Keuruulle olen tosiaan (pioneerirykmenttiin) menossa, kun se näköjään unohtoi mainita. Cooperissa mennyt peruskouluaikoina 2500-2600, joten se puoli vaikuttaa olevan kunnossa. Ehkä hiukan koitan lihaksia saada lisää ja varsinkin olkapäitä ja selkää vahvistaa. Onneksi taivalta tosiaan varmaan helpottaa ne itseä huonommat, joita löytyy todennäköisesti muutama kipale.
Turha murehtia siitä lihaskestävyydestäkään. Ei sielä ensimmäisenä aamuna heitetä täyspakkausta kenellekkään selkään ja lähdetä marssille. Meillä ainakin oli ainakin yksi lyhyen läntä 8-10 kilometrin marssi vain taisteluvarustuksessa, lukemattomat tunnit tetsausta ja muuten vaan fysiikka treeniä ennen ensimmäistä kunnon koitosta kenttävarustus niskassa. Lihakset tottuu ja kasvaa siinä pikkuhiljaa ja kyllä ne kaikkein pahimmat pakkasen raiskaamat pulkannarutkin pysyivät mukana.
Joo kyllähän tuota juoksutusta tapahtuu vieläkin. Ihan hauskoja kokemuksia jälkikäteen mietittynä. Miehistökurssilla käskettiin kiertää alikersantti nönnönnöö, joka lähtikin yllättäen juoksemaan karkuun pysähtyen parin sadan metrin munaravin jälkeen. Takasin muotoon päästyämme sitten käskyn antanut alikersantti käski kaikkia lopettamaan huohottamisen, koska "emmehän me mitään koiria ole". No viimeinen käsky taisi olla enemmän huumoria kuin mitään muuta vaikka alikersantti koittikin sen käskeä naama näkkärillä ja miehistö totella parhaansa mukaan perässä.
Toinen hauska juoksutus episodi oli, kun yksi meidän joukkueesta meni sanomaan syömään mennessä muotoa johtanutta alikersanttia alikersantti Porkkanaksi tämän punaisten hiuksien takia. No tuokin oli lähinnä hauskaa siksi, koska tämä miehistön jäsen ja alikersantti olivat kavereita keskenään, mutta silti juostiin vähän pidemmän lenkin kautta ruokailemaan.
Muutenkin intissä osasi arvostaa niitä johtajia joilla oli sana hallussa ja mielikuvitusta värittää käskyjään ja sanomisiaan. Miehistökurssilla ollessamme komppanian piha oli käytännössä peilijäässä ja sotilaspoliisit meillä päin juoksevat joka paikkaan ja juoksemaan lähtiessä yksi jos toinenkin liukasteli, niin alikessu sitten pysäytti porukan ja huusi "Puolustusvoimain alueella ei ruovitella! Komppania ympäri kiertäen sama muoto mars ja MARS!!". Koita siinä sitten pitää naama näkkärillä, kun sinua juoksutetaan.
P-kauden parhaista lausahduksista saisikin varmaan kirjan tehtyä, mutta mieleeni jäi yksi iltavahvarin aikainen "yleisien asioiden kertominen". Tässä kyseisessä tapauksessa alikessu tuli komppanian eteen kertoen tarinaa, joka meni kuta kuinkin näin:
"Komppania ASENTO,LEPO,ASENTO,LEPO! Minä ajattelin aiemmin tänään käydä maittavan lounaani jälkeen komppanian saniteettitiloissa paskalla. Minua ihmetyttää suuresti, koska päästyäni vessaan se paska odotti minua sielä!! Kuinka vaikeaa on itse kullekkin vaivautua tarkistamaan, että se kunkin oma sokea upseeri päätyy paskomisen jälkeen viemäriin asti!? Ei minulla muuta. ASENTO, LEPO!"
No tämän jälkeenhän sitten juostiin tupien kautta takaisin muotoon, koska ihan kaikilla komppanian alokkailla ei pitänyt pokka muodossa pitkän päivän jälkeen.