Olisiko muita laivakokkeja tai muita laivastossa palvelleita, jotka osaisivat kertoa laivakokin hommista?
Uskoakseni laivakokin työmäärä riippuu melko paljon aluksesta, jolle päätyy. Palvelin 2000-luvun alussa ohjuslaivueessa, en tosin kokkina mutta kun aluksessa oli vain muistaakseni kuusi varusmiestä, niin jonkinlaisen käsityksen sai siitä mitä kokki puuhailee.
Silloin kun oltiin Upinniemessä, kokin homma ei vaikuttanut kovin rankalta, koska kävimme pääosin MuKesissa syömässä. Tällöin laivueen kokeilla oli normaalisti koulutusta n. klo 8-16. Koulutus oli välillä koko laivueen yhteistä ja välillä kunkin aselajin erikoiskoulutusta. En tiedä mitä kokeille tarkalleen ottaen koulutettiin erikoiskoulutusten aikana, kaiketi perusjuttuja kokin hommasta sekä ilmeisesti myös jonkinlaista lääkintäkoulutusta heille annettiin.
Kotilaiturissa oltaessa kokit osallistuivat laiturivahtiin, joka siis pyörii virka-ajan ulkopuolella aina kun laiturissa on aluksia. Meillä vahtivuorot olivat kahden tunnin mittaisia ja se tietysti voi vähän tehdä seuraavasta päivästä uuvuttavan, jos on joutunut valvomaan edellisenä yönä esim. klo 02-04 tai 04-06. Eri laivueissa on eri käytännöt, esim Pohjanmaalla kansivahtivuorot ovat 4 h mittaisia, en tiedä osallistuivatko siellä kokit vahtiin. Laiturissa oltaessa myös yleistä alusten kunnossapitotouhua, kuten maalaamista jne. tekivät kaikki varusmiehet. Isommilla laivoilla myös syötiin aina laivalla, joten kokilla oli varmaankin kotisatamassakin enemmän kokin hommia kuin meillä.
Merellä oltaessa kokilla oli ohjusveneessä melko paljon hommaa, koska aluksessa oli vain yksi varusmieskokki ja yksi kantahenkilökuntaan kuuluva kokki (vai talousupseeriksi taikka -aliupseeriksiko tätä skapparikokkia nimitettiinkään). Ainakin meillä varusmieskokki taisi tehdä suurimman osan peruskeittiötöistä. Merellä ajettiin normaalitilanteessa merivahtia, jolloin oltiin vastuussa omasta osa-alueesta 4h pätkissä ja vastaavasti 4h oltiin lepovuorossa. Käytännössä kokilla taisi olla usein aika lailla koko neljän tunnin pätkäksi hommaa, kun yleisen siisteyden lisäksi piti huolehtia edellisen ruokailun jätökset ja tiskit pois sekä tehdä uutta ruokaa vahtivuorosta vapautuville jne. Varmaan taas tapauskohtaista, mitä kaikkea nakkia varusmieskokin pääasiallinen esimies, eli skapparikokki keksikään kokille antaa.
Normaalin 4h vuorottelun lisäksi merellä tuli usein erilaisia hälytyksiä, riippuen vähän mistä syystä merellä oltiin (oliko harjoitus vai joku valvontakeikka). Esimerkiksi taisteluhälytyksen aikana jokaisen piti mennä omalle ennalta määrätylle paikalleen, riippumatta siitä oliko lepo- vai vahtivuoro. Näin ollen unet saattoivat joskus jäädä melko lyhyeen jos ja kun sattui niin, että hälytykset tuntuivat osuvan aina juuri omalle lepovuorolle. Joku parin viikon harjoitus saattoi muodostua melko rankaksi sen takia, että nukkumista sai yrittää joissain tunnin parin pätkissä monta päivää putkeen. Kokki taisi joskus valitella, että ei ole mitään hajua onko yö vai päivä kun keittiössä ja messissä ei ollut ikkunoita mistä näkisi ulos :) Myös yöllä kokin täytyi tehdä ruokaa, jos oltiin merellä, koska aina vahtivuorosta vapautuville oli jotain purtavaa tarjolla.
Jos mentiin johonkin saareen tai vierassatamaan yöksi, joutui ainakin meillä kokki osallistumaan kansivahtiin kuten muutkin. Kun itse olin kansivahdeista päättävänä aliupseerina, yritin toki hieman käyttää pelisilmää, että kuka joutuu yöllä vahtiin. Toisaalta vierassatamassa oli usein iltavapaita, jolloin puolet varusmiehistä (kolme kpl.) pääsivät kaupungille rilluttelemaan ja kolme muuta hoitivat sen illan ja yön kansivahdin. Tällöin jokainen kolmesta ruodussa olevasta tietysti joutui myös yöllä vahtiin. Vieraslaiturissa oltaessa kokin täytyi luonnollisesti aamulla herätä aikaisemmin kuin muiden, jotta aamiainen oli valmiina kun yleinen herätys kajahti. Yleensä taisi olla niin, että juuri varusmieskokki sattumoisin huolehti aamiaisen valmistuksesta skapparikokin vedellessä sikeitä viimeiseen minuuttiin :) Myös iltapalat ja muut tietenkin piti kokin huolehtia.
Kuten sanottua, varmasti on laivue- ja aluskohtaisia eroavaisuuksia miten hommat menee. Meillä pienessä aluksessa kaikki tekivät vähän kaikkea ja yhdelle varusmieskokille tuntui kasautuvan melko paljon hommia. Tai sitten hän vain oli laiska ja valitti tyhjästä, varmaksi en mene sanomaan :)
Uskoisin, että mitä isompi alus, sen enmmän kokki tekee vain ja ainoastaan kokin hommia. Se on varmaan toisaalta hyvä ja toisaalta huono kun on pelkästään samantyyppistä hommaa koko ajan. Isommalla aluksella on myös tarkempi hierarkia alikessujen ja matruusien välillä. Meillä kaikki kuusi varusmiestä nukkui samassa skanssissa ja muutenkin oltiin periaatteessa ihan kavereita. Ei mua ainakaan kukaan matruusi juuri koskaan esimerkiksi teititellyt tai herroitellut, paitsi ehkä uuden saapumiserän matruusit muutamana ekana päivänä. Toki riippuu siitä mitä alikessut ja kokelaat haluavat.