Suurimpana mietinnän aiheena itsellä ollut lihasmassa ja yleinen kunto muutenkin. Juoksukunto on varmaan ihan normaalin tasolla, mutta tämmöinen luikku olen (vajaa 70kg), joten ajattelin kysyä jatkoaikalaisten mielipidettä siihen, että kuinka paljon armeijaan kannattaa valmistautua urheilemalla. Eritoten lihaskuntoa siis, jos jotain, mutta myös toki marssit yms. mietityttää. Kuinka pitkiä nämä oikeasti ovat? Tahtoisin kuitenkin mennä armeijan läpi helposti, eikä tarvitsisi pelätä viimeisten joukkoon jäämistä, jolloin koko touhusta tulee todennäköisesti hankalampaa.
Jos jonnekin normiyksikköön menet, niin näistä on ihan turha välittää. Siellä on miehiä laidasta laitaan. Jos jaksat kävellä kymmenen kilometria ilman halvausta, niin sinulla ei ole mitään hätää. Ikävä kyllä tällaisiakin tyyppejä on aika paljon tuolla. Lihaskunto/voimaa ei intissä juurikaan kysytä, kuin olkapäältä ja selältä. Olkapään ja myöskin pelkästään pään vittumaisin vihollinen on rakas aseesi, joka joka muutaman päivän kantamisen jälkeen on hakannut yli sata kertaa perällä sinua päähän, kun olet kaivanut telttapaikkaa lumihankeen. Ja talvisodassa jo käytössä ollut aseen hihna katkaissut kaiken verenkiertosi toiseen olkapääsi.
Selkää toki rasittaa reppujen kantaminen, mutta kun viime vuonna taisi vaihtua nuo varusteet uusiin, niin nykyään ei ole sitä nuuskamuikkusen käyttämää runkkureppua selässä, niin ei sekään taida tuntua miltään.
Marsseista vielä sen verran, että jos olet puolen vuoden mies, niin muistaakseni tykäreillä ja viestimiehillä ei ole oikeastaan yhtään kunnon marssia, olisikohan edes pioneereillä. Jalkaväki toki suorittaa montakin marssia, mutta jalkaväkeenhän ei mene kuin lampaannussijat.
Matalalla profiililla, psykologisten testien "kusemisella" pärjää helposti ja pääsee helposti.
Itse tokin aloitin jo kymmenen päivän jälkeen huudella TJ 170:ntä ja "haavet kaatuu"-päivänä, kun minua AUKkiin olivat lähes kaikki alikessut ehdottaneet kieltäydyin kohteliaasti 45 minuutin ajan AUK/RUK-pestistä ja sen jälkeen päälikkömme ilmoitti, että ilman valmentaajasi "olisin jo tuollaisen vee-pään naulannut 362-mieheksi samantien.." Tämän jälkeen alkoi valtava sluibailu huollon puolella, jonka jälkeen laskimme, että vietimme lähes 130pv harjoitusvapaillla, jotka kestivät 10-24 asti ja välillä myös vietin kinkkuviikonloppujen aikana neljän päivän vapaita, kun olin pelailemassa. Tämän näkyi myös huollon ohjelmassa aika hyvin, kun päivittäinen vahvuus pyöri noin n. 7-10 kohdilla. Palvelin vielä Vekaralla ja asuin Kouvolassa, joten vietin leppoisia aikoja kotona ja kävin välillä reenailemassakin. Toki vietin lepopäivätkin vapailla, koska selitin yksikön vääpelille, että pitäähän ne "lepotreenitkin" tehdä, johon hän totesi vain, että aivan sama ja nyki leimaa lappuun. Armeija oli mukavaa!