasta mielestäni ehkä suurin vaikutus intissä viihtymiseen liittyy nimenomaan tupakavereihin. Toinen asia mikä vaikuttaa tietenkin on oma asenne ja hommat mihin päätyy.

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Intin plussat ja miinukset ensimmäisen kymmenen päivän perusteella.

Plussat:

- Ruoka on hyvää
En nyt tiedä onko asia näin kaikilla kasarmeilla mutta nyt jo edesmenneessä omassa joukko-osastossani tuo ruokalista kiersi about 2 viikon välein. Jos haluaisi olla ilkeä, voisin tokaista että noiden 10 päivän aikana olet maistanut jo kaikki armeijan ruuat läpi, ja jatkossa se on sitten tuota samaa paskaa koko lopun palvelusajan. Poislukien tietysti jotkut erikoispäivät ja metsäruokailut. Alkuun minäkin kuvittelin että intin safka on hyvää (verrattuna mitä peruskoulussa ja lukiossa tarjoiltiin), mutta kun siellä ehti olla kuukauden-kaksi, niin kyllä se pasta carbonara alkaa tulemaan korvista ulos. Mulla riitti ainakin 6kk jo kyllästyttämään makuaistini. Viikoittain tarjoiltava hernekeitto taitaa olla kuitenkin se surullisin esimerkki. Tiedän monta kaveria jotka sen 12kk aikana kyllästyivät hernariin niin paljon, että vaikka tj on pakkasella lähemmäs tuhatta aamua, niin se rokka ei vain maistu vieläkään. Jännä kyllä, hernekeitto oli kuitenkin oma suosikkisafkani kassulla, heh.

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
JItsehän siis tosiaan myös kävin Sodankylässä intin ja saapumiserä oli 2/14. Silloin p-kauden myös olin 1. JK:ssa ja oletan, että olette vieläkin siellä aivan perällä? Mahdollisimman kaukana sotkusta? 7. kassu? Jos sitä ei ole rempattu, niin kuumina päivinä oppitunnit olivat melkoista tuskaa, kun siitä tilasta muodostuu melkoinen sauna.

Kyllä. Kauhean kuumia päiviä ei ole vielä ollut, joten tuota en ole vielä "päässyt" kokemaan. Melko huono ilma tuolla auditoriossa myös on ja varsinkin kun oppitunteja on useampi ollut peräkkäin, niin ei meinaa porukka oikein pysyä hereillä.

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä. Kauhean kuumia päiviä ei ole vielä ollut, joten tuota en ole vielä "päässyt" kokemaan. Melko huono ilma tuolla auditoriossa myös on ja varsinkin kun oppitunteja on useampi ollut peräkkäin, niin ei meinaa porukka oikein pysyä hereillä.

Noh tuohonko lisätään se kuumuus mukaan, niin aivan mahdotonta yrittää fiksusti seurata opetusta. Meillä sattui vielä se hemmetin kuuma kesä, että oli joka päivä se noin 30 astetta, niin voit vaan kuvitella millaista se oli auditoriossa. Helle jatkui tietenkin mosaleiriin asti, jolloin sitten satoi melkein se 3 päivää putkeen.

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Noh tuohonko lisätään se kuumuus mukaan, niin aivan mahdotonta yrittää fiksusti seurata opetusta. Meillä sattui vielä se hemmetin kuuma kesä, että oli joka päivä se noin 30 astetta, niin voit vaan kuvitella millaista se oli auditoriossa.

Voin kuvitella. Onneksi ainakin osa oppitunnin pitäjistä on hoksannut pitää lyhyitä happihyppelyitä - jonkin verran ainakin itse piristyn noista.

Muistelen lukeneeni sinulta viestin täältä jossa kerroit kärsineesi erinäisistä flunssan oireista tavallista pidempään inttiaikana (korjaa jos olen väärässä). Olitko koko palvelusajan seiskakassulla? Itsellä oli männä viikolla useampana päivänä hieman kuumeinen olo, mutta en itseäni kuitenkaan niin sairaaksi tuntenut, että olisin veksiin mennyt. Lisäksi on ollut yskää (kuten koko tuvalla) ja nenäverenvuotokin on tullut useampaan otteeseen. Ennen inttiä nenästä taisi vuotaa verta joskus syyskuussa, joten kovin yleinen oire ei tuo minulla ole.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Se ruoka oli aluksi ihan jees, mutta viikko viikolta se alkoi maistua aina vain paskemmalta ja paskemmalta. Mitä lähempänä kotiutuminen oli, sitä vähemmän lautasella oli ruokaa. Onneksi tuo skeida on jo takana itsellä, itse kanssa nukuin aivan liian vähän siellä kun tuli sitä kännyä räplättyä sinne ainakin puolen yön paikkeille, kun ei vaan osaa nukahtaa ajoissa. Toki leirien jälkeen uni tulikin hieman nopeammin, ei tarvinnut kuin pää painaa tyynylle niin oli jo sikeässä unessa.

Nyt kun tänne ketjuun tuli eksyttyä niin voisi mielenkiinnosta kysyä, että oliko muilla ongelmia noilla leireillä saada aina ekana yönä unta? En tiedä mikä siinä oikein oli, mutta itse en vain saanut unta ekana yönä en sitten yhtään! En ensimmäisellä leirillä enkä viimeisellä. Eka yö meni allekirjoittaneen osalta aina unettomasti, ei paljoa kipinävuorot haitanneet ekana yönä kun tiesi ettei sitä muutenkaan nukkuisi. Muut yöt menivätkin sitten jo aina ihan normaalisti ja unta tuli.

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voin kuvitella. Onneksi ainakin osa oppitunnin pitäjistä on hoksannut pitää lyhyitä happihyppelyitä - jonkin verran ainakin itse piristyn noista.

Muistelen lukeneeni sinulta viestin täältä jossa kerroit kärsineesi erinäisistä flunssan oireista tavallista pidempään inttiaikana (korjaa jos olen väärässä). Olitko koko palvelusajan seiskakassulla? Itsellä oli männä viikolla useampana päivänä hieman kuumeinen olo, mutta en itseäni kuitenkaan niin sairaaksi tuntenut, että olisin veksiin mennyt. Lisäksi on ollut yskää (kuten koko tuvalla) ja nenäverenvuotokin on tullut useampaan otteeseen. Ennen inttiä nenästä taisi vuotaa verta joskus syyskuussa, joten kovin yleinen oire ei tuo minulla ole.

Noh kyllähän niitä flunssan oireita oli. Ja oli hiukan pitempiaikasempiakin vaikutuksia nähtävästi. Olen nimittäin menossa nyt kesän lopussa leikkaukseen jossa muun muassa aukastaan kaikki nenäontelot yms. vastaavat. Ennen inttiä ei ollut mitään ongelmaa, mutta sen jälkeen enemmän tai vähemmän tukkoista kokoajan.

Ja eipä ne muut kasarmit juurikaan sen parempia ole. P-kauden vietin tosiaan 7. kassulla. Sen lisäksi jonkin verran kiinnioloviikonloppuja 6 ja 4 kassulla. Noin kuukauden verran 5. kassulla ja loput ajasta sitten 1. kassulla. Onko teillä muuten remontoitu sitä veksiä? Onko se vielä siinä porttien ulkopuolella? Ainakin 2 vuotta sitten myös veksi oli aivan homeessa.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kunhan kyselen.. suoritin oman palvelukseni ennen kuin kännykkää oli keksitty. Mites nyky-varusmiehet, poistutetaanko taakse useinkin kun jonkun puhelin soi muodossa tms? Entäs esim saako päivystäjä näprätä luuriaan? Entä muita käytännön kännykkätilanteita nyky-intissä?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy