@rinne
Missäs kohtaa sitä valehtelua nyt sitten oli? Helvetisti tekstiä, mutta itse todistus jäi tekemättä.
Pikku huomio: jos minä valehtelisin täällä Share Ilves ry:n nimissä Honkalehdon puolesta, saisin oitis palautetta Sharen hallitukselta. Näin ei ole kuitenkaan käynyt. Miksiköhän?
Mua motivoi muutos, koska
muutos on mahdollisuus. Jos ilmenee, että tappiollinen tilikausi voi joko muodostua muutoksen esteeksi tai vaihtoehtoisesti rasittaa uutta pääomistajaa, niin totta hemmetissä luukutan sen puolesta, että Ilveksen peleissä käytäisiin.
Kappas, olihan viestissä vielä tällainen helmi. Eli siis koska yleisöä ei tapahtuma vetänyt kuin +100 000 euron edestä, saadaan johtopäätökseksi minun valehdelleen tai johtaneen harhaan? Siis koska ihmisiä ei käynyt enemmän? Uskomatonta skeidaa.
Vedähän nyt henkeä välillä ja yritä ymmärtää lukemaasi tekstiä.
Ensinnäkin, tuo viestini ensimmäinen osuus, jonka sujuvasti sivuutit. Tuota 500k€ tulosta ei ilmeisesti missään ole
oikeasti todistettu mahdolliseksi, vaan tuo "todistaminen" on näitä spekulatiivisiin numeroihin perustuvia laskelmia, joita tässäkin ketjussa on useita? (Edelleenkään sillä ei ole mitään väliä, mutta kun sanoit, että tuo on todistettu, niin minua kiinnostaisi nähdä ne oikeat luvut, jos ne jossain on ilmoitettu. Typerän utelias kun olen.) Mutta semantiikkaa kai tämäkin. Jollekin todistamiseksi riittää spekulatiivisiin lukuihin perustuva laskelma, toiset haluavat faktuaalisiin lukuihin perustuvan laskelman.
Toisekseen, en ole missään vaiheessa syyttänyt sinua valehtelusta tai edes harhaanjohtamisesta. Yritys oli kuvata, miltä tämä koko keissi näyttää ulkoapäin. Miten nuo mahdollisesti voisi ymmärtää. Mutta näemmä epäonnistuin rankasti, kun tekstistini tulkittiin vain henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi.
Korostan, minulla ei ole mitään ponia tässä kisassa, joten minua ei kiinnosta, onko joku valehdellut vai ei. En lähde tuottamaan todisteita toisen purkaukselle. Voin kuitenkin yrittää luoda näkökulman, josta lähtien tuo purkaus on ymmärrettävä:
Jos tätä ketjua lukee taaksepäin, niin huomannee muutamia asioita, joita ei tarvitse esiin kaivaa todisteeksi. (Itsestäänselvyyksiä pitäisi olla.) Jossain kohtaa viime vuoden aikana Hegen suhtautuminen Honkalehtoon ja kumppaneihin koki noin 180 asteen käännöksen, taisit jopa kuvailla Honkalehdon toimintaa positiiviseksi --> pään aukomista muilta. (Saatan muistaa väärin, mutta) Hege vastasi joihinkin lällällettylyihin ylimielisellä/lällättelevällä/kettuilevalla tavalla --> palstatoverit eivät pitäneet sitäkään vähää. Sitten oli tämän tapauksen olennaisin osa, tuo järjetön mainosrummutus Ulkojäille lipun ostamisen puolesta. (tarvitsetteko
@HeGe41 tai
@Samuli Huikuri todisteita, vai muistatteko tällaista kirjoittelua tapahtuneen?) Honkalehdon huudellessa 500k€ tavoitteesta, Ilveksen talouden pelastavasta innovaatiosta nimeltä Ulkojäät, yhdyttiin ainakin Hegen toimesta rummutukseen sillä, että UJ-lipun ostaminen on Ilveksen myynnille jotenkin konkreettinen teko. (Mitä se varmasti olikin, mutta ei lähellekään siinä mittakaavassa, kuin annettiin ymmärtää.)
Jälkikäteen hahmottuva kokonaisuus on se, että Ilves teki kutakuinkin täydellisten olosuhteiden vallitessa huikean tapahtuman. Käteen jäi noin 100k. Ainakin tuo noin 100k€ tulos vallinneissa olosuhteissa kertoo sen, että haihattelut jostain 500k€:stä olivat paskapuhetta. Ehkä teoreettisesti mahdollista taivaankappaleiden osuessa linjaan, mutta oliko se realistisesti ikinä mahdollista? Onko tuo noin 100k sitten jotenkin Ilveksen tilanteen pelatava? Kassatilanteeseen tuo ei ilmeisesti vaikuta, koska Vinnie. Samalla useampi palstakirjoittaja on huomauttanut, kuinka Ilves panosti resurssit näihin kahteen peliin. Yleisökato ja sponsorimyynnin sakkaaminen syövät tulosta koko kauden mitassa. Oliko mitään järkeä lyödä all in ulkojäihin, jos koko muun tilikauden tulos sakkaa sen takia? Tuohon kysymykseen saataneen vastaus vasta myöhemmin kuluvan vuoden aikana.
Kyse siitä, haluaako asian nähdä valehteluna on edelleen mielestäni puhtaan semanttinen. Ihmiset käyttävät termejä nykyisin varsin väljästi ja toisistaan eroavilla tavoilla. Toiset laskevat valehteluksi viattomat valkoiset valheetkin, toiset eivät pidä niitä valehteluna. Oliko kyse edes harhaanjohtamisesta? Ehkä ei tietoisesti, mutta ulkopuolelle tuon voi niin nähdä. Ihmisiä houkuteltiin tietoisesti ostamaan lippu UJ-tapahtumaan, jonka varojen ilmeisesti tiedettiin olevan menossa Vinnien taskuun(?). (Tällainen kuva ainakin on saatavissa siitä, että suorat kysymykset rahojen päätymisestä Vinnielle ohitettiin ennen UJ-tapahtumaa.) Tätä ei kuitenkaan kerrottu kenellekään, vaan rummutettiin vain autuaaksi tekevyyttä, koska 0- tai +-tuloksinen seura on helpompi myydä. Ehkä näinkin, mutta ei nyt pitäisi Sharenkaan puolella olla yllätys kenellekään, että kaikki Ilves-fanit eivät enää tahdo antaa euroakaan Vinnien taskuihin. Joten kyllä, tuon UJ-tapahtuman aktiivisen mainostamisen voi nähdä harhaanjohtavana, jos asiaa katsoo Vinnien roolin kautta ja miten siitä puhuttiin.
Muistelisin jotain vakuutteluja olleen, etteivät Ulkojäiden rahat menisi Vinnien taskuun. Mutta nythän ilmeisesti niin kuitenkin käy. Mikä taas sinänsä ei yllätä näissä Ilveksen kuvioissa. Ja yhtä hupaisaa on tämä rahan kanto nykyiseen kassaan, että se helpottaa kauppojen toteutumista; nykyisellä omistajalla on aika heikko neuvotteluasema ja varmaan suuri osa kannattajistakin kantaa rahansa mieluummin uudelle omistajalle.
En muista Hegen varsinaisesti väittäneen, että rahat eivät menisi suoraan Vinnielle. Ennemminkin väisti suorat kysymykset siitä, syystä jonka varmaan vain itse tietää. Enemmän Hegellä oli päällä tämä UJ-tapahtuman kaikkivoipaisuudeksi tekevyys agendana, koska myyntiä helpottavat taloudelliset voitot. Ehkä tuo logiikka siitä, että kannetaan rahaa Vinnielle oikeasti helpottaa kaupan syntymistä. Vinnie on kuitenkin sen tason mörkö, että usealle Vinnien nimi oli riittävä syy olla ostamatta lippua ulkojäille. Rahojen päätyminen Vinnielle siis jätettiin mainitsematta syystä.
Summasummarum: Edelleen teidän olisi mielestäni pitänyt sivuuttaa nuo huutelut valehtelusta turhana palstapurkauksena. UJ-tapahtumaan käytetyt rahat eivät auttaneetkaan Ilvestä, vaan kasaan jäi 100k, joka sekin meni suoraan Vinnielle. Ilveksen historia mielenkiintoisen viestintänsä kanssa painaa ja Sharen/Hegen toimesta on syksyn mittaan osittain kirjoittelussa sorruttu samoihin maneereihin. On täysin ymmärretävää, että joku purkautuu kirjoituspalstalle, kun setä-Vinnien tasku on paikka, jonne Ilveksen viime vuosien ainoa positiivinen tulos päätyy. Jälleen kerran. Kaikkia kirjoituksia ei tarvitse ottaa henkilökohtaisena vittuiluna, osa saattaa ihan oikeasti olla vain turhautumisen purkamista sen tarkemmin kenellekään sitä suuntaamatta.