Toteutuneet luvut tulevat suoraan IH Oy:n kokouksesta joiden pohjalta samaa raportoitua myynti- ja kustannusrakennetta käyttäen sitten suhteutin yhden skenaarion mitä täydet katsomot olisivat saattaneet saada aikaan. Tämä suhteutukseni tietysti on vain yksi vaihtoehto ja myös muunlaisia voi hyvinkin tehdä. Toin tämän vain esiin, kun huomasin IH Oy:n olleen tietyssä mielessä jalat maassa kun puhuivat jopa 500ke Sorsapuisto-tuotoista. Minua ei sinäänsä kiinnosta olisiko mahdollinen max tuottoarvio 100ke tai 1,000ke sillä vain kokonaiskuvalla miten tilikausi menee on merkitystä. Liiallinen huomio Sorsapuiston makkaramyyntiin ohjaa focuksen väärille raiteille ja siksipä jättäisin tämän Sorsapuiston euro-arvot jo taaksepäin.
Koitan kuitenkin vastailla omin spekuloinnein
@Eikka86 :n esittämiin kysymyksiin jotta naapurisuhteet säilyvät. Valitettavasti en voi kuitenkaan paljoakaan auttaa koska kerroin jo tietoni mitä minulla on joten allaoleva on jo sitten puhtaasti omia ajatuksiani:
- Myynnin/Tuloksen verollisuus. Uskoisin että kaikki raportoidut luvut sisältävät ALV:n koska yhden viikonlopun tapahtumaa on aika työlästä ja todellakin tarpeetonta ruveta perkkaamaan ALV-0:lle. Lipuissa on 10%;n ALV, ruoassa 14%, juomissa 24%, osa kuluista on ulkomaille, tilavuokat 24%:n ALV:lla jne. Eli tuo 100ke raportoitu nettovoitto on sellainen suuntaa antava kontribuutio mitä tämä toi lisäarvona Ilvekselle, ei tätä kannata liikaa purra vaan katsoa enemmän kokonaisuutta läpi tilikauden. Näin sen näkisin.
- Kustannuspuolella uskon 200ke ravintolakustannusten olevan suoria raaka-aine kustannuksia, jotka syntyivät Tampere-talon ja alueen telttojen raaka-ainetoimituksista. Ravintola-palvelujen henkilökuntakustannukset luulisin näkyvän työvoiman sisällä. Samoin mahdollinen Tampere-talon ym. vuokrat lienee tapahtuman rakennuskustannusten sisällä.
- Kun katsomokapasiteetista jäi käyttämättä 25%:ia, niin tämän täyteen myyminen näkyisi pitkälti suoraan nettotuloksessa ikäänkuin softan myyntinä. Eli katsomon täyteen tulo ei olisi suoraan mielestäni lisännyt kustannusrakennetta vaan korreloinut suoraan nettotuloksen kasvua. Samoin kuten esimerkissäni näkyy, täysi katsomo toisi roimasti lisämyyntiä oheispalveluihin joiden työvoimakustannukset eivät olisi kasvaneet, luonnollisesti ravintolan- ja fanikaupan raaka-ainekustannukset olisivat kasvaneet. Tapahtuman kustannusrakenne ei puolestaan heilahda hirveästi - josko ollenkaan tuon 19,500 vs 26,000 yleisön välillä. Tässä @Eikka86 uskoisin että eroa sinun odottamaan 2,5me liikevaihto-odotukseen syntyy, mutta hällä väliä, tämä nyt vaan spekulointia.
- Fanituotemyynnin raaka-ainekustannukset on joko raportoimatta (tavara-erät ostettu syksyllä tms) tai sitten piilotettu ymmärettävästi noihin tapahtuman rakenneuskuluihin. Siellä uskoisin niiden olevan kun ei järkeä avata tätä firman ulkopuolelle, jokatapauksessa marginaalinen tapahtuman isossa kuvassa.
- Sponsorimyynti. Olemme saman tiedon varassa mitä aiemmin on raportoitu. Mahdolliset sponsorimyynnin kolmannen osapuolen kustannukset saattavat hyvinkin olla tapahtuman rakennuskustannusten piirissä. Sinne ne tällä kokouksessa esitetyllä kustannusrakenneraportilla kuuluisivat ja ovat varmastikin huomioituna tuossa toteutuneessa todellisessa 225ke myyntimarginaalissa.
Tämän enempää minulla ei ole spekuioitavaa tähän asiaan, esitin vain kuinka tuo 500ke voisi olla mahdollista. Mielummin nostan esiin että Sorsapuiston tapahtuman asiakastyytyväisyys oli jopa korkeampi kuin Pohjois-Korean hallitsijan paikkalinen kannatus :-) Se on jo lyömätön ennätys ja tosi tarina!
Toivoisin todellakin samanlaista tapahtumaa Sorsapuistoon ensikaudelle vaikkakin naapureiden järjestämänä pakkasjuureksineen ..,