Alla Juha Pajuojan julkinen kirjoitus facebookista, saa kuulemma jakaa ja lisäystä ei ole luvassa.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EX URHEILUJOHTAJAN EPILOGI
Tervehdys
Pieni taustoitus tänään julki tulleeseen sivuun siirtymiseeni Ilveksestä on paikallaan.
Kun aloitin työni 1.11.2013 urheilujohtajana, niin yhtiö oli melkoisessa myllerryksessä. Yhtiön pääomistajuudesta oli käyty neuvotteluita koko syksy 2013, mutta kun ne eivät toteutuneet, ja voin sanoa valitettavasti, niin minua tähän työhön kysyttiin. Olin mielessäni päättänyt katsella töitä myös muualta kuin jääkiekon parista, kun silloinen työni HC TPS Oy:n päävalmentajana loppui. Aloitin VMP:n aluejohtajana Tampereella ja kiitos siitä Manu Suomiselle ja Heimo Hakkaraiselle. Sekin ala on kova ja kilpailu sen mukaista. Kun olin alkanut ymmärtämään sitä toimialaa, niin Ilveksestä lähestyttiin. Se oli kova paikka. Kun kysyjänä oli seura, joka on ja oli ollut monessa asiassa elämässäni mukana. Sekä myös toimenkuva, jota tarjottiin. Mutta samalla se tarkoittaisi toisen mielenkiintoisen työn hylkäämistä ja paluuta ammattilaisurheilun raadollisen maailmaan. Ilmoitin päätökseni minuun uskoneille herroille VMP:ssä ja koin kyllä pettäneeni heidän luottamuksensa minuun. Kuitenkin kysyvä taho oli minulle, ei niinkään järjellä, vaan kovalla tunteella tärkeä yhteisö, joten päätin urheilujohtajaksi lähteä. Tunsin alan ja tunsin kaikki ihmiset sekä Ilveksen haastavan tilanteen, jossa varsinainen urheilu- ja jääkiekkotietäminen kaipasi selkeästi apua.
Kadunko nyt silloista päätöstäni? En. Urheilujohtajan työ ammattilaisjoukkueessa on todella mielenkiintoista. Ongelmallista työssä on kun liigajoukkueen työn mittarina pidetään sen hetken sarjataulukkoa. Siinä on osa totuutta, mutta urheilujohtaja tekee työssään päätöksiä ja suunnitelmia, jotka konkretisoituvat vasta monta vuotta myöhemmin, joko sarjataulukkoon tai euroina seuran kassaan, kun pelaajia lähtee NHL:ään tai KHL:ään.
Urheilujohtaja pyrkii ohjaamaan koko seuran toimintaa, eikä vain yhden liigajoukkueen. Päätöksiä pitää tehdä, jotta eteenpäin päästään. Myöhemmin ne päätökset voi todeta vääriksi tai oikeiksi. Molempia mahtuu myös minun aikaani tässä toimessa..
Onko liigaseurassa oltava urheilujohtaja? Mielestäni on. On totta, että liigassakin muutamilla seuroilla on kokeneita ja pätevöityneitä toimitusjohtajia näitä asioita hoitamassa. Sekä seurojen johtamiskulttuurit ovat kovin erilaisia ja toisissa on hallitustasolla hyvää opponointi väkeä myös jääkiekko tietämyksessä, joilla riittää kompetenssi urheilupäätösten kokonaisarviointiin. Silti pitää olla yhteisö, joka miettii urheilupuoli edellä kehityskohteita Suomen liigassa. Sellainen yhteisö on seurojen urheilutoimenjohtajat. Heillä on hyvä yhteistyön henki ja vaikka kilpailu on kovaa, niin nämä herrat koontuvat yhdessä miettimään liigan ja pelin kehityskohteita. Tämä pesti pitäisi olla liigalisenssin ehtona liigassa, niin kuin on Ruotsissa. Ja ehdottomasti liiga tarvitsisi oman GM:n, eli urheilujohtajan.
Nyt Ilves on päättänyt lopettaa urheilujohtajan toimen. Miksi? No sen verran voin taustoittaa, että minulle annettiin kova tavoite leikata urheilupuolen kuluja. Laskin ja laskin. Ilmoitin etten millään pääse vaadittuun säästöön. Ammattilaisjoukkueen arjen pyöritys on kovaa hommaa. Jotta pelaajat pystyvät joka päivä parhaansa jäällä antamaan, niin se vaatii paljon tekijöitä ympärilleen. Ei niistä pystynyt enää säästämään, koska olin jo yli kaksi vuotta vyötä kiristänyt. Sitten johto ilmoitti, että on tehty kulunleikkausohjelma, jonka yhtenä kohtana on urheilutoimenjohtajan pestin lakkauttaminen. Ymmärrän, jos ei rahaa ole niin on tehtävä koviakin toimenpiteitä. Silti urheilupuolen kehitys huolettaa minua. Toivottavasti tämä säästö auttaa uutta valmennusjohtoa saamaan lisäeuroja pelaajabudjettiin.
Cemiä uuteen kauteen Karri, Jokke, Olli ja Karhu. Ja myös huippuhepuille- JP ja Lasse. Sekä muulle johtoryhmälle. Kiitokset Ilves ry –Kilu, Topi, ja Samppa hyvästä yhteistyöstä. Kiitokset liigan UTJ:t. Kiitokset Ilves A – mestaruusryhmälle -YES! Kiitokset pelaaja-agentit ja pahoittelut vaikeista neuvotteluista kanssani wink emoticon Kiitokset Ilveksen kannattajille kannatuksesta myös vaikeina hetkinä.
Kiitokset Ilveksen pelaajille ja menestystä jatkoon!!
”Eteenpäin nuori Tampereen Ilves” ja myös hiivantekijä, joka yritti auttaa valmistamaan niitä konvehteja... wink emoticon wink emoticon
Mukavaa kevättä!!
- Juupe